مقالات تخصصی

فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز چه نتیجه‌ای دارد؟

فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز

تا به حال به سرتان زده که پدال گاز و ترمز را با هم فشار دهید؟ یا اینکه در زمان مسابقه و چالش این کار را به تکرار انجام می‌دهید؟! اما این کار چه عواقبی به دنبال دارد و باعث چه اتفاقی می‌شود؟! با لنت ترمز همراه باشید در ادامه این اتفاق را مورد بررسی قرار می‌دهیم و انواع مشکلات رایج فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز را با هم بررسی می‌کنیم.

نقش و کارکرد پدال گاز خودرو در عملکرد خودرو

وقتی پدال گاز خودرو فشرده می‌شود، دریچه ساسات خودرو که به پدال گاز متصل است بالا می‌آید و حجم بیشتری هوا وارد موتور خودرو می‌شود. این افزایش حجم هوای ورودی به موتور خودرو موجب می‌شود سوخت بیشتری مصرف شده و سرعت عملکرد موتور نیز افزایش یابد؛ بنابراین اختلال در عملکرد پدال گاز سبب اختلال در مصرف سوخت خودرو و سرعت عملکرد موتور خودرو می‌شود.

عمده مشکلات پدال گاز خودرو

پدال گاز خودرو به‌مرور و افزایش کارکرد خودرو دچار فرسودگی و مشکلاتی می‌شود که به همین دلیل لازم است که با دیدن کوچک‌ترین اختلال در عملکرد پدال گاز خودرو، مترصد رفع آن اختلال و مشکل احتمالی شوید، زیرا استفاده از خودرویی که پدال گاز آن دچار اختلال است موجب ناایمن شدن خودرو و احتمالاً بروز حادثه و تصادف شود. با این احوال بهتر است عمده مشکلات پدال گاز خودرو را بدانید. این مشکلات عبارت‌اند از:

۱. قفل‌شدن پدال گاز خودرو

قفل‌شدن پدال گاز خودرو را می‌توان یکی از حادثه‌برانگیزترین و خطرناک‌ترین مشکلات خودرو دانست. شما تصور کنید که وقتی خودروی شما در حرکت است، برای بالارفتن سرعت خودرو پدال گاز را بیشتر فشار می‌دهید؛ ولی پدال بعد از فشرده‌شدن گیر می‌کند و همین‌طور سرعت خودرو بالا می‌رود و دیگر نمی‌توانید با رهاکردن پدال گاز خودرو، سرعت خودرو را پایین بیاورید. در این حالت ممکن است هر اتفاق خطرناکی رخ دهد. مواردی همچون خرابی یا پارگی سیم پدال گاز، بازنشدن دریچه ساسات، عمل‌نکردن سنسور پدال گاز خودرو و یا شکستن پدال گاز خودرو می‌تواند دلیل قفل‌شدن پدال گاز خودرو باشد.

در خودروهای دنده اتوماتیک با کشیدن ترمز دست سرعت خودرو را کم، موتور خودرو را خاموش و دنده را خلاص کنید تا روی دنده نباشد. در خودروهای دنده دستی نیز کلاچ را فشرده و دنده را خلاص کنید تا نهایتاً پدال گاز رها شود.

بیشتر بخوانید...  بررسی انواع سیستم سوخت رسانی خودرو

۲. عدم گاز خوردن خودرو

خرابی پمپ‌بنزین خودرو، خرابی دیسک و صفحه، خلاصی پدال گاز، خرابی کمپرسور سیلندر، اتمام روغن و خرابی فیلتر هوا دلایلی هستند که موجب عدم گاز خوردن خودرو می‌شوند. حتماً در صورت بروز هریک از این مشکلات، اقدام به تعمیر و تعویض آن‌ها کنید.

۳. زیاد گاز خوردن خودرو

خراب‌شدن سیم گاز، انژکتور، استپر موتور، ایسیو، دریچه گاز، شمع‌های خودرو و سنسور دور موتور می‌تواند موجب زیاد گاز خوردن خودرو شود که بروز هریک از این موارد مستلزم تعمیر و تعویض این قطعات است.

۴. تأخیر در عملکرد پدال گاز خودرو

فشردن ناگهانی و زیاد پدال گاز خودرو می‌تواند سبب بروز مشکل تأخیر در عملکرد پدال گاز خودرو شود. تعمیر ریمپ خودرو و کپ ایسیو می‌تواند به رفع تأخیر در عملکرد پدال گاز خودرو شود. خرابی سنسور پدال گاز و کم‌شدن ولتاژ این سنسور باعث حرکت‌نکردن خودرو در دور پایین و تأخیر در عملکرد پدال گاز خودرو می‌شود. با تعویض یا تعمیر دریچه گاز می‌توان این مشکل را برطرف کرد. البته برای عیب‌یابی تأخیر در عملکرد پدال گاز خودرو لازم است که از دستگاه دیاگ استفاده شود. در صورت بروز مشکل تأخیر در عملکرد پدال گاز خودرو حتماً دراسرع‌وقت به مکانیک مراجعه کنید تا مشکل برطرف شود.

فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز

۵. بالا نرفتن سرعت خودرو هنگام فشردن پدال گاز خودرو

شل‌شدن سیم پدال گاز خودرو، خرابی پمپ‌بنزین خودرو، خرابی شمع‌های خودرو، مشکلات ایسیو، خرابی فیلترهای هوا و مخلوط‌شدن آب خودرو با بنزین به‌خاطر خرابی رینگ پیستون خودرو دلایلی هستند که می‌توانند موجب بالا نرفتن سرعت خودرو هنگام فشردن پدال گاز خودرو شود. در این حالت خودرو شتاب نمی‌گیرد که باید سریعاً به متخصص خودرو مراجعه کنید و قطعه موردنظر را تعمیر و یا تعویض کنید.

نقش و کارکرد پدال ترمز خودرو در عملکرد خودرو

پدال ترمز خودرو از قطعات خودرویی است که باید سفت و محکم باشد. حین ترمزگرفتن نیز باید پدال ترمز خودرو این حالت سفتی و محکمی را داشته باشد. البته وقتی خودرو خاموش است ترمز خودرو کاملاً سفت است و وقتی خودرو روشن می‌شود کمی نرم می‌شود. وقتی نیروی اولیه واردشده به پدال ترمز افزایش می‌یابد، سرعت حرکت خودرو کاهش‌یافته یا متوقف می‌شود. این عمل از طریق اهرم‌های موجود در سیستم خودرو نیروی زیادی را به چرخ‌ها وارد کرده و سرعت خودرو را کاهش داده و یا متوقف می‌کند.

بیشتر بخوانید...  توربو شارژر یا سوپر شارژر، کدام بهتر است؟

عمده مشکلات پدال ترمز خودرو

با کمترین فشاری که به پدال ترمز خودرو وارد می‌شود، سرعت خودرو کم شده و خودرو متوقف می‌شود. گاهی ممکن است که با هر فشاری روی پدال ترمز خودرو این اتفاق نیفتد و سرعت خودرو کم نشود که این نشان‌دهنده مشکلی در پدال ترمز خودرو است که عمده این مشکلات پدال ترمز خودرو عبارت‌اند از:

۱. سفت‌بودن پدال ترمز خودرو

از رایج‌ترین مشکلات پدال ترمز خودروها سفت‌بودن پدال ترمز خودرو است. مواردی همچون نشتی شلنگ خلأ، ضعیفی بوستر ترمز، عدم نصب اجزای ترمز و عدم عملکرد درست دریچه بررسی‌کننده می‌تواند موجب سفتی پدال ترمز خودرو شود. در صورت مواجهه با این مشکل فوراً به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کرده و با تعمیر یا تعویض قطعه مشکل‌دار این سفتی را برطرف کنید.

۲. ضعف در عملکرد پدال ترمز خودرو

کم یا تمام‌شدن روغن ترمز خودرو، هوا گرفتن مخزن روغنم ترمز، اتمام لنت ترمز و نقص داشتن سیلندر اصلی ترمز مواردی هستند که می‌توانند موجب ضعف در عملکرد پدال ترمز خودرو شوند. این موارد نیاز به بررسی فنی توسط مکانیک دارد که در صورت مشاهده ضعف در عملکرد پدال ترمز خودرو حتماً باید به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید.

۳. نرمی پدال ترمز خودرو

مواردی همچون وجود نشتی در شیلنگ‌ها، خوردگی یا تمام‌شدن لنت ترمز، هوا گرفتن مدار هیدرولیک و کثیف بودن روغن ترمز می‌توانند موجب نرمی پدال ترمز خودرو شوند که با سرویس‌های دوره‌ای می‌توان از آن جلوگیری کرد.

۴. کشیدگی ترمزها

شل‌شدن یا پارگی سیم ترمز، رهانشدن ترمز دستی، قفل‌شدن دیسک ترمز و زنگ‌زدگی کفشک ترمز مواردی هستند که می‌توانند موجب کشیدگی ترمزها شوند. این مشکل بسیار خطرناک است و به‌محض مشاهده آن باید به متخصص خودرو مراجعه کرد.

۵. ارتعاش پدال ترمز خودرو

وجود ارتعاش در پدال ترمز خودرو خصوصاً در سرعت‌های بالا احتمالاً به دلیل شلی اتصالات فرمان، خرابی و شل‌شدن پیچ چرخ‌ها و ازبین‌رفتن بالانس چرخ‌ها و یا خوردگی رتورهای ترمز باشد. وقتی با این مشکل مواجه شدید سریعاً به یک متخصص خودروی حرفه‌ای مراجعه کنید.

فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز

با فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز چه اتفاقی می‌افتد؟!

فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز شما شاهد یه برن اوت یا Burn out خواهید بود. این کار منجر به برن اوت یا بکسواد کردن چرخ عقب خودرو میشود و هنگامی رخ می‌دهد که شما پدال گاز و ترمز را هم‌زمان فشار می‌دهید و ترمزهای عقب هم درگیر هستند. در این زمان به علت فشار وارد شده، ممکن است که روتورها به‌دلیل گرمای زیاد بشکنند و گرما پوشش کالیپر ترمز را به طور کامل از بین ببرد. این کار حتی منجر به تاب برداشتن پین لنت‌های ترمز هم می‌گردد، به طوری که دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

بیشتر بخوانید...  نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی

در این هنگام ترمزها آسیب زیادی می‌بینند و حتی دمای قطعات و اجزای آن به خصوص پین‌ها و روتورها تا حدود ۵۴۰ درجه سانتی گراد نیز افزایش می‌یابد. البته دقت داشته باشید که این اتفاق در حالتی رخ می‌دهد که فشار‌دادن پدال گاز و ترمز به‌صورت مداوم و در طولانی‌مدت انجام گیرد.

در زمان فشار دادن همزمان پدال گاز و ترمز، موجب می‌شود که چرخ‌های خودرو در حالت ایستاده بچرخند و دود نمایند. البته با توجه به این که چرخ‌های خودرو برای مدت طولانی در این حالت قرار نمی‌گیرند، لازم نیست تا زیاد نگران این مورد باشیم. با این حال در صورت تکرار این عمل، لاستیک‌ها خراب شده و ساییده خواهند شد. در اثر این کار، بیشترین آسیب متوجه لنت ها، روتورها، کالیپر و لاستیک‌های خودرو خواهد شد.

به طور کلی در زمان استفاده از پدال ها باید دقت کافی را داشته باشید و به هیچ وجه فشار زیادی را به آن‌ها وارد نکنید. چراکه شاید این کار بسیار لذت بخش باشد، اما می‌تواند مشکلات جدی و پرهزینه‌ای را برایتان به همراه بیاورد. به طور مثال فشردن پدال گاز تا انتها ممکن است جالب و سرگرم کننده باشد، اما مصرف سوخت شما را بسیار بالا می‌برد.

به طور کلی فشردن ناگهانی و شدید گاز و ترمز می‌تواند به شدت آسیب رسان باشد و  فرسایش سریع­‌تر لنت­‌ها و دیسک ترمزها را منجر شود. با وجود اینکه توقف ناگهانی گاهی اوقات ضروری است، اما در صورتی که توجه کافی به مسیری که پیش رو دارید، داشته باشید، می‌توانید بدون آسیب دیدن بخش‌های مختلف خودرو خود، با فشار ملایم پدال­‌های گاز و ترمز را فشرده و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید