مقالات تخصصی

علت سوت کشیدن ترمز خودرو چیست؟

سوت کشیدن ترمز خودرو

در این مقاله با عناون علت سوت کشیدن ترمز خودرو از سری مقالات لنت ترمز قصد داریم شما را با ترمز خودرو و عواملی که موجب خرابی و سوت کشیدن ترمز خودرو می‌شود آشنا کنیم. شما همراه گرامی‌با مطالعه کامل این مقاله ضمن آشنایی با عواملی که عمر ترمز را کوتاه می‌کنند می‌توانید با پیش گیری از رخ دادن این موارد از خرابی زود هنگام ترمز خودرو و سوت کشیدن ترمز جلوگیری کنید. تا انتها همراه ما باشید.

عملکرد سیستم ترمز چگونه است؟

سیستم ترمز در خودروها از طریق ایجاد اصطکاک بین دو قطعه عمل می‌کند و با تولید یک نیروی اصطکاک قوی، انرژی چرخ خودرو را گرفته و سرعت آن را می‌کاهد و در صورت لزوم خودرو را متوقف می‌کند. میزان اصطکاک ایجاد شده برای کاستن از سرعت خودرو بستگی به میزان فشردن پدال ترمز دارد. اما، سیستم ترمز خودرو چگونه عمل می‌کند؟

سیستم ترمز خودروها از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در کلی‌‌ترین و ساده‌ترین حالت یک دیسک بر روی چرخ قرار دارد که در اطراف آن لنت‌های ترمز قرار می‌گیرند و با فشردن پدال ترمز هنگام ترمزگیری، فشار روغن نیروی پدال را به لنت‌ها انتقال داده و موجب چسبیدن لنت‌ها به دو طرف دیسک چرخ می‌شود که این عمل موجب ایجاد اصطکاک بین این دو قطعه شده و از سرعت خودرو می‌کاهد.

البته در برخی از خودروها به منظور ارزان‌سازی و اقتصادی بودن در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. سیستم ترمز به دلیل این که با درگیری دو قطعه فلزی شکل عمل می‌کند و با ایجاد نیروی اصطکاک بین این دو قطعه انرژی چرخش را گرفته و سرعت خودرو را می‌کاهد، ممکن است در برخی اوقات با تولید صداهای ناهنجاری همراه باشد.

سوت کشیدن ترمز خودرو و یا صداهای مختلف در هنگام ترمزگیری می‌تواند دلایل مختلف و گوناگونی داشته باشد که با توجه به نوع صدای ایجاد شده تا حدودی می‌توان دلیل ایجاد صدا را فهمید و نسبت به رفع آن اقدام کرد. آیا در خودروی خود با مشکل سوت کشیدن ترمز و ایجاد صداهای ناهنجار مواجه بوده اید؟ آیا دلایل ایجاد این صداها و نحوه برطرف کردن آن را می‌دانید؟ در ادامه به بررسی دلایل سوت کشیدن ترمز خودرو و ایجاد صداهای اضافی از سیستم ترمز خودرو می‌پردازیم.

دلایل شایع سوت کشیدن لنت ترمز

یک اشتباه رایج که در میان برخی از رانندگان وجود دارد، این است که تصور می کنند صدای سوت لنت همیشه به دلیل کیفیت پایین آن است. در اینکه کیفیت ساخت لنت نیز می تواند باعث این اتفاق باشد شکی نیست؛ اما عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل‌اند. پس بهتر است ابتدا به دلایل زمینه ای این موضوع نگاهی داشته باشیم.

سوت کشیدن ترمز خودرو

قرارگیری نامناسب لنت ها در کالیپر

حتما قبل از اینکه لنت خود را تعویض کنید، وضعیت آن در کالیپر را بررسی کنید. گاهی اوقات به دلیل شماری از موارد ناخواسته، این وضعیت از حالت تعادل خارج شده و سیستم کلی ترمز، پایداری خود را از دست می‌دهد. این اتفاق که البته در زمان نصب قطعات سیستم ترمز مثل دیسک ها و لنت ها نیز رایج است، معمولا باعث شنیده شدن صدای سوت در خودرو خواهد شد.

بیشتر بخوانید...  علت کاهش شتاب خودرو را بشناسید

مورد دیگری که احتمالا تاکنون بارها با آن برخورد کرده‌اید، استهلاک لنت است. لنت از آن دسته قطعات خودرو است که به مرور زمان کارایی نسبی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل، ممکن است که بعد از مدتی، از آن صداهای ناهنجاری از جمله سوت و … بشنوید.

کثیف بودن قطعات کالیپر

همانطور که احتمالا می‌دانید، کالیپر یکی از المان های اصلی و کلی سیستم ترمز محسوب می‌شود. در نتیجه هر گونه کثیفی و یا جرم اضافه در آن، می‌تواند در عملکرد کلی سیستم ترمز خودرو تاثیر بگذارد.

طبیعی است که پس از سالها رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم، قسمتهای مختلف این قطعه دچار جرم و کثیفی شده باشند. شما می‌توانید به جای تعویض قطعه و پرداخت هزینه‌های اضافی مربوط به این کار، تنها با یک جرمگیری از این صداهای ناهنجار راحت شوید.

خوردگی دیسک ها

این موضوع در حقیقت از همان دسته عوامل زمینه‌ای است که قبلا به آن اشاره کردیم. در این مورد، صدای سوتی که می‌شنویم ربطی به لنت ندارد و در حقیقت از وجود خش یا خوردگی در قسمت دیسک حاصل می‌شود. همانطور که بالاتر نیز گفتیم، بعد از گذشت مدتی از رانندگی، قطعات ماشین دچار استهلاک می‌شوند.

یکی از این موارد استهلاک که اتفاقا ارتباط مستقیمی با سیستم ترمز دارد، انحراف بیش از حد دیسک چرخ‌ها و ناهمواری‌های روی آن است. این اتفاق به مرور زمان روی دیسک‌ها تاثیر گذاشته و باعث سایش نامنظم آنها می‌شود. چک کردن این گونه قطعات و آیتم‌های مربوط به مجموعه ترمز خودرو، به شما در افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید...  معرفی ویژگی های لنت ترمز الیگ

عدم عایق‌بندی صحیح پدها

این موضوع، که البته بیشتر در زمان نصب قطعات اتفاق می‌افتد، یکی دیگر از علل شایع سوت کشیدن لنت ترمز است. زمانی که قطعات ماشین در حال نصب شدن بر روی هم هستند، بخش فولادی و پشتی لنت بوسیله تعدادی میله عایق بندی می‌شود تا با کولیس تماس نداشته باشد.

این موضوع برای تکمیل پروسه ترمز‌گیری خودرو ضروری است و قطعات نمی‌توانند بدون آن در کنار یکدیگر کار کنند. اما اتفاقی که می افتد این است که این میله‌ها فرسایش‌پذیر هستند و پس از مدتی، کارایی خود را تا حدی از دست می‌دهند. همین موضوع باعث از بین رفتن عایق و در نتیجه سوت کشیدن لنت ترمز خودرو می‌شود.

البته همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این اتفاق منشأ اولیه‌ای نیز می‌تواند داشته باشد. امروزه که مونتاژ قطعات اکثر خودروها به وسیله ربات‌ها انجام می‌شود و انسان صرفا نقش یک اپراتور را در آن دارد، بسیاری از این خطاها قابل مشاهده است.

کیفیت پایین لنت ها و سوت کشیدن لنت ترمز

و اما می‌پردازیم به مهم ترین دلیل ایجاد مشکل سوت کشیدن لنت ترمز ، یعنی پایین بودن کیفیت لنت ها. صرف‌نظر از همه دلایل و موارد زمینه‌ای که ذکر شد، گاهی اوقات ساختمان لنت نیز می‌تواند باعث بروز مشکل شده باشد. متاسفانه امکان استفاده از محصولات گرید پایین بجای محصول با کیفیت از سوی تعمیرکاران وجود دارد.

این امر، نه‌تنها در ایجاد صداهای مزاحم از جمله سوت و … تاثیر خواهد گذاشت، بلکه کیفیت کلی سیستم ترمز خودرو را نیز کاهش می دهد. این لنت ها در زمان نصب، هیچ صدای اضافه‌ای ایجاد نمی‌کنند؛ بلکه با گذشت زمان و پیمایش چندصد کیلومتر مسیر، به‌تدریج شروع به بروز علائم کرده و نقص‌های خود را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید...  نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک فرمان و علائم خرابی آن!

سوت کشیدن ترمز خودرو

راهکارهای رفع صدای سوت کشیدن لنت ترمز

همان طور که مطالعه کردید؛ سوت کشیدن لنت ترمز در خودروهای مختلف دلایل متنوعی دارد. به عنوان مثال برای رفع صدای سوت لنت ترمز پراید ابتدا باید از علت خرابی و تولید صدای ناهنجار آن آگاه شوید تا بتوانید راهکاری مناسب برای رفع آن را انتخاب کنید. در بعضی مواقع صداهای تولیدی موقت بوده و قطعات سیستم ترمز نیازی به تعمیر ندارند. اما با ادامه پیدا کردن صداهای ناهنجار باید نسبت به تعویض و تعمیر آن‌ها اقدام شود. از راهکارهای رفع سوت کشیدن لنت ترمز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعویض لنت‌های ترمز
  • تعویض دیسک چرخ
  • سمباده زدن سطح قطعات
  • استفاده از روانکار در پشت لنت ترمز
  • تمیز کردن کالیپر و متعلقات
  • جا‌به‌جا کردن پدهای ترمز در یک محور
  • بررسی لنت‌های محور دیگر خودرو

جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز در ترمزگیری

برای جلوگیری از تولید صداهای ناهنجار توسط لنت‌های ترمز باید هنگام خرید و تعویض لنت، به عوامل موثر در آن دقت کنید. عدم توجه به این نکات می‌تواند منجر به ضررهای مالی و جانی جبران ناپذیری شود؛ بنابراین هنگام خرید این قطعه فرسایشی باید به تمامی نکات توجه کنید. از عوامل موثر در خرید لنت ترمز با کیفیت می‌توان به زیر اشاره کرد:

  • برند معتبر تولید کننده لنت ترمز
  • مواد اولیه استفاده شده برای تولید لنت ترمز
  • مدل و سال تولید خودرو
  • توجه به تفاوت چرخ‌های جلو و عقب
  • توجه به اتوماتیک یا دنده‌ای بودن خودرو
  • عمر استاندارد لنت ترمز

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خودرو های ایرانی و خارجی با کیفیت بالا و برترین برند های مطرح جهان لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی، لنت ترمز کیا و …

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید