مقالات تخصصی

مقابله با لغزیدن خودرو هنگام رانندگی در برف

روش مقابله با لغزیدن هنگام رانندگی

همه ما لغزیدن خودرو هنگام رانندگی در برف و باران را تجربه کرده ایم. اجتناب از ترمزهای غیر منتظره، افزایش سرعت و پیچیدن های بی موقع به عنوان بهترین کار هایی است که باید هنگام رانندگی در برف و باران انجام دهید.

برای اینکه با شیوه های جلوگیری از سر خوردن خودرو در جاده های برفی و بارانی بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله از لنت ترمز قصد داریم مطالب جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

مهمترین روش مقابله با لغزیدن خودرو هنگام رانندگی در برف و باران کدام است؟

زیاد پیچیدن و کم پیچیدن از انواع لغزش هایی هستند که در جاده های برفی و بارانی رخ می‌دهند. کسانی که سرعت رانندگی آنها در برف و باران 45 مایل یا 70 کیلومتر در ساعت یا کمتر می باشد، به هیچ عنوان نباید خیلی سریع ترمز بگیرند و یا سرعت را افزایش دهند و عمل پیچیدن را در زمان نامناسب انجام دهند.

به هر اندازه که میزان سرعت افزایش پیدا می‌کند، امکان مقابله با لغزیدن خودرو نیز دشوارتر خواهد بود.

برای اینکه بتوانیم تعداد زیادی از لغزیدن هایی که در سرعت های بالاتر از 70 کیلومتر در ساعت اتفاق می افتد را کنترل کنیم باید فرمان را خیلی سریع و به طور دقیق بچرخانیم.

لازم به ذکر است که موفقیت در انجام این کار، به میزان زیادی از مهارت در رانندگی نیاز دارد. در صورتی که بخواهیم میزان پیچیدن فرمان در شرایط مختلف را باهم مقایسه کنیم، باید بگوییم که زیاد پیچیدن فرمان یکی از دلایل اصلی بسیار از تصادفات محسوب می شود.

به طور کلی، از مهمترین روش های مقابله با لغزیدن خودرو هنگام رانندگی در برف و باران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از ترمز با شدت بالا اجتناب کنید:

یکی از اشتباهات رایجی که تعداد زیادی از رانندگان هنگام لغزیدن خودرو در جاده های برف و بارانی مرتکب می شوند، همین فشردن پدال ترمز با شدت بالاست.

ترمز گرفتن نه تنها باعث می شود تا لغزیدن شدت بیشتری پیدا کند، بلکه بدتر شدن شرایط را نیز به دنبال دارد. زمانی عمل مقابله کردن با لغزیدن امکان پذیر است که چرخ های خودرو دارای قابلیت گردش آزادانه باشند.

بیشتر بخوانید...  معرفی لنت ترمز برند کاشیاما

حرکت چرخ ها باید در جهت لغزیدن خودرو انجام شود: یکی دیگر از مهمترین روش های مقابله با لغزیدن خودرو هنگام رانندگی در برف و باران این است که چرخ های جلویی خودرو خود را در جهتی بچرخانیم که چرخ های عقب در حال سر خوردن هستند.

این عبارت دقیقا به معنای چرخیدن به سمت لغزنده می باشد که تا به حال آن را در مکان های مختلف شنیده ایم. برای مثال، در صورتی عقب خودرو به سمت راست بلغزد، شما باید عمل چرخانیدن را نیز به سمت راست انجام دهید. اگر حرکت خودرو به صورت مستقیم است، فرمان نیز باید به طرف راست نگه داشته شود.

در چنین شرایطی توصیه می شود که چشم ها حتما به طرف مسیر حرکت خودرو متمرکز شوند. میزان مورد نیاز برای چرخاندن فرمان به اندازه و سرعت لغزیدن عقب خودرو شما بستگی دارد. هنگامی که لغزش کوچک و جزئی است، تنها به مقدار کمی از حرکت فرمان نیاز خواهد بود.

مقابله با لغزیدن خودرو هنگام رانندگی در برف

چیزی که شرایط را برای کنترل لغزیدن بسیار سخت تر می‌کند، این است که وقتی خودرو شما پروسه تنظیم خود با چرخش فرمان را در یک زمان آغاز می کند، معمولا با ضربه ای مستحکم و غیر منتظره به طرف دیگری کشیده می شود.

زمانی که در حال کنترل لغزندگی خودرو در یک جهت هستید، در همان زمان توجه به چرخش عقب خودرو به جهت مخالف ضروری است. احتمال دارد دفعات زیادی این نوسانات رخ دهند که شما باید با توجه به شرایط دست به کار شوید.

هنگام لغزیدن خودرو، خود را کنترل کنید:

در صورتی که عمل چرخیدن در سطح لغزنده بیشتر از حد ممکن انجام گیرد، باعث می شود تا خودرو به صورت زاویه ای بچرخد. به این معنا که خودرو به تداوم چرخش در یک مسیر گردشی تمایل پیدا می‌کند.

اگر در انجام این کار دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید، چرخش خودرو سرعتی بالاتر از حرکت فرمان را به دنبال داشته و بسیار بیشتر از اندازه مورد نیاز به طرف بیرون می چرخد. به خاطر داشته باشید که با داشتن اعتماد به نفس و همچنین تسلط کافی قادر هستید تا هنگام لغزیدن خودرو بهترین تصمیم را بگیرید.

بیشتر بخوانید...  نکاتی که باید درباره تعویض لنت ترمز بدانید

از سبقت گرفتن پرهیز کنید:

اگر فرمان را بیش از حد بچرخانید ضربه محکمی به عقب خودرو زده خواهد شد. این کار باعث می شود تا خودرو شما سر بخورد و در جهت مخالف حرکت برگردد.

نگه داشتن خودرو در حالت دنده را فراموش نکنید:

از خلاص کردن خودرو اجتناب کنید. این کار سرعت را بسیار کاهش داده و به شما اجازه کنترل کافی و دقیق را نخواهد داد.

پای خود را به صورت ناگهانی از روی پدال برندارید:

یکی دیگر از راه های جلوگیری از لغزیدن خودرو هنگام برف و باران این است که گاز به صورت متعادل نگه داشته شود. در صورتی که پای خود را در جاده های برف و بارانی یک دفعه از روی گاز بردارید، شک نکنید که خودرو شما در چنین شرایطی دچار سر خوردن و لغزیدن خواهد شد.

سه نکته برای کنترل و هدایت خودرو هنگام لغزیدن و چرخیدن

1_ ترمز نگیرید.

ترمز زدن، لغزیدن را شدیدتر کرده و شرایط را از آنچه که هست بدتر می‌کند. ترمز زدن یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که رانندگان، حین لغزیدن در یک جاده یخ زده مرتکب می‌شوند. ترمز زدن نه تنها موجب لغزیدن شدیدتر می‌شود بلکه شرایط را بدتر هم می‌کند. برای مقابله عملی با لغزیدن، لازم است چرخ‌های خودروی شما آزادانه قابلیت چرخش داشته باشند.

2_ به سمتی که عقب خودرو می پیچید بچرخید.

چرخ‌های جلوی خودرو را به همان سمتی بچرخانید که چرخ‌های عقب در حال لغزیدن است.

این عبارت را هم زیاد شنیده اید که « به سمت لغزنده بچرخید » این هر دو به یک معنی است. به عنوان مثال اگر عقب خودروی شما به سمت راست می‌لغزد شما هم چرخ‌ها را به طرف راست بچرخانید. اگر خودرو مستقیم حرکت می‌کند شما هم فرمان را راست نگهدارید. بهتر است چشمانتان را به سمتی که خودروی تان باید حرکت کند (مسیر حرکت)، متمرکز نمائید. مقدار مورد نیاز چرخاندن فرمان متناسب است با اینکه تا چه حد و با چه سرعتی عقب خودرو در حال لغزیدن است. یک لغزش جزئی، فقط اندکی حرکت فرمان لازم دارد.

بیشتر بخوانید...  لنت ترمز چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

چیزی که اغلب باعث می‌گردد کنترل لغزیدن بسیار دشوار باشد این است که وقتی خودروی شما شروع به تنظیم خود همزمان با چرخش فرمان می‌کند با یک ضربه محکم و ناگهانی به سمت دیگری برمی گردد. هنگامی که در حال انجام پروسه کنترل لغزندگی در یک سمت هستید، همزمان باید به چرخش عقب خودرو به سمت مخالف نیز توجه داشته باشید. این نوسانات ممکن است چندین بار اتفاق بیافتد و شما باید متناسب با شرایط، وارد عمل شوید.

3_ مضطرب نشوید و بیش از حد وسواس به خرج ندهید.

بیش از حد وسواس به خرج دادن در کنترل وسیله نقلیه، موجب می‌شود خودرو، چرخشی غیر قابل جبران داشته باشد و موجب بروز سانحه شود. پیچیدن زیاد در سطح لغزنده، باعث حرکت زاویه‌ای خودرو می‌شود که به معنی تمایل به تداوم چرخش در مسیری دوّار است. وسواس و دقت بیش از حد در انجام این کار، ممکن است موجب شود چرخش خودرو سریع‌تر از حرکت فرمان انجام شده و بیشتر از حد لازم، به سمت خارج بچرخد.

مقابله با لغزیدن خودرو هنگام رانندگی در برف

علت اصلی لغزیدن خودرو هنگام برف و باران چیست؟

اگرچه برف و باران باعث لغزیدن خودرو در جاده می شوند، اما راننده به عنوان مهم‌ترین علت آن به شمار می آید. سرعت بیش از اندازه و همچنین متناسب نبودن آن با وضعیت جاده می تواند در سر خوردن خودرو نقش داشته باشد.

گاز دادن با سرعت بالا، گرفتن ترمز بیش از حد و نیروی وارد شده به تایر در پیچ های جاده از دیگر دلایل اصلی لغزش خودرو هنگام رانندگی در برف و باران محسوب می‌شوند. زمانی که در یک سطح لغزنده میزان سرعت شما زیاد است، از تغییر دادن به دنده سنگین اجتناب کنید.

برای اینکه از سر خوردن خودرو و همین طور ایجاد تصادف در برف و باران جلوگیری شود، بهتر است از انجام مواردی که به آنها اشاره کردیم پرهیز کنید.

برای خرید لنت ترمز خارجی و ایرانی به فروشگاه لنت ترمز مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید