سیستم ترمز یک وسیله نقلیه قسمت مهم برای ایمنی سرنشینان آن است . از آن جا که سیستم ترمز قسمتی پیچیده و قابل اعتماد در خودرو است اما نیاز به تعمیرو نگه داری درست دارد. برخی از مشکلات سیستم ترمز خودرو را برای شما همراهان همیشگی به صورت مختصر توضیح داده ایم با لنت ترمز همراه باشید.
لرزش پدال، از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو
پدال ترمز، تنها قطعه ای از سیستم ترمز خودروست که به صورت مداوم با آن در تماس هستیم. وجود این قطعه این امکان را به ما میدهد تا با کمترین فشار، روغن را به سمت لنت ها منتقل کنیم و ماشین را متوقف سازیم. اما نکته بسیار مهمی که در مورد این قطعه وجود دارد این است که اکثر علامت هایی مانند لرزش و یا …، ناشی از خود پدال نیست؛ بلکه از وجود ایراد در دیگر قطعات خبر میدهد.
لرزش پدال، میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اولین موردی که از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها به شمار میرود و باعث لرزش پدال میشود، ناهموار بودن سطح دیسک است.
دیسک چرخ، زمانیکه خودرو ثابت است یا به عنوان مثال با سرعت بالایی در یک اتوبان هموار در حال رانندگی هستیم، چندان مشکل ساز نیست. اما متاسفانه به دلایلی مانند کیفیت پایین جاده یا به عنوان مثال قرار گرفتن در ترافیک سربالایی ها و سرپایینی ها دچار تاب و ناهمواری میشود.
تصور کنید که در حال رانندگی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت هستید و با ترمز های مکرر، باعث داغ شدن دیسک ترمز میشوید. زمانیکه که دیسک داغ میکند و به اصطلاح سرخ میشود، میزان آسیب پذیری آن افزایش پیدا میکند.
اگر هنگامی که دیسک خودرو داغ است، با یک ماده بسیار سرد مانند آب های کف جاده یا مثلا سنگریزه های خرد شده در آسفالت برخورد کنید، دیسکتان تاب برمیدارد. تاب برداشتن و ناهموار شدن دیسک، باعث سایش نامتناوب با لنت شده و به همین دلیل، پدال ترمز دچار لرزش میشود. این ایراد، یکی از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو هاست که ممکن است با آن روبه رو شوید.
نشتی روغن ترمز
این ایراد، از اهمیت بسیار بالاتری در میان دیگر مشکلات احتمالی برخوردار است. اما چرا؟
زمانی که به عنوان مثال طول عمر لنت ترمز به پایان میرسد، شما این اتفاق را میتوانید احساس کنید و حتی تا یک بازه زمانی نیز، کارایی خود را از دست نمیدهد. اما نشتی روغن ترمز مشکلی است که اگر به آن رسیدگی نشود، سیستم ترمزگیری خودرو به طور کلی عملکرد خود را از دست میدهد.
همین دلیل باعث شده تا این ایراد، در لیست یکی از پرمخاطره ترین مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها قرار بگیرد. اما داستان از چه قرار است؟!
زمانی که شما پای خود را روی پدال ترمز فشار میدهید، در حقیقا این روغن ترمز است که باعث انتقال نیرو از پدال به لنت ها شده و باعث توقف خودرو میشود. هنگامی که این مایع شروع به نشت میکند، پدال به فشردگی بیشتری برای انتقال مایع نیاز دارد. نشتی اگر به طور تخصصی برطرف نشود، میتواند منجر به از کار افتادن کامل سیستم ترمز گردد.
احساس نرمي بيش از حد زمان فشردن پدال ترمز
اين حالت هنگامی رخ می دهد كه هوا در سيستم ترمز در جریان باشد. دلیل وجود هوا در سيستم ترمز نیز مي تواند علل مختلفي از جمله کم بودن سطح روغن ترمز يا حتي تخليه آن به دليل نشت، وجود روزنه و سوراخ در قسمتی از سيستم ترمز، باد کردن قسمتی از لوله لاستيكي انتقال روغن ترمز در هنگام ترمز گيري و يا فشار كم سيستم هيدروليك در ترمز را دارا باشد.براي از بین بردن اين اشکال بایستی سيستم ترمز را هواگيري کنیم كه بهتر است توسط یه مكانيك با تجربه انجام شود و نحوه انجام آن نيز در دفترچه تعمير و نگه داري هر خودرو آورده شده است. البته توصيه مي شود به علت جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از بین رفتن خاصيتش بهتر است بعد از هوا گیری سيستم ، روغن ترمز را عوض کنیم.
پايين بودن پدال ترمز
در اتوموبیل هايي كه سيستم ترمز كاسه اي براي چرخ هاي عقب دارا هستند ، چنانچه كفشك هاي ترمز درون کاسه زنگ زده شده باشد و يا به حالت نامنظم سايش داشته باشند ، سبب اين نقيضه شده و ترمز در زمان دیر تر از حالت معمول فعال خواهد شد. البته علت دیگری هم مي تواند داشته باشد و آن به وجود آمدن نشتي در سيستم ترمز است كه بايد همه سيستم از نظر درز کردن نشتي بازبيني و در اگر لازم شد تعمير شود . حال اگرمشکل شما کفشک ها بود براي رفع كامل اشکال ، بهتر است كفشك ها تميز و يا تعويض شوند اما تنظيم كفشك ها به صورت موقتي مي تواند اين مشكل را حل كند.
چوب شدن پدال ترمز از مشکلات سیستم ترمز
رخداد چنين چیزی زمانی که پدال ترمز را میفشاریم مي تواند ناشي از كم بودن مقدار وكيوم پيشرانه ،اشکال در بوستر و يا نشتي شلنگ وكيوم كه با بوستر ترمز مرتبط است باشد. اغلب خرابي در شير كنترل سبب نشتي در خلاء به وجودآمده توسط پيشرانه مي شود و احساس سفت و قفل شدن پدال ترمز، كه به اصطلاح به آن چوب شدن گفته مي شود، به وجود می آید.جهت بررسي عملكرد شير كنترل ، بایستی پيشرانه را روشن کنیم و اجازه دهیم دقایقی كار كند و خلاء داخل بوستر به وجود آيد.بعد از این پيشرانه را خاموش می کنیم و بعد از گذشت چند دقيقه پدال ترمز را می فشاریم تا ببينيم که هنوز خلاء داخل بوستر باقي مانده يا نه.اگر پدال ترمز از زمان اولين فشار چوب باشد به این معناست که خراب است و وقت تعویض شیر است.
جهت آزمایش بوستر ترمز هم بايستی هنگامی که پيشرانه را خاموش كرديم ، چند بار پدال ترمز را فشار دهیم تا خلاء بوستر تخلیه شود و پدال ترمز قفل و سفت شود، بعد از آن در حالي كه ترمز را فشار داده ايم پيشرانه را روشن می کنیم و اگر بوستر درست باشد بایستی پدال نرم شده باشد و سمت پايين برود كه اين بدان معناست كه بوستر سالم است.اما اگر همچنان پدال چوب بود ، در صورت سلامت مسيرهاي ارتباط به بوستر ، بايد بوستر تعويض گردد.
صدای سوت لنت، از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو
این ایراد نیز یکی از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها به شمار میآید. صدای سوت لنت، به طور کلی چند علت میتواند داشته باشد. اولین علت مربوط به تمام شدن لنت ترمز میباشد. در قسمت های بالا گفتیم که با فشار دادن پدال، روغن ترمز به لنت ها نیرو وارد میکند و باعث ایجاد اصطکاک بین آن ها با دیسک چرخ میشود.
زمانی که لنت ها به اتمام رسیده باشند، در حقیقت مقدار قابل توجهی از حجم خود را از دست داده اند. بنابراین هنگامی که شما پدال ترمز را فشار میدهید، تنها یک تکه آهن کوچک به دیسک برخورد میکند و به همین دلیل، صدایی مانند صدای سوت و یا … میشنوید.
البته ماجرا تنها به همین جا ختم نمیشود. زمانیکه لنت ترمز به اتمام رسیده و هنوز در حال استفاده است، باعث ایجاد ناهمواری روی دیسک شده و همان اتفاقاتی که در قسمت اول به آن اشاره کردیم رقم میخورد. جدای از این مورد (تمام شدن لنت)، گاهی اوقات این کیفیت بد لنت ترمز است که باعث این صدا میشود.
لنت ها انواع متفاوتی دارند. نمونه های ژاپنی ، تایوانی و …، از مدل های رایج در بازار بودند که در انواع خودرو ها مورد استفاده قرار میگیرند.
اما همهی این لنت ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و به همین دلیل عملکرد خوبی از خود نیز به جای نمیگذارند. اگر لنت ترمزی که در خودروی خود استفاده میکنید کیفیت خوبی نداشته باشد، ممکن است که در هنگام رانندگی با صداهایی مانند صدای سوت و یا … مواجه شوید.
انحراف و کشیده شدن خودرو به يك سمت هنگام ترمزگيري
اگر همچین موردی در خودرو دیده شود ، نشان میدهد كه نيروي برابری از ترمز به چرخ ها منتقل نمي شود و اين به این معناست كه ترمز يكي از چرخ ها کارکرد صحیحی ندارد.در اين زمان خودرو به سمتی كه ترمز قوی تری دارد منحرف می شود.اين مورد مي تواند بدلیل چرب بودن سطح لنت و ديسك ترمز ناشی از ريختن روغن ترمز و يا گريس و … بر روی آن ، معيوب بودن و درگیر بودن پيستون ترمز و يا مشكل در انتقال روغن به يكي از كاليپرها باشد.
در ضمن اگر از لنت هايی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دليل متفاوت بودن جنس مواد و لقمه لنت و توان ترمز گيری متفاوت هر كدام از لنت ها نيز اين مشكل بروز مي كند.پس بايد لنت های استفاده شده در دو طرف يكسان و از یک برند و شرکت سازنده باشد. لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خارجی، لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی و …
كورس حركتي زياد پدال ترمز از مشکلات سیستم ترمز
اگر لنت ها فرسوده باشند يا در خودروهای با سيستم ترمز عقب كاسه ای كفشک ها تنظيم نشده باشند و همينطور در سيستم ترمز حباب هوا وجود داشته باشد اين حالت رخ می دهد.وجود چنين حالتی در سيستم خطرناک است چون برای به كار بردن حداكثر نيروی ترمز پدال بايد كورس بيشتری را طی كند و می تواند موجب حادثه شود.
درگير بودن همیشگی لنت ترمز با سطح ديسک ترمز
اگر لنت ها همیشه مقداری با ديسک ها درگير باشند ما شاهد رفتار نامتعارف فرمان ، داغ شدن لنت ها ، افزايش مصرف سوخت و فرسودگي بيش از حد لنت و ديسك ها و حتي از كار افتادن سيستم ترمز می شویم. اگر نگهدارنده و پين های گيره ترمز كه پيستون ها روی آن هستند خراب باشد یا خود پستون بعد از ترمز گیری سریعا به عقب برنگردد و يا در نوع كاسه ای فنركفشک ها شكسته باشند یا ترک خورده باشند ، لنت و يا كفشک بيش از حد به ديسک و کاسه چرخ نزديک شده و با آن درگير مي شود.
لرزش فرمان و اتاق هنگام ترمز گيری از مشکلات سیستم ترمز
اين مشكل وقتی رخ می دهد كه ديسک های ترمز تاب بردارند و ديگر سطح آن ها صاف هموار نباشد. از دلایل تاب برداشتن ديسک ها می توان به سرد و گرم شدن ناگهانی آن ها و همچنين غير یکنواخت بودن سايش در سطح آن ها اشاره كرد. منظور از سرد و گرم شدن ديسك ها اين است كه مثلا به علت ترمز گيری سطح ديسک گرم شده باشد و در اين هنگام به صورت ناگهاني آب به سطح ديسک ها پاشيده شود كه باعث تاب برداشتن سطح ديسک مي شود.
همچنين گرم شدن بيش از حد ديسک ها بر اثر ترمز هاي پياپي باعث تاب برداشتن ديسک مي شود. می توان در صورت صلاح ديد مكانيک حرفه ای ديسک ها را تا حد کمی تراش كاری كرد و يا در صورت لزوم ديسک ها تعويض شوند.