مقالات تخصصی

یک روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

روغن موتور

اگر در جستجوی بهترین روغن موتور موجود در بازار هستید، باید با ویژگی‌های آن آشنا باشید. هر روغن موتور به ویژگی‌های خاصی نیاز دارد که طول عمر و کارایی آن را تعیین می‌کند. ویژگی‌های اصلی که باید در بهترین روغن موتورها وجود داشته باشد، شاخص ویسکوزیته بالا، پایداری حرارتی و پایداری اکسیداسیون است. در این مقاله از لنت ترمز، هر کدام از این ویژگی‌ها را به طور مفصل مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

روغن موتور چیست؟

روغن موتور ترکیبی از روغن پایه نفتی همراه با برخی افزودنی ها هستش مثل مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد پاک کننده و ضد اکسید.که مهم ترین وظیفه اون روانکاری و کاهش سایش قطعات موتور هنگام کارکردنه. ،ازدیگروظایف روغن موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دود حاصل از احتراق همراه با خنک کردن قطعات داخلی موتور هستش.

چگونه روغن موتور مناسب پیدا کنیم؟

از لحظه استارت زدن تا لحظه خاموش کردن خودرو، روغن موتور حضوری مداوم داخل پیشرانه اتومبیل باید داشته باشد، کیفیت مناسب روغن موتور به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله عوامل مختلف میتوان به :

  1. داشتن گرانروی مناسب
  2. ضریب اصطکاک بسیار پایین
  3. توانایی روانکاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور
  4. سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود دارای اثرات بازدارندگی خوب در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش

همچنین روغن های موجود بازار به دو گروه تک درجه ای MonoGrade و چهارفصل Multi Grade تقسیم بندی می شود که امروزه با توجه به تکنولوژی مورد استفاده در موتورهای امروزی، گروه دوم همواره از سوی کارشناسان توصیه می شود.

انجمن مهندسی خودرو، روغن های موجود بازار رو مطابق طبقه بندی SAE تقسیم بندی کرده ، به صورتی که با نمادی شامل دو عدد و یک حرف لاتین مشخص شده.

در این تقسیم بندی عدد قبل از حرف W نشان دهنده گرانروی روغن در دمای پایینه که هرچه کمتر باشه روغن مورد نظر در دمای کمتری قابل استفاده است، اما در مقابل عدد بعدی که نشان دهنده گرانروی در دمای بالا برای روغن است هرچه بیشتر باشه روغن مذکور در دمای بالاتر چسبندگی بیشتری خواهد داشت.

یک روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از وظایف مهم روغن موتور حفاظت از موتور اتومبیل و اجزای داخلی آن هست، به همین دلیل هرچه سطح کیفی بالاتری برای موتور اتومبیل انتخاب کنیم انتخاب هوشمندانه تری داشته ایم.

بیشتر بخوانید...  علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

انستیتو نفتی آمریکا API برای طبقه بندی روغن ها بر حسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی رو از دو حرف لاتین در نظر گرفته است که در این کدگذاری حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای خودروهای بنزینی است.
حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن درنظر گرفته شده و از حرف A در زبان انگلیسی آغاز می شود. به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی و بالا رفتن حروف سطح کارایی مناسب و به روز روغن را نشان می دهد. مانند SG، SJ، SL، SMو… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده است.

روغن موتور

آیا شفاف بودن روغن موتور، نشانه کیفیت بالای آن است؟

در ذهن بیشتر رانندگان، شفاف بودن رنگ روغن نشانه مرغوبیت است. حتی اگه این روغن برای مدتی داخل اتومبیلشون کارکرده باشه در حالی که به اعتقاد کارشناسان فنی خودرو این موضوع برای روغن های کارکرده یعنی فاجعه ای بزرگ در کمین است.

کارشناسان فنی خودرو معتقد هستند که اگر روغن را داخل موتور اتومبیل خود استفاده کردید و پس از یک یا دوهفته شروع به تغییر رنگ نکرد و شفاف ماند باید به تعویض روغنی مراجعه کنید و برای تعویض آن اقدام کنیم چرا که این روغن اصلا مرغوب نیست..

آیا مخلوط کردن روغن موتور کار درستی است؟

براساس تحقیقات انجام شده این اتفاق باعث مخلوط شدن روغن کارکرده باقیمانده داخل موتور با روغن تازه میشود که تفاوت های موجود از این بابت در فرمول شیمیایی خاصیت روغن جدید رو کاهش داده و باعث از بین رفتن سریع خاصیت اصلی روغن جدیدی میشود. بنابراین بهتره تعویض روغن خودرو رو با حوصله بیشتر انجام دهیم و اجازه بدهیم روغن سوخته داخل موتور تا آخرین قطره از داخل خودرو خارج شود.

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور

با روشن شدن موتور اتومبیل، دمای آن بالا میرود که این افزایش دما باعث افزایش اکسید شدن و ترکیب شدن مواد خارجی با روغن داخل موتور میشود، بنابراین طبیعی است که روغن مورد استفاده در موتور خودرو پس ازمدتی کاملا کارایی خود رو از دست بدهد و نیازمند تعویض باشد.

بیشتر بخوانید...  علت سوت کشیدن ترمز خودرو چیست؟

امروزه با توجه به فناوری های نوینی که در ساخت موتور خودرو و تولید روغن موتور استفاده می شود اکثر روغن موتورهای موجود دربازار بیش از 5000 و حداکثر تا 12000 کیلومتر قابل استفاده هستند، اما این میزان بستگی به عوامل مختلفی داره:

1ـ شرایط کارموتور اتومبیل (درجا کارکردن، حرکت با بار زیاد، سرعت زیاد، رانندگی در سرما، رانندگی در رطوبت و روشن و خاموش کردن زیاد)

2ـ کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتورها و نیز وضعیت برق

3 ـ کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

4 ـ کیفیت فیلترهای هوا و روغن (در اتومبیل های امروزی توصیه شده با هربار تعویض روغن فیلتر روغن نیز تعویض شود).

5 ـ نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو

6 ـ مدت زمانی که روغن در مخزن خودرو می ماند.

3 ویژگی اساسی یک روغن موتور خوب

روغن موتورهای امروزی برای بهبود راندمان موتور، علاوه بر روان‌کاری و کاهش سایش قطعات موتور، دارای کارکردهایی نظیر آب‌بندی فواصل بین قطعات، شست‌وشو و تمیزکردن قطعات از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات، محافظت از سطوح در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی شیمیایی، ضربه‌گیری، معلق نگه‌داشتن مواد زائد و جلوگیری از رسوب آن‌ها بر روی قطعات نیز هستند؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که هر روغن موتور یک عمر مفید داشته و پس از مدتی نیاز به تعویض دارد و اگر بخواهید محصولی با کیفیت بالا و عمر مفیدِ طولانی انتخاب کنید، ابتدا باید قبل از خرید به ویژگی‌های متناسب با خودرو خود دقت کنید.

در ادامه با 3 مورد از ویژگی‌های یک روغن موتور خوب آشنا می‌شوید:

1. شاخص گران‌روی بالا

شاخص گران‌روی یا ویسکوزیته در اصل مقاومت سیالات در برابر جریان است. گران‌روی بیشتر به معنای جریان کندتر و سیال غلیظ‌تر است. به منظور اطلاع از کیفیت روان کننده، توجه به ویسکوزیته آن در دماهای مختلف بسیار مهم است، بدین منظور شاخص ویسکوزیته توسط E.Dean و G.Davis در سال 1929 معرفی شد.

ویسکوزیته با درجه حرارت تغییر می‌کند تا از عملکرد در هر شرایط اطمینان حاصل شود. بنابراین، شاخص ویسکوزیته توانایی روغن موتور برای مقاومت در برابر جریان در دماهای بالا را اندازه گیری می‌کند. معمولا در روغن موتورهای معمولی برای اینکه بتوانند شاخص ویسکوزیته را تغییر دهند و به بسیاری از خواص دست یابند، از افزودنی‌های روغن موتور استفاده می‌کنند.

نحوه تشخیص ویسکوزیته روغن

SAE (انجمن مهندسان خودرو) یک کد عددی برای نشان دادن ویسکوزیته روغن در دمای گرم و سرد تعریف کرده است. این کد از یک حرف W که همان نماد ویسکوزیته است و از دو عدد که در چپ و راست این حرف قرار می‌گیرند، تشکیل می‌شود. عدد قبل از W ویسکوزیته روغن را در دماهای پایین نشان می‌دهد، در حالی که عدد پس از W ویسکوزیته را در دمای کار نشان می‌دهد. به عنوان مثال، روغن 5W30 در مقایسه با 10W40 ویسکوزیته کمتری در دماهای پایین و بالاتر دارد. شما باید از تغییرات آب و هوایی آگاه باشید تا بتوانید موتور خود را به‌طور کامل کنترل کنید.

اما مراقب باشید روغن‌های گیربکس شماره SAE متفاوتی دارند. به عنوان مثال، روغن گیربکس 75W90 ویسکوزیته بالاتری نسبت به 15W40 ندارد.

روغن موتور

کنترل درجه گران‌روی با شاخص API

رتبه خدمات روغن‌ خودروهای سواری و خودروهای تجاری توسط موسسه نفت آمریکا(API) طبقه‌بندی شده است. این شاخص درجه ویسکوزیته یا گران‌روی مورد نیاز برای موتور خودروی شما را مشخص کرده و تأیید می‌کند که این روغن دارای استانداردهای کیفیت می‌باشد. برای کنترل درجه گرانروی با شاخص API، از مشخصات دو حرفی استفاده می‌کنند. حرف اول به دو مورد زیر تقسیم می‌شوند:

  • S برای موتورهای بنزینی
  • C برای موتورهای دیزلی
بیشتر بخوانید...  محبوب ترین آپشن‌ های خودرو

حرف دوم مشخصات نشان دهنده کیفیت آن است. کمترین کیفیت A است و هر حرفی بعد از A نشان دهنده کیفیت بهتر است. به عنوان مثال روغن API SN بهتر از API SJ است.

شاخص ACEA

این شاخص استاندارد، برای خودروهای اروپایی تعریف شده است و روغن‌ها را در یک سری آزمایش‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورت تغییر قوانین جدید، فناوری‌های جدید یا دلایل دیگر، به روز ‌شوند. شاخص ACEA روغن موتور را به 3 دسته زیر تقسیم می‌کند:

  • A/B: برای موتورهای بنزینی یا دیزلی، که اگر روغن هم برای موتورهای دیزلی و هم بنزینی مناسب باشد، می‌توانند ترکیب شوند. برای مثال، A3/B3 یا  A3/B4.
  • C: برای روغن موتورهای سازگار با کاتالیزور، که عمر فیلتر  DPF (افزودنی فیلتر ذرات دیزل) را نیز افزایش می‌دهند.
  • E: موتورهای دیزلی سنگین

2. پایداری حرارتی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم که یک روغن خوب باید داشته باشد پایداری بالای دمای آن است. روغن خوب باید بتواند موتور را در دمای پایین روشن کند و در دمای بالا پایدار باشد. در غیر این صورت پایداری حرارتی ضعیف می‌تواند منجر به از بین رفتن موتور شما به دلیل گران‌روی زیاد شود.

3. پایداری اکسیداسیون

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم که یک روغن موتور خوب باید داشته باشد پایداری اکسیداسیون است. منظور از اکسیداسیون، واکنش شیمیایی است که بین روغن روان‌کننده و اکسیژن اتفاق می‌افتد. در صورت افزایش میزان اکسیداسیون، نه تنها عمر روغن موتور یا روان کننده کاهش می‌یابد؛ بلکه ویسکوزیته بالایی در روغن ایجاد می‌کند که منجر به تولید لجن می‌شود. برای اینکه موتور شما به درستی کار کند، باید روغن موتوری را انتخاب کنید که از ترکیب با اکسیژن خودداری کند. به این ترتیب، موتور اتومبیل یا دوچرخه شما بدون آسیب می‌ماند و روان کننده می‌تواند برای مدت زمان طولانی کار کند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید