مقالات تخصصی

فلاشینگ موتور چیست و چه فوایدی دارد؟

فلاشینگ موتور

فلاشینگ موتور: این روزها بسیاری از تعویض روغنی ها خدماتی اضافه بر سازمان هم ارائه می‌کنند، از تعویض واسکازین گیربکس گرفته تا تعمیر و بازدید کولر. شاید دفعه بعد که برای تعویض روغن بروید، تعمیرکار به شما پیشنهاد فلاش کردن موتور را بدهد که طی آن همه آت و آشغال ها از موتور خودرو شما خارج می‌شوند.

برای فلاش کردن، مواد پاک کننده شیمیایی را داخل موتور می‌ریزند و چند دقیقه منتظر می‌مانند تا مطمئن بشوند ماده شوینده به تمام نقاطی که روغن ممکن است برود، می‌رسد. بعد از این مرحله، تخلیه شوینده شیمیایی درست مانند تخلیه روغن موتور انجام می‌شود.

در واقع، فلاش موتور زمانی انجام می‌شود که روغن قدیمی تخلیه می‌شود و قبل از این که روغن جدید ریخته شود، ماده شوینده اضافه می‌شود. البته تمیزی خوب است، ولی به یاد داشته باشید بسیاری از خودروسازان، فلاش کردن موتور را برای خودروهای مدرن و امروزی توصیه نمی‌کنند.

تا پایان مقاله با لنت ترمز همراه باشید.

فلاشینگ موتور چیست؟

در شرایط کاری موتور موادی مانند دوده و گرد و خاک و … پس از مدتی در موتور به عنوان رسوب ته نشین می شوند.این رسوبات در کف کارتل و یا در محل های آب بندی ته نشین می شوند.

فلاشینگ موتور دقیقا برای از بین بردن این رسوبات انجام می شود.

نحوه انجام فلاش کردن موتور

همانطور که می دانید روغن موتور هر چند هزار کیلومتر و یا هر ۶ ماه یک بار باید تعویض شود( زمان و مسافت دقیق در دفترچه خودرو بیان شده است).

مایع فلاشینگ در یک ظرف یک لیتری با خواص شیمیایی از بین برنده ی رسوبات می باشد. این مایع را باید قبل از تعویض روغن موتور به روغن کهنه اضافه کنیم.درب موتور را باز کرده و مایع را داخل آن می ریزیم و خودرو را روشن کرده و اجازه می دهیم به مدت ۵تا ۱۵ دقیقه در جا کار کند تا مایع فلاشین تاثیر خودر را بر روسوبات میل لنگ و پیستون و کف کارتل بگذارد.پس از انجام فلاشینگ خودرو را خاموش می کنیم کمی صبر می کنیم تا دمای موتور کاهش پیدا کند.

پس از افت دمای موتور پیچ کارتل را همانند زمانی که روغن را تعویض می کنیم باز کرده و روغن و مایع فلاشینگ را کاملا تخلیه می کنیم.و در ادامه می توانیم روغن جدید را بیافزاییم .

بیشتر بخوانید...  کالیپر ترمز چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کنیم؟

توجه داشته باشید که روغن های تقلبی موجود در بعضی از تعمیرگاه های سطح شهر علاوه بر آسیب زدن به موتور خود نیز عامل افزایش رسوبات می باشد.

روغن موتور از مواد پایه نفتی در پالایش حاصل می شود که خاصیت روانکاری را دارا می باشد اما این ققط یکی از ویژگی های روغن موتور می باشد.پس از آن با استفاده از مواد افزودنی مهم خواصی همچون شویندگی (اگر روغن موتور شما پس از فعالیت در موتور سیاه نشود نشانه ی بی کیفیت بودن آن می باشد ).حال تصور کنید این آلودگی ها توسط روغن پاک نشوند این واضح است که این آلودگی ها به عنوان رسوب در جای جای موتور  نشین شده و موجب اختلال در کار موتور می شوند.

فلاشینگ موتور

زمان فلاشینگ موتور

  1.  اگر خودروی دست دو خریداری کرده‌اید و از سوابق سرویس دوره‌ای آن اطلاعات دقیقی در دست ندارید.
  2. چنانچه فردی هستید که در فواصل طولانی مدت تعویض روغن خودرو را انجام می‌دهید، فلاشینگ موتور تاثیر بسزایی در سلامت موتور دارد.
  3. زمانیکه موتور خودرو را تعمیر می‌کنید، حتما فرآیند فلاشینگ موتور را انجام دهید.

فروشگاه لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت ترمز خودرو های ایرانی و خودرو خارجی از جمله تویوتا، هیوندا، میتسوبیشی و … با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت.

5 مزیت فلاش کردن موتور

پنج فایده فلاش کردن موتور را در ادامه به آن اشاره می کنیم.

1. بر طرف کردن رسوب ها با فلاشینگ موتور

گاهی اوقات شیوه رانندگی ما، مانع از این می‌شود که روغن موتور بتواند کارش را خوب و کامل انجام بدهد. سفرهای کوتاه و چند کیلومتری و حرکت و توقف های مکرر باعث می‌شود ذرات موجود در روغن، داخل موتور ته ‌نشین شوند. به مرور زمان حجم این رسوبات بیشتر و بیشتر می‌شود و می‌توانند جریان روغن را کم کنند.

فلاش کردن موتور این رسوبات را برطرف و مجاری باریک عبور روغن را باز می‌کند. بر طرف کردن رسوبات و کمک کردن به جریان آزاد روغن، مانع فرسودگی موتور می‌شود و اجازه می‌دهد قطعات به نرمی کنار یکدیگر کار کنند.

2. بررسی سوابق تعمیر موتور

اگر به طور مرتب مراقبت های لازم را در مورد خودروتان به عمل بیاورید، به فلاشینگ موتور نیازی نیست

بیشتر بخوانید...  روش های کاهش استهلاک خودرو

فلاشینگ موتور در چند مورد می‌تواند سودمند باشد:

– وقتی ماشینی می‌خرید که از سابقه تعمیر و نگهداری آن اطلاعی ندارید؛ اگر یک ماشین دست دوم خریده‌اید که از سابقه تعمیرات آن اطلاعی ندارید، فلاش کردن موتور و بعد هم ریختن روغن جدید، مانع بروز مشکل در آینده می‌شود.

– خودروهایی که موتور تازه تعمیر دارند؛ اگر سابقه تعمیرات ماشین‌تان را می‌دانید، واقعاً عالی است. اگر تعمیراتی روی موتور انجام گرفته است، فلاش کردن می‌تواند ذرات باقی مانده در موتور را بشوید؛ بعد از این مرحله می‌توانید روغن جدید داخل موتور بریزید.

– خودورهایی که بین تعویض روغن‌شان فاصله زیادی افتاده است؛ در این مورد هم فرض می‌کنیم از سابقه تعمیر و نگهداری ماشین اطلاع دارید و می‌دانید که صاحب قبلی دیر به دیر روغن عوض می‌کرده است. به طور قطع داخل موتور رسوب تشکیل شده است. در این مورد، فلاشینگ موتور می‌تواند عمر خودرو را بیشتر بکند.

3. تمیز نگه داشتن روغن با فلاشینگ موتور

همانطور که پیشتر گفتیم، چه سابقه خودرو را بدانید چه ندانید، فلاش کردن موتور می‌تواند روغن را تمیز نگه دارد. به همین خاطر است که فلاش کردن و تعویض موتور همزمان با هم انجام می‌شوند: ابتدا فلاش کنید تا از شر رسوب های کهنه خلاص شوید، بعد روغن جدید بریزید تا موتور مثل ساعت کار بکند.

اگر موتور را فلاش نکنید، روغن جدید رسوبات کهنه را بلند می‌کند و آن ها را داخل موتور می‌گرداند و خیلی زود، روغن جدید هم درست به اندازه روغن قدیمی کثیف خواهد شد. فلاش کردن به شما کمک می‌کند بتوانید روغن را دیرتر عوض کنید، به خصوص در مواقعی که صاحب قبلی خودرو از آن خوب نگهداری نکرده است.

فلاشینگ موتور

4. کمک به فیلتر در تصفیه روغن

بیشتر فیلترهایی که در بازار موجودند می‌توانند ذراتی به اندازه 25 میکرون (یعنی چیزی در حدود یک ده هزارم اینچ) را از روغن بگیرند، ولی ذراتی داخل روغن وجود دارند که حتی از این هم کوچکترند. حتی فیلترهای جدید و مرغوب هم نمی‌توانند این ذرات را از موتور دور کنند.

بهتر است بدانید ذراتی به آن ریزی هم می‌توانند به مرور زمان باعث فرسودگی موتور بشوند. این ذرات حتی می‌توانند دست به دست هم داده و تشکیل رسوب بدهند. اگر تعداد این ذرات بیش از اندازه زیاد باشد، تعویض روغن به تنهایی نمی‌تواند آن ها را بر طرف کند، ولی مواد شیمیایی که برای فلاش کردن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند از پس این کار بر می‌آیند.

بیشتر بخوانید...  دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

فلاشینگ موتور جلوی فرسودگی بیشتر موتور را می‌گیرد و به روغن جدید فرصت می‌دهد تا وظیفه‌اش را درست انجام بدهد.

5. تمیز کردن قطعات با فلاشینگ موتور

اگر رسوبات زیادی در موتور تشکیل بشوند، ممکن است قطعات موتور حالت چسبندگی پیدا کنند. فلاش کردن موتور علاوه بر این که رسوبات را بر طرف می‌کند، باعث می‌شود قطعات هم نرم و روان کار بکنند. نرم کار کردن هم به نوبه خود عملکرد موتور را بالا برده و مصرف سوخت را پایین می‌آورد و باعث می‌شود خودرو مثل روز اول کار بکند.

لازم به ذکر است، در مورد خودروهای بسیار قدیمی، فلاشینگ موتور برای رینگ ها، سوپاپ ها و سایر قطعات زیاد مفید نیست. گاهی اوقات، رسوب در مورد قطعات غیر فلزی مانند درزگیری عمل می‌کند که شکاف ها را پر می‌کند. بر طرف کردن رسوبات باعث باز شدن درزها و شکاف ها می‌شود و ضعف آن قطعات را آشکار می‌کند.

خلاصه مقاله

فلاشینگ موتور یک روش برای از بین بردن رسوبات در موتور خودرو است. در این روش، مایع پاک کننده شیمیایی در موتور ریخته می شود و پس از چند دقیقه، تخلیه می شود. این کار بهتر است قبل از تعویض روغن انجام شود. در صورتی که تعویض روغن را به صورت دوره‌ای انجام می‌دهید، فلاشینگ موتور می‌تواند تاثیر مثبتی در سلامت موتور داشته باشد. اما بسیاری از خودروسازان برای خودروهای مدرن و امروزی توصیه نمی‌کنند. همچنین، استفاده از روغن تقلبی نیز می‌تواند باعث افزایش رسوبات در موتور شود.

– فلاشینگ موتور، رسوبات داخل موتور را برطرف و جریان روغن را باز می‌کند که از فرسودگی موتور جلوگیری می‌کند.
– فلاشینگ موتور در مواردی مانند خرید خودرو دست دوم، موتور تازه تعمیر شده، و تعویض روغن به تنهایی کافی نیست، مفید است.
– فلاشینگ موتور باعث تمیز نگه داشتن روغن، کمک به فیلتر در تصفیه روغن، و تمیز کردن قطعات موتور می‌شود.
– در خودروهای بسیار قدیمی، فلاشینگ موتور برای قطعات غیر فلزی مانند درزگیری مفید نیست و ممکن است ضعف آن قطعات را آشکار کند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید