مقالات تخصصی

لنت ترمز سرامیکی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

لنت ترمز سرامیکی

بعد از تولید لنت‌ ترمز های فلزی، لنت ترمز سرامیکی به بازار آمده که درصد بالایی از مواد تشکیل دهنده آن سرامیک است و بدون آزبست تولید می‌شوند، آزبست یکی از خطرناک‌ترین موادی بود که تا همین حالا هم در تولید لنت ترمز فلزی و… استفاده می‌شود و محیط زیست را آلوده کرده و هوا را مسموم می‌کند. لنت ترمز سرامیکی تا اینجا بهترین نوع لنت ترمز است.
تولید لنت ترمزهای بهتر، مفیدتر و مستحکم‌تر یکی از این پیشرفت‌های چشمگیری بوده که طی سالها صنعت خودرو سازی ارائه داده.

برای آشنایی بیشتر با این لنت ترمز و بررسی مزایا و معایب این لنت تا انتهای مقاله همراه لنت ترمز باشید.

لنت ترمز سرامیکی چیست؟

لنت ترمز سرامیکی یک از سه دسته بزرگ لنت در دنیا را تشکیل می‌دهد. ماده اصلی این لنت همانطور که از نامش پیداست، از جنس سرامیک است و از الیاف مسی نیز بهره می‌برد. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، این لنت ها از مزایای خاصی برخوردارند که همه‌ی لنت ها توان ارائه آن را ندارند.

لنت ترمز سرامیکی

مزایا لنت سرامیکی

اولین امتیازی که این لنت ها در اختیار ما قرار می‌دهد، کم سر و صدا بودن آن است. اگر مدت زیادی است که با ماشین رانندگی می‌کنید، حتما تا به حال با صدای آزاردهنده لنت ترمز برخورد داشته اید. صرف‌نظر از عوامل فرعی مانند شل بودن دیگر قطعات، در اکثر موارد این ایراد مربوط به لنت است. برتری هایی که لنت ترمز سرامیکی نسبت به دیگر لنت ها دارد، این است که دیگر شاهد اینگونه سر و صدا ها در آن نیستیم. در حقیقت تکنولوژی به کار رفته در این لنت ها، میزان سر و صدای حاصل از لنت را تا حد زیادی کاهش داده است و همین امر یکی از مهم ترین مزایای این لنت ترمز است.

موضوع بعدی که لنت ترمز سرامیکی را نسبت به محصولات مشابه اش محبوب‌تر می‌کند، میزان مقاومت آن در برابر سایش است. سرامیک، که البته ماده  اصلی آن را سفال تشکیل می‌دهد، به گونه‌ای طراحی شده که کمترین میزان فرسایش را نسبت به محیط دارد. طبیعتا وجود چنین ماده‌ای در لنت، به عمر و ماندگاری آن می‌افزاید و به اصطلاح، سایش آن را به تاخیر می‌اندازد. رانندگانی که از این لنت ترمز استفاده می‌کنند، با ریزش کمتری مواجه‌اند و عمر بیشتری از پدهای خود دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید...  علت و علائم خرابی برف پاک کن خودرو

لنت ترمز سرامیکی

علت برتری لنت سرامیکی

و اما مهم ترین فاکتور کیفیت ترمز، یعنی سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی! این مسئله شاید برای کسی که از ماشین فقط برای رفت و آمد به محل کار استفاده می‌کند چندان حائز اهمیت نباشد. اما اگر با خودروی خود حداقل یک یا دو بار در سال به سفر می‌روید، قابل اطمینان بودن لنت برای شما یک مسئله‌ بسیار حیاتی است. یکی از مهم ترین ویژگی های یک لنت ترمز خوب، این است که در انواع شرایط آب و هوایی به خوبی عمل کند و کارایی خود را از دست ندهد. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که در انواع لنت ترمزهای بازار شاهد آن هستیم، همین عدم سازگاری لنت با محیط است. لنت های سرامیکی، به دلیل ساختار ماده ای که دارند، در شرایط دمایی مختلف کارایی خود را حفظ می‌کنند و فقط مخصوص روز های عادی نیستند.

آسیب کمتر به روتورها، یکی دیگر از برتری های لنت سرامیکی نسبت به دیگر لنت هاست. لنت ترمز مانند دیگر قطعات خودرو نیز، در زمان کارکرد خود به قطعات دیگر یک فشار حداقلی ایجاد می‌کند. این ایرادات در ابتدای کار قابل مشاهده نیستند و با گذشت زمان خود را نشان می‌دهند. روتورها، یکی از همان قطعاتی هستند که در طول زمان بر اثر کار لنت ترمز، دچار فرسایش می‌شوند. این مورد در صورت استفاده از لنت های با گرید پایین به وضوح قابل مشاهده است. اما خوشبختانه به کمک لنت های سرامیکی، این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. این لنت ها، با کنترل درجه حرارت، آسیب بسیار کمتری به روتور، نسبت به لنت های نیمه فلزی و ارگانیک وارد می‌کنند و در سلامت قطعات ماشین موثرند.

بیشتر بخوانید...  آیا دیسک ترمز قابل تعمیر است؟

و اما قدرت توقف بالا، مسئله‌ای است که اهمیت استفاده از این لنت را نمایان می‌کند. در میان نمونه‌های متفاوت لنت در بازار، یکی از خصوصیات لنت های برتر، همیشه قدرت بالا در توقف خودرو بوده. همین ویژگی یکی از مهم ترین مزایای لنت ترمز سرامیکی است. یک لنت ترمز خوب باید بتواند ماشین را در انواع شرایط به خوبی متوقف کند و به اصطلاح خط ترمز کوتاهی از خود به جای بگذارد. لنت ترمز سرامیکی، با تولید گرمای کمتر در زمان عملکرد، خودرو را در در زمان سریع تری نسبت به دیگر لنت ها متوقف می‌کند. این ویژگی می‌تواند در شرایط رانندگی در جاده (مخصوصا جاده های کوهستانی) بسیار حائز اهمیت باشد؛ چرا که حتی یک ثانیه تاخیر در توقف ماشین نیز، سرنوشت ساز است.

معایب لنت ترمز سرامیکی

قیمت لنت‌های سرامیکی‌ست که کمی گران‌تر از لنت‌های فلزی و… است. اما طول عمر آن‌ها باعث خواهد شد که شما دیر به دیر لنت خودرو خود را تعویض کنید و در طولانی مدت هزینه کمتری بابت لنت ترمز بپردازید. و معایب لنت ترمز سرامیکی را می‌شود به محاسن آن بخشید.

تفاوت لنت ترمز فلزی و لنت سرامیکی

متریالی که در ساخت این دو مدل استفاده شده تا حد خیلی زیادی با هم متفاوت است و همین باعث محاسن و معایب متفاوتی در هرکدام می‌شود.
تنها مزیتی که لنت ترمز متالیک به لنت ترمز سرامیکی دارد توان انتقال گرمای بیشتر است که نه تنها باعث می‎شود لنت ترمز گرمای بیشتری تحمل کند بلکه زودتر هم خنک خواهد شد. اما معایب لنت ترمز فلزی به محاسن آن می‌چربد. به خاطر فشار زیادی که به روتورها می‌آورد، هنگام ترمز گرد و خاک زیادی تولید می‌کند و همینطور صدای زیادی از آن بلند می‌شود. سرعت فرسوده شدن لنت ترمز فلزی هم از سرامیکی بیشتر است. به عبارت دیگر عمر مفید این لنت از فلزی بیشتر است.

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خودرو های ایرانی و خارجی با کیفیت بالا و برترین برند های مطرح جهان لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی، لنت ترمز کیا و …

لنت ترمز سرامیکی

خلاصه مقاله

لنت ترمز سرامیکی با درصد بالایی از سرامیک به بازار آمده است. این لنت ترمز بدون آزبست تولید می‌شود و بهترین نوع لنت ترمز است. مزایای آن شامل کم سر و صدا بودن و مقاومت بیشتر در برابر سایش است.

بیشتر بخوانید...  دلایل خرابی ترمز ABS چیست؟

– این لنت ترمز در شرایط آب و هوایی مختلف کارایی خود را حفظ می‌کند و آسیب کمتری به روتورها وارد می‌کند.
– قدرت توقف بالای این لنت ترمز در شرایط رانندگی مهم است.
– معایب این لنت ترمز شامل قیمت بالاتر است، اما طول عمر آن‌ها بیشتر است.
– تفاوت لنت ترمز فلزی و سرامیکی در متریال استفاده شده و محاسن و معایب متفاوتی دارد.

سوالات متداول

۱. آیا لنت ترمز سرامیکی در شرایط آب و هوایی مختلف کارایی خود را حفظ می‌کند؟
بله، در شرایط آب و هوایی مختلف کارایی خود را حفظ می‌کند.

۲. آیا لنت سرامیکی باعث فرسایش کمتر روتورها می‌شود؟
بله، باعث فرسایش کمتر روتورها می‌شود.

۳. آیا لنت ترمز سرامیکی قدرت توقف بالاتری دارد؟
بله، با تولید گرمای کمتر در زمان عملکرد، خودرو را در در زمان سریع تری نسبت به دیگر لنت ها متوقف می‌کند.

۴. آیا لنت سرامیکی گران‌تر از لنت ترمز فلزی است؟
بله، کمی گران‌تر از لنت ترمز فلزی است.

۵. آیا لنت سرامیکی صدای کمتری نسبت به لنت ترمز فلزی دارد؟
بله، صدای کمتری نسبت به لنت ترمز فلزی دارد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید