مقالات تخصصی

محبوب ترین آپشن‌ های خودرو

آپشن‌ های خودرو

بدون شک رانندگی کردن با یک خودروی مجهز از نظر امکانات رفاهی و شرایط ایمنی دلچسب تر و لذت بخش تر است و تقریبا اکثر رانندگان به دنبال آن هستند، ممکن است بتوان تعدادی از آنها را روی خودروهای نصب کرد اما اکثر این آپشن‌ های خودرو مخصوص خودروهای لوکس هستند.

بعضی از این آپشن ها جهت افزودن بر زیبایی خودرو و تعدادی جهت افزایش ایمنی خودرو کاربرد دارند که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردارند، ممکن است همه ی  آن ها کاربردی و محبوب نباشند و برخی از آپشن ها مهم تر بوده و بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و اصطلاحا به کار بیایند و برخی دیگر هم هیچ موقع مورد استفاده قرار نگیرند.

تجربه نشان داده است در میان ایرانیان خودرو های فول آپشن طرفداران زیادی دارد و طی این سال ها خریداران ایرانی تمایل بیشتری نسبت به خرید ماشین های وارداتی و پرزرق و برق چینی و کره ای و مجهز و آپشنال از خود نشاده داده اند. در این مقاله از لنت ترمز قصد داریم بهترین و محبوب ترین آپشن های خودرو را به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید.

انواع آپشن‌های خودرو

امروزه صنعت خودروسازی پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ به خصوص در خارج از ایران، هرساله خودروهایی با آپشن‌های جدید به بازار عرضه می‌شوند. این آپشن‌ها علاوه بر افزایش امنیت راننده، حس آرامش در خودرو و راحتی راننده را به همراه دارند. امکان نصب برخی از این آپشن‌ها در خودروهای ایرانی نیز وجود دارد که در ادامه به محبوب‌ترین آپشن‌های قابل نصب اشاره می‌کنیم. انواع آپشن‌های موجود در خودروها به شرح زیر است:

  • دسترسی و استارت بدون سوئیچ
  • کروز کنترل هوشمند
  • سقف‌های متحرک
  • سیستم پارک اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
  • صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه
  • مکان‌یاب
  • مانیتور
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • نمایشگر شیشه جلو
  • سیستم کنترل پایداری
  • سامانه دید در شب
  • کنترل در سراشیبی و سربالایی
  • حسگر باران و نور
  • صندلی‌های الکترونیکی چند حالته
  • رادار نقطه کور دید راننده
  • سیستم هشدار خواب آلودگی راننده
  • سیستم هشدار کمربند

محبوب‌ترین آپشن‌ های خودرو کدام اند؟

امروزه دیگر ماشین، تنها وسیله‌ای برای رساندن افراد به مقصد نیست و فراهم ‌کردن شرایط ایمنی و امکانات رفاهی برای سرنشینان آن نیز جزو اولویت‌های خودروسازان قرار گرفته است. به تجهیزات و امکاناتی که بیشتر اتومبیل‌های لوکس به آن مجهز هستند، آپشن خودرو می‌گویند. البته امکان نصب تعداد زیادی از این آپشن‌ها روی ماشین‌های معمولی هم وجود دارد. توجه داشته باشید که تعدادی از آپشن‌ها جهت افزایش سطح ایمنی و تعدادی برای زیبایی ظاهری کاربرد دارند.

سقف متحرک: Sunroof و پانوراما

سقف متحرک، یکی از محبوب ترین آپشن های خودرو در ایران به شمار می‌آید. این آپشن به دو شکل سانروف و پانوراما در بازار ارائه می‌شود. سانروف قطعۀ متحرکی از جنس شیشه است که معمولا یک سوم از سقف خودرو را تشکیل می‌دهد. این قطعه به صورت دستی یا برقی باز و بسته می‌شود. پانوراما یا سراسرنما، قطعۀ متحرکی است که تمام سقف خودرو را در برمی‌گیرد. پانوراما به تمام سرنشینان خودرو، امکان دیدن آسمان را می‌دهد. این دو آپشن در خودروهایی مانند: جک، تیگو ۷، کیا سراتو، مرسدس بنز GLE کوپه، لیفان ایکس ۵۰، شورولت تریل بلیزر ۲۰۲۴ و دنا پلاس تعبیه شده‌است.

بیشتر بخوانید...  فرمان برقی یا EPS چیست؟

ردیاب خودرو GPS

یکی از کاربردی‌ترین آپشن‌های خودرو GPS است. ردیاب خودرو، دستگاهی است سیم‌کارت‌خور که به کمک آن می‌توانید، موقعیت مکانی خودرو را با ماهواره رصد کنید. این قطعه کوچک علاوه‌بر مسیریابی برای مالک خودرو، امکانات زیر را فراهم می‌کند:

  • خاموش کردن خودرو از راه دور
  • اطلاع‌رسانی هنگام ضربه‌زدن به خودرو
  • هشدار باز شدن درها یا روشن شدن پیشرانه
  • ردیابی خودروی به سرقت رفته

این آپشن در خوروهایی چون دنا، هیوندا ازرا تعبیه شده است.

سیستم استارت بدون کلید Keyless Start

یکی دیگر از محبوب ترین آپشن های خودرو، سیستم استارت بدون کلید است که در کارت یا سوئیچ هوشمند ماشین قرار دارد. به کمک این سیستم راننده می‌تواند با نگه داشتن پدال ترمز، خودرو را روشن کند. این آپشن به راننده امکانات زیر را ارائه می‌دهد:

  • باز و بسته کردن قفل درهای خودرو
  • استارت پیشرانه بدون نیاز به کلید
  • روشن و خاموش کردن خودرو

دنا، رنو داستر، هیوندای سوناتا این آپشن را دارند.

نمایشگر شیشه جلو Head-Up Display

نمایشگر شیشه جلو، یکی از آپشن‌های لاکچری محبوب در خودروهای لوکس است. برخی معتقدند این آپشن، بخاطر اطلاعاتی که به راننده نشان می‌دهد؛ موجب بالا رفتن تمرکز او در هنگام رانندگی می‌شود. پس، از این آپشن به عنوان یک سیستم ایمنی در خودرو یاد می‌کنند. اطلاعات داخلی و خارجی خودرو از طریق دوربین‌ها و رادارهای خودرو به نمایشگر شیشه جلو مخابره می‌شود:

  • محاسبات وضعیت جاده
  • موقعیت ماشین‌های اطراف
  • فاصله خودرو با خطوط جاده
  • کیلومترشمار
  • وضعیت سیستم گرمایشی
  • مقدار سوخت
  • دمای پیشرانه
  • نمایش سرعت
  • وضعیت بنزین
  • نقشه‌های مسیریابی

لکسوس RX350، فولکس واگن، بی‌ام‌و 528 این آپشن را دارند.

پارک اتوماتیک از محبوب ترین آپشن‌ های خودرو

سیستم Auto Park با کمک سنسورهای تعبیه‌‌ شده در سپرهای (جلو و عقب) ماشین و همچنین یک کامپیوتر پردازش‌گر مخصوص، مواردی همچون طول و عرض جای پارک، فضای موجود برای مانور اتومبیل و نحوه قرار‌گیری آن در محل پارک را محاسبه می‌کند.

آپشن اتوپارک در دو نوع دستیار پارک اتوماتیک و پارک اتوماتیک فول ارائه می‌شود. در نوع دستیار پارک، کنترل دنده و ترمز به عهده راننده است؛ اما در نوع پارک اتوماتیک فول، تمامی عملیات پارک توسط خود سیستم انجام می‌شود که مختص خودروهای بسیار لوکس است.

سیستم دید در شب

رانندگان در مسیرهای کم ‌نور و حتی فاقد نور می‌توانند با استفاده از سیستم Night Vision بدون هیچ مشکلی رانندگی کنند. سیستم دید در شب، مجهز به یک دوربین و سیستم مادون قرمز است که مسیر رانندگی را از مادون قرمز دریافت و به صورت سیاه و سفید روی یک نمایشگر یا صفحه کیلومتر‌شمار نشان می‌دهد و در نتیجه راننده را از وضعیت جاده مطلع می‌کند. این امکان، یکی از آپشن‌های بسیار محبوب افرادی است که بیشتر در شب و جاده‌های کم نور رانندگی ‌می‌کنند.

آپشن‌ های خودرو

کنترل پایداری الکترونیکی ESP

یکی از هوشمندترین آپشن‌های خودروهای جدید، کنترل پایداری الکتریکی است. این سیستم با فرمان دهی دقیق به راننده کمک می‌کند تا در پیچ‌ها منحرف نشود یا خودرو چپ نکند. این آپشن دیجیتالی به صورت هوشمند، می‌تواند، حواس‌پرتی راننده را تشخیص دهد. در این حالت با ترمزهای پیاپی از منحرف شدن خودرو جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید...  تحولی نوین در عرصه رانندگی: آپشن کروز کنترل تطبیقی

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آپشن esp روی چه ماشین‌هایی وجود دارد؟ آیا ماشین‌های ایرانی هم دارای این آپشن هستند؟ در حال حاضر ماشین‌های میان رده و بالا رده‌ی خارجی از ای اس پی بهره می‌برند. با توجه به خطر بالای خودروهای سنگین، حتی برای برخی از اتوبوس‌ها هم این سیستم پیاده سازی شده است. از خودروهای دارای esp در ایران می‌توان به کیا سراتو، پرادو، تویوتا و اتوبوس‌های ولوو و اسکانیا اشاره کرد که از این آپشن بهره می‌گیرند.

اتولایت خودرو

اتولایت یا نور خودکار، یکی از آپشن‌هایی است که کم کم در صنعت خودرو جا می‌افتد. در این آپشن، چراغ‌های جلو و عقب خودرو در زمانی که نور محیط کم می‌شود، به طور خودکار روشن شده تا دید کافی برای راننده را فراهم کند و در زمانی هم که نور محیط به حالت عادی برمی‌گردد، به صورت خودکار خاموش می‌شود.

با استفاده از اتولایت دیگر نیازی نیست حواس راننده به روشن یا خاموش بودن چراغ‌ها باشد و با تمرکز بیشتری می‌تواند رانندگی کند.

کروز کنترل هوشمند Cruise Control از محبوب ترین آپشن‌ های خودرو

سیستم نگهدارنده سرعت؛ سیستمی است که با کمک آن می‌توانید، سرعت خودرو را ثابت نگه دارید. حتی می‌توانید با امکانات آن بدون فشار دادن پدال گاز در بزرگراه‌ها رانندگی کنید. این آپشن یکی از محبوب ترین آپشن های خودرو در ایران است. به طوری که علی‌رغم قیمت بالا، باز هم آن را روی خودروهای معمولی نصب می‌کنند. کروز کنترل هوشمند قابلیت نصب روی پژو ۲۰۶، ال ۹۰، دنا، جک S5 و… را دارد. نوع تطبیق‌پذیر این آپشن تنها در خودروهای لوکس مثل چانگان UNI-K تعبیه می‌شود.

دیلایت DRL

چراغ‌های روشنایی در روز، مجموعه‌ای از لامپ‌های ال‌ای‌دی کوچک هستند که بیشتر جنبه تزیینی دارند. با این وجود یکی از محبوب ترین آپشن های خودرو در بازار ایران شناخته می‌شوند. این آپشن به روزتاب هم معروف است. لامپ‌ها در دیلایت با روشن شدن خودرو، نوردهی مستمر دارند.

ترمز پارک برقی Auto Hold

ترمز پارک برقی EPT همان ترمز دستی قدیم است. این آپشن در خودروهای جدید با دکمه کوچکی با حرف P مشخص می‌شود. آپشن ترمز پارک برقی در بازار خودروهای ایران چندان رایج نیست.

دوربین ۳۶۰ و سنسور پارک

دوربین ۳۶۰ و سنسور پارک آپشن‌های مکمل هستند که امکان پارک در فضاهای تنگ و محدود را به راننده می‌دهند. روی بدنه خودروهای دارای این آپشن، دوربین‌هایی تعبیه شده که اطلاعات محیط را به کامپیوتر مرکزی خودرو می‌فرستند. تصاویر در این کامپیوتر با هم ادغام می‌شوند.

در نهایت راننده می‌تواند آن را به صورت یک تصویر ۳۶۰ درجه کامل از بالا ببیند. علاوه‌بر این دوربین‌ها، حسگرهایی هم در جلو عقب خودرو وجود دارند. در صورتی که خودرو به مانعی بیش از حد نزدیک شود، این حسگرها با هشدار صوتی راننده را مطلع می‌کند. تویوتا لندکروز، پرادو، کیا سورنتو مجهز به این دو آپشن هستند.

ماساژور صندلی از محبوب ترین آپشن‌ های خودرو

یکی از آپشن‌هایی که در خودرو‌ها برای صندلی در نظر گرفته شده، ماساژور است. ماساژور صندلی می‌تواند حس خوبی بعد از رانندگی طولانی مدت و رفع گرفتگی و گردش خودن در بدن کمک کند. ماساژور صندلی در برخی از خودرها می‌تواند کل صندلی را به لرزش در آورد و فول آپشن باشد در برخی دیگر نیز صندلی حرکتی مانند دست انسان دارد و برای ماساژ ناحیه مورد نظر قابل تنظیم شدن است.

بیشتر بخوانید...  همه چیز که در مورد لنت ترمز ایساکو باید بدانید

گرمایش و سرمایش صندلی‌ها

برخی از خودرو‌ها علاوه بر سیستم گرمایش و سرمایشی که برای خودرو است، از سیستم سردکن و گرمکن صندلی‌ نیز استفاده می‌کنند. این آپشن به صورتی طراحی شده است که می‌توان با استفاده از آن دمای بدن را در فصل‌های مختلف تنظیم کرد. این آپشن برای روزهای سرد و گرم، رانندگانی که روماتیسم دارند و دیسک کمر کاربرد دارد و می‌تواند به راحتی آنها در شرایط مختلف کمک‌کننده باشد. این آپشن در گذشته تنها برای صندلی‌های جلو به کار برده می‌شد اما امروزه آپشن گرمایش و سرمایش برای صندلی‌های عقب نیز تعبیه شده است. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما از خودروهایی بودند که امکان سفارش آن را در اختیار خریداران قرار دادند.

سیستم مالتی مدیا

برخی خریداران ایرانی، وقتی از خوردو آپشنال حرف می‌زنند، منظورشان خودرویی با مشخصات زیر است:

  • مانیتور بزرگ لمسی
  • بلندگوی قدرتمند
  • سیستم رهیاب
  • بلوتوث

سیستم مالتی مدیا – صوتی تصویری- یکی از محبوب ترین آپشن های خودرو در بین ایرانیان است. به طوری که حتی صاحبان خودروهای اقتصادی هم به دنبال نصب نمونه‌های افتر مارکت آن بر خودروهایشان هستند. در بازار ماشین‌های میان‌رده چون: دنا پلاس، برلیانس، پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۷ صندوق دار این ویژگی را دارند.

آپشن‌ های خودرو

نمایشگر لمسی

شرکت‌های خودروسازی همگام با پیشرفت تکنولوژی تلفن‌های هوشمند؛ برای کنترل سیستم سرگرمی و تنظیمات خودرو این آپشن را اضافه نمودند. نمایشگر لمسی همچنین قابلیت اتصال به موبایل را دارد.

سیستم‌های هوشمند مبتنی بر رادار

این سیستم مجموعه‌ای از رادارها است که با تشخیص موارد زیر به راننده هشدار می‌دهد:

  • رادار تشخیص عابر پیاده
  • رادار برخورد از جلو
  • تشخیص تصادف از عقب
  • رادار تابلوخوان
  • رادار نقطه کور دید راننده
  • هشدار خروج از خط

برای مثال رادار LDW راننده را نسبت به خروج ناگهانی خودرو از مسیر مطلع می‌کند. این رادار از طریق هشدارهای صوتی و ایجاد لرزش در فرمان به راننده خطر را اطلاع می‌دهد.

در هوشمند صندوق عقب

صندوق عقب برخی از خودروها سنسورهایی برای شناسایی پا دارند. به طوری که وقتی پا را در مقابل صندوق قرار می‌دهید، در آن به صورت هوشمند باز می‌شود.

صندلی برقی حافظه‌دار

با کمک آپشن صندلی برقی حافظه‌دار؛ می‌توان صندلی را بر اساس قد سرنشین یا راننده تنظیم کرد. این آپشن قابلیت ذخیره‌سازی تنظیمات اعمال‌شده را دارد و در صورت نیاز با یک دکمه به حالت دلخواه برمی‌گردد.

حسگر باران خودرو

این آپشن در هنگام بارندگی با تنظیم شیشه‌های خودرو موجب حرکت برف پاکن می‌شوند.

پایش باد لاستیک ها

این آپشن، باد تایرها را کنترل می‌کند و در صورت کم شدن باد تایر با چراغ هشدار آن را به راننده اعلام می‌کند. هر کدام از تایرها سنسوری برای کنترل دما و میزان باد لاستیک‌ها دارند که وضعیت آنها را به طور دقیق نشان می‌‌دهد. زمانی که تنظیم باد صورت می‌گیرد، باید سنسور‌ها کالیبره شوند تا چراغ هشدار آن خاموش شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید