لنت های کفشکی نسل قبلی و قدیمی تر لنت بودند که هنوز هم در بعضی از خودرو ها مورد استفاده قرار میگیرند. این لنت ها که به دلیل ایرادات ساختاری دیگر استفاده چندانی در خودرو های با تکنولوژی قوی ندارند، به وسیله سیم و یک سیستم کاسه ای خودرو را متوقف میسازند. اما آیا نحوه تعویض این نوع لنت ها با دیگر انواع آن متفاوت است؟ یا تقریبا به یک صورت انجام میشود و تفاوت چندانی ندارد؟ برای تعویض لنت کفشکی به چه ابزار هایی نیاز داریم و چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ تا پایان مقاله همراه لنت ترمز باشید.
نکاتی در خصوص زمان تعویض لنت ترمز و مراحل تعویض آن
وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار میدهد، روغن ترمز به درون کاسه لنت و سیستم ترمز چرخ هدایت میشود و لنتها به جلو هل داده میشوند. در این حالت بین دیسک و لنت ترمز اصطکاک ایجاد میشود و این امر منجر به داغ شدن لنت میشود. داغ شدن لنتها باعث میشود تا سرعت خودرو کاهش یابد و در نهایت بایستد.
در گذشتهها، از آزبست یا پنبه نسوز برای تولید لنت ترمز استفاده میشده است. اما با گذر زمان و پیشرفت علم، سرطان زا بودن این مواد تائید شد و به همین دلیلی استفاده از آنها در صنعت خودرو سازی ممنوع شد. امروزه برای تولید لنت ترمز از مواد مختلفی از جمله سرامیک استفاده میشود. لنتهای سرامیکی از نوع بهترین و باکیفیتترین لنت ترمز هستند که با وجود قیمت بالا اما از طول عمر بالایی برخوردارند.
در خودروها، سیستم ترمز دارای دو مکانیسم دیسکی و کاسهای است. فشار هیدرولیک در داخل مدار که توسط روغن ترمز ایجاد میشود، باعث میشود تا مکانیسم ترمز خودرو، لنتها را به سطح دیسک یا کاسه فشار دهد و در نتیجه از سرعت خودرو کاسته میشود.
زمان تعویض لنت ترمز
در سیستمهای قدیمی، معمولاً زمان تعویض خودرو زمانی بود که راننده احساس میکرد، قدرت ترمز گیری در ماشین کاهش یافته است و یا به اصطلاح ترمز زیر پایش خالی میکند. در این زمان تعویض لنت ترمز واجب و الزامی بوده است.
اما با پیشرفت تکنولوژی، در خودروهای امروزی، روشی برای پی بردن به تمام شدن لنت ترمز وجود دارد. از آنجایی که در تمامی سیستمهای هیدرولیکی ترمز ، مخزن روغن وجود دارد، پایین آمدن سطح روغن نشانه اتمام لنت ترمز است. اما پایین آمدن سطح روغن ترمز در صورتی نشانه تمام شدن لنت است که مطمئن باشیم، مخزن دارای نشتی نیست.
البته در خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز دیسکی هستند، یک هشدار دهنده نصب شده است که در صورت تمام شدن لنت ترمز، به راننده هشدار میدهد. تمام لنتهای ترمز در سیستم ترمزهای دیسکی دارای یک برق مثبت هستند. وقتی سطح لنت تمام میشود، ارتباط برقی با دیسک برقرار میشود و به محض اینکه این ارتباط برقرار شد، چراغ ترمز به نشانه تعویض لنت روشن میشود.
البته نشانههای دیگری نیز وجود دارند که همگی نشاندهنده زمان اتمام لنت ترمز هستند. مثلاً وقتی راننده در هنگام ترمز گرفتن، سر و صدای غیر معمول میشنود، میتواند نشاندهنده اتمام لنت ترمز باشد.
با توجه به موارد گفته شد، به غیر از روشن شدن چراغ هشدار، خالی شدن ترمز زیر پا و همچنین صدای نهچندان خوشایند ترمز، همگی میتوانند نشاندهنده این باشد که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. در این حالت اولین کاری که باید انجام داد این است که سطح روغن ترمز بررسی شود و بعد از عدم وجود هرگونه نشتی در مخزن روغن اطمینان حاصل کرد. در مرحله بعدی، با استفاده از کالیپر و باز کردن چرخها، لنت ترمز را چک میکنیم. اگر لنت ترمز مشکلی نداشت، بهتر است میزان روغن ترمز را در مخزن افزایش دهیم.
وقتی پدال ترمز خالی باشد، مسافت ترمز گیری افزایش مییابد و در نتیجه راننده باید زودتر برای ترمز گرفتن اقدام کند. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده چنین مورد حتماً لنت ترمز و میزان روغن مخزن بررسی شود.
لنت کفشکی چگونه کار میکند؟
ابتدا برای اینکه بتوانیم با نحوه تعویض لنت کفشکی آشنا شویم، باید طرز کار آن را بدانیم. این لنت ها بر خلاف لنت های دیسکی، از یک کاسه برای متوقف کردن خودرو استفاده میکنند. اما با توجه به اضافه شدن روغن به سیستم ترمز و رواج یافتن سیستم هیدرولیکی، خود ترمز های کاسه ای نیز به دو نوع تقسیم شده اند.
در اولین دسته که نسل قدیمی تر این ترمز ها هستند، از یک سیم برای انتقال نیرو استفاده میشد. در این حالت زمانی که شما پدال ترمز را فشار میدهید، سیم ها نیرو را به لنت انتقال میدهند و لنت، با فشار بر دیواره، خودرو را نگه میدارد.
اما در ترمز های هیدرولیکی-کاسه ای که نسل بعدی این ترمز ها بودند، پروسه کمی متفاوت است. در این مجموعه به جای سیم از روغن برای انتقال نیرو استفاده میشود. به صورتی که با فشردن پا بر روی پدال ، یک نیروی برابر به پیستون کوچک وارد میشود. در مرحله بعدی که روغن نیرو را دریافت میکند، آن را به پیستون بزرگ انتقال میدهد و پیستون بزرگ نیز، با تقویت نیرو آن را به لنت ها منتقل میکند.
از اینجا به بعد نیز همانند نسل قبلی این لنت ها ادامه مییابد و با فشار لنت ها به دیواره، خودرو میایستد.
متاسفانه به دلیل ضعف های ساختاری موجود در نسل قدیمی این لنت ها، دیگر استفاده چندانی از آن ها صورت نمیگیرد و معمولا نوع هیدرولیکی آن پرطرفدار تر است. اما حالا که با طرز کار این نوع از لنت ها آشنا شدیم، چطور میتوانیم تعویض لنت کفشکی را به تنهایی و بدون کمک یک مکانیک انجام دهیم؟
تعویض لنت کفشکی به چه صورت است؟
اولین نکته ای که در تعویض لنت کفشکی باید در نظر داشته باشید، بحث ایمنی است. خود کاسهی ترمز، به دلیل داشتن قطعات فشرده، در هر لحظه ممکن است که به ما آسیب برساند. پس حتما به این موضوع توجه داشته باشید که اولین نکته در این بحث، داشتن یک لباس ایمن و مناسب به کار است.
بعد از اینکه موارد مربوط به ایمنی را به اتمام رساندید، نوبت به شروع کار است. خودروی خود را در مکانی مطمئن مانند پارکینگ پارک کرده و به کمک یک جک، چرخ مورد نظر را بالا ببرید. بعد از این با کمک ابزاری که با خود دارید، چرخ را باز کرده و سپس شروع به باز کردن پیچ های روی کاسه کنید.
در اینجا حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر قطعات را به خوبی نمیشناسید، حتما از یک فرد مسلط تر (نه صرفا مکانیک) کمک بگیرید. چرا که داخل کاسه قطعات بسیار مختلفی وجود دارند که در صورت فراموشی، باعث بروز مشکل در اتمام کار خواهند شد. سعی کنید تا موقعیت قطعات را به خوبی به خاطر بسپارید.
برای تعویض لنت کفشکی، ابتدا اتصالات آن را جدا کنید. سپس، به راحتی میتوانید لنت را بیرون آورده و مدل نو را جایگزین کنید. این یک خلاصه بسیار ساده از موضوع تعویض لنت کفشکی بود که میتوانید از آن برای تعویض لنت خود استفاده کنید. اما در زمان تعویض این قطعه چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟
نکاتی که باید در تعویض لنت کفشکی در نظر داشته باشیم
اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، ترمز دستی است. در بسیاری از موارد مشاهده میشود که رانندگان در تعویض قطعات ترمز کاسه ای مشکل دارند. آن ها همهی کار ها را به نحو احسن و به ترتیب انجام میدهند. اما در پروسه کار با مشکل مواجه میشوند.
یکی از دلایل اصلی این کار، آزاد نکردن ترمز دستی است. زمانی که ترمز دستی بالا باشد، در باز کردن کاسه با ایراد مواجه خواهید شد و به همین دلیل، موفق به تعویض لنت کفشکی نخواهید شد.
دومین نکته ای که از اهمیت بالایی برخوردار است، تست بعد از تعویض است. هر چقدر هم که در زمان تعویض قطعات به درستی قرارگیری آن ها توجه کرده باشید، باز هم ممکن است که یکی از آن ها به طرزی اشتباه نصب شده باشند.
بهترین راه این است که با خودروی خود در سرعتی بسیار پایین آن ها را تست کنید. به یک جاده بسیار خلوت بروید و با دنده یک شروع به حرکت کنید. در همان سرعت بمانید و ترمز خود را چند بار تست کنید. اگر مشکلی نبود، سرعت خود را افزایش دهید.
و اما مورد آخر، که مربوط به خود لنت است. این موضوع را در نظر داشته باشید که همیشه نیاز به تعویض لنت نیست. گاهی اوقات ایراد پیش آمده به دلیل وجود نقص در دیگر قطعات است و ربطی به لنت ندارد.
اگر در زمان باز کردن کاسه متوجه کاهش بیش از حد قطر و اندازه لنت شدید، آن را تعویض نمایید. در غیر از این صورت، از بقیهی قطعات یک بازبینی داشته باشید تا بتوانید ایراد را برطرف نمایید.
لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خارجی، لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی و …