مقالات تخصصی

علت و علائم خرابی برف پاک کن خودرو

برف پاک کن خودرو

تمامی اجزا و قطعات خودرو، نقش مهم و اساسی در عملکرد اتومبیل دارند. هر کدام از این قطعات باید در جای خود وظایفشان را به‌درستی ایفا کنند تا خودرو دچار مشکل نشود. یکی از اجزای خودرو، برف پاک کن است که در اینجا به اهمیت وجود آن می‌پردازیم و مشکلاتی که ممکن است برای برف پاک کن خودرو به وجود آید را بررسی خواهیم کرد. با لنت ترمز همراه باشید.

برف پاک کن خودرو چیست و چگونه عمل می‌کند؟

برف پاک کن خودرو، قطعه‌ای مکانیکی و الکتریکی است که وظیفه آن تمیز کردن شیشه جلو اتومبیل، در روزهای بارانی و برفی است. روزهایی بارانی و برفی، به اهمیت وجود برف پاک کن بیشتر پی خواهید برد. این قطعه با پاک کردن شیشه جلوی خودرو، شما را از بروز تصادف در امان می‌دارد.

مدل‌های قدیمی برف پاک کن، شکل و ساختاری مکانیکی داشتند و با یک اهرم از داخل کابین خودرو کنترل می‌شدند. اما برف پاک کن‌های امروزی، ساختاری مدرن دارند. این برف پاک کن‌های جدید کاملا برقی و حتی دارای منبع آب هستند. با استفاده از این منبع آب می‌توانید شیشه را از گردوغبار تمیز کنید. همچنین برخی از خودروهای جدید دارای برف پاک کن‌هایی با سنسور تشخیص باران هستند که عملکردشان در نوع خود کم‌نظیر است.

برخی از خودروها هم دارای برف پاک کن روی شیشه عقب و حتی روی چراغ‌ها هستند که به کاهش تصادفات جاده‌ای در روزهای بارانی کمک می‌کند.

برف پاک کن از چند قطعه تشکیل شده که هر کدام در جای خود وظایفی دارند و در نهایت دو تیغه برف پاک کن، با حرکت مکانیکی، روی شیشه اتومبیل حرکت کرده و آن را تمیز می‌کنند.

به حرکت درآوردن تیغه‌های برف پاک کن، به نیروی زیادی نیاز دارد. برای تامین چنین نیرویی، یک چرخ دنده به موتور کوچکی متصل می‌شود که می‌تواند گشتاور این موتور را تا 50 برابر افزایش دهد. از طرفی هم سرعت چرخش موتور تا 50 برابر کندتر خواهد شد.

نیروی این چرخ دنده، از طریق یک اتصال، موجب حرکت برف پاک کن‌ها به جلو و عقب می‌شود.

 برف پاک کن خودرو

تایخچه برف پاک کن

مخترع تیغه برف پاک کن

بیشتر بخوانید...  معرفی لنت ترمز برند کاشیاما

با وجود سخت بودن رانندگی بدون برف پاک کن در سال‌های ابتدایی تولید خودرو، برای اولین بار در سال ۱۹۰۳ طرح تولید برف پاک کن برای امنیت بیشتر رانندگی به ذهن یک خانم مخترع آمریکایی به نام مری اندرسون زد.

نسخه اولیه برف پاک کن

نسخه اولیه برف پاک کن با دو میله فلزی و مقداری مواد پلاستیکی فشرده و یک اهرم که داخل خودرو تعبیه شده درست شد. با تولید آن نیازی به بیرون آمدن راننده هنگام رانندگی نبود. راننده با چرخاندن اهرم از داخل اتومبیل شیشه اتومبیلش از برف و باران پاک میکرد.

انواع تیغه برف پاک کن

برف پاک کن با تیغه معمولی

برف پاک کن با تیغه معمولی، ساخته شده از پلاستیک فشرده است و با تابش خورشید و تغییر شرایط آب و هوایی، بافت خود را از دست می‌دهد، سفت و خشک شده و در نهایت ترک خورده و پاره می‌شود. عمر این نوع برف پاک کن بسیار کوتاه است و شما به اجبار باید بعد از مدت زمانی کوتاه، آن را تعویض کنید.

برف پاک کن با تیغه ژله‌ای

در مقابل برف پاک کن معمولی، برف پاک کن ژله‌ای قرار دارد که از سیلیکون ساخته شده و عملکرد بهتری به نوع پلاستیکی دارد. برف پاک کن ژله‌ای، به خوبی به شیشه می‌چسبد و شرایط مساعدتری برای شیشه اتومبیل فراهم می‌کند و درنتیجه موجب بهبود دید راننده در هنگام رانندگی در باران می‌شود. عمر برف پاک کن ژله‌ای، بیشتر از نوع پلاستیکی است و در صورت تابش آفتاب و تغیر شرایط جوی، ساختار اولیه خود را از دست نمی‌دهد.

علائم خرابی برف پاک کن خودرو چیست؟

از کار افتادن 

کار نکردن برف پاک کن می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. پارگی سیم، سوختن موتور، خرابی فیوز و اتصالی در سیستم برف پاک کن از دلایل کار نکردن آن است.

ممکن است زمانی خودرو را تمیز کردید و یا در هنگام پولیش ماشین، در اثر جابجا کردن برف پاک کن، دسته آن را شکسته باشید و یا سیم اتصال آن قطع شود. بهتر است قبل تعویض برف پاک کن، با یک تعمیرکار خودرو مشورت کنید تا مشکل را بررسی کند.

بیشتر بخوانید...  درمورد لنت ترمز تکستار بیشتر بدانید

به سختی روی شیشه حرکت می‌کند

گاهی ممکن است به دلیل وجود مشکل در موتور برف پاک کن، حرکت تیغه‌ها با اختلال مواجه شوند. در صورت وجود مشکل در پایه‌های موتور برف پاک کن، تیغه‌ها یا زیادی شل و یا زیادی سفت حرکت می‌کنند.

صدای ناهنجار روی شیشه حرکت می‌کند

این مشکل به کهنه بودن برف پاک کن برمی‌گردد. وقتی که برف پاک کن قدیمی و کهنه شده، زمانی که روی شیشه حرکت می‌کند، صدایی ناهنجار جیر جیر می‌دهد. این صدا به شدت آزاردهنده است و برای رفع آن باید تیغه‌های برف پاک کن را تعویض کنید.

آب پاشش کار نمی‌کند

از دیگر مشکلاتی که برای برف پاک کن خودرو بوجود می‌آید، کار نکردن آب پاش برف پاک کن است.

چه زمانی باید برای تعویض برف پاک کن اقدام کنیم؟

در حالت کلی زمان خاصی برای تعویض برف پاک کن وجود ندارد. معمولاً هنگامی که با وجود اختلال در برف پاک کن مواجه شدید، بهتر است که به فکر تست موتور برف پاک کن باشید و در نهایت اگر متوجه خرابی برف پاک کن خودرو و زغال موتور برف پاک کن, شدید به‌گونه‌ای که قابل تعمیر نباشد، در واقع زمان تعویض برف پاک کن فرا رسیده است.

 برف پاک کن خودرو

راه‌های ساده برای جلوگیری از خرابی برف پاک کن خودرو

با توجه به اهمیت نقش برف پاک کن خصوصا در روزهای بارانی و برفی، در این قسمت تصمیم گرفتیم برای داشتن یک رانندگی ایمن به بررسی راهکارهای ساده برای جلوگیری از خرابی برف پاک کن خودرو بپردازیم.

۱. تیغه‌های برف پاک کن را چک کنید

برای اطمینان از عدم وجود شکستگی و شکاف بین تیغه‌های برف پاک کن، بهتر است مداوم آنها را چک کنید. در روزهای بارانی، هفته‌ای دو یا سه بار تیغه‌های برف پاک کن را چک کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید.

توجه داشته ‌باشید زمانی که این تیغه‌ها سالم نباشند خطوط مختلفی را روی شیشه ماشین ایجاد می‌کنند و باعث آسیب‌دیدگی آنها می‌شوند.

۲. حواستان به تمیزی تیغه‌ها باشد

اگر می‌خواهید به دام خرید تیغه‌های جدید گرفتار نشوید، بهتر است که از تمیز کردن برف پاک کن نترسید. با توجه به ظرافت تیغه‌های برف پاک کن برخی افراد بر این باورند که با تمیز کردن آنها باعث فرسودگی می‌شود.

بیشتر بخوانید...  بررسی علت صدای لنت ترمز

ما به شما می‌گوییم که این باور غلط است. گردوخاک و آلودگی باعث فرسودگی بیشتر تیغه‌ها می‌شود. از این رو سعی کنید هفته‌ای یک‌بار تیغه‌ها را تمیز کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

۳. هنگام برف و یخبندان برف پاک کن را جدا کنید

در برف و یخبندان زمستان بهتر است که تیغه‌های برف پاک کن را از شیشه جلو جدا کنید. این کار از یخ‌زدگی و چسبیدن برف پاک کن به شیشه جلوگیری می‌کند و در طولانی مدت به بازوی برف پاک کن آسیبی وارد نمی‌کند.

در روز های برفی و بارانی یکی از لوازمی که به شدت به کاهش درصد تصادفات کمک می کند لنت ترمز است. فروشگاه لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت ترمز خودرو های ایرانی و خودرو خارجی اصل از جمله تویوتا، هیوندا، میتسوبیشی و … است.

خلاصه مقاله

برف پاک کن خودرو وظیفه تمیز کردن شیشه جلو اتومبیل را در روزهای بارانی و برفی دارد و باعث جلوگیری از تصادفات جاده‌ای می‌شود. برف پاک کن‌های جدید دارای ساختار مدرن و منابعی مانند آب هستند. تیغه‌های برف پاک کن با حرکت مکانیکی، شیشه را تمیز می‌کنند و برای حرکت آن‌ها نیاز به نیروی زیادی است. نسخه اولیه برف پاک کن با دو میله فلزی و مقداری مواد پلاستیکی فشرده و یک اهرم ساخته شد. در انواع تیغه برف پاک کن، برف پاک کن ژله‌ای عمر بیشتری دارد.

– علائم خرابی برف پاک کن خودرو شامل از کار افتادن، سختی حرکت تیغه‌ها، صدای ناهنجار و کار نکردن آب پاش برف پاک کن است.
– برای جلوگیری از خرابی برف پاک کن خودرو، تیغه‌ها و آب پاش آن را مداوم چک کنید، تیغه‌ها را تمیز کنید و در برف و یخبندان برف پاک کن را از شیشه جدا کنید.
– زمان تعویض برف پاک کن به فکر تست موتور برف پاک کن و خرابی آن باشید و در صورت زغال موتور برف پاک کن، تعویض ضروری است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید