مقالات تخصصی

نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی

رانندگی در جاده های کوهستانی

رانندگی در جاده های کوهستانی مثل چالوس و هراز، میتواند یکی از پر استرس ترین تجربه های هر یک از ما باشد. در چنین شرایطی باید تکنیک های خاص رانندگی را بلد باشید. در این مقاله میخواهیم به نکات مهم درباره نحوه رانندگی در جاده های پر پیچ و خم کوهستان بپردازیم تا بتوانید از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کنید. برای اشنایی بیشتر تا انتها همراه مجله لنت ترمز باشید.

نکات رانندگی در کوهستان

لاستیک مناسب

رانندگی در جاده های کوهستانی میتواند موجب فشار و تنش بر روی قطعات مختلف خودرو شود. لاستیک های خودرو بیش از هر بخش دیگری باید امتحان خود را پس بدهند. پس باید تایر مناسب را انتخاب کنید.

البته برخی افراد زیاده روی می کنند و به دنبال تایرهای مخصوص کوهستان می گردند. فقط در صورتی نیاز به این لاستیک ها دارید که بخواهید در برف سنگین رانندگی کنید (که باز هم زنجیر چرخ گزینه بهتری ست) یا بخواهید در مسابقات کوهستانی شرکت کنید.

از آنجایی که در جاده های کوهستانی انواع شرایط را تجربه می کنید، پس تایرهای چهار فصل یا همه جا رو بهترین انتخاب برای شماست. آب و هوا نیز در جاده های کوهستانی دائما در حال تغییر است. شما رانندگی در زیر نور آفتاب، هوای مه آلود و  بارانی را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل باید لاستیک مناسب برای انواع شرایط آب و هوایی و جاده ای را انتخاب کنید.

رانندگی در جاده های کوهستانی

قبل از خروج باید باک بنزین را پر کنید

کم شدن بنزین باید آخرین چیزی باشد که هنگام رانندگی در یک جاده کوهستانی نگران آن باشید،احتمال اینکه یک پمپ بنزین در نزدیکی شما وجود داشته باشد بسیار کم است. ذخیره کردن مقداری بنزین اضافی در پشت ماشین ضرری ندارد!

در جاده های کوهستانی توجه بیشتری داشته باشید

با هوشیاری کامل رانندگی کنید و به حقوق رانندگان دیگر احترام بگذارید و از تصادفات احتمالی جلوگیری کنید. جاده های کوهستانی منحنی هستند و گاهی اوقات دیدن آنچه روبروی پیچ می آید دشوار است. درهنگام عبور از وسایل نقلیه احتیاط بیشتری به خرج دهید، سرعت مجاز را رعایت کنید و اگر در شب رانندگی می کنید برای کاهش خطر از سمت خودروهای روبرو، نور بالا را کم کنید.

بیشتر بخوانید...  یک روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

موتور خود را خنک نگه دارید

وقتی ماشین شما در جاده های شیب دار رانندگی می کند ممکن است بیش از حد گرم شود. اگر این اتفاق افتاد می توانید خودروی خود را به سمتی بکشانید و بدون خاموش کردن خودرو توقف کنید و اجازه دهید موتور برای چند دقیقه در دور آرام بماند، این کار احتمال گرم شدن بیش از حد موتور را به حداقل می رساند. حال اگر نمی‌توانید فوراً کنار بکشید و خودرو را متوقف کنید در حین حرکت بخاری ماشین را روی بالاترین حالت قرار دهید، همین حرکت به کاهش خطر گرم شدن بیش از حد موتور کمک می‌کند.

رانندگی در جاده های کوهستانی

رانندگی در جاده های کوهستانی: تکنیک ترمز گیری در کوهستان

به موقع ترمز گرفتن: به تابلوهای سرعت مجاز در طول مسیر دقت کنید. شاید روی زمین صاف چندان مشکلی نباشد، ولی در جاده های پر پیچ و خم و شیب های زیاد باید این تابلوها را جدی بگیرید. سعی کنید پیچ و خم ها، سربالایی ها و سرپایینی ها را پیش بینی کنید تا کنترل خودرو از دست شما خارج نشود.

در صورتی که با یک شیب تند و بعد از ان پیچ جاده روبرو شدید، به موقع ترمز بگیرید و دنده معکوس بزنید. با دنده پایین به راحتی میتوانید پیچ و خم ها را پشت سر بگذارید. این باعث انتقال نیروی جنبشی به چرخ های عقب می شود و کنترل بیشتری به ماشین خواهید داشت.

تکنیک پالس راندن: این یک تکنیک فوق العاده برای کنترل خودرو در سرازیری می باشد. همانطور که گفتیم در صورت مواجه شدن با سرایزی باید به آرامی ترمز کنید و دنده معکوس بگیرید. در این حین گاهی لازم است باز هم ترمز بگیرید. وزن وسیله نقلیه و نیروی جاذبه باعث بوجود آمدن نیروی جنبشی زیادی می شود.

برخی افراد پای خود را از روی ترمز بر نمی دارند و روی آن تند تند ضربه می زنند تا سرعت را کاهش دهند. این کار اشتباه است، چرا که کنترل خودرو را از دست می دهید و به ترمزها آسیب می زنید. از روش پالس استفاده کنید. در این روش باید سرعت مناسب برای رانندگی در سرازیری را با توجه به شرایط جاده بسنجید.

بیشتر بخوانید...  معرفی بهترین مارک لنت ترمز موجود در بازار

قوانین رانندگی در جاده های کوهستانی

یکی از قوانین رانندگی در جاده های کوهستانی، این است که از وسط جاده نرانید! این امر برای رانندگان دیگر آزار دهنده می باشد و نمیتوانند از شما سبقت بگیرند. پس از اینکار اجتناب کنید چرا که عواقب خطرناکی دارد.

بهتر است بدانید سبقت در جاده های کوهستانی برای موتور خودرو سخت تر است و زمان بیشتری می طلبد. و موتور برای عملکرد بهینه نیاز به هوا دارد. در ارتفاعات حجم هوا کاهش پیدا می کند و نباید انتظار داشته باشید که خودرو مثل همیشه عمل کند.

آب و هوا را بررسی کنید

باید بدانید که دما درارتفاع تغییر می کند و شرایط آب و هوایی در کوه ها می تواند در یک لحظه تغییر کند و دید شما از داخل ماشین درعرض چند ثانیه از شفاف به مه آلود تبدیل شود. اگر انتظارش را نداشته باشید می تواند خطرناک باشد. با تغییرات شدید در دمای خارجی، تنها چند ثانیه طول می کشد تا شیشه جلوی شما مه گرفته شود و دید شما را تحت تاثیر قرار دهد.

پس بهتر است با سیستم مه زدایی خودروی خود آشنا شوید و قبل از قرار گرفتن در چنین شرایطی اطمینان حاصل کنید که دقیقاً می‌دانید چه دکمه‌هایی را باید فشار دهید.

رانندگی در جاده های کوهستانی

مسیر خود را ترسیم کنید

در جاده های کوهستانی و خارج از شهر ممکن است آنتن و اینترنت شما قطع باشد و هیچ گونه دسترسی به سیستم سیستم GPS یا Google Maps نداشته باشید، این فناوری در حین مفید بودن ممکن است هنگام رانندگی در مکانی دورافتاده شما را نا امید کند.

بیشتر بخوانید...  لنت ترمز چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

پس قبل از حرکت یکبار مسیریابی را به صورت آفلاین انجام دهید و در حافظه دستگاه خود ذخیره کنید و مطمئن شوید که نقشه شما قبل ازحرکت بارگیری شده است،همچنین بهتر است یک نقشه یدکی و کاغذی در داشتبورد خود نگهداری کنید.

پکیج لوازم اضطراری را فراموش نکنید

هیچ چیز بدتر از گیر افتادن در مناطق خلوت با یک ماشین خراب و از کار افتاده نیست. اگر آماده نباشید می تواند خطرناک باشد. خوشبختانه، شما می توانید یک کیت اضطراری عالی را در هر فروشگاه خودرو پیدا کنید. این کیت را همیشه در صندوق خود بگذارید وآن را هر جا که می روید همراه خود داشته باشید.

توصیه های ایمنی رانندگی در جاده های کوهستانی

  • ترافیک: هنگام ترافیک های ناگهانی از مثلث خطر و فلاشر برای اطلاع به راننده های پشت سر استفاده نمایید.
  • خطر بهمن: اگر در جاده با قلوه سنگ ها مواجه شدید جلوتر نروید زیرا نشان دهنده خطر ریزش و اوار بیشتر کوه می باشد.
  •  نور بالا: در جاده های تاریک و باریک که دید دور ندارید در صورتیکه خودرویی مقابل شما نباشد می توانید در زمان کوتاهی از نور بالا برای دید بیشتر استفاده نمایید و سپس سریع ان را خاموش کنید.
  • تونل ها: اغلب جاده های کوهستانی دارای تونل می باشند. در تونل ها سریع چراغ ها را روشن کنید و عینک افتابی خود را بردارید و شیشه ها را بالا بکشید. تونل ها اغلب سرد و مرطوب هستند، بنابراین ممکن است کمی اب ریزش کند.

نتیجه گیری

هر سفر می تواند برای ما تجربه هایی را به همراه داشته باشد که باید همیشه آن ها را راهنمای خود قرار دهیم و به دیگران توصیه کنیم، ما در این مقاله سعی کردیم تعدادی از نکات و تجربیات رانندگی در جاده های کوهستانی را با شما خوانندگان عزیز به اشتراک بگذاریم، امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، خوشحال می شویم تجربیات خود را از سفر در جاده های کوهستانی با ما و مخاطبانمان درمیان بگذارید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید