مقالات تخصصی

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت چیست؟

کشیده شدن فرمان

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای رانندگان خودروها پیش بیاید، این است که فرمان به یک طرف کشیده شود. این اتفاق می­تواند هم هنگام ترمزگیری و هم هنگام شتاب‌گیری و رسیدن به سرعت­های بالا اتفاق بیفتد. اگر خودروی شما دچار چنین مشکلی است، پیشنهاد می­کنیم با لنت ترمز همراه باشید تا به بررسی علت کشیده شدن فرمان به یک سمت در خودروهای مختلف بپردازیم و همچنین راهکارهایی برای رفع این مشکل بیابیم.

علت کشیده شدن فرمان هنگام رانندگی

هنگامی که در حین رانندگی چرخ‌­ها از تعادل خارج می­شوند، فرمان به یک سمت کشیده می­‌شود. این مشکل می‌تواند با یک سرویس جزئی حل ­شود. البته در شرایطی نیز، این مشکل به این راحتی حل نخواهد شد و خودرو نیاز به تعمیرات اساسی توسط متخصصان دارد. در این حالت وقتی در حال رانندگی با ماشین خود هستید و برای لحظه‌­ای فرمان را رها می­کنید، ماشین به چپ یا راست متمایل می­‌شود.

کشیده شدن فرمان و تنظیم نبودن باد چرخ ها

یکی از مشکلات ابتدایی که سبب کشیدگی فرمان میشود هنگامی است که بادلاستیک ها تنظیم نباشد .به عبارت دیگر باد یکی از لاستیک ها با دیگری متفاوت است در این شرایط چون سرعت هرچرخ با دیگری متفاوت خواهد بود در نتیجه خودرو به یک سمت کشیده خواهد شد .

اشتباه بودن جهت چرخش در لاستیک ها

یکی از دلایلی که سبب کشیدگی فرمان میشود هنگامی است که در زمان تعویض لاستیک به جهت چرخش تایرها توجه نکرده باشید. در این شرایط باید به جهت چرخش لاستیک ها توجه کنید. دقت کنید لاستیک ها را در جهتی ببندید که فلش قرار گیری لاستیک در هنگام حرکت رو به جلو به سمت جلوی خودرو باشد.

کشیده شدن فرمان و اشکال در جلو بندی خودرو

یکی از دلایل ایجاد اشکال در جلوبندی خودرو میتواند در اثر تصادف یا افتادن در دست انداز باشد. یکی از نشانه های وجود اشکال در جلوبندی خودرو کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت در حین حرکت است که با مراجعه به مراکز جلوبندی ساز می توان این مشکل را رفع نمود . سام پارت با تنوع و کیفت بالای قطعات جلوبندی میتواند این مشکل را برطرف سازد.

بیشتر بخوانید...  معرفی و بررسی انواع لنت ترمز

علت کشیده شدن فرمان

 

بالانس نبودن چرخ ها

بالانس نبودن چرخ به این معنی است که لاستیک هنگام چرخش به سمت راست یا چپ منحرف شود و در یک خط مستقیم نمیتواند حرکت کند که هم باعث لرزش فرمان و هم باعث کشیده شدن فرمان به یک شمت می شود . برای رفع این مشکل به آپاراتی ها مراجعه کنید و از آنها بخواهید که چرخ خودروی شما را بالانس کند.

تنظیم نبودن فرمان

تنظیم نبودن فرمان موجب کشیدگی خودرو به یک سمت میشود .این مشکل با مراجعه به یکی از مراکز تنظیم فرمان به سادگی قابل حل است.

ایجاد اشکال در لاستیک ها

استفاده طولانی مدت از لاستیک موجب سائیدگی آن می شود همین سائیدگی تایر ها موجب صاف شدن و پله شدن لاستیک شده و در نتیجه در هنگام حرکت متوجه کشیده شدن فرمان به یک سمت خواهید بود .لاستیک ها نیز مانند دیگر قطعات خودرو مدتی پس از مصرف باید تعویض گردند و این مشکل یا تعویض لاستیک معیوب با لاستیک سالم حل خواهد شد

خطرات کشیده شدن فرمان به یک سمت

رانندگی در حالی که ماشین شما به یک سمت کشیده می­‌شود، منجر به عدم تمرکز شما و عدم کنترل کامل خودرو شود. در این حالت، به‌سرعت از رانندگی خسته ‌شده و نمی‌توانید ماشین را در یک خط مستقیم برانید. در این شرایط، هرگونه واکنش عجولانه راننده می­تواند به انحراف خودرو از مسیر و ایجاد تصادف کمک کند.

ممکن است این اتفاق برای تعداد کمی از رانندگان رخ دهد، اما درصد بالایی از این تعداد کم، همیشه منجر به تصادف می­‌شوند؛ زیرا اکثر رانندگان آمادگی کنترل وسیله نقلیه در شرایط کشیده شدن فرمان به یک سمت را ندارند. باید برای جلوگیری از این خطرات غیرقابل جبران، به دنبال رفع علت کشیده شدن فرمان به یک سمت باشید و جان خود و دیگران را به خطر نیندازید.

بیشتر بخوانید...  معرفی ویژگی های لنت ترمز پارس

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن

کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن دلایل مختلفی می­تواند داشته باشد که یکی از مهم­ترین آن‌ها تمام شدن لنت‌­های یک چرخ است. به طور کلی علت کشیده شدن فرمان به یک سمت در هنگام ترمزگیری معمولاً مربوط به عدم تعادل در سیستم ترمز است و به طور معمول با تعویض و سرویس مجدد ترمز، مشکل حل می­شود. در ادامه برخی از محتمل‌­ترین دلایل این مشکل آورده شده است:

تمام شدن لنت یک طرف

لنت­ ترمزها باید به صورت جفت تعویض شوند، یعنی لنت ترمزهای هر دو چرخ یک محور، باید به‌طور همزمان تعویض شوند. اما در برخی موارد مشکلی به‌وجود می­‌آید که لنت‌های یک چرخ، زودتر از لنت‌­های چرخ دیگر همان محور، فرسوده و تمام می‌­شوند. در این مواقع وقتی پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌­دهید، به دلیل درگیر شدن دیرهنگام لنت، ماشین به سمتی کشیده می­شود که لنت­‌های بهتری دارد و همین عامل باعث می­شود که احساس کنید خودرو به یک سمت کشیده می­شود.

خراب شدن پمپ اصلی ترمز

اگر پمپ ترمز خودرو مشکل داشته باشد، ممکن است ترمز یکی از چرخ‌­ها به درستی کار نکند و به دلیل عدم تعادل بین ترمزهای خودرو، خودرو به یک سمت کشیده شود؛ بنابراین علت کشیدن فرمان ال نود یا هر خودروی دیگری می­تواند پمپ ترمز آن باشد.

چرب و روغنی شدن یکی از دیسک ها

چرب و روغنی شدن دیسک چرخ، معمولا به دلیل نشت روغن از سیلندر ترمز ایجاد می­شود. این اتفاق باعث می­شود که هنگام ترمزگیری، لنت روی دیسک چرب و روغنی، لیز بخورد و خودرو به یک طرف کشیده شود.

بیشتر بخوانید...  علت و علائم خرابی برف پاک کن خودرو

تاب‌برداشتن یا خش‌دار شدن دیسک ترمز

اگر دیسک‌­های ترمز خودرو، شکسته، تابیده یا عمیقا خراشیده شوند، نیروی ترمز به طور یکنواخت روی چرخ‌­های خودرو توزیع نمی­شود. در نتیجه خرابی دیسک ترمز باعث می­شود خودرو به یک سمت کشیده شود.

علت کشیده شدن فرمان در سرعت بالا

مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید این است که هنگام شتاب‌گیری خودرو و در سرعت بالا، فرمان در جهت خاصی کشیده ­شود. این مشکل معمولا به دلیل تنظیم نبودن چرخ­‌های خودرو بوده و می­توانید با بالانس و متعادل کردن لاستیک­‌های خودرو و تنظیم کردن آن­ها، مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

این موضوع ممکن است به دلیل باد کم لاستیک یا میزان فرمان باشد، در این صورت با افزایش سرعت خودرو، فرمان در جهت اشتباه کشیده شده و در آن سمت حرکت می­کند. در این صورت توصیه می­کنیم سریعا خودرو خود را به تعمیرگاه ببرید تا مشکل کشیده شدن فرمان به یک سمت برطرف شود.

علت کشیده شدن فرمان

عیب یابی و نحوه رفع مشکل کشیده شدن فرمان

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام رانندگی، می­تواند به طور کلی به هماهنگ نبودن و عدم تعادل در انتقال نیرو به سیستم ترمز و چرخ‌­ها مربوط باشد که باعث می­شود خودرو به چپ یا راست کشیده شود. بخش‌­های مربوط به این اختلال به شرح زیر است: نشت روغن از سیلندر یا لوازم جانبی ترمز روی چرخ‌­ها، ضعیف شدن سیلندر ترمز چرخ، پمپ ترمز معیوب و چرب شدن دیسک­‌ها با روغن یا گریس و… .

در صورت مشاهده این موارد حتما باید به تعمیرگاه و مکانیکی معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید؛ زیرا این مشکل به مرور زمان بیشتر شده و علاوه بر ایجاد خطر برای قطعات مربوط به سیستم ترمز و جلوبندی، به تعلیق آسیب وارد کرده و خودرو را منحرف می­کند؛ بنابراین خطرات زیاد و غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید