مقالات تخصصی

عیوب سیستم ترمز خودرو که باید بدانید

عیوب سیستم ترمز خودرو

در این مقاله می‌خواهیم به مهم‌ترین عیوب سیستم ترمز خودرو  بپردازیم. سیستم ترمز خودرو، یکی از مجموعه هایی است که ممکن است بنا به دلایلی، دچار مشکلات زیادی شود. این مشکلات هم می‌توانند منشا اولیه داشته باشند و در زمان نصب اتفاق بیفتند و هم می‌توانند در طول مسیر سیستم را دچار نقص فنی کنند.

اما نکته‌ مهم اینجاست که باید هر چه زود تر تعمیر شوند؛ چرا که هر گونه نقص در این سیستم، ممکن است باعث حادثه ای خطرساز شود. در این مقاله، با اساسی ترین عیوب سیستم ترمز خودرو که ممکن است با آن ها روبه رو شوید آشنا خواهیم شد و آن را مورد بحث قرار خواهیم داد. پس با فروشگاه لنت ترمز همراه باشید.

اساس کار ترمز

با وجود آنکه شاید اصطکاک در برخی موارد نامطلوب بوده و باعث اتلاف انرژی و خرابی قطعات شوند ولیکن اساس کار ترمزهای معمول (به جز ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی که چندان رایج نیستند) بر اصطکاک تولیدی بین سطوح استوار بوده و نیروی متوقف‌کننده خودرو در حال حرکت، همین نیروی اصطکاک است که انرژی جنبشی ناشی از حرکت خود را به انرژی حرارتی تبدیل نموده و در نتیجه خودرو متوقف می‌شود.مقدار اصطکاک تولیدی بین دو سطح در حالت کلی به جنس سطوح، نیروی واردشده و زبری یا همواری سطوح بستگی دارد. هنگامی که پا را بر روی پدال ترمز می‌فشارید؛ سیستم ترمز فعال شده و در نهایت فارغ از مکانیزم یا نوع ترمز، نیرویی به چرخ‌ها وارد شده و موجب توقف اتومبیل می‌شود.

انواع سیستم ترمز

در این بخش از مقاله ” راهنمای عیب‌یابی سیستم ترمز ” به توضیح انواع سیستم ترمز خواهیم پرداخت. همان‌طور که در بندهای قبلی نیز اشاره شد اساس کار سیستم ترمز فارغ از نوع آن (به جز ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی) یکسان است چراکه با اعمال نیرو به چرخ‌ها و در اثر اصطکاک، خودرو متوقف می‌شود. سیستم‌های ترمز از دیدگاه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • از دیدگاه منبع توان به 6 دسته: ترمز مکانیکی، هیدرولیکی، هوایی یا پنوماتیکی، ترمز خلا، ترمز الکتریکی و ترمز مغناطیسی
  • از دید نحوه اعمال اصطکاک به دو دسته: ترمز کاسه‌ای و دیسکی
  • از دید عملکرد به دو دسته: ترمز پایی یا سرویس و ترمز دستی یا ترمز پارک
  • از دید توزیع نیروی ترمز به دو دسته: ترمز تکی و ترمز دوگانه
بیشتر بخوانید...  هدآپ دیسپلی یا HUD در خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

شیده شدن ماشین به یک سمت، از مهم ترین عیوب سیستم ترمز خودرو

شاید شما هم این اتفاق را تجربه کرده باشید که در حین ترمز گیری، ناگهان ماشین به یک سمت کشیده می‌شود. این ایراد که البته از بالانس نبودن چرخ ها نیز می‌تواند شامل شده باشد، در اکثر موارد مربوط به ترمز است و از عیوب سیستم ترمز خودرو به شمار می‌رود.

این مسئله به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد:

1-اولین حالت اینکه ممکن است کفشک‌ها با هم تنظیم نباشند. این ایراد که ایراد نسبتا شایعی در خودرو های سواری است، هر از چند گاهی ممکن است که بر اثر حوادث درون جاده اتفاق بیفتد و تعادل کفشک ها را بر هم زند.

2-احتمال بعدی که وجود دارد، مربوط به لوله های ترمز شماست. این لوله ها نیز ممکن است به دلایل متعددی مسدود شوند. مسدود شدن این لوله ها، باعث می‌شود تا در حین رانندگی و دقیقا زمانی که ترمز می‌گیرید، ماشین دچار یک انحراف جزئی شده و تعادل خود را از دست بدهد.

پس اگر بعد از اینکه کفشک‌هارا چک کردید و باز هم مشکل رفع نشد، حتما لوله های ترمز خود را مورد بررسی قرار دهید. به علاوه، اگر با چک کردن موارد فوق مشکلتان حل نشد، به احتمال زیاد ایراد از بخش لنت ها و یا هیدرولیک چرخ هاست.

عیوب سیستم ترمز خودرو

صدای سوت

گاهی اوقات زمانی که در حال رانندگی با ماشین هستیم، در زمان ترمزگیری صدایی مانند صدای سوت می‌شنویم. حتی در برخی موارد، زمانیکه در حال عبور از ترافیک سربالایی ها و یا سرپایینی ها هستیم، این صدا را بیشتر احساس می‌کنیم. اگر شما هم موقع رانندگی با این صدا مواجه می‌شوید، دو احتمال وجود دارد:

اول اینکه ممکن است لنت های شما به اتمام رسیده باشند. همانطور که خودتان نیز می‌دانید، زمانیکه لنت ها به اتمام می‌رسند و یا به اصطلاح تمام می‌شوند، قسمت زیادی از حجم خود را از دست می‌دهند. با تمام شدن لنت، فلز پشت آن با دیسک چرخ تماس پیدا می‌کند و منجر به تولید صدایی مانند صدای سوت می‌شود.

بیشتر بخوانید...  فلاشینگ موتور چیست و چه فوایدی دارد؟

در درجه‌ی بعدی، ممکن است که کیفیت لنت شما پایین باشد. نامرغوب بودن لنت، همیشه یکی از رایج ترین عیوب سیستم ترمز خودرو ها به شمار می‌آمده و معمولا در بین رانندگان مشاهده می‌شود. زمانی که کیفیت لنت مورد استفاده شما خوب نباشد، اصطکاک تولید شده توسط دیسک و لنت از نوع مضر بوده و به همین دلیل، شاهد صدای سوت لنت در آن هستیم.

اگر به سلامت خودروی خود توجه می‌کنید، حتما از یک لنت ترمز باکیفیت مانند لنت ترمز ام بی کوریا و یا لنت ترمز ایرانی استفاده کنید تا شاهد عیوب سیستم ترمز خودرو ها نباشید.

پایین رفتن بیش از حد پدال، سومین مورد رایج در عیوب سیستم ترمز خودرو

پایین رفتن بیش از حد پدال در حین استفاده از ترمز، مشکلی است که می‌تواند چند منشا مختلف داشته باشد. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که برای شناسایی این علامت، نیاز به دقت خیلی بیشتری دارید؛ چرا که اختلاف این موضوع و حالت عادی آن در حد چند میلی متر است و اکثرا فقط راننده های قدیمی هستند که متوجه این موضوع می‌شوند. اما چرا چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟

اولین احتمالی که می‌توان به این موضوع نسبت داد، لنت ها هستند. لنت یک قطعه مصرفی است که بعد از مدتی استفاده، دیگر کارایی روز اول خود را ندارد. زمانی‌که لنت ترمز به اتمام می‌رسد، در حقیقت بین فلز پشت لنت و دیسک یک فاصله‌ بسیار کوچک شکل می‌گیرد. سیستم ترمز و پدال آن طوری طراحی شده اند تا بیشترین هماهنگی را با یک لنت سالم داشته باشند، نه با یک لنت مصرف شده.

پس طبیعتا برای متوقف کردن ماشین و رساندن لنت به دیسک، پدال به نیروی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل است که پدال ترمز تا حد بیشتری پایین می‌آید. پایین آمدن بیش از حد پدال یکی از موارد نسبتا پرتکرار در بین عیوب سیستم ترمز خودرو است که با یک بازبینی قابل تشخیص است.

احتمالی بعدی که ممکن است باعث مشکل شده باشد، جذب رطوبت توسط روغن ترمز است. برخلاف تصور عمومی روغن ترمز مایعی است که حتما باید هر یک یا دو سال یک بار تعویض شود. عوض کردن روغن ترمز باعث می‌شود تا در آب و هوای نامتعادل مخصوصا آب و هوا های بسیار گرم، ترمز شما عملکرد خودش را از دست ندهد و همچنان به کار خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید...  تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP

سفت شدن پدال ترمز از عیوب سیستم ترمز خودرو

و اما مورد آخر، که به سفت شدن پدال ترمز معروف است. در این حالت پدال تا حد زیادی خشک شده اما خاصیت پایین روندگی خود را همچنان حفظ می‌کند. به این معنا که در پیمودن کورس ترمز مشکلی نیست، اما خود پدال دچار یک خشکی قابل احساس شده.

در این حالت ممکن است که دیسک های شما، خاصیت خشکی خود را از دست داده باشند و به اصطلاح کمی به سمت چربی مایل شده اند. دیسکی که چرب است، طبیعتا به صورت تکه تکه و غیر معمولی عمل می‌کند که نتیجه ی آن، همین خشک شدن پدال ترمز است.

احتمال بعدی از مجموعه عیوب سیستم ترمز خودرو، مربوط به بوستر ترمز است. بوستر یکی از قطعات حیاتی خودرو است که در صورت نبود آن، کل مجموعه دچار مشکل شده و ماشین قادر به توقف نیست. اگر پدال شما دچار خشکی شد و مشکل با یک بازبینی از دیسک ها حل نشد، حتما بازدید از بوستر را در اولویت کار خود قرار دهید.

عیوب سیستم ترمز خودرو

زمانی که با یکی از عیوب سیستم ترمز خودرو مواجه می‌شویم، اولین قدم چیست؟

طبیعتا هر راننده ای بالاخره یک بار هم که شده، با یکی از عیوب سیستم ترمز خودرو مواجه می‌شود. این ایرادات، گاهی اوقات در طول مسیر اتفاق می‌افتند و کنترل ماشین را کمی سخت تر می‌کنند. اما این وظیفه بر دوش ماست که تا جایی که ممکن است از قطعات با کیفیت برای ترمز خودرو های خود استفاده کنیم.

اگر عملکرد خودرو برایتان مهم است، حتی المقدور از یک لنت با کیفیت استفاده کنید. زمانی که مجموعه ترمز خودروی شما از لنت خوب و مرغوبی برخوردار باشد، توانایی این را دارد که خیلی از اتفاقات را مهار کند و جان شما را نجات دهد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید