مقالات تخصصی

علت کاهش شتاب خودرو را بشناسید

کاهش شتاب خودرو

آیا تا کنون درباره شتاب خودرو چیزی شنیده‌اید؟ اگر بله، احتمالا می‌دانید که شتاب با سرعت تفاوت دارد. شتاب خودرو به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا سرعت خودرو از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حال در برخی مواقع، به دلایل مختلفی، شتاب خودرو کاهش می‌یابد که نه‌تنها باعث می‌شود رانندگی لذت‌بخش نباشد، بلکه پس از مدتی موتور خودرو آسیب هم آسیب می‌بیند. اما چه دلایلی باعث کاهش شتاب خودرو می‌شوند و چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره علت کاهش شتاب خودرو صحبت کنیم. پس تا انتها همراه لنت ترمز باشید.

علت کاهش شتاب خودرو

وقتی عامل شتاب در انواع خودروها عملیاتی باشد که در موتور احتراق داخلی رخ می‌دهد، بنابراین علت کاهش شتاب خودرو را نیز باید به اختلال و نقص در سوخت‌رسانی، هواگیری یا سنسورها جستجو کرد. در ادامه بیشتر در مورد دلایل کاهش شتاب ترمز صحبت خواهیم کرد.

فیلتر هوا

فیلترها جزو قطعات مصرفی خودرو دسته بندی می‌شوند و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند. فیلتر هوا یکی از فیلترهای خودرو است که کثیف بودن آن سبب اختلال در تنفس موتور می‌شود. زمان تعویض این فیلتر به وضعیت آب و هوا، نوع رانندگی و میزان آلودگی هوا بستگی دارد ولی به طور معمولا باید بعد از ۵ هزار کیلومتر تعویض شود. کیثف بودن فیلتر هوا نشانه‌هایی از قبیل افزایش مصرف سوخت، کاهش شتاب و روشن شدن چراغ چک خودرو را با خود به همراه دارد.

مسدود شدن فیلتر سوخت

فیلتر سوخت بین انژکتور سوخت و پمپ بنزین خودرو قرار دارد. این فیلتر از ورود هرگونه ناخالصی به درون بنزین جلوگیری می‌کند. بنابراین، سوختی که پمپ بنزین به موتور منتقل می‌کند، کاملا خالص است. فیلتر سوخت مانند یک مانع بین آلاینده‌های موجود در بنزین و موتور خودرو عمل می‌کند. در صورت خرابی یا کثیف بودن فیلتر سوخت، آلاینده‌ها از طریقی به موتور خودرو وارد می‌شوند و به آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

در چنین شرایطی، شتاب خودرو کاهش می‌یابد و عملکرد خودرو مختل می‌شود. تعویض فیلتر بنزین، بهترین راه برای رفع این مشکل است.

سنسور دریچه گاز

نقص سنسور دریچه گاز یا TPS نیز می‌تواند از دلایل کاهش شتاب خودرو باشد. این حسگر روی دریچه گاز و نزدیک استپر تعبیه می‌شود و وظیفه آن این است که هر چقدر شما روی پدال گاز فشار می‌دهید، همان‌قدر این حسگر باز شود و عملیات پاشش سوخت انژکتورها را تنظیم کند. نقص این سنسور باعث می‌شود تا میزان مخلوط هوا و سوخت دستخوش تغییرات شود.

تراکم کم سوخت و هوا

برای اینکه موتور خودرو به‌درستی کار کند و قدرت کافی برای خودرو فراهم کند، باید تراکم سوخت و هوا در سیلندر در خلال فرایند احتراق مناسب باشد. اگر میزان تراکم ترکیب سوخت و هوا کم باشد، قدرت موتور کاهش می‌یابد. در نتیجه موتور نمی‌تواند به‌درستی کار کند و خودرو شتاب کافی نخواهد داشت. بنابراین اگر شتاب خودرو کم شده است، باید میزان تراکم سوخت و هوا در سیلندرها بررسی شود.

بیشتر بخوانید...  مشکلات سیستم ترمز که باید بدانید

ایراد در مبدل کاتالیست

گازهای حاصل از احتراق حاوی مواد سمی است و به محیط زیست لطمه وارد می‌کند. این گازها توسط مبدل کاتالیست فیلتر می‌شود تا میزان آلاینده‌ها در آن کاهش پیدا کند.

این قطعه بعد از مدت زیادی آلودگی و ذرات بسیاری را جذب می‌کند که باید سرویس شود تا گازهای تولید شده به راحتی خارج شوند و اختلالی در عملکرد موتور خودرو ایجاد نشود.

کاهش شتاب خودرو

خرابی اگزوز

در سیستم اگزوز دو فیلتر وجود دارد که صداخفه‌کن و مبدل کاتالیست نام دارند. وظیفه مبدل کاهش میزان آلودگی تولیدشده از گاز‌های خروجی اگزوز است. در مقابل، فیلتر صداخفه‌کن شدت صدا‌های منتشرشده از اگزوز را کاهش می‌دهد. با خرابی اگزوز یا هر کدام از این فیلتر‌ها، عملکرد موتور خودرو با کاهش و کندشدن قدرت خودرو، دچار اختلال می‌شود و شتاب خودرو کاهش می‌یابد. اگرچه مسدود شدن سیستم اگزوز به تمامی خودرو‌ها آسیب می‌رساند اما در خودرو‌های توربو این آسیب به‌مراتب بیشتر است.

اشکال در پمپ بنزین

پمپ بنزین نقش مهمی در سوخت رسانی دارد. سوختن پمپ بنزین یا معیوب شدن آن شتاب خودرو را کم می‌کند. برای جلوگیری از سوختن آن هیچ گاه با بنزین کم رانندگی نکنید و همیشه یک چهام از باک را پر نگه دارید.

خرابی شمع‌ها

عمر شمع‌های خودرو در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است و بعد از تمام شدن مدت مشخص شده به تعویض نیاز دارند. شمع‌های معیوب انفجار خفیفی ایجاد می‌کند و سبب کاهش سرعت خودرو می‌شوند.

نقص در سنسور مف

کاری که سنسور مف (MAF) انجام می‌دهد، اندازه‌گیری میزان هوای واردشده به موتور و گزارش  آن به ماژول کنترل انتقال نیرو است. این ماژول از آن اطلاعات برای محاسبه باری که روی موتور قرار می‌گیرد، استفاده می‌کند. در صورت مختل شدن این سیستم، عملکرد موتور کاهش می‌یابد که می‌تواند بر شتاب خودرو تأثیر بگذارد.

نقص سنسور اکسیژن

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند موجب کاهش شتاب خودرو شود، نقص در سنسور اکسیژن است. هنگامی که گاز‌های خروجی از موتور خودرو خارج می‌شوند، سنسور اکسیژن مقدار این گاز‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. سپس ماژول کنترل الکترونیکی با کمک این اطلاعات زمان مناسب خروج هوای موجود در سوخت موتور را تعیین می‌کند.

سنسور اکسیژن داخل سیستم اگزوز قرار دارد. این سیستم زمان‌بندی موتور را مشخص می‌کند، سوخت را انتقال می‌دهد و حتی مقدار انتشار گاز‌های خروجی موتور را کنترل می‌کند. در صورت نقص در سنسور اکسیژن، دیگر ارسال اطلاعات صحیح درمورد هوای داخل بنزین به ماژول الکتریکی امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید...  فلاشینگ موتور چیست و چه فوایدی دارد؟

اختلال در عملکرد انژکتور

کثیفی انژکتور تزریق سوخت را کاهش می‌دهد و سبب به هم خوردن توازن سوخت و هوا می‌شود. این اتفاق قدرت انفجار را کم می‌کند و کارایی موتور را پایین می‌آورد.

شل شدن سیم گاز

با شل شدن سیم گاز دریچه هوا کامل باز نمی‌شود و در نتیجه هوای کافی به سیلندر وارد نمی‌شود. بررسی سیم گاز و محکم کردن آن برای افزایش توان موتور کمک کننده است.

خرابی رینگ پیستون

یکی از وظایف رینگ‌ها حفظ تراکم در بالای پیستون است. اگر این رینگ‌ها دچار فرسودگی شوند ترکیب سوخت و هوا در مرحله تراکم به پایین سیلندر نفوذ می‌کند و از میزان آن کاسته می‌شود.

فرسودگی سوپاپ‌ها

فرسودگی سوپاپ‌ها در در مرحله تراکم مشکل ساز خواهد بود زیرا سوپاپ‌ها به راحتی نمی‌شینند و درزبندی نمی‌کنند. در این حال پس از بالا آمدن پیستون، مخلوط سوخت و هوا به مجرای تخلیه رانده می‌شود و قدرت انفجار را کم می‌کند.

راه های افزایش شتاب خودرو

خوب است بدانید خودروسازان، سیستم محصولات خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که عملکردی محافظه‌کارانه داشته باشد و سطح متوسطی از توان خود را ارائه دهد. اما آیا می‌دانستید که راه های افزایش شتاب خودرو نیز وجود دارد؟! برای اینکه شتاب ماشین خود را تقویت کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • با افزایش تنفس خودرو، سطح شتاب بالاتر می‌رود. ورودی هوا خودرو خود را ارتقا دهید، زیرا موتور به مثابه یک پمپ هوا عمل می‌کند. هرچه هوای بیشتری به آن بدهید، خروجی قدرتمندتری دریافت می‌کنید.
  • اگزوز را ارتقا دهید. وقتی هوای بیشتری به موتور می‌فرستید، باید گاز خروجی بیشتری هم تحویل بگیرید.
  • از دلایل کاهش شتاب خودرو، کثیف بودن سیستم سوخت رسانی بود. بنابراین برای تقویت شتاب، این سیستم را تمیز کنید.
  • اگر خودرویی دارید که موتور توربوشارژ در سینه دارد، یک بوست کنترلر نصب کنید. به‌وسیله این قطعه سطح بوست تولید شده در منیفولد ورودی را تنظیم می‌کنید و توان موتور را تا 20 درصد از آنچه که سازنده در نظر گرفته بود، ارتقا می‌دهید.
  • افزایش شتاب خودرو با ریمپ نیز امکان‌پذیر است. به این ترتیب که ایسیو یا مغز متفکر خودرو تمام کارکردهای موتور را تحت نظر دارد. شرکت سازنده معمولا با توجه به ویژگی‌های کلی محصول و شرایط آب و هوایی برنامه خاصی به کامپیوتر خودرو ارایه می‌کند، اما این امکان وجود دارد که روی ریمپ بازتنظیم انجام شود و راندمان موتور خودرو را بالاتر برد.
  • افزایش شتاب خودرو با دیاگ به کمک یک چیپ امکان‌پذیر است. این چیپ با اتصال به پورت دیاگ خودرو، وضعیت موتور و سنسورها را بررسی می‌کند و داده‌ها را به ایسیو می‌رساند. در نتیجه‌ی تجزیه و تحلیل‌ها، سطح شتاب خودرو بهبود پیدا می‌کند.
بیشتر بخوانید...  محبوب ترین آپشن‌ های خودرو

کاهش شتاب خودرو

چرا شتاب خودرو مهم است؟

اینکه هر خودرو در چه مدت زمانی بتواند شتاب بگیرد، مهم است، به‌خصوص برای کسانی که اهل سرعت و هیجان هستند. هرچقدر که یک خودرو بتواند زودتر به سرعت بالا برسد، برای عملکرد و هندلینگ آن بسیار مهم است. شتاب یک ماشین زمانی محاسبه می شود که ماشین در حرکت نباشد تا زمانی که طول می‌کشد به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

وقتی مشخصات خودروها را مرور می‌کنید به اطلاعاتی مانند میزان شتاب، حداکثر سرعت و گشتاور می‌رسید. همه اینها موضوعات مهمی هستند که باید در مورد ماشینی که قصد دارید بخرید یا مالک آن هستید، بدانید.

هر چه شتاب یک خودرو سریع‌تر باشد، آن ماشین قدرتمندتر یا اسپرت‌تر خواهد بود. شتاب کندتر به این معنی است که خودرو ضعیف‌تر است و پاسخگویی به درخواست‌های راننده بیشتر طول می‌کشد. اگر می‌خواهید تصادف نکنید، شتاب لازم دارید. بنابراین اگر خودرو شما کم می‌آورد، یا آن را عوض کنید یا هرچه سریعتر دلایل کاهش شتاب خودرو را بررسی کنید. اگر در این زمینه قادر به تشخیص دقیق نیستید، از یک تکنسین ماهر کمک بخواهید.

سخن پایانی

آنچه که قصد داریم در این بخش پایانی به شما یادآوری کنیم اینکه سطح خود را از یک راکب وسیله نقلیه بالاتر ببرید و آگاهی بیشتری نسبت به عملکرد خودرو زیر پای خود داشته باشید.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا به‌صورت جامع و کامل به بررسی دلایل کاهش شتاب خودرو بپردازیم. شما به‌عنوان یک راننده حرفه‌ای باید در نظر داشته باشید که هرگاه خودرو شما هنگام پا گذاشتن روی پدال گاز به‌درستی شتاب نگرفت، می‌بایست بلافاصله به‌صورت تخصصی مورد معاینه فنی قرار بگیرد و تعمیر شود.

ادامه رانندگی با این سطح از مشکلات می‌تواند صرف‌نظر از اینکه منجربه تعمیرات گسترده‌تر و گران‌تر شود، جان شما و دیگر سرنشینان را نیز به‌خطر بیاندازد. جای نگرانی نیست، بسیاری از تعمیرات مربوط به افت شتاب خودرو ارزان هستند. اما در هر حال باید یک تکنسین حرفه‌ای و قابل اعتماد کشف کند که چه چیزی علت کم آوردن ماشین در دنده دو یا بروز مشکلات شتاب خودرو شما شده است.

برای خرید لنت ترمز ایرانی و لنت ترمز خودرو های خارجی مانند خودرو های تویوتا، میتسوبیشی، هیوندا و … می توانید به فروشگاه لنت ترمز مراجعه کنید، برای دریافت مشاوره با کارشناسان لنت ترمز در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید