مقالات تخصصی

نکاتی که باید درباره تعویض لنت ترمز بدانید

تعویض لنت ترمز

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم ترمز خودرو لنت ترمز است. این جز کاربردی هر از چند گاهی لازم است تعویض شود. بنابراین شناخت آن و دانستن نحوه تعویض لنت ترمز برای همه رانندگان ضروری است. در ادامه این مطلب به نکاتی در خصوص زمان تعویض لنت ترمز و مراحل تعویض آن اشاره خواهیم کرد با لنت ترمز همراه باشید.

چرا باید لنت ترمز را عوض کنیم؟

درگیری لنت ترمز با دیسک خودرو و اصطکاکی که بین آنها وجود دارد، در طول زمان موجب استهلاک این قطعه در سیستم ترمز خودرو می‌شود. در واقع می‌توان گفت که لنت ترمز پس از مدتی دچار خوردگی می‌شود. این خوردگی لنت ترمز باعث شده تا خاصیت ایجاد اصطکاک در سیستم ترمز از بین برود که طبیعتا در این شرایط برای نگه داشتن خودرو و یا کم کردن سرعت تان به مشکل خواهید خورد.

تصور کنید که قصد نگه داشتن خودرو برای جلوگیری از تصادف و یا کم کردن سرعت برای رد کردن یک پیچ را داشته باشید، اما با فشار دادن پدال ترمز هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد! بدون شک این امر می تواند خطرات بسیار فراوانی را برای راننده و سرنشینان ایجاد کند. به همین دلیل است که همه‌ی متخصصان حوزه خودرو معتقدند که آگاهی از زمان عوض کردن لنت ترمز دارای اهمیتی انکار ناپذیر است.

تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز

در سیستم‌های قدیمی، معمولاً زمان تعویض خودرو زمانی بود که راننده احساس می‌کرد، قدرت ترمز گیری در ماشین کاهش یافته است و یا به اصطلاح ترمز زیر پایش خالی می‌کند. در این زمان تعویض لنت ترمز واجب و الزامی بوده است.

اما با پیشرفت تکنولوژی، در خودروهای امروزی، روشی برای پی بردن به تمام شدن لنت ترمز وجود دارد. از آنجایی که در تمامی سیستم‌های هیدرولیکی ترمز ، مخزن روغن وجود دارد، پایین آمدن سطح روغن نشانه اتمام لنت ترمز است. اما پایین آمدن سطح روغن ترمز در صورتی نشانه تمام شدن لنت است که مطمئن باشیم، مخزن دارای نشتی نیست.

البته در خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز دیسکی هستند، یک هشدار دهنده نصب شده است که در صورت تمام شدن لنت ترمز، به راننده هشدار می‌دهد. تمام لنت‌های ترمز در سیستم ترمزهای دیسکی دارای یک برق مثبت هستند. وقتی سطح لنت تمام می‌شود، ارتباط برقی با دیسک برقرار می‌شود و به محض اینکه این ارتباط برقرار شد، چراغ ترمز به نشانه تعویض لنت روشن می‌شود.

بیشتر بخوانید...  7 نشانه برای زمان تعویض لنت ترمز

البته نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که همگی نشان‌دهنده زمان اتمام لنت ترمز هستند. مثلاً وقتی راننده در هنگام ترمز گرفتن، سر و صدای غیر معمول می‌شنود، می‌تواند نشان‌دهنده اتمام لنت ترمز باشد.

با توجه به موارد گفته شد، به غیر از روشن شدن چراغ هشدار، خالی شدن ترمز زیر پا و همچنین صدای نه‌چندان خوشایند ترمز، همگی می‌توانند نشان‌دهنده این باشد که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. در این حالت اولین کاری که باید انجام داد این است که سطح روغن ترمز بررسی شود و بعد از عدم وجود هرگونه نشتی در مخزن روغن اطمینان حاصل کرد. در مرحله بعدی، با استفاده از کالیپر و باز کردن چرخ‌ها، لنت ترمز را چک می‌کنیم. اگر لنت ترمز مشکلی نداشت، بهتر است میزان روغن ترمز را در مخزن افزایش دهیم.

وقتی پدال ترمز خالی باشد، مسافت ترمز گیری افزایش می‌یابد و در نتیجه راننده باید زودتر برای ترمز گرفتن اقدام کند. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده چنین مورد حتماً لنت ترمز و میزان روغن مخزن بررسی شود.

تفاوت بین ترمزهای عقب و ترمزهای جلو

لنت ترمزهای چرخ‌های عقب و جلوی ماشین گاها با هم تفاوت دارند. لنت ترمزهایی که برای لاستیک‌های جلو تعبیه شده با یک صفحه دیسکی صاف که با چرخ‌های جلو به طور مستقیم در ارتباط است، درست شده است که در اصطلاح به آنها ترمزهای دیسکی می‌گویند. اما کفشک‌های ساخته شده، برای چرخ‌های عقب اغلب روی محور عقب درون یک کاسه که چرخ‌ها روی آن سوار هستند، قرار می‌گیرند. به این نوع ترمزها، ترمزهای کاسه‌ای می‌گویند. این نوع سیتم بیشتر در محور عقب اتومبیل‌ها و کامیون‌ها یافت می‌شود. ترمزهای کاسه‌ای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکل‌تر است، ولی تولیدشان کم هزینه‌تر است و از مکانیسم ساده‌ای نسبت به ترمزهای دیسکی برخوردار هستند. در رانندگی‌های پرتنش بیشتر فشار ترمز ماشین روی ترمزهای جلو است، از این برای جلوگیری از ترمز کردن‌های اضافی از ترمز دستی استفاده می‌کنند.

دلیل برتری ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای کاسه‌ای

همانطور که در بالا ذکر شد؛ ترمزهای دیسکی که در جلوی وسیله نقلیه واقع شده‌اند، باید فشار بیشتری را نسبت به ترمزهای عقب متحمل شوند، در نتیجه آنها باید با کیفیت بالاتری ساخته شوند تا کارایی بیبشتری از خود نشان دهند. اولین نمونه از ترمزهای دیسکی توسط طراحان خودرو و طراحان هواپیما ساخته شد. آن‌ها می‌خواستند بهترین راه برای کاهش سرعت ماشین، بدون سوزاندن لنت‌های ترمز تجربه کنند. بعد از مدتی این فناوری روی خودروهای سواری که به صورت تجاری تولید می‌شدند، پیاده شد تا با این روش میزان ساییده شدن و بریدن ترمزها را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید...  سیستم نقطه کور خودرو چیست؟

از آنجایی که محور عقب خودروها در هنگام ترمز فشار کمتری را تحمل می‌کند، از این روی سعی کرده‌اند که ترمزهای ارزانتری هم چون ترمزهای کاسه‌ای را برای محورهای عقب در نظر بگیرند. از این رو بیشتر اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در محور عقب‌شان از این نوع ترمز بهره می‌برند. با این حال، خودروهای پیشرفته‌تر و کامیون‌های سنگین‌تر، به دلیل قابلیت برتر در ترمزگیری، معمولا دارای ترمزهای دیسکی در هر دو محور (جلو و عقب) هستند. ترمزهای دیسکی گرما را کمی بهتر از ترمزهای کاسه‌ای از خود عبور می‌دهند. این بدان معنی است که کارایی‌شان نسبت به ترمزهای دیسکی در شرایط گرمای زیاد بهتر است. علاوه بر این‌ها ترمزهای دیسکی در محیط خیس و یا داغ کارایی بیشتر نسبت به ترم‌های کاسه‌ای از خود نشان می‌دهد.

نشانه های فرا رسیدن زمان عوض کردن لنت ترمز

۱. صداهای غیر طبیعی هنگام ترمز

۲. لرزیدن پدال ترمز

۳. منحرف شدن خودرو هنگام ترمز کردن

۴. چراغ هشدار دهنده

در صورت مشاهده این نشانه ها شما باید اقدام به تعویض کردن لنت های ترمز کنید که مستلزم صرف زمان، هزینه و انرژی است. به همین دلیل باید با نکات کلیدی رانندگی بعد از تعویض لنت ها آشنا شوید تا بتوانید فرسایش این قطعه را به حداقل برسانید. در ادامه مقاله به این موارد خواهیم پرداخت.

تعویض لنت ترمز

نکات کلیدی بعد از عوض کردن لنت ترمز

بعد از تعویض لنت ها باید از هم اندازه بودن سطح روغن ترمز اطمینان حاصل نمایید. بدین منظور پس از تعویض باید ابتدا چند بار پدال ترمز را فشار دهید. این کار باعث می‌شود تا خلاصی ترمز گرفته شود و در صورت کمبود، به میزان روغن افزوده شود.

بعد از اینکه سطح روغن ترمز خود را تنظیم نمودید، لازم است تا ترمز ها را چند بار تست کرده و از عملکرد آنها مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید...  دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که دیسک های ترمز، شرایطی کم و بیش مشابه لنت های ترمز دارند و آنها را نیز باید چک کرد.

از آنجایی که بیشتر فشار ترمز روی لنت ها و دیسک های ترمز جلو می باشد، معمولاً لنت ها و دیسک های جلوی خودرو دچار استهلاک بیشتری می شوند که این در دیسک ها موجب نازک شدن آنها خواهد شد.

در اثر نازک شدن دیسک ترمز، اصطکاک پله ها زودتر از شرایط عادی داغ می‌شود و عملیات خنک شدن آن نیز به خوبی اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل ممکن است که حتی پس از عوض کردن لنت ها، سیستم ترمز به صورت ایده‌آل عمل نکند. با توجه به پروسه گفته شده، سعی کنید که چک کردن دیسک در کنار عوض کردن لنت ها را حتما در لیست کار های خود قرار دهید.

باید توجه داشته باشید که پس از تعویض لنت های ترمز خودرو و دیسک ترمز، نباید در شروع کار فشار بیش از اندازه به آن بیاورید و به طور ناگهانی خودرو را متوقف نکنید. چرا که ترمزهای ناگهانی بخصوص در سرعت های بالا، موجب وارد شدن فشار بیش از اندازه به لنت ها و دیسک می‌شود.

بر همین اساس بهتر است که پس از تعویض لنت ها برای مدت معینی به صورت نرم و یکنواخت رانندگی کنید. همچنین از آب بندی سیستم ترمز و لنت ها نیز غافل نشوید. این کار در دراز مدت موجب بهبود عملکرد سیستم ترمز خودروی شما و استهلاک دیرتر لنت ها و دیسک خودرو می گردد.

سخن آخر

سیستم ترمز خودرو نقش بسیار حیاتی و پررنگی را در خودرو ایفا می کند که عدم کارکرد صحیح آن، موجب وقوع حوادث و خسارت‌های جبران ناپذیر خواهد شد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که نباید گمان کنید که صرفاً با تعویض لنت، سیستم ترمز به صورت درست عمل خواهد کرد؛ بلکه باید نقاط دیگر مجموعه را نیر مورد بررسی قرار دهید. برای این کار توصیه می‌شود که حتما از یک مکانیک حرفه ای کمک بگیرید.

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خارجی، لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی و …

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “نکاتی که باید درباره تعویض لنت ترمز بدانید

دیدگاهتان را بنویسید