مقالات تخصصی

مهم‌ترین دلایل خاموش شدن خودرو

دلایل خاموش شدن خودرو

خراب‌شدن خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است و هیچ‌کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد از روزی که خودرو را می‌خرد، هرگز خراب نشود. بااین‌حال برخی خرابی‌ها در خودرو ساده و برخی دیگر کاملا جدی هستند و ممکن است علاوه بر اینکه خطر جانی برای راننده و سرنشینان داشته باشند، بخش‌های دیگری از ماشین را هم خراب کنند و خسارت‌های بیشتری به بار آورند. یکی از این مشکلات جدی در خودرو، خاموش شدن خودرو به‌شکل ناگهانی درحال حرکت، در حال در جا زدن و بعد از کاهش سرعت است. در این مطلب به دلایل خاموش شدن خودرو و نحوه برطرف‌کردن آنها خواهیم پرداخت، با لنت ترمز همراه باشید.

دلایل خاموش شدن خودرو در حال حرکت

علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت را بیشتر باید در سیستم سوخت رسانی و برق رسانی آن جستجو کرد. تشخیص دقیق علت خاموش شدن خودرو به شما کمک می‌کند تا واکنش متناسب را از خود به نمایش بگذارید. در اینجا تعدادی از مهم‌ترین عوامل را بررسی می‌کنیم.

خراب شدن سنسور موقعیت میل لنگ

اصلی‌ترین علت خاموش شدن خودرو در حال حرکت، خراب شدن سنسور موقعیت میل لنگ است. این قطعه الکترونیکی را با نام سنسور دور موتور نیز می‌شناسند. همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای موقعیت‌یابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور دقیق‌تر سنسور دور موتور وظیفه دارد که اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی پیستون و سرعت دوران میل لنگ را ثبت و ضبط کند.

شاید بتوان این قطعه را به‌عنوان مهم‌ترین سنسور خودرو به‌شمار آورد که تقریبا در تمام ماشین‌های موجود در بازار نصب می‌شود. خراب شدن این سنسور باعث می‌شود تا فعالیت موتور خودرو متوقف گردد. بدیهی است که در پی چنین اتفاقی، خودرو شما حتی اگر با سرعت زیاد در حال حرکت باشد، خاموش شود.

خراب شدن پمپ بنزین خودرو

گاهی اوقات علت خاموش شدن ماشین روی بنزین، آسیب دیدن پمپ سوخت است. پمپ بنزین ماشین، قطعه‌ای مهم در سیستم سوخت‌رسانی خودرو شماست. وظیفه این تجهیز، رساندن سوخت کافی به محفظه احتراق موتور در خودروهای انژکتوری است. بنابراین با خراب شدن این تجهیز، عملا سوخت‌رسانی به موتور مختل خواهد شد و در نتیجه موتور از کار می‌افتد و ماشین خاموش می‌شود.

در چنین شرایطی هیچ راه‌حلی به جز تعمیر یا تعویض پمپ بنزین پیش روی شما قرار ندارد. البته گاهش اوقات گرفتگی فیلتر پمپ بنزین عامل جلوگیری از انتقال سوخت در این تجهیز است. بنابراین با تمیز کردن فیلتر یا تعویض آن، مشکل رفع خواهد شد. حتما این سوال را می‌پرسید که چگونه متوجه شویم علت خاموش شدن خودرو، پمپ بنزین است. به‌طور کلی اگر خودرو حین حرکت خاموش شده و بلافاصله راه‌اندازی شود، به احتمال زیاد پمپ بنزین سیستم سوخت‌رسانی خراب است.

تمام شدن سوخت

ساده‌ترین علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت در صبح یا حین حرکت، اتمام سوخت آن است. حتما هنگام رانندگی هر از گاهی نشانگر سوخت را چک کنید. وقتی چراغ بنزین خودروتان روشن می‌شود، معمولا تا چهل کیلومتر می‌توانید روی حرکت ماشین حساب کنید؛ اما توصیه می‌کنیم که حتما در اولین فرصت برای بنزین زدن اقدام کنید.

گاهی اوقات ممکن است سنسور سطح سوخت خودرو شما به‌درستی کار نکند. در این حالت ممکن است متوجه تمام شدن سوخت نشوید. اگر یکبار با این مشکل مواجه شدید، برای جلوگیری از غافلگیر شدن توصیه می‌کنیم که حتما سنسور را تعمیر یا تعویض کنید.

بیشتر بخوانید...  روش‌ استفاده درست از کولر خودرو

دلایل خاموش شدن خودرو

آسیب دیدن دینام خودرو

خیلی‌ها تجربه خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد را دارند. به‌طور کلی اگر استارت می‌زنید و خودروتان روشن نمی‌شود یا بلافاصله بعد از روشن شدن، خاموش می‌شود، مشکل اصلی را باید در دینام جستجو کنید. دینام مسئولیت تامین برق مورد نیاز خودرو را بر عهده دارد. خودرو شما برای روشن شدن نیاز به عملکرد صحیح و دقیق سیستم برق‌رسانی دارد.

در غیر این صورت حتما ماشین روشن نخواهد شد. اگر چراغ قرمز رنگ باتری روی داشبورد حین حرکت خودرو روشن می‌شود، نشانه‌ای از خرابی دینام است. بنابراین قبل از بروز مشکل جدی، توصیه می‌کنیم به تعمیرگاه مراجعه کنید.

خراب شدن باتری ماشین

دینام خودرو وظیفه شارژ کردن باتری را بر عهده دارد. سیستم برق‌رسانی خودرو، انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از باتری تهیه می‌کند. در صورتی که دینام خراب شود، ماشین برای تامین برق مورد نیاز خود مستقیما به سراغ باتری می‌رود؛ اما باید توجه داشته باشید که باتری در چنین شرایطی چندان دوام نمی‌آورد و خیلی زود شارژ آن خالی می‌شود. وقتی ولتاژ باتری به کمتر از 12.6 ولت می‌رسد، به‌طور کامل شارژ نمی‌شود. همچنین اگر ولتاژ آن به زیر 11.7 برسد، باید باتری را تعویض کنید. با ذکر این توضیحات، خرابی باتری یا تمام شدن شارژ آن را نیز می‌توان یکی از دلایل خاموش شدن خودرو در حالت درجا یا دور آرام دانست.

در اینجا لازم است به یک نکته مهم اشاره کنیم. گاهی اوقات مشکل در سیستم برق‌رسانی خودرو مربوط به باتری یا دینام نیست. بلکه باید مشکل را در قطعی کابل‌های انتقال برق جستجو کرد. معمولا قبل از بررسی سلامت باتری و دینام، توصیه می‌شود که کابل‌های برق بررسی شوند.

خراب شدن سوییچ جرقه‌زن محفظه احتراق

علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا بعد از استارت زدن را می‌توان در سوییچ جرقه‌زن جستجو کرد. ترکیب سوخت و هوا وارد محفظه احتراق می‌شوند. وقتی استارت می‌زنید، عملا دستور جرقه زدن را به سوییچ اختصاصی در محفظه احتراق می‌دهید. به این ترتیب فرآیند احتراق شکل می‌گیرد و خودرو روشن می‌شود. به‌مرور زمان صفحات فلزی این سوییچ دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، سوییچ قادر نخواهد بود که وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد. در چنین شرایطی تنها راه، تعویض سوییچ جرقه‌زن است.

از کار افتادن سنسورهای ترکیب سوخت و هوا

برای ترکیب بهینه سوخت و هوا از چند سنسور در موتور خودروهای گوناگون استفاده می‌شود. ترکیب صحیح و دقیق سوخت و هوا به میزان مشخص، عامل اساسی در حفظ راندمان موتور است. یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو، خرابی این سنسورهاست. اما چه زمانی باید نسبت به خراب شدن این سنسورها حساس شد؟

معمولا علت خاموش شدن خودرو در دور آرام یا هنگام ترمز گرفتن را می‌توان به خراب شدن این سنسورها نسبت داد. البته در خودروهای پیشرفته، تدابیری اندیشیده شده است که خراب شدن این سنسورها باعث خاموش شدن کامل خودرو نشود. به‌همین دلیل صرفا شاهد اختلال کوتاه‌مدت در عملکرد موتور خواهید بود.

بیشتر بخوانید...  معرفی ویژگی های لنت ترمز الیگ

خرابی ECU خودرو

ECU را به‌عنوان مغز خودرو می‌شناسند. تقریبا تمام فعالیت‌هایی که در ماشین انجام می‌شوند، با فرمان این تجهیز الکترونیکی صورت می‌گیرند. این قطعه کامپیوتری تلاش می‌کند تا عملکرد بخش‌های مختلف موتور خودرو را در حالت بهینه حفظ کند. اگر ECU خراب شود یا اختلالی در عملکرد آن به وجود بیاید، قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر به دنبال علت خاموش شدن ماشین در حالت خلاص هستید، باید ECU را نیز گوشه ذهن خود داشته باشید. برای بررسی عملکرد ECU و تعمیر آن، صرفا باید به تعمیرگاه‌های تخصصی مراجعه کنید.

دلایل خاموش شدن خودرو در حالت در جا یا دور آرام

۱. مشکل سنسور اکسیژن یا سنسور مف

خودرو سنسورهای زیادی دارد که هر یک اطلاعات خاصی را به ECM (ماژول کنترل موتور) ارسال می‌کنند. دو تا از سنسورهای خودرو در خاموش‌شدن ناگهانی آن در هنگام دور آرام دارند. اولی سنسور اکسیژن است که در منیفولد اگزوز قرار دارد. این سنسور مقدار هوای خروجی از موتور را می‌خواند و به ECM اطلاع می‌دهد. ECM از این داده‌ها برای افزایش یا کاهش مقدار هوایی که باید به محفظه احتراق وارد شود استفاده می‌کند. اگر این سنسور خراب باشد و اطلاعات نادرستی ارائه کند، ممکن است موتور هوای کافی دریافت نکند. این باعث می‌شود که خودرو خاموش شود.

دوم، سنسور مف است که در سمت چپ موتور و داخل مجرای هوای ورودی قرار دارد و جرم هوا را اندازه می‌گیرد. این سنسور هم اگر اطلاعات درستی ارائه نکند، خودرو خاموش خواهد شد.

۲.دلایل خاموش شدن خودرو گرفتگی دریچه گاز اگزوز

این دریچه مقدار کمی از اگزوز را به داخل محفظه احتراق بازمی‌گرداند تا دمای آن کاهش پیدا کند. گاز خروجی اگزوز عمدتا دی‌اکسیدکربن است که بی‌بو و بی‌رنگ است و نمی‌سوزد؛ به همین دلیل می‌تواند دمای داخل محفظه را کاهش دهد.

وقتی دریچه مسدود شود، این گاز جریان نمی‌یابد. به همین دلیل این مشکل بر نسبت هوا/ سوخت تأثیر می‌گذارد و نمی‌تواند نیروی کافی را تأمین کند و به همین دلیل وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

دلایل خاموش شدن خودرو

۳. معیوب‌بودن شمع

شمع‌ها وظیفه احتراق مخلوط هوا/ سوخت داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر قدیمی و فرسوده باشند، نمی‌توانند مؤثر عمل کنند. بنابراین جرقه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و چون نیرویی به موتور منتقل نمی‌شود، خودرو را خاموش می‌کند.

۴. دلایل خاموش شدن خودرو خرابی فعال‌کننده کنترل دور آرام

هدف این فعال‌کننده این است که دور در دقیقه را در محدوده بهینه نگه دارد. این کار را باتوجه‌به ورودی که از ECM دریافت کرده انجام می‌دهد که آن هم این اطلاعات را به‌نوبه خود از سنسورهای مف، اکسیژن و سوخت دریافت می‌کند.

اگر مشکلی در این بخش وجود داشته باشد، سرعت چرخش موتور بسیار کم می‌شود. بنابراین وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

دلایل خاموش شدن خودرو در هنگام ترمز کردن

۱. دلایل خاموش شدن خودرو خرابی گیربکس

در خودروهای اتوماتیک، این مبدل گشتاور است که به‌جای کلاچ وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. اگر مبدل گشتاور مشکل داشته باشد یا سطح مایع گیربکس پایین باشد، کارش را به‌درستی انجام نمی‌دهد. به این ترتیب وقتی ترمز می‌گیرید خودرو خاموش می‌شود.

بیشتر بخوانید...  علت به هم خوردن تنظیم فرمان چیست؟

۲. فشار سوخت پایین، کثیفی انژکتورها یا معیوب بودن پمپ بنزین

وقتی فشار سوخت کافی نیست، در سرعت‌های پایین یک مکث موقت باعث خاموش‌شدن موتور می‌شود. اگر انژکتور کثیف باشد به‌مرور زمان مسدود می‌شود و پاشش سوخت به‌درستی انجام نمی‌شود. بنابراین در هر صورت با ترمز گرفتن خودرو خاموش می‌شود.

۳. خوردگی سیم‌ها خوردگی

اگر سیم کشی خودرو مشکل داشته باشد و اتصالات خوردگی پیدا کرده و محکم نباشند، ممکن است احتراق به‌خوبی صورت نگیرد. بنابراین وقتی ترمز می‌گیرید، با کاهش سرعت خودرو ولتاژ لازم را از دست داده و خاموش می‌شود.

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن مشابه خاموش شدن خودرو در حال حرکت است و بسیاری از آنها با هم مشترک هستند.

نحوه تشخیص علل خاموش شدن خودرو

تشخیص اینکه چرا خودرو در حین رانندگی خاموش شده است ممکن است دشوار باشد. بااین‌حال روش‌هایی برای این کار وجود دارد:

  • با استفاده از اسکنر OBD2 کدهای مشکل موجود در واحد کنترل موتور را بررسی کنید. درصورت دریافت کد عیب‌یابی را انجام دهید.
  • باک را پر کنید تا مطمئن شوید که سطح بنزین به اندازه کافی است و مشکلی در شمارنده بنزین وجود ندارد.
  • ولتاژ را با مولتی‌متر اندازه بگیرید. اگر در حالی که ماشین در حال کار کردن است ولتاژ به زیر ۱۳ ولت رسید مشکل از دینام است.
  • با فشارسنج سوخت می‌توانید فشار پمپ‌شدن سوخت را بررسی کنید. فیلتر بنزین و پمپ‌بنزین را هم بررسی کنید.
  • اگر موتور را روشن می‌کنید و دور سنج حرکت نمی‌کند به‌احتمال زیاد سنسور موقعیت میل لنگ مشکل دارد.

هنگام خاموش شدن خودرو در حال حرکت چه باید کرد؟

اگر هنگام کاهش سرعت و ترمز گرفتن یا در حال رانندگی خودروتان ناگهان خاموش شد، ابتدا خونسردی‌تان را حفظ کنید و سپس بلافاصله آن را در جایی امن پارک کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید. آنها شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رسانند یا خودشان مشکل را موقتا برطرف می‌کنند.

در تعمیرگاه ابتدا مکانیک خودرو را بررسی می‌کند. برای مثال به صدای موتور در دور آرام گوش می‌دهد تا هرگونه صدای غیرعادی یا بک فایر و نظایر آنها را شناسایی کند. در مرحله بعد، مکانیک از ابزار اسکن استفاده می‌کند تا به ماژول کنترل موتور یا رایانه کنترل گیربکس برای دریافت اطلاعات درباره کدهای خطا دسترسی پیدا کند.

با توجه به عملکرد موتور، تست درایو و اطلاعات تشخیصی، مکانیک به‌شکل دقیق مشکل را پیدا می‌کند و به شما می‌گوید چه قطعاتی باید تمیز، تعمیر یا تعویض شوند:

  • درصورتی‌که مشکل از سنسورها باشد، ممکن است لازم باشد آنها را تعویض کند.
  • درصورتی‌که اتصالات شل باشند، آنها را محکم می‌کند.
  • اگر ایراد از پمپ بنزین باشد یا فیلتر آن مسدود شده است آنها را تعویض می‌کند.
  • اگر انژکتورها کثیف هستند آنها را تمیز می‌کند.
  • شمع‌های معیوب باید تعویض شوند.
  • مشکل دینام و گیربکس پیشرفته‌تر است و باید آنها را تعمیر کرد.
  • اگر هم باک بنزین خالی بوده است که کافی است پرش کنید.
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید