مقالات تخصصی

کالیپر ترمز چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کنیم؟

کالیپر ترمز

کالیپر ترمز یکی از قطعات مهم در سیستم ترمز است که برای توقف بهتر خودرو استفاده می شود. در واقع به کمک این قطعه سرعت چرخ ها با اصطحکاکی توسط روتور تولید می شود کم می شود. در یک بیان ساده بدون حضور کالیپر، ترمز هیچ گونه کارایی ندارد. در این مطلب قصد داریم تا به صورت دقیق تر به توضیح کالیپر ترمز و زمان تعویض آن بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه لنت ترمز باشید.

منظور از کالیپر ترمز چیست؟

همانطور که در قسمت مقدمه به این موضوع اشاره کردیم کالیپر ترمز به عنوان یکی از قطعات مهم و اصلی است و نقش مهمی در عملکرد سیستم ترمز هر خودرو دارد. این قطعه در متوقف کردن خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

لازم است این نکته را ذکر کنیم که امروزه در تعداد زیادی از خودروها از ترمز دیسکی برای چرخ های جلویی مورد استفاده قرار می گیرد. در خودروهایی که دارای ترمز دیسکی هستند چسبیدن چرخ های خودرو به یک دیسک فلزی یا روتور را می توان مشاهده کرد که گردش آنها از طریق چرخ ها می باشد.

کالیپر با اصطکاکی که به کمک روتور ایجاد می کند از افزایش یافتن سرعت چرخ ها جلوگیری خواهد کرد. باید بدانیم که کالیپر، درست همانند گیره ای در قسمت بالایی روتور قرار گرفته است. علاوه براین به خاطر داشتن این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده که سیستم ترمز تنها با کالیپر قادر به کار کردن است.

چه زمانی باید کالیپر ترمز را تعویض کنیم؟

یکی از سوالاتی که برای تعداد زیادی از رانندگان و صاحبان خودرو پیش می آید این است که در چه مواقعی باید کالیپر ترمز را چک کرده و آن را تعویض کنند. در صورتی که متوجه شدید خودرو شما دارای هر کدام از مشکلات زیر می باشد، باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

در زیر خودرو روغن نشت کرده است:

یکی از علائم خرابی کالیپر ترمز این است که در قسمت زیرین ماشین و نواحی چرخ ها و همچنین در قسمت موتور روغن تا حد بسیار زیادی نشت می‌کند. با مشاهده این مشکل فورا کالیپر و سیستم ترمز را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

نرم و یا سفت بودن پدال ترمز عادی نیست:

توجه داشته باشید که پدال ترمز نباید بیش از اندازه نرم و یا سفت باشد. در غیر این ضورت چک کردن این قطعه ضروری خواهد بود. از طرفی دیگر به پدال ترمز باید به گونه ای فشار وارد کنید که خیلی کم یا زیاد نباشد.

خودرویی که کالیپر آن سالم و بدون مشکل است، تنها با کوچکترین فشار به پدال ترمز متوقف خواهد شد. در صورتی که پدال برای درگیر شدن سیستم ترمز به وارد کردن فشار تا انتها نیاز دارد نشان دهنده این است که باید برای تعویض کالیپر خودرو خود اقدام کنید.

بیشتر بخوانید...  مهم ترین عوامل خرابی دیسک ترمز

کالیپر ترمز

چراغ ترمز و چراغ چک ماشین شما روشن می شود:

در صورتی که مشاهده کردید چراغ ترمز و چراغ چک ماشین که در صفحه نمایش در پشت غربیلک فرمان و یا بر روی مانیتور ماشین وجود دارد روشن شده، نشان دهنده این است که رایانه مرکزی خودرو در سیستم ترمز ماشین یک مشکل را شناسایی کرده است.

در چنین مواقعی توصیه می شود حتما از یک تعمیرکار ماهر و حرفه ای بخواهید تا خودرو شما را به صورت تخصصی چک کند.

ماشین پس از ترمز کردن به حرکت در می آید:

از دیگر نشانه های زمان تعویض و همچنین ایجاد مشکل در سیستم ترمز و کالیپر می توان به حرکت درآمدن ماشین بعد از گرفتن ترمز اشاره کرد. در صورتی که متوجه شدید ماشین شما یک مسیر طولانی را به صورت غیر معمول پس از گرفتن ترمز حرکت می کند، لازم است که در اسرع وقت، بررسی کالیپر و سیستم ترمز خودرو خود را به فردی ماهر و متخصص بسپارید.

سیستم ترمز هنگام عملکرد صدای غیر معمولی ایجاد می کند:

شنیدن صدای غیرعادی و عجیب از سیستم ترمز در هنگام ترمز گرفتن یکی دیگر از مواردی است که خرابی کلی مجموعه و کالیپر را می‌رساند. چرا که احتمال اینکه کالیپر ترمز خراب شده باشد وجود خواهد داشت.

خرابی کالیپر ترمز

ترمزهای چسبنده چیزی است که احتمالا هر صاحب خودرو حداقل یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه خواهد کرد. ترمز خودرو می تواند یک چیز ساده به نظر برسد، اما در واقع، اغلب یک سیستم بسیار پیچیده است که نیاز به نگهداری زیادی دارد.

در این مقاله به دلایل چسبندگی کالیپر ترمز و نحوه جلوگیری از آن می پردازیم. بنابراین بیایید با این شروع کنیم که چه چیزی می تواند باعث چسبندگی کالیپر ترمز شود؟

شایع ترین علت چسبندگی کالیپر ترمز زنگ زدگی پیستون کالیپر است که در اثر خرابی صندوق عقب پیستون ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از گیرکردن لنت های ترمز بر روی دیسک های ترمز باشد. اگر کالیپر ترمز عقب باشد، ممکن است کابل ترمز دستی معیوب باشد.

با این حال، برخی چیزهای نادر دیگر می توانند باعث چسبندگی کالیپر ترمز شوند، بنابراین بیایید به این موارد نیز نگاهی بیندازیم. در اینجا لیست دقیق تری از 7 علت رایج چسبندگی کالیپر ترمز آورده شده است:

دلایل چسبیدن کالیپر ترمز

پیستون کالیپر زنگ زده و چکمه پیستونی

پیستون های کالیپر جزء ضروری سیستم ترمز هستند. آنها لنت های ترمز را به دیسک ترمز فشار می دهند تا ماشین سرعت را کاهش دهد.

پیستون های کالیپر ترمز دارای یک چکمه لاستیکی در اطراف خود هستند تا از ورود گرد و غبار و ذرات دیگر به سیستم ترمز جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید...  علل سایش لنت ترمز

این بسیار معمول است که این چکمه آسیب ببیند و آب و سایر گرد و غبار وارد پیستون شود. این باعث می شود پیستون شروع به زنگ زدن کند و در نهایت حرکت آن به طور کامل متوقف شود، که باعث می شود لنت های ترمز به دیسک ترمز گیر کنند.

آسیب دیدگی اطراف چکمه کالیپر را بررسی کنید و سعی کنید آن را کمی بلند کنید تا ببینید آیا زنگ زدگی می بینید یا خیر.

اگر زنگ زده است، می توانید پیستون را فشار دهید و کمی آن را تمیز کنید. اما فراموش نکنید که چکمه را تعویض کنید، که بدون اطلاع ممکن است دشوار باشد.

تعویض کل کولیس اغلب بسیار گران نیست و من در واقع به جای بازسازی آن را توصیه می کنم.

لنت ترمز زنگ زده و چسبیده

دومین علت رایج چسبندگی کالیپر ترمز در واقع زنگ زدگی لنت ترمز است. لنت های ترمز دارای راهنماهایی هستند که باید روغن کاری شوند تا لنت های ترمز به راحتی روی براکت کالیپر ترمز به جلو و عقب سر بخورند.

هنگامی که گرد و غبار و زنگ روی این براکت ها جمع می شود، لنت های ترمز در براکت لنت ترمز گیر کرده و به دیسک ترمز فشار می آورند.

برای رفع این مشکل باید لنت های ترمز را بردارید و بست لنت ترمز را با سوهان یا سمباده تمیز کنید و با خمیر مسی یا چیزی شبیه آن روغن کاری کنید.

پین راهنمای کولیس کثیف

پین های راهنمای کالیپر ترمز در براکت کالیپر ترمز قرار دارند و به کالیپر کمک می کنند هنگام ترمزگیری به جلو و عقب بچرخند.

معمولاً این پین ‌های راهنما در اثر زنگ زدگی گیر می ‌کنند که از عملکرد صحیح کالیپر ترمز جلوگیری می ‌کند و در نتیجه باعث چسبندگی ترمز ها می‌ شود.

این پین های راهنما دارای چکمه های لاستیکی در اطراف خود هستند تا از آب و گرد و غبار محافظت کنند. چکمه های لاستیکی را بررسی کنید و دوباره پین ​​های راهنما را بردارید، تمیز کنید و روغن کاری کنید.

زمانی که برای مدتی گیر کرده‌اند، برداشتن آن‌ ها سخت است. بنابراین هنگام تلاش برای برداشتن آن ‌ها، یک مشعل برای گرم کردن آنها ضروری است.

کالیپر ترمز

کابل های فولادی ترمز پارکینگ

اگر مشکل کالیپر چسبندگی شما از عقب خودرو باشد، احتمال مشکل ترمز دستی بسیار زیاد است.

بسیاری از خودروهای مدرن دارای ترمز دستی در داخل دیسک ترمز نیستند بلکه روی کالیپر ترمز قرار دارند. آب و سایر گرد و غبارها می توانند وارد سیم های ترمز دستی شده و باعث زنگ زدگی آنها شوند.

این باعث می شود که وقتی ترمز دستی را رها می کنید کالیپرهای ترمز به درستی رها نشوند. برای رفع این مشکل می توانید سعی کنید کابل ترمز دستی و بازوی کالیپر را روغن کاری کنید و صد بار به عقب و جلو ببرید تا ببینید بهتر می شود یا خیر. در بدترین حالت باید کابل های ترمز دستی یا کالیپر را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید...  اهمیت تعویض لوازم یدکی در خودرو

شکستگی شلنگ ترمز

شیلنگ ترمز اجازه می دهد تا مایع ترمز به سیستم ترمز جریان یابد و به سیلندر اصلی بازگردد. با این حال، اگر شکستگی کوچکی در شیلنگ ترمز ایجاد شود، مایع ترمز به سمت پیستون ترمز جریان می یابد اما به عقب نمی رود.

این کار باعث چسبیدن کولیس ها می شود. این مشکل چندان رایجی نیست، اگر همه چیزهای دیگر را امتحان کرده اید و مشکل همچنان پابرجاست، باید شیلنگ ترمز را تعویض کنید.

مایع ترمز کثیف یا قدیمی

روغن ترمز کثیف یا قدیمی در واقع عامل اصلی بسیاری از مشکلات ترمز است. روغن ترمز آب را از هوا می کشد و بنابراین باید هر 1 یا 2 سال یکبار تعویض شود.

اگر آن را تعویض نکنید حاوی مقدار زیادی آب است که باعث زنگ زدن ترمزهای شما از داخل می شود.

چگونه از کالیپر ترمز چسبنده جلوگیری کنیم؟

اگر به طور منظم از ترمزهای خود مراقبت کنید، اغلب این مشکلات نباید زیاد اتفاق بیفتند. کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این نوع مشکلات در آینده انجام دهید. در اینجا رایج ترین آنها هستند:

  • تعویض روغن ترمز هر 1 تا 3 سال یکبار، از زنگ زدگی سیستم ترمز از داخل جلوگیری می کند.
  • لنت‌های ترمز، پین‌های راهنما و پیستون‌ها را هر 2 تا 3 سال یکبار تمیز کنید. یا حداقل در دفعاتی که لنت ترمز یا دیسک ترمز خود را تعویض می‌کنید، این کار را به درستی انجام دهید.
  • گاهی اوقات در سرعت های بالا به شدت ترمز کنید. برخی ممکن است فکر کنند که استفاده نکردن از ترمز روی خودرو چیز خوبی است، اما برعکس است. اگر هرگز از ترمزها سخت استفاده نکنید، پس از مدتی گیر می کنند.
  • بسیاری از مردم مسافت های کوتاهی را رانندگی می کنند و هرگز از ترمز خود به درستی استفاده نمی کنند.برای جلوگیری از گیرکردن کامل ترمزها، باید چند بار در سال از ترمز خود با سرعت بالا استفاده کنید.
  • حتی اگر گیربکس اتوماتیک دارید از ترمز دستی خود استفاده کنید. یکی دیگر از مشکلات رایج این است که اگر گیربکس اتوماتیک دارید هرگز از ترمز دستی خود استفاده نمی کنید. این باعث می شود که کابل یا براکت ترمز دستی در یک بار استفاده از آن گیر کند.

اگر قصد تهیه یک لنت ترمز خارجی مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی لنت ترمز  سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید