مقالات تخصصی

علت لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن چیست؟

لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن

ممکن است شما نیز لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن را تجربه کرده باشید. لرزن فرمان خودرو، یکی از مشکلات سیستم ترمز است. اما در چنین شرایطی قبل از انجام هر کاری همه‌ سعی و تلاشتان این است که وارد حاشیه جاده نشوید. اما شاید این تصمیم درستی نباشد و همچنان با قرار گرفتن در مسیر اصلی لرزش فرمان خودرو در زیر دستان خود را احساس کنید.

لرزش فرمان خودرو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. برای اینکه بدانید چرا هنگام ترمز گرفتن فرمان خودرو دچار لرزش شده و همچنین چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد، در ادامه مقاله از لنت ترمز قصد داریم مطالب جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

مهم‌ترین علت لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن چیست؟

همانطور که در بخش مقدمه به این موضوع اشاره کردیم، لرزش فرمان خودرو ممکن است دلایل مختف و متعددی داشته باشد. مشکلی که در روتورهای ترمز وجود دارد، به عنوان علت اصلی این حادثه به شمار می آید.

این قطعات در خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. به طور عمومی روتورها دارای جنس فلزی بوده و ضخامت تعیین کننده ای دارند. میزان این ضخامت با توجه به مدل خودرو و کارایی آنها مشخص می‌شود.

هنگامی که در طول رانندگی ترمز می‌گیریم، روتور در معرض گرمای بسیار زیادی قرار می گیرد و این داغ شدن دیسک ترمز حتما باید به واسطه سطح آن برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به این قطعه از بین برود.

پس از اینکه ترمز به صورت مداوم مورد استفاده قرار گرفت، روتور ضخامت اولیه خود را از دست داده و سطح آن دیگر مانند قبل صاف و یکدست نیست. به همین جهت، فشردن پدال ترمز در سرعت های بالا منجر به وارد شدن فشار شدیدی به روتور شده و در نتیجه فرمان خودرو می لرزد.

لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز

احتمالا شما هم شاهد لرزش فرمان در موقع ترمز گرفتن بوده‌اید. این مسئله، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد:

1- لرزش فرمان به‌ دلیل مشکل در روتورهای ترمز

مکانیزم ترمزگیری، به این صورت است که با فشردن پدال ترمز، لنت ترمز به دیسک‌هایی می‌چسبد و در اثر اصطکاک به‌وجودآمده، انرژی جنبشی خودرو به‌ صورت گرما تلف می‌شود؛ این دیسک‌ها، همان روتورهای ترمز هستند.

در هر بار ترمزگیری، مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف می‌شود که این امر، موجب کاهش ضخامت و کارآیی روتورها است؛ در نتیجه، زمانی که ترمز می‌گیرید، به‌خصوص در سرعت‌های بالا، روتورها دچار لرزش می‌شوند و این اتفاق، به فرمان منتقل می‌شود و شاهد لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن خواهید بود.

2- تاب‌داشتن دیسک ترمز

تاب‌داشتن دیسک ترمز، باعث می‌شود که اتصال مناسبی بین لنت‌ها و دیسک وجود نداشته باشد؛ در نتیجه، این تاب به لنت‌ترمز و در نهایت به فرمان انتقال می‌یابد که موجب لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز می‌شود.

بیشتر بخوانید...  بررسی علت صدای لنت ترمز

3- خرابی کالیپر ترمز

اتصال لنت‌های ترمز به روتورها، از طریق کالیپرها انجام می‌شود. بدین ترتیب که در داخل کالیپرها، دو صفحه فلزی وجود دارند که نیروی لنت‌ها را به روتورها اعمال می‌کنند. درواقع، این کالیپرها هستند که وظیفه ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت را بر عهده دارند؛ حال چنان‌چه کالیپرها دچار مشکل شده باشند، تماس یکنواختی بین لنت‌ها و روتورها ایجاد نمی‌شود و این امر، منجر به ایجاد لرزش می‌شود که این لرزش، در زیر دستان شما و روی فرمان خود را نشان می‌دهد.

4- سفت‌شدن ترمز

در حالت کارکرد عادی سیستم ترمز، پدال ترمز با یک فشار معمولی، به سمت پایین حرکت می‌کند. چنان‌چه پدال ترمز خودرو سفت یا به‌اصطلاح چوب شود، می‌تواند موجب لرزش فرمان شود.

5- مشکلات سیستم تعلیق

یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز، می‌تواند ناشی از خرابی سیستم تعلیق باشد که تشخیص این امر، فقط از عهده یک مکانیک خبره برمی‌آید.

لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن

لرزش فرمان در سرعت‌های بالا

یکی دیگر از موارد شایع ، لرزش فرمان در سرعت‌های بالا است که می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

1- خرابی سیبک

اولین دلیل، سیبک است. سیبک، یک کره فلزی به‌همراه یک بازو است که فرمان‌پذیری خودرو تا حدود زیادی به عملکرد آن بستگی دارد؛ درواقع، چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. چنان‌چه سیبک خراب شود یا بیش‌ازحد لق باشد، می‌تواند منجر به لرزش فرمان شود.

2- خرابی بلبرینگ‌ها

خرابی بلبرینگ‌ها، یکی دیگر از این عوامل به‌شمار می‌آید. خرابی بلبرینگ‌ها، عمدتا صدای خاصی دارد و خود شما نیز شاید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید.

3-تنظیم‌نبودن فرمان

تنظیم‌بودن فرمان، به معنای برابربودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ها است. فارغ از لرزش فرمان، بهتر است حداقل سالی یک بار تنظیم فرمان را انجام دهید؛ چراکه میزان نبودن فرمان، می‌تواند مشکلات جدی‌تری را به ‌وجود آورد و هزینه‌های گزافی را به شما تحمیل کند.

4- خرابی میل تعادل

همان ‌طور که از اسم این قطعه برمی‌آید، وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده دارد و جهت تقسیم نیرو بین چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقسیم نامتعادل نیرو بین چرخ‌ها، علاوه‌ بر فرسایش نامتعادل آن‌ها، باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌شود.

5- خرابی کمک‌فنرها

کمک‌فنرها یکی از حیاتی‌ترین قطعات سیستم تعلیق هستند و مانند خط‌مقدم در جهت گرفتن دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده عمل می‌کنند. خرابی یا فرسودگی کمک‌فنرها، باعث انتقال لرزش‌های جاده به سیستم فرمان و در نهایت، غربیلک فرمان می‌شود.

6- خرابی میل فرمان

میل فرمان معیوب، منجر به سایش نامتعادل چرخ‌ها و در نتیجه، عدم تعادل در چرخ‌ها می‌شود که لرزش فرمان را در پی دارد. لازم به ذکر است که خرابی میل فرمان، حتی می‌تواند باعث بریدن فرمان نیز بشود.

بیشتر بخوانید...  علت کاهش شتاب خودرو را بشناسید

7- شل‌بودن اتصالات چرخ‌ها

گاهی شل‌بودن پیچ‌های چرخ و سایر اتصالات، باعث لرزش فرمان می‌شود که این موضوع با یک آچارکشی، قابل رفع است.

8- بالانس‌نبودن چرخ‌ها

عدم تعادل در چرخ‌ها، باعث ایجاد فشار نامتعادل روی آن‌ها شده و با افزایش سرعت خودرو، راننده احساس لرزش در فرمان خودرو و در موارد شدیدتر، حتی احساس لرزش در کابین خودرو را خواهد داشت.

9- خرابی شاسی خودرو

چنان‌چه شاسی خودرو به هر دلیلی (اغلب تصادف) دچار مشکل شده باشد، این مشکلات صرفا منتهی به شاسی نمی‌شوند و باعث معیوب‌شدن جلوبندی و سیستم تعلیق نیز هستند. جلوبندی و ازجمله سیستم تعلیق، ارتباط تنگاتنگی با سیستم فرمان دارد و خرابی آن، مشکلاتی را در سیستم فرمان به‌وجود خواهد آورد که یکی از این مشکلات، لرزش فرمان در سرعت‌های بالا است.

لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن

چگونه می‌توان مشکل لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن را برطرف کرد؟

پس از اینکه مطمئن شدید علت لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن بر اثر وجود مشکل در روتور است، باید خیلی سریع برای رفع آن اقدام کنید. در صورتی که اتصال روتور به طور صحیح انجام نگیرد، فرمان خودرو دچار لرزش می شود.

برای برطرف کردن چنین مشکلی از یک مکانیک مجرب و حرفه ای بخواهید تا علت را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

متصل نبودن صحیح روتور در هنگام ترمز گرفتن، تماس لنت با قسمتی از روتور را به دنبال داشته و از ارتباط برقرار کردن آن با قسمت های دیگر جلوگیری می کند که در نتیجه منجر به لرزش فرمان خواهد شد.

به منظور اتصال صحیح، لازم است تا گشتاور استاندارد روتور را بررسی کنید. توصیه می‌شود که حتما این کار را به یک مکانیک که از این مسئله کاملا آگاه باشد بسپارید.

علاوه براین، تاب برداشتن روتور که یکی از علائم خرابی دیسک ترمز است، به عنوان یکی دیگر از دلایل اصلی لرزش فرمان خودرو به شمار می آید. مکانیک با استفاده از ساده ترین شیوه به این مشکل رسیدگی می کند. او با چرخاندن روتور و دستهای خود سطح آن را چک می کند.

روتور سالم بدون داشتن کوچکترین مشکل چرخیده و دوران آن بدون علائمی از مقاومت صورت می گیرد. در صورتی که مکانیک با این نظر موافقت نکند، باید به برطرف کردن مشکل روتور پرداخته شود.

مکانیک برای تشخیص قطعی مشکل روتور چه کاری انجام می دهد؟

مکانیک برای اینکه به طور قطعی تشخیص دهد که علت لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن مربوط به روتور است یا خیر، روتور را از خودرو جدا کرده و سپس اندازه گرفتن آن با استفاده میکرومتر را آغاز می‌کند. در صورتی که قسمت های روی روتور زبر و خشن بوده و یا بخش هایی از آن ساییده شده باشند، مکانیک آنها را از طریق ماشین تراش تعمیر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید...  صدای لنت ترمز بعد از تعویض: علت و راه حل

او برای انجام این کار یک لایه نازک را از روی روتور بر می‌دارد تا به سطح کاملا صافی روی آن ایجاد شود. ممکن است میزان هزینه تراش خوردن روتور کم به نظر برسد.

اما باید به این نکته توجه داشت که تراش روتور باعث می شود تا میزان ضخامت آن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. به همین جهت هنگام گرفتن ترمزهای شدید مقاومت زیادی از خود نشان نداده و دوباره تاب بر می‌دارد.

در نتیجه با به وجود آمدن چنین مشکلی همچنان باید به مکانیک مراجعه کنید. پیشنهاد ما به شما این است که اگر مجددا روتور خودرو مشکل پیدا کرد، به جای تعمیر برای تعویض کردن آن اقدام کنید.

جنس لنت ترمز خارجی نیز در این امر بسیار مهم است. اگرچه برندهای لنت زیاد هستند اما در حال حاضر لنت جنیون پارت به عنوان یکی از بهترین برند های لنت ترمز شناخته شده که با به کار گیری آن می توانید تا حد زیادی مشکل لرزیدن فرمان خود را برطرف کنید.

چه زمانی باید برای رفع مشکل لرزش فرمان خودرو اقدام کنیم؟

بدون شک مشکل لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن خیلی سریع باید برطرف شود. عوامل مختلفی در زمان مراجعه رانندگان به مکانیک، در مورد لرزیدن فرمان خودرو تاثیرگذار است.

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم تاب برداشتن روتور علت اصلی لرزیدن فرمان خودرو در زمان گرفتن ترمز محسوب می شود. چشم پوشی از این موضوع نیز برای مدت زمان کوتاهی امکان پذیر خواهد بود.

اما توجه داشته باشید که وجود چنین مشکلی در یک خودرو و همچنین مراجعه نکردن به مکانیک متخصص و ماهر مشکلات جبران ناپذیر بسیار زیادی را برای سیستم ترمز خودرو به وجود می آورد. به دلیل اینکه اگر لرزش ها ادامه پیدا کنند، به کالیپر ترمز و لنت ترمز فشار وارد شده و همچنین قطعات دچار ساییدگی خواهند شد.

در نهایت صاحبان خودرو مجبور می شوند برای تعمیر سیستم ترمز هزینه های هنگفتی را بپردازند. از طرفی دیگر خودرویی که دچار مشکل است، میزان مقاومت و پایداری خود را تحد زیادی از دست می‌دهد.

به همین جهت اگر متوجه لرزیدن فرمان خودرو خود در زمان ترمز گرفتن شدید، بهتر است بدون اتلاف وقت برای تعمیر و بررسی علت آن به مجرب ترین مکانیک مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید