مقالات تخصصی

لنت ترمز چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

لنت ترمز

لنت ترمز یکی از اجزای مهم و حساس که امروزه به دلیل حساسیت بالا به قطعه فوق ایمنی با گرید A در استاندارد از آن نام میبرند.

به همین دلیل با کیفیت بودن و کارایی خوب آن ،با رانندگی ایمن در شرایط مختلف و حفظ جان سرنشینان خودرو رابطه مستقیم دارد.

لنت ترمز از مهم‌ترین قطعات یک خودرو به شمار می‌رود، سلامت آن تاثیر مستقیم روی امنیت و ایمنی سفر دارد.

پدال ترمز نیروی بازدارنده حرکت ماشین می‌باشد. لنت ترمز جزء قطعات مصرفی است و طول عمر آن برحسب کارکرد خودرو ارزیابی می‌گردد.

به مرور زمان با کارکرد وسیله نقلیه و اتمام لنت، دیسک‌ها درگیر می‌شوند و اصطکاک به وجود آمده علاوه بر تخریب، خطرات مالی و جانی بالایی را برای فرد و سرنشینان پدید می‌آورد.

امروزه لنت‌های سرامیکی طول عمر نسبتا بالایی دارند و این امر رابطه مستقیم با کارکرد خودرو دارد.

لنت عقب به دو شکل کاسه‌ای و دیسکی عرضه می‌شود. این مکانیسم بر اساس فشاری که در مدار به واسطه روغن صورت می‌پذیرد، شکل می‌گیرد.

در هر دو مدل دیسکی و کاسه‌ای کاهش سرعت به صورت نرمال باید انجام پذیرد. تا انتهای مقاله همراه مجله لنت ترمز باشید.

وظیفه ی لنت

لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور می‌باشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می‌شود.

لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز اورجینال

لنت ترمز خارجی، که از آن با نام لنت جنیون پارت و یا OEM هم نام می‌برند، در واقع لنت‌هایی هستند که به سفارش شرکت خودروسازی، تولید شده و همراه خودرو از کمپانی خارج می‌شوند. معمولا لنت ترمز اصلی خودروهای متعلق به کمپانی‌های معتبر خودروسازی، کیفیت بسیار بالایی دارند و بهترین انتخاب برای لنت هر خودرو محسوب می‌شوند. اما علاوه بر کیفیت بالا، به دلیل ارزش بالای برند خودروسازی مربوطه، قیمت بالاتری نیز نسبت به سایر برندهای لنت دارند.

بیشتر بخوانید...  بررسی علت روغن سوزی ماشین

لنت ترمز چیست

لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی یکی از بهترین نوع لنت به‌شمار می‌رود. در این لنت‌ها از مواد سرامیکی با کیفیت استفاده می‌شود که دوام بسیار بالایی دارند. قیمت لنت سرامیکی بیشتر از لنت نیمه‌فلزی است. در هنگام ترمز، لنت سرامیکی صدا و گرد و غبار زیادی ایجاد نمی‌کند. این لنت‌ها در طیف وسیعی از دما، عملکرد خوبی دارند. به دلیل استفاده از مواد باکیفیت در تولید لنت سرامیکی، حرارت را به خوبی انتقال می‌دهند و عملکرد ترمز را در بدترین شرایط با ترمزگیری‌های مکرر و مداوم حفظ می‌کنند.

لنت ترمز نیمه‌فلزی

در بازار لوازم یدکی، اغلب لنت نیمه‌فلزی را، لنت فلزی و یا لنت متالیک نیز می‌نامند. لنت فلزی از 30 تا 70 درصد فلزات شامل مس، آهن، فولاد یا دیگر آلیاژها تشکیل شده‌است. از آنجا که فلزات رسانای خوبی برای گرما هستند، می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند و در عین حال به سیستم ترمز کمک می‌کنند تا سریعتر خنک شود. همچنین با استفاده از لنت فلزی، با فشار کم‌تر به پدال ترمز، می‌توانید سرعت خودرو را کاهش دهید. این لنت‌ها در هنگام ترمز صدا و گرد‌و‌غبار بیشتری ایجاد می‌کنند.

استفاده از این لنت‌ها ممکن است به دیسک چرخ‌ها فشار بیشتری وارد کرده و در طولانی مدت آسیب جزئی به آن‌ها وارد کند. با این وجود لنت نیمه‌فلزی به دلیل قیمت مناسب و عملکرد مطلوب، طرفداران بیشتری دارد. بیشترین نمونه‌های لنت نیمه‌فلزی در کشور، ساخت داخل و یا ساخت چین و کره‌جنوبی هستند و البته برخی برندهای مطرح اروپایی نیز همچنان دردسترس است.

اجزای سیستم ترمز

سیستم ترمز از اجزای مختلفی تشکیل شده است و هر کدام وظیفه مختص به خود را دارد. در ادامه تمام اجزای مهم به همراه عملکردشان برای شما توضیح داده می‌شود:

  • سیلندر اصلی: سیلندر اصلی ترمز، مایع ترمز را از مخزن به شیلنگ‌های موجود در سیستم ترمز انتقال می‌دهد. سیلندر اصلی میزان فشار هیدرولیکی را کنترل و مدیریت می‌کند. هرچه قدرت این فشار بیشتر باشد، خودرو سریع‌تر متوقف می‌شود.
  • دیسک ترمز یا دیسک چرخ: هر چرخ دارای دیسک ترمز است که در حین حرکت خودرو می‌چرخد. فشار پشت کالیپر باعث تماس لنت با دیسک شده و اصطکاک لازم را برای کندشدن دیسک چرخ ایجاد می‌کند. این اتفاق باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود.
  • لنت ترمز: کالیپر ترمز باعث تماس لنت با دیسک در حال چرخش شده و اصطکاک زیادی میان این دو قطعه ایجاد می شود. لنت ترمز از دو بخش تشکیل شده ‌است: صفحه فلزی پشت لنت و مواد اصطکاکی آن. ماده اصطکاکی همان قسمتی از لنت است که به دیسک ترمز فشار وارد می‌کند و موجب توقف یا کاهش سرعت آن می‌شود.
  • کالیپر ترمز: کالیپر ترمز بر اثر نیرویی که به آن اعمال می‌شود، باعث تماس لنت با دیسک چرخ می‌شود.
  • پدال ترمز: پدال ترمز در کنار پدال گاز قرار دارد و برای کاهش سرعت خودرو و متوقف کردن آن استفاده می‌شود. پدال ترمز به سیستم ترمز متصل است.
  • شیلنگ ترمز: شیلنگ‌های ترمز مایع ترمز را از سیلندر اصلی به چرخ‌ها منتقل می‌کنند.
بیشتر بخوانید...  دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف

چه عواملی بر عمر لنت ترمز اثر می‌گذارند؟

کجا رانندگی می‌کنید؟

اگر به طور کلی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها رانندگی می‌کنید، احتمالا در می‌یابید که طول عمر لنت‌های ترمز خودروی شما بیشتر از افرادی است که در نواحی داخلی شهر رانندگی می‌کنند.
در مناطق داخلی شهری شما باید در هر تقاطع توقف کنید و دوباره حرکت کنید. در نتیجه فشار بیشتری بر لنت‌های ترمز می‌آورید.

چند مسافر دارید؟

هرچه تعداد سرنشین‌های خودرو بیشتر باشد، وزن خودرو افزایش می‌یابد.

هرچه وزن زیاد شود برای توقف آن، فشار بیشتری به ترمز وارد می‌شود.

یک خودرو که به طور معمول یک خانواده بر آن سوار شوند، احتمالا در مدت زمان کوتاه‌تری نیاز به تعویض لنت پیدا می‌کند.

نشانه های تعویض لنت:

کشیدن فرمان در زمان ترمز

اگر در زمان ترمز، فرمان خودرو به یک سمت می‌کشد، احتمالا نیاز به تعویض لنت دارید.

البته ممکن است خرابی کالیپرها نیز عامل این موضوع باشد.

سوت کشیدن یا خرخر کردن

وقتی صدای سوت یا خرخر از لنت‌ها بلند شد، به این معناست که باید لنت‌هایتان را تعویض کنید.

اگر صدای خرخر شنیدید، احتمالا لنت‌ها به طور کلی تمام شده‌اند و با هر ترمز، به دیسک‌های ترمز آسیب می‌زنید.

لرزش پدال

اگر در هنگام ترمز‌گیری پدال ترمز زیر پایتان شروع به لرزش می‌کند، احتمالا لنت‌هایتان را با فشار زیاد سوزانده‌اید و باید تعویض شوند.

چگونه می‌توانم عمر لنت ترمز عقب خود را افزایش دهم؟

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، لنت ترمز جزء قطعات مصرفی محسوب می‌شود.

با مصرف درست می‌توان مانع از کاهش عمر قطعه شد.

بیشتر بخوانید...  علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

مسافت زیاد باعث مستهلک شدن لنت عقب می‌گردد و بیشترین آسیب در ترافیک به قطعه وارد می‌شود.

در هنگام ترافیک ترمز شما دائما درگیر است و همین امر موجب کاهش عمر آن می‌گردد.

وزن بالای داخل ماشین باعث فشار به چرخ‌ها و تاثیر منفی روی ماندگاری لنت عقب دارد،

فشار کمتر عمر لنت را افزایش می‌دهد.

سعی کنید در خرید لنت از اجناس مرغوب و با کیفیت استفاده کنید تا سلامت خودروی شما تضمین شود.

بعد از تعویض لنت عقب تا ۵۰۰ کیلومتر خودروی شما نیازمند زمان است تا لنت جا بیفتد و کارائی خود را به نمایش گذارد.

لنت ترمز چیست

نحوه عملکرد لنت ترمز

همانطور که گفته شد، لنت با دیسک چرخ تماس دارد و اصطکاکی که ایجاد می‌کند، باعث توقف و یا کاهش سرعت خودرو می‌شود. وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، سیلندر اصلی مایع ترمز را از طریق شیلنگ‌ها به سمت کالیپر می‌فرستد. سپس کالیپر لنت ترمز را درگیر کرده و لنت به روتورهای هر چرخ فشار وارد می‌کند.

این فشار باعث ایجاد اصطکاکی می‌شود که سرعت خودروی شما را کاهش می‌دهد. حال اگر پای خود را از لنت بردارید، مایع ترمز از شیلنگ‌ها به عقب برمی‌گردد. لنت ترمز آزاد شده و ماشین دوباره شروع به حرکت می‌کند.

ظاهر لنت ترمز

لنت به دو شکل در بازار یافت می‌شود. لنت دیسکی و کفشکی. امروزه لنت اکثر خودروها، دیسکی است و به‌ندرت از لنت کفشکی استفاده می‌شود. به همین دلیل لنت کفشکی بسیار کم در بازار لوازم یدکی یافت می‌شود. لنت کفشکی بیشتر در چرخ‌های عقب استفاده می‌شود. میزان مصرف و سایش لنت در لنت های کفشکی کمتر از لنت های دیسکی است.

بنابراین دیرتر به تعویض نیاز پیدا میکنند. اما از طرف دیگر، قیمت بالاتری نسبت به لنت دیسکی دارد. فرآیند تعویض لنت کفشکی پیچیده‌تر و طولانی تری از لنت ترمز دیسکی می‌باشد. این امر موجب می شود اجرت تعویض لنت های کفشکی نسبت به دیسکی نیز بالاتر باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید