مقالات تخصصی

نکات مهم رانندگی در برف و باران

رانندگی در برف و باران

نکات مهم رانندگی در برف و باران با خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک را رعایت کنید تا جان عزیزانتان را حفظ کنید. احتمال تصادفات رانندگی در شرایط برفی و بارانی حدود 30 درصد افزایش پیدا می‌کند. رانندگی در شرایط ریزش برف و باران کار آسانی نیست. باراش باران و برف باعث لغزنده شدن سطح جاده می‌شود. به‌این‌ترتیب اصطکاک لاستیک‌ها با سطح جاده کاهش پیدا می‌کند. از طرفی بارندگی باعث کاهش میدان دید راننده می‌شود. مشکلی که در صورت همراه شدن بارش با مه، دشوارتر می‌شود. به‌همین پلیس راهنمایی و رانندگی توصیه می‌کند که در آب‌وهوای بارانی و برفی، حتی‌الامکان از رانندگی غیرضروری پرهیز کنید؛ اما به‌هرحال ممکن است که برخی مجبور به رانندگی در برف و کولاک باشند. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در یک مقاله جامع تمام نکات مهم رانندگی در برف و باران را ذکر کنیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با لنت ترمز همراه باشید.

نکات مهم رانندگی در برف و باران

هر ساله با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان، صاحبان خودروهای سبک و سنگین باید خود را برای سبک جدیدی از رانندگی آماده کنند. به‌خصوص اگر در مناطق شمالی و غربی کشور ساکن هستید، باید بیشتر با اصول رانندگی در برف و یخ آشنا باشید. برخی از نکات رانندگی در برف مربوط به نگهداری از خودروهاست؛ اما بعضی دیگر نیز مربوط به حین رانندگی است. در ادامه این نکات را به‌ترتیب بررسی می‌کنیم.

بررسی سلامت بخش‌های مختلف خودرو قبل از حرکت

سلامت سیستم رانندگی در برف از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است که قبل از حرکت حتما عملکرد بخش‌های حیاتی خودرو را چک کنید تا برای هر اتفاقی آماده باشید. مهم‌ترین بخش، باتری خودرو است. اهمیت سالم و شارژ بودن باتری خودرو در فصل سرما به‌مراتب بیشتر است. به‌طور کلی روشن کردن ماشین در زمستان سخت‌تر از تابستان است. اگر شارژ باتری ماشین خالی شود، عملا خودرو شما استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود. اگر مجبور هستید که در شرایط بارانی و برفی خودروی خود را در خیابان پارک کنید، حتما مطمئن باشید تا باتری آن سالم است. به‌این‌ترتیب دیگر در برف و کولاک گرفتار نخواهید شد.

در کنار آن باید حتما از عملکرد دقیق سیستم ترمز خودرو نیز اطمینان حاصل کنید. اگر به هر دلیل ترمز خودرو شما آن طور که باید و شاید در متوقف کردن خودرو به‌موقع عمل نمی‌کند، حتما از تعمیرکار کمک بگیرید. کنترل چراغ‌ها، بخاری، برف پاک‌کن، آب ماشین، استفاده از ضد یخ و … نیز از جمله اقداماتی است که قبل از رانندگی در برف و باران باید انجام دهید.

اطمینان از باز بودن مسیر اگزوز خودرو در برف

یکی دیگر از اصول رانندگی در برف و باران زمستان، اطمینان از باز بودن مسیر اگزوز خودرو است. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا این مورد را در تیتر قبلی مطرح نکردیم؟ واقعیت این است که اهمیت این موضوع از یک طرف و بی‌توجهی رانندگان به آن از سویی دیگر، باعث شد تا جداگانه به آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید...  سیستم tcs، کنترل کشش چیست؟

اگزوز مسیر خروج گازهای آلاینده ناشی از احتراق در موتور خودرو را فراهم می‌کند. خطرناک‌ترین گاز حاصل از احتراق برای انسان، مونو اکسید کربن است. قرار گرفتن در معرض این گاز در عرض چند ثانیه سطح هوشیاری انسان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تداوم این وضعیت باعث مرگ‌ومیر افراد می‌شود. قبل از حرکت حتما از مسدود نبودن اگزوز در اثر تجمع برف اطمینان حاصل کنید. در غیر این‌صورت اگر گازهای آلاینده از طریق اگزوز راهی به بیرون پیدا نکنند، وارد کابین خودرو می‌شوند.

رانندگی در برف و باران

استفاده از زنجیر چرخ در معابر برفی

یکی از ضروری‌ترین لوازم زمستانی برای رانندگی، زنجیر چرخ است. رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ، بی‌شباهت به خودکشی نیست. حتی اگر تمام اصول رانندگی در برف و باران در ایران را رعایت کنید، باز هم نمی‌توانید به طور کامل از سر خوردو لاستیک‌ها جلوگیری کنید. در چنین شرایطی لازم است که حتما از زنجیر چرخ استفاده کنید. نقش زنجیر چرخ، جلوگیری از سر خوردن ماشین در برف است.

در حالت ایده‌آل باید به هر چهار لاستیک، زنجیر چرخ ببندید؛ اما معمولا با دو زنجیر چرخ نیز می‌توان گلیم خود را از آب بیرون کشید. اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو است، دو لاستیک جلویی نیاز به زنجیر چرخ دارند. در عین حال اگر خودروتان دیفرانسیل عقب است، باید زنجیر چرخ‌ها را به دو لاستیک عقب ببندید. حتما از قبل از نحوه بستن زنجیر چرخ را تمرین کنید تا در شرایط ضروری راحت‌تر این کار را انجام دهید.

آغاز حرکت با دنده 2 در جاده برفی

در مسیرهای یخی و برفی از چه دنده‌ای باید استفاده کرد؟ این یکی از سوالات پرتکرار درباره نکات رانندگی در برف است. برای آغاز حرکت در جاده برفی، حتما از دنده دو استفاده کنید. در کنار آن خیلی آرام پای خود را روی پدال گاز فشار دهید و همزمان به‌آرامی پای دیگر را از روی پدال کلاچ بردارید. تمام این فرآیند باید آهسته انجام شود. فشار دادن زیاد و سریع پدال گاز، تنها باعث هرز چرخیدن لاستیک‌ها و فرورفتن آن‌ها در برف می‌شود.

فعال کردن حالت برفی گیربکس در خودروهای اتوماتیک

بعد از بررسی روش رانندگی با خودرو دنده‌ای، باید اصول رانندگی در برف و یخ با گیربکس‌های اتوماتیک را نیز بررسی کنیم. در قسمت داشبوری خودروهای اتوماتیک، دکمه‌ای شبیه به علامت برف (*) وجود دارد. در برخی دیگر از خودروهای اتوماتیک این دکمه با عبارت Snow Mode مشخص می‌شود. به این دکمه، حالت برفی گیربکس اتوماتیک گفته می‌شود. حتما می‌پرسید نقش دکمه حالت برفی گیربکس اتوماتیک چیست؟

با فعال کردن این دکمه هنگام آغاز حرکت، خودرو به‌صورت خودکار در دنده 2 قرار می‌گیرد. علاوه بر آن در حین حرکت نیز فرآیند انتقال قدرت به چرخ‌های محرک با شدت کمتری صورت می‌گیرد. این موضوع باعث جلوگیری از بکسواد ماشین در برف می‌شود. منظور از بکسواد کردن، هرز چرخیدن لاستیک‌ها و لغزیدن آن‌ها در سطح جاده است.

بیشتر بخوانید...  سیستم ESP، برنامه پایداری الکترونیکی چیست؟

اگر به هر دلیلی خودروی شما مجهز به این قابلیت نبود، باید به‌صورت دستی دنده را تنظیم کنید. برای این منظور دنده را از حالت D خارج و روی حالت L قرار دهید. به این ترتیب تحت هیچ شرایطی دنده خودرو حین حرکت از 2 بالاتر نخواهد رفت.

استفاده از لاستیک مناسب شرایط بارانی و برفی

متاسفانه در کشور ما استفاده از لاستیک مناسب هر فصل در بین رانندگان چندان مرسوم نیست؛ اما واقعیت این است که برای رعایت اصول رانندگی در برف و یخ، باید حتما از لاستیک‌های مناسب این شرایط جوی استفاده کنید. در فصل سرما باید به‌سراغ لاستیک‌های زمستانی بروید که از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

  • سطح مقطع کم برای جلوگیری از سر خوردن در سطح جاده
  • استفاده از مواد اولیه با قابلیت حفظ انعطاف‌پذیری در دمای پایین
  • برخوردار از آج‌های با عمق زیاد و یکنواخت

هر چند در سال‌های اخیر لاستیک‌های خاصی تولید می‌شوند که اصطلاحا چهار فصل هستند. با استفاده از این لاستیک‌ها دیگر نیاز به تعویض آن‌ها در فصول مختلف سال نیستید. یکی دیگر از نکات مهم رانندگی در برف و باران، تنظیم باد لاستیک‌هاست. در دفترچه راهنمای خودرو معمولا ذکر می‌شود که فشار باد مناسب لاستیک زمستان چقدر است. حتما اطمینان حاصل کنید که باد لاستیک‌ها کمتر یا بیشتر از محدوده مجاز نباشد.

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در برف و یخبندان

اگر در حین رانندگی به یکباره متوجه شدید که بارش برف شروع و رفته رفته برف بسیار سنگین شده است . باید چکار کنیم ؟

برای مثال در جاده‌های بسیار زیادی ممکن است رفت و آمد خودروها کم باشد . این یعنی برف به زودی سطح جاده را می‌پوشاند و پس از چند ساعت به یخ شدید تبدیل می‌شود و شما درست در وسط جاده قرار گرفته‌اید .
باید به موارد زیر عمل کرده تا بتوانید بدون مشکل از این وضعیت عبور کنید .

رعایت نکته‌های لازم :

  • گرمکن شیشه را روشن کنید
  • به شیشه آب نپاشید و فقط بگذارید برف پاک‌کن‌ها کار کنند
  • بخاری را روشن و برای جلوگیری از ایجاد بخار در داخل شیشه را کمی پایین بدهید تا حرارت جابه‌جا شود
  • به آرامی و با دنده نسبتا سنگین برای مثال 1 و 2 حرکت کنید . حتی اگر جاده تقریبا خالی باشد
  • به هیچ وجه سرعتتان را بالا تر از 35 نبرید زیرا سطح درگیری لاستیک با جاده بسیار کم می‌شود . این یعنی ماشین به سرعت منحرف و از راه جدا می‌شود .
  • زنجیر چرخ را آماده در صندوق عقب قرار بدهید
  • حتما ضدیخ در رادیاتور خودروی خود بریزید . اگر ضدیخ در این سیستم وجود نداشته باشد با دردسر بدی روبه‌رو می‌شوید
بیشتر بخوانید...  لنت ترمز چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در شرایط بارانی

رانندگی در شرایط بارانی را همه ما دوست داریم کمتر کسی هست که از رانندگی در این شرایط لذت نبرد و دوست نداشته باشد . اما این شرایط همیشه نمی‌تواند بسیار زیبا به نظر برسد .

بیایید تصور کنیم که در حال رانندگی در یک جاده بسیار زیبا هستیم . ناگهان باران می‌بارد و رفته رفته حجم و شدت باران زیاد می‌شود , گویی که دارید از زیر آبشار گذر می‌کنید .

برف پاک‌کن‌ها به سرعت کار می‌کنند و شما جلوی خود را به سختی می‌بینید.

در این حالت فرض می‌کنیم که شما بسیار عجله دارید هرطور شده باید در ساعت مشخص به مقصد برسید . پس مجبورید در این شرایط رانندگی کنید . برای اینکه به دردسر نیافتید باید به موارد زیر دقت کنید و حتما یادتان بماند که اشتباه نکنید :

  • برف پاک کن را روی حالت بسیار سریع قرار دهید
  • مه‌شکنتان هم عقب هم جلو را روشن کنید
  • شیشه‌ها را بالا داده و به مقدار بسیار کمی باز بگذارید
  • با سرعت بسیار پایین حرکت کنید ( حداکثر 60 )
  • ترمز را مقطعی بگیرید و از ترمز زدن شدید و کامل بپرهیزید
  • اگر شرایط در راه‌های شیب‌دار رو به پایین بود , با دنده بسیار سنگین حرکت کنید برای مثال 2

رانندگی در برف و باران

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در شرایط مه غلیظ

رانندگی در مه می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد . در جاده صدایی جز طبیعت را نمی‌شنوید یا وقتی نفس می‌کشید حس می‌کنید در حال فروبردن تکه‌هایی از ابر هستید که بسیار خنک و لذت‌بخش است .

اما باید بدانید که در این شرایط اگر دقت نکنید , ممکن است به صورت ناخودآگاه از جاده یا مسیر خارج شده و به سمت دره و پرتگاه بروید . پس باید چکار کنیم ؟

اگر راه یا جاده بسیار قدیمی است و هیچ خط کشی در این راه صورت نگرفته است , باید چکار کنیم ؟

هیچ , توصیه می‌کنم کنار بزنید و حرکت نکنید اما موارد زیر را حتما انجام دهید :

  • چراغ مه‌شکن عقب و جلو را روشن کنید
  • مطمئن شوید که در جای امنی ایستاده‌اید که امکان برخورد خودروی دیگر با شما تقریبا صفر باشد
  • تابلو هشدار را در جلو یا عقب خودرو قرار دهید
  • حتما فلاشر خودرو را روشن کنید

اما بیایید تصور کنیم که خط‌کشی در راه انجام شده و می‌توانید به راحتی حرکت کنید . پس در این هنگام چراغ مه‌شکن عقب , جلو و فلاشر خودرو را روشن کنید .
علاوه بر انجام موارد بالا به‌ رو‌به‌رو و عقب خودروی خود و به خط‌کشی‌ها دقت کنید .

وقتی با خط‌کشی وسط راه هماهنگ باشید می‌توانید از این وضعیت عبور کرده و به راه خود ادامه دهید . تا می‌توانید با سرعت بسیار کم حرکت کنید .

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید