مقالات تخصصی

علت کم شدن روغن ترمز چیست؟

کم شدن روغن ترمز

کارکرد صحیح سیستم ترمز، علاوه بر این‌که برای سلامت سرنشینان یک وسیله نقلیه، ضروری است، باعث حفظ ایمنی خودرو نیز می‌شود. اما برخی افراد در توجه به جزئیات سیستم ترمز و علت کم شدن روغن ترمز سهل‌انگاری می‌کنند. یکی از قسمت‌های اساسی و مهم در نگهداری از وسیله نقلیه، روغن ترمز است که باعث می‌شود ترمز‌ها صحیح کار کنند. نام دیگر این روغن، سیال یا مایع هیدرولیکی است و اجزای گوناگون سیستم ترمز ماشین را حرکت می‌دهد. روغن ترمز باید بتواند در دما و فشار بالا کار کند. زیرا بدون وجود این دو عامل، در زمان فشار دادن پدال ترمز، خودرو متوقف نخواهد ‌شد.

روغن ترمز یک جزء حیاتی در سیستم ترمز هیدرولیک است. توقف بدون روغن ترمز کاملاً چالش برانگیز است. با فشردن پا روی پدال ترمز، این مایع تراکم ناپذیر، تحت فشار زیادی قرار گرفته و باعث می‌شود نیروی هیدرولیکی به لنت ترمزها منتقل شود تا بتواند خودرو را متوقف کند. اگر میزان روغن ترمز کاهش یابد، سیستم ترمز نمی‌تواند فشار لازم برای توقف خودرو را ایجاد کند. عوامل مختلفی موجب کاهش میزان روغتن ترمز می‌شوند که درنهایت باعث خلل در عملکرد سیستم ترمز خودرو می‌شوند. اگر تمایل دارید با نشانه‌ها و دلایل کم شدن روغن ترمز خودروی خود آشنا شوید؛ در ادامه با لنت ترمز همراه باشید.

روغن ترمز چیست؟

از اجزای اصلی یک خودرو که سبب سلامت کاری و عملکرد مناسب آن می شود، می توان به روغن ترمز اشاره کرد، در واقع نقش روغن ترمز زمانی مشخص می شود که شما پا بر پدال ترمز خودرو قرار می دهید متوجه خواهید شد که سلامت و دقیق عمل کردن ترمز خودرو به روغن آن وابسته است و علاوه بر حفظ امنیت خودرو، سلامتی و ایمنی جان سرنشینان هم در گرو روغن ترمز و تأثیرات مثبت آن بر پدال ترمز قرار دارد.

در واقع بازیافت روغن کارکرده هم می تواند به چرخه صنعت خودروسازان کمک شایانی کند. از این رو ساختار روغن ترمز هم بر پایه مواد نفتی استوار است و ترکیب مواد نفتی و مواد افزودنی سبب شکل گیری روغن ترمز شده است، از ترکیب به دست آمده برای روان شدن و دقیق کار کردن قطعات خودرو استفاده می شود، همچنین بهینه و به صرفه شدن مخارج خودرو، سلامت و حفظ عملکرد خودرو را سبب می شود، در نتیجه یکی از عوامل مهم و قابل توجه در یک خودرو روغن ترمز آن می باشد.

بیشتر بخوانید...  چک لیست خودرو قبل از سفر با خودرو شخصی

کم شدن روغن ترمز

علت پایین رفتن سطح روغن ترمز چیست؟

برای آگاهی از علت پایین رفتن سطح روغن ترمز کار خاصی مدنظر نیست، کافی است شما پدال ترمز را فشار دهید، خواهید دید که قدرت اولیه را در حین انجام کار ندارد و دچار تغییرات شده است. در این زمان است که متوجه می شویم سطح تولید روغن ترمز پایین تر از حد نرمال است و باید اقداماتی انجام گیرد، لازم به ذکر است که هر راننده باید اطلاعات کافی در رابطه با این موضوع داشته باشد زیرا این امری ضروری و بسیار مهم به شمار می آید؛

۵ دلیل مهم برای پایین رفتن سطح روغن ترمز

۱.کافی نبودن لنت های ترمز

یکی از مواردی که به عنوان علت پایین رفتن سطح روغن ترمز شناخته می شود، مصرف شدن لنت های ترمز است که سبب کاهش میزان روغن ترمز می گردد در واقع این مسئله زمانی رخ می دهد که لنت ها خراب شده و به اصطلاح عامی گفته می شود عمر خود را کرده است، حال در این زمان باید برای تعویض لنت ها اقدام کرد تا سبب ایجاد مشکل نشوند.

۲.نشت داشتن محل روغن ترمز

مسئله دیگر که علت پایین رفتن سطح روغن ترمز را بیان می کند، وجود نشتی ها در محل مخزن روغن ترمز است، برای شناخت این مشکل باید بدانیم زمانی که پدال ترمز را می فشاریم، پدال از سطح معمولی فراتر رفته و بیشتر فشرده می شود، این امر بیان می کند که عیب در مخزن روغن بوده و باید سریع تر آن را رفع کرد.

علت پایین رفتن سطح روغن ترمز به سبب وجود نشتی ممکن است به دلیل خرابی و فرسودگی مخزن هم باشد.

۳.ایراد در شلنگ ترمز خودرو

علت پایین رفتن سطح روغن ترمز گاهی ممکن است  مربوط به پارگی و خرابی در شلنگ ترمز باشد و اگر این چنین باشد، روغن ترمز از شلنگ پاره ریزش کرده و از مخزن خارج می شود و این امر سبب کاهش میزان تولید هیدروکربن و نابسامانی در عملکرد سیستم ترمز خودرو می شود.

۴.ایجاد بوی سوختگی

زمانی که روغن ترمز ناکافی باشد، در حین ترمز متوجه بوی سوختگی می شویم و در این زمان لازم است از ترمز گرفتن های شدید خودداری کنیم. ترمز خودرو جزء شریان های حیاتی برای اتومبیل محسوب می شود، لذا عملکرد به موقع آن می تواند از آسیب ها و اتفاقات احتمالی تا حد چشم گیری جلوگیری کند، از این رو باید همیشه به مسئله ترمز، روغن ترمز و علت پایین رفتن سطح روغن ترمز توجه کرد و مشکلات پیش آمده را در اسرع وقت رفع کرد.

بیشتر بخوانید...  دلیل داغ شدن دیسک ترمز و علائم خرابی لنت

5.روشن شدن چراغ ABS

یکی دیگر از راه های شناخت کم شدن روغن ترمز خودرو، روشن شدن این چراغ است که به راننده یادآوری می کند سطح روغن ترمز کم تر از حد معمول شده و نیاز به احیا مجدد می باشد.

تمامی موارد ذکر شده در فوق به عنوان علت پایین رفتن سطح روغن ترمز شناخته می شوند و لازم به ذکر است که رانندگان گرامی حتماً به این موارد توجه داشته تا جان خود و دیگران را به مخاطره نیندازند، اگر چه این مسئله کوچک به نظر می آید اما توجه به آن ضروری و لازم الاجرا است.

علائم کم شدن روغن ترمز

بارزترین نشانه کاهش روغن ترمز، مشاهده نشتی آن از خودرو است. نشت روغن ترمز اغلب به وضوح مشخص است چون بقایای آن در زیر خودرو نمایان است. همچنین با بررسی مخزن مایع واقع در زیر کاپوت نیز قابل تشخیص است. اما گاهی نشتی و کاهش سطح روغن به راحتی قابل دیدن نیست. در این صورت علائمی که نشان دهنده کم شدن روغن ترمز هستند عبارتند از:

سفت یا نرم شدن پدال ترمز

اگر حس می‌کنید که پدال ترمز نسبت به قبل سفت‌تر شده، ممکن است نشان دهنده کاهش سطح روغن ترمز باشد. همچنین اگر پدال ترمز حالت اسفنجی دارد و زمان فشردن پا روی پدال ترمز، پدال پایین‌تر از حالت عادی خود قرار می‌گیرد؛ می‌تواند حاکی از کاهش سطح روغن ترمز باشد. در این‌صورت حتماً باید روغن ترمز به مخزن مربوطه افزوده شود.

روشن شدن چراغ هشدار ترمز

از جمله راه‌های ساده و سریع برای این‌که افراد متوجه به وجود آمدن مشکل در سیستم ترمز شوند، چراغ هشدار ترمز است. معمولاً هنگامی که روغن ترمز نیاز به تعویض یا اضافه شدن داشته باشد، این چراغ روشن خواهد شد.

وجود مشکل در زمان ترمزگیری

با پایین رفتن سطح روغن ترمز، لنت‌ها به خوبی کار نمی‌کنند. در نتیجه ترمزگیری خوبی نخواهید داشت.

سر و صدا کردن سیستم ترمز

در صورتی‌ که رانندگان میزان روغن موجود در محفظه و علت کم شدن روغن ترمز را بررسی نکنند، سیستم ترمز سر و صدای آزار دهنده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید...  لنت ترمز سرامیکی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

کم شدن روغن ترمز

نحوه جلوگیری از کاهش سطح روغن ترمز

در صورتی که افراد از روغن ترمز با کیفیت و مرغوب برای خودروی خود استفاده کنند؛ باعث بهتر عمل کردن سیستم ترمز وسیله نقلیه خود می‌شوند و می‌توانند از مشکلات احتمالی مثل پایین آمدن سطح این روغن جلوگیری کنند. روغن ترمز باعث منتقل شدن نیروی ترمز به لنت‌ها می‌شود. اگر برای خرید این محصول به مراکز فروش نامعتبر مراجعه کنید و یا به دلیل مختلف، رطوبت جذب روغن ترمز شود، این محصول کارکرد اولیه خود را از دست خواهد داد.

برای اینکه رانندگان بتوانند روغن ترمزی را پیدا کنند که مناسب خودروی آن‌ها باشد باید به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنند. زیرا عواملی مانند نوع موتور، وزن وسیله نقلیه و سیستم انتقال قدرت در خرید روغن ترمز نقش دارند و باید در هنگام خرید مایع ترمز، این عوامل در نظر گرفته شوند.

از کم شدن روغن ترمز جلوگیری کنید

در این مبحث علت کم شدن روغن ترمز و راه‌های جلوگیری از به وجود آمدن این اتفاق را برای رانندگان شرح دادیم تا یک رانندگی ایمن و بدون خطر را در کنار عزیزان خود تجربه کنند. برای رانندگانی که سلامتی خود و سرنشینان برای آن‌ها در اولویت قرار دارد، توجه کردن به بخش‌های مختلف خودرو و پیدا کردن علت کم شدن روغن ترمز یک امر لازم به شمار می‌آید. زیرا اگر قسمتی از سیستم ترمز معیوب باشد مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت.

همانطور که گفته شد، عوامل گوناگونی باعث به وجود آمدن نشتی در سیستم ترمز می‌شود. به همین دلیل همیشه باید رانندگان در دوره‌های زمانی مختلف این سیستم را بررسی کنند. همچنین در صورتی که در ابتدا از روغن ترمز با کیفیت برای خودرو استفاده شود احتمال به وجود آمدن این مشکل بسیار پایین‌تر می‌آید. اگر درباره کم شدن روغن ترمز، سوالی دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. متخصصان ما به شما درباره خرید لنت ترمز و روغن ترمز به صورت رایگان کمک می‌کنند. همچنین علاوه بر روغن ترمز، دیگر بخش‌های سیستم ترمز، از جمله لنت ترمز از اهمیت زیادی برخوردارند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید