مقالات تخصصی

چک لیست خودرو قبل از سفر با خودرو شخصی

چک لیست خودرو قبل از سفر

اگر تصمیم به سفر با خودروی شخصی خود دارید،‌ پس باید از صفر تا صد خودرو خود را بررسی کرده و سپس عازم سفر شوید. هیچ چیز به مانند خرابی ناگهانی خودرو در هنگام سفر نمی تواند لذت سفر را از بین ببرد. از این رو بهتر است چک لیست خودرو قبل از سفر را به خوبی بررسی نمایید و پس از اطمینان از امن و امان بودن اوضاع به راه بیافتید. با لنت ترمز همراه باشید.

چک لیست خودرو قبل از سفر برای سفر با خودروی شخصی

همانطور که می‌دانید سفرهای دور و دراز و جاده های پر از پیچ و خم، آن هم در شرایطی که ماشین دارای سرنشین های زیاد و بار سنگینی باشد، فشار مضاعفی را به خودرو وارد می‌کند.

بدیهی است که اگر خودرو شما آماده و مهیای این گونه سفرها نباشد، شما به ناچار بخش زیادی از سفر خودتان را به جای گشت زدن در نقاط مختلف، در پشت یدک کش و تعمیرگاه سپری خواهید کرد و این بدون شک برای شما تبدیل به یک خاطره بسیار تلخ و بد خواهد شد.

پس بهتر است این را در نظر داشته باشید که دل سپردن به جاده ها نیازمند رعایت یک سری از اصول است که باید آنها را جدی گرفت، در غیر این صورت  احتمالش بسیار بالا خواهد بود که با خرابی خودرو مواجه شوید.

فراموش نکنید که تمام بار مسئولیت خرابی و کارکرد نادرست خودروی شما نیز فقط و فقط روی دوش شما خواهد بود. پس بهتر است به جای اینکه خودتان را عذاب دهید، چند نکته بسیار ساده رعایت کنید تا در حین سفر دچار مشکل نشوید.

با ما همراه باشید تا در ادامه با هم این نکات را بررسی کنیم.

  • چک لیست خودرو قبل از سفر، فرسودگی و پارگی تایرها

تایرها از مهم‌ترین بخش های خودرو به شمار می روند و به دلیل آنکه بیشترین تماس را با سطح زمین دارند، آسیب دیده و نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا می کنند. از طرفی وجود هر نوع فرسودگی، خوردگی یا پارگی بر روی لاستیک ها خطرناک است و می تواند جان سرنشینان خودرو را در طی سفر به خطر بیاندازد. از این رو لازم است تا قبل از سفر به خوبی سطح لاستیک و تایر ها را بررسی نمایید و از عدم وجود پارگی، میخ و یا ترک بر روی آن‌ها اطمینان یابید.

در صورتی که از تاریخ تولید لاستیک های خودرو شما ۶ سال و بیشتر می‌گذرد، به احتمال زیاد عمق آج ها کم شده است و باید با یک لاستیک تازه تعویض شود. برای این کار می توانید یک سکه ۵۰۰ تومانی را برداشته و آن را سر و ته بگیرید. آن را از بالا به درون شیارهای لاستیک فشار دهید و در صورتی که سکه در درون درزهای لاستیک فرو رفت و بخش عددی آن محو شد، بدین معناست که آج ها کیفیت مطلوبی دارند و فعلا نیازی به تعویض نیست. در غیر این صورت لازم است تا سریعتر اقدام به تعویض لاستیک نمایید؛ چرا که این مورد مخصوصاً در جاده های بارانی و لغزنده می تواند خطر ساز باشد.

چک لیست خودرو قبل از سفر

  • چک لیست خودرو قبل از سفر، میزان فشار لاستیک ها

فشار لاستیک ها با توجه به دمای هوا تغییر پیدا می کند. در کنار آن هر چقدر که خودرو مدت زمان طولانی تری ثابت بوده باشد، فشار باد لاستیک های آن نیز کمتر می شود. یکی از مشکلاتی که تایر های کم فشار به وجود می آورند، آن است که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند و نسبت به لاستیک های پر باد و با فشار مناسب در معرض پنچری بیشتری قرار می‌گیرند.

هرچه که باد لاستیک تنظیم و مناسب باشد، کنترل بهتر خودرو و فرمان پذیری آن را در شیب و پیچ های جاده‌ای را ممکن می سازد. از طرفی بهتر است تا باد لاستیک را با توجه به وزن کلی خودرو یعنی مسافران به همراه وسایل‌شان تنظیم نمایید.

  • چک کردن لاستیک زاپاس

یکی از مهمترین نکات ایمنی خودرو قبل از سفر به همراه داشتن یک لاستیک زاپاس سالم و متناسب با خودرو است. حتما پیش از سفر فشار و باد آن را نیز بررسی کنید. علاوه بر این بررسی کنید که ابزار آلات و لوازم مورد نیاز برای تعویض زاپاس را همچون مثلث خطر، جک و آچار چرخ و… را به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بدون دردسر تعویض لاستیک را به راحتی انجام دهید.

  • بررسی روغن موتور خودرو

روغن ها نقش روانکاری در خودرو را دارند. این نقش عمده و مهم باعث می شود تا قطعات خودرو با کمترین ضربه و اصطکاک حرکت کرده و فعالیت نمایند. از این رو بهتر است در هر صورت قبل از شروع سفر به آن‌ها توجه لازم را نشان دهید. پیش از هر چیزی روغن موتور را بررسی و سطح کیفیت رنگ و میزان آن را چک کنید. کارشناسان حوزه خودرو بهترین زمان را برای تعویض روغن موتور خودرو بین ۵ تا ۱۲ هزار کیلومتر عنوان می‌کنند که با توجه به نوع برند و کیفیت آن تغییر می‌یابد.

بیشتر بخوانید...  علائم خرابی پمپ ترمز خودرو کدامند؟

اگر مسافرت طولانی را در پیش دارید که از دوره تعویض روغن خودرو نیز بیشتر می‌شود، پس حتماً باید پیش از شروع مسافرت روغن موتور را تعویض نمایید. شما می توانید این کار را به راحتی در پارکینگ و گاراژ منزل را انجام دهید. با این وجود برای تعویض تخصصی تر بهتر است تا با کارشناسان ما در تماس باشید تا تعویض روغن موتور خودرویتان را برایتان در محل به سرعت انجام دهند.

  • کنترل روغن گیربکس

با وجود اینکه گیربکس های اتوماتیک چندان نیازی به سرویس و نگهداری ندارند، با این حال لازم است تا همواره سطح روغن آن‌ها بررسی شود. مخصوصا در زمانی که خودرو کارکرد بالایی داشته باشد. از این رو اگر مشاهده کردید که میزان روغن گیربکس شما کم است و تاکنون تعویض نشده، بهتر است تا سریعا آن را با یک روغن تازه و با کیفیت تعویض نمایید. توجه داشته باشید که تعویض روغن گیربکس نسبت به روغن موتور کمی پیچیده تر است و نیاز به تخصص بیشتری دارد؛ از این رو بهتر است آن را به مکانیک باتجربه بسپارید تا از کیفیت کار مطمئن باشید.

  • چک لیست خودرو قبل از سفر، سطح آب رادیاتور

مهمترین کاری که قبل از سفر باید انجام دهید، بررسی میزان مایع خنک کننده و وجود ضدیخ کافی در رادیاتور است. این مورد به خصوص در تابستان اهمیت زیادی دارد؛ چرا که مایع خنک کننده رادیاتور به خنک سازی اجزای موتور می پردازد و کمک می کند تا دمای خودرو ثابت مانده و قطعات مختلف آن آسیب نبیند.

مخصوصاً در سفرهای تابستانی یکی از مشکلاتی که برای رانندگان به وجود می‌آید، جوش آوردن خودرو است که مهم‌ترین علت آن نیز کاهش آب رادیاتور می باشد. از این رو در صورتی که آب رادیاتور خودرو بیش از اندازه کاهش یافته و از حداقل میزان ممکن نیز کمتر شده، بهتر است تا حتماً علت را شناسایی و نسبت به اضافه کردن آن اقدام نمایید.

برای چک کردن میزان سطح آب رادیاتور کافیست تا در زمان سرد بودن خودرو کاپوت را بالا زده و درب رادیاتور را باز نمایید. حالا با استفاده از یک چراغ قوه میزان آب داخلی را بررسی کنیدو در صورتی که میزان این مایع از درجه حداقل پایین تر بود، آن را با استفاده از ترکیب مناسب آب و ضد یخ پر کرده و تا درجه max برسانید.

چک لیست خودرو قبل از سفر

  • چک کردن باتری و دینام ماشین

باتری را می توان مهم‌ترین بخش خودرو پس از موتور اعلام کرد. همان‌قدر که نگهداری از موتور اهمیت دارد، نگهداری از باتری و در کنار آن دینام نیز مورد اهمیت است. یکی از نکات ایمنی خودرو قبل از سفر آن است که به نحوه روشن شدن خودرو و باتری تان توجه کنید. اگر باتری ضعیف باشد، ممکن است که در مواقع بحرانی روشن نشود و یا حتی سیستم های حیاتی آن همچون چراغ ها به طور ضعیف عمل کنند.

برای بررسی باتری، کابل ها و اتصالات آن را چک کنید و همچنین دقت داشته باشید که باتری به طور محکم و ایمن در ساعت در جای خود نگه داشته شود. اگر سر باتری سولفاته شده بود آن را با استفاده از محلول جوش شیرین و آب تمیز کنید. برای بررسی و چک کردن دینام هم تسمه های آن را به خوبی بررسی کنید که دچار خوردگی و یا پارگی نشده باشند. اگر در زمان روشن شدن خودرو، نور چراغ ها و نور پشت کیلومتر ماشین کم شده باشد، به احتمال زیاد دینام به مشکل خورده و بهتر است تا توسط یک مکانیک ماهر و مجرب بررسی و تعمیر شود.

  • بررسی چراغ ها

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی خودرو قبل از سفر را می توان چراغ ها نامید؛ چرا که از حیاتی‌ترین عوامل رانندگی در شب محسوب می شوند و در صورت عدم عملکرد صحیح می‌توانند جان ما را به خطر بیاندازند. از این رو لازم است تا چراغ های جلویی، عقبی، راهنما و چراغ های ترمز و مه شکن را به خوبی بررسی کنید. در صورتی که دچار ایراد یا سوختگی بودند، حتما آن‌ها را تعمیر نمایید. چراغ ها از جمله تجهیزاتی هستند که باید بدون هیچ عیب و نقصی در جاده عمل کنند.

بیشتر بخوانید...  4 نشانه تمام شدن لنت ترمز که باید بدانید

برای بررسی چراغ ها می توانید در مقابل خودرو یک آینه قرار داده و یا از یکی نفر بخواهید تا وضعیت آن‌ها را به شما اطلاع دهند. همچنین بهتر است تا در طی سفر خود یک چراغ زاپاس از هر لامپ داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید به راحتی آن را تعریف نمایید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که وجود هر نوع نقص در سیستم چراغ می‌تواند منجر به جریمه شدن شما توسط پلیس راهنمایی و رانندگی شود.

  • چک کردن ترمزها

مطمئنا شما نیز هیچگاه دلتان نمی خواهد تا در طی سفر با مشکلات ترمز مواجه شوید و جان خود و همراهان تو را به خطر بیاندازید. سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین بخش های خودرو است و اهمیت آن بر هیچکس پوشیده نیست. به عنوان یکی از نکات ایمنی خودرو قبل از سفر به سرویس و تعمیر ترمز خود بپردازید، لنت های ترمز، دیسک و سطح روغن ترمز را به خوبی بررسی نمایید. اگر نیاز بود لنت ها را تعویض کنید و یا روغن ترمز را جایگزین نمایید. ترمز سالم در زمان ترمز گرفتن به سرعت عمل می کند و در طی مسیر هیچ گونه صدایی ندارد.

سرویس این سیستم مشکل است و نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد از این رو بهتر است که آن را به یک مکانیک ماهر و کاربلد بسپارید. دقت داشته باشید که روغن ترمز نقش اساسی در امنیت شما در جاده ها ایفا می‌کند و در صورت کاهش تقریباً می‌توان گفت سیستم ترمز از کار می‌افتد از این رو بهتر است تا پیش از سفر آن را به طور کامل بررسی نمایید.

لنت های ترمز جزو مهم‌ترین بخش های ترمز هستند که در طی زمان و طی کردن کیلومتری خاص نیاز به تعویض نیز پیدا می کنند. برای همین باید به طور مرتب بررسی شوند. اگر خودتان می خواهید که این کار را در منزل انجام دهید به ترتیب زیر عمل کنید:

همه چرخ ها را باز کنید و نگاهی به کالیپرهای ترمز و لنت های ترمز بیاندازید. همچنین پوسته لنت را بسنجید و با حداقل مقداری که شرکت سازنده خودرو تان آن را معین کرده، مقایسه نمایید.

در صورتی که در این کار سر رشته ای ندارید، میتوانید ماشینتان را به تعمیرگاه ببرید تا همه چیز آن را چک کنند.

لنت‌هاب ترمز هم برای کهنگی شاخص هایی دارند و پس از خرابی، صدای گوش خراشی از خود نشان می دهند که میتوانید با آن خرابی را تشخیص دهید.

  • کنترل رادیاتور ماشین

پیش‌تر در رابطه با اهمیت میزان مایعات و آب رادیاتور در ایمنی سفر صحبت کردیم، با این حال اجزای دیگر رادیاتور نیز اهمیت زیادی دارند و چک کردن و بررسی آن ها یکی از مهمترین نکات ایمنی خودرو قبل از سفر می باشد. برای بررسی رادیاتور کاپوت خودرو را بالا دهید و نگاهی دقیق به شلنگ‌های آن نمایید. توجه کنید که نباید هیچگونه پارگی یا ترک داشته باشند. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمامی اتصالات به خوبی برقرار باشند و تمامی پیچ ها در محل مشخص خود سفت شده و قرار بگیرند. در صورت نیاز آن‌ها را تعویض نمایید.

  • چک لیست خودرو قبل از سفر، مایع شیشه‌شور و آب پاش‌ها

یکی از موارد ایمنی که رانندگان اغلب آن را فراموش می کنند، پر کردن منبع مایع شیشه شور است. دقت کنید که این مایع تأثیر بسیار زیادی در رانندگی دارد و در مواقع ضروری نبود آن می تواند خطرساز باشد. آن لحظه‌ای را تصور کنید که در آزادراه یا اتوبان با سرعت بالا در حال رانندگی هستید و شیشه جلو خودرو بر اثر برخورد دوده، گرد و خاک و حشرات کثیف و آلوده شده است و امکان تمیز کردن آن را در حال حاضر در حین رانندگی ندارید، مطمئناً می‌توانید خطرناک بودن اوضاع را تشخیص دهید؛ چراکه این عامل می تواند تمرکز شما را برهم زند.

در کنار پر کردن مایع شیشه شور به آب پاش ها و عملکرد صحیح آنها هم توجه کنید. این آب پاش ها باید به طور صحیح آب را بر روی شیشه بریزند و هیچ گونه گرفتگی نداشته باشند. از این رو آن‌ها را به طور مرتب بررسی نمایید.

  • چک لیست خودرو قبل از سفر، کامل تسمه ها

تسمه ها نقش ها و وظایف متفاوتی در خودرو دارند. بیشتر موتورهای خودرو از یک تسمه اصلی برخوردار هستند که مولد برق A/C را برای شارژ باتری به کار انداخته و پمپ آب را برای خنک کردن موتور راه می‌اندازند. در صورتی که تسمه در خودرو آسیب ببیند، سفت یا شل باشد و ساییده شده باشد، علاوه بر اینکه خطر ساز است، می‌تواند منجر به اتفاقات ناگوار برای بخش‌های دیگر خودرو نیز گردد. از این رو لازم است تا تسمه‌ها را با توجه به تعداد کیلومتری که پس از تعویض کارکرده‌اند، بسنجیم و در صورت مشاهده هرگونه ترک، شکاف و یا ساییدگی آنها را تعویض کنیم.

بیشتر بخوانید...  ترمز ABS یا ضدقفل چیست و چگونه کار می‌کند؟

مهم‌ترین نکات ایمنی خودرو قبل از سفر، بررسی تسمه ها است. باید تسمه های خودرو همگی از نظر سایش و کشش در شرایط ایده‌آل قرار داشته باشند و هیچ نشانه ای از فرسایش در آن‌ها مشاهده نشود. حتی گاهی اوقات تسمه ها در هنگام رانندگی به صدا درمی آیند و هشدار می دهند که ممکن است ناگهانی پاره شوند.

چک لیست خودرو قبل از سفر

  • تمیز کردن شیشه‌ها

کمتر راننده ای را می توانیم این روزها پیدا کنیم که پیش از شروع سفر یک دستمال برنداشته و به جان شیشه های خودرو خود نیافتد. در واقع تمیز کردن شیشه ها به تمامی رانندگان این امکان را می‌دهد تا بدون دردسر و با تمرکز کافی رانندگی کنند. اما برای این که همه چیز به خوبی انجام شود بهتر است تا از دستمال های میکروفایبر برای تمیز کردن آینه ها و شیشه های خودرو خود استفاده کنید به این ترتیب شیشه ها دیرتر کثیف شده و نیاز به تمیز کردن خواهند داشت. علاوه بر این بهتر است تا شیشه‌ها را هم از قسمت بیرونی و هم از قسمت داخلی تمیز نمایید.

  • بررسی برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب

شاید برف پاک کن وسیله‌ای به ظاهر ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، اما یکی از مهم‌ترین بخش های خودرو در حفظ سلامت و جان سرنشینان هستند. بر همین اساس سلامت و عملکرد صحیح برف پاک کن خودرو را در اولویت قرار دهید. مخصوصاً اگر فصل که به سفر میروید فصلی بارانی یا برفی است، مطمئن شوید که کارایی لازم را دارند و در زمان مورد نیاز به خوبی شیشه ها را تمیز خواهند کرد. اصلی‌ترین مشکلی که رانندگان در نتیجه عدم بررسی برف پاکن ها با آن مواجه می شوند، به وجود آمدن اختلال در دید در هنگام برف و باران می‌باشد که بسیار خطرناک است.

برای تعویض و جایگزینی برف پاک کن ها، به یکی از فروشگاه های فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو بروید و یک برف پاک کن مناسب با توجه به نوع خودرویتان خریداری کنید. در کنار آن بهتر است تا از سلامت گرمکن شیشه عقب نیز مطمئن شوید تا در صورت بخار کردن شیشه بتوانید از آن بهره کافی را ببرید.

  • بررسی سلامت تهویه مطبوع

آخرین نکته از نکات ایمنی خودرو قبل از سفر، اطمینان از سلامت تهویه مطبوع و فیلتر هوای کابین است. پیش از شروع حرکت سیستم تهویه مطبوع خودرو خود را آزمایش کنید و دقت کنید که به درستی کار کنند. یکی از بخش های مهم سیستم تهویه مطبوع خودرو فیلتر کابین است که در اکثر خودروهای امروزی در پشت داشبورد قرار می گیرد و تعویض آسان و کم هزینه است.

در صورت خرابی و یا کثیف شدن فیلتر هوا، رطوبت کابین از بین رفته و جریان هوای عبوری از دریچه های سیستم تهویه محدود شده و خودرو از نظر سرمایش و گرمایش کارایی بسیار کمی خواهند داشت. در واقع اگر فیلتر هوا و سیستم تهویه مطبوع خودرو شما به درستی کار نکند، در هوای سرد و بارانی با بخار شیشه های خودرو مواجه خواهید شد که از بین نمی روند.

علاوه بر این بهتر است که به بررسی محفظه دریچه ورودی هوا نیز بپردازید و بررسی کنید که در آن هیچ گونه برگ، خس و خاشاک وجود نباشد. در حقیقت ورود هوای تمیز و عاری از هرگونه کثیفی در کنار آن که محیطی مطلوب برای رانندگی فراهم می آورد، باعث می شود تا کارایی و راندمان موتور نیز بالا برود و شما بتوانید در طول سفر با سرعت و شتاب بیشتری حرکت نمایید.

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خارجی، لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی و …

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید