مقالات تخصصی

علت داغ شدن لنت ترمز چیست؟

داغ شدن لنت ترمز

تماس بین لنت و دیسک ترمز، اصطکاک زیادی را به‌وجود می‌آورد. همانطور که می‌دانید همراه با اصطکاک، گرما هم ایجاد می‌شود و درجایی که این اصطکاک زیاد باشد، گرمای خیلی بیشتری به‌وجود می‌آید که موجب داغ شدن لنت ترمز و حتی کل سیستم ترمز می‌شود. در این شرایط ممکن است لنت ترمز کارایی خود را از دست بدهد و حوادث ناگواری اتفاق بیفتد. با این توضیحات، قدرت تحمل دمای بالا و عدم داغ شدن لنت ترمز خودرو، ویژگی مهم و نقطه تمایز بین لنت‌ ترمزهای موجود در بازار است.؛ یعنی زمانی که در اثر اصطکاک زیاد، دمای لنت افزایش پیدا کرد، لنت ترمز باید بتواند وظیفه خود را به درستی انجام داده و بیش از حد داغ نشود. در ادامه مقاله به توضیحات بیشتری در رابطه با عوامل تاثیرگذار در داغ شدن لنت، علائم داغ شدن لنت ترمز و راهکارهای جلوگیری از آن می‌پردازیم.

عوامل داغ شدن لنت ترمز

وضعیت نامناسب دیسک

این ایراد به طور کلی از وجود ایراد در یکی از قطعات سیستم ترمز خبر می‌دهد. به عنوان مثال زمانیکه دیسک به صورت نامناسبی در جای خود قرار گرفته باشد، بعد از مدتی داغ شدن لنت ترمز را به خوبی می‌توانید احساس کنید.

این اتفاق هم می‌تواند منشا اولیه و در هنگام نصب کلی قطعات خودرو اتفاق افتاده باشد و هم می‌تواند در زمانیکه در حال تعویض لنت خودروی خود هستید رخ دهد. اما موضوعی که کاملا روشن و واضح است، داغ شدن لنت است که به دلیل اصطکاک نامناسب این دو قطعه (دیسک و لنت) رخ می‌دهد.

وجود ایراد در قطعات جانبی از دلایل داغ شدن لنت ترمز است

گاهی اوقات این مشکل به خاطر وجود ایراد در قطعات جانبی سیستم ترمز است. شلنگ ها، روغن و … وسایلی از همین دسته اند که گاهی اوقات باعث مشکل می‌شوند.

به عنوان مثال دیر عوض کردن روغن ترمز، یکی از واضح ترین این دلایل است که در بعضی از ماشین ها باعث داغ شدن لنت ترمز و همچنین کاهش کارایی آن می‌شود.

فرسایش لنت ترمز

و اما خود لنت ترمز، قطعه ای که نباید از آن غافل شد. لنت ترمز یک قطعه کاملا مصرفی است و به صورت دوره ای باید تعویض گردد. با اینکه این دوره در هر لنتی متفاوت بوده و نوع کارایی ما نیز در آن تاثیرگذار است، ولی بالاخره زمانی تمام شده و نیاز به تعویض دارد.

زمانی که لنت شروع به فرسایش می‌کند، اصطکاک مناسبی از خود تولید نمی‌کند و در اکثر مواقع، دمای آن بالا می‌رود. همین باعث می‌شود تا لنت ترمز شروع به داغ شدن کند و کارایی خود را از دست بدهد.

وضعیت نامناسب رانندگی

نوع کارایی مدنظر ما نیز می‌تواند یکی از این دلایل باشد. حتما خود شما هم تا به حال، در ترافیک سربالایی ها قرار گرفته اید. زمانی‌که ماشین بسیار آهسته و همراه با ترمزهای مکرر حرکت می‌کند، یک فشار چند برابری به لنت ترمز وارد می‌شود که در نتیجه باعث کاهش کارایی آن می‌شود.

بیشتر بخوانید...  محبوب ترین آپشن‌ های خودرو

توصیه می‌شود که در این مواقع، از فواصل بلندتری شروع به حرکت کنید تا نیاز به ترمز‌گیری های کمتری داشته باشید.

داغ شدن لنت ترمز

کیفیت پایین لنت ترمز مهم ترین دلیل داغ شدن لنت ترمز

لنت های ترمز امروزه دنیای بسیار وسیعی را شامل می‌شوند. انواع شرکت ها و کشور های مختلف در این حوزه قدم گذاشته اند و محصولات جدیدی را به سراسر دنیا عرضه کرده اند. پس طبیعتا کیفیت دریافتی از انواع لنت ها نمی‌تواند یکسان باشد.

این اختلاف، گاهی به دلیل جنس آن و گاهی اوقات نیز، برند تولیدی لنت است که در آن تاثیر می‌گذارد.

اما به طور کلی این نکته را به یاد داشته باشید که کیفیت لنت، نقش بسیار مهمی در کارایی آن دارد. زمانی‌که شما از یک لنت نامرغوب استفاده می‌کنید، در حقیقت ضریب اصطکاک را پایین می‌آورید و دما را افزایش می‌دهید.

همین امر باعث می‌شود تا بعد از گذشت مدتی متوجه داغ شدن لنت ترمز خود شوید و کاهش کارایی آن را به طور کامل حس کنید. بنابراین حتی المقدور سعی کنید تا از لنت هایی هر چه بهتر و با مواد اولیه مرغوب تر بهره بگیرید تا علاوه بر کارایی بالا، شاهد مشکلاتی مانند داغ شدن لنت ترمز نباشید.

دلایل بو دادن و داغ شدن لنت ترمز

به طور کلی وظیفه لنت ترمز تبدیل انرژی جنبشی به انرژی گرمایی است، که این عمل باعث فشار به دیسک چرخ‌ها شده و آن‌ها را متوقف می‌کند. به بیان ساده‌تر، زمانی که با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید و ناگهان ترمز می‌گیرید، بین لنت و دیسک ترمز خودروی شما دمایی نزدیک به 350 الی 450 درجه سانتی‌گراد ایجاد می‌شود. در این صورت اگر لنت، کیفیت پایینی داشته باشد و نتواند گرما را به خوبی جذب کند، به مرحله داغ کردن می‌رسد. در این شرایط لنت کارایی خود را از دست داده و به سختی می‌توانید ترمز بگیرید.

بخار شدن مواد داخل لنت

زمانی که ترمزگیری مکرر و پی‌درپی دارید یا با ماشین سنگین در شیب زیادی به سمت پایین حرکت می‌کنید، با ترمزگیری، سطح لنت‌های ترمز و دیسک شروع به گرم شدن می‌کنند، این گرما به درجه‌ای می‌رسد که مواد داخل لنت که وظیفه‌ جذب دما را بر عهده دارند، کار خود را درست انجام نمی‌دهند و به جای دفع گرما شروع به بخار شدن می‌کنند. رزین فنول فرمالدئید یکی از رزین‌هایی است که در تولید لنت‌های ترمز استفاده می‌شود. در هنگام داغ شدن لنت ترمز این رزین بخار شده و یک لایه‌ای بین دیسک و لنت ایجاد می‌شود. در این صورت بوی ناخوشایندی تولید می‌شود و ارتباط بین لنت و دیسک از بین می‌رود. در نهایت سیستم ترمز عملکرد خود را به‌کلی از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید...  علت سوت کشیدن ترمز خودرو چیست؟

علایم داغ کردن لنت

داغ کردن لنت ترمز معمولاً با بروز علائمی خود را نشان می‌دهد. علائمی که مشاهده آن‌ها حاکی از وجود نقص و آسیب در سیستم ترمز به خصوص لنت‌‌هاست. در نتیجه در صورت رؤیت این علائم، بازبینی و بررسی لنت‌ها، به منظور جلوگیری از گسترش آسیب و بروز حادثه را بایستی مدنظر قرارداد.

بوی سوختگی لنت ترمز

شاید احساس بوی نامطبوع وناخوشایند مانند بوی سوختگی مهمترین علامت داغ کردن لنت باشد. چراکه افزایش دما و گرم شدن بیش از حد سبب می‌شود تا اجزای مختلف بافت خود را ازدست بدهند. نتیجه آن گسترش بوی سوختگی و به مشام رسیدن آن است.

داغ شدن لنت ترمز

دود کردن هنگام ترمز

یکی دیگر از علائم داغ شدن لنت، خارج شدن دود از بخش‌های کناری لاستیک هاست. در واقع در صورتی که هنگام ترمز کردن ماشین، از کنارهای لاستیک خودور، دود مشاهده می‌کنید، داغ شدن لنت‌ها حدس نزدیک به واقع است. موضوعی که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. بهره‌گیری از خدمات، تهیه قطعات استاندارد و باکیفیت از فروشگاه لنت ترمز معتبر، اقدام مناسبی در جهت رفع چنین مواردی به شمار می‌رود.

نرمی ترمز

داغ شدن لنت ترمز می‌تواند سبب شود که قطعات و بخش‌ها دچار افزایش دما و درنتیجه انبساط شوند. این انبساط سبب می شود تا حالت نرمی به برخی از بخش‌ها نظیر پدال ترمز منتقل شود. لذا اگر هنگام فشار پدال ترمز، احساس نرمی و حالت اسفنج گونه دارید، داغ شدن لنت ترمز دور از ذهن نخواهدبود.

بروز صدای نامتعارف

یکی دیگر از عوارض داغی لنت ترمز، بروز صداهای ناهنجار و جیغ مانند است. صداهایی نظیر جیرجیر، خِرخِر در چرخ‌ها، صدایی سوت مانند و امثال آن از این جمله هستند. این موضوع در رانندگی با سرعت‌های بالا و ترمزهای ناگهانی به اصطلاح رانندگی تهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود.

تغییر رنگ دیسک ترمز

یکی دیگر از علائم مهم در تشخیص داغ شدن لنت ترمز، تغییر رنگ دیسک به علت دمای بالاست. این امر نیازمند بازرسی قطعات است. دیسک ترمز اغلب فولادی است و داغ شدن بیش از حد، رنگ آن را تغییر می‌دهد. در صورت رؤیت چنین حالتی که اغلب با رنگ نارنجی روشن در حالت گرم و رنگ تیره مایل به بنفش در حالت سرد خود را نشان می‌دهد، حتماً به مراکز فنی خودرو مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید...  لنت ترمز چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

روش های جلوگیری از داغ شدن و بوی ترمز

برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لنت ترمز که منجر به آسیب به سیستم ترمز می‌شود، می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید:

  • بهتر است از قطعات یدکی و لنت‌های با کیفیت استفاده کنید که دارای استانداردهای بین‌المللی و معتبر هستند.
  • در هنگام حرکت با سرعت بسیار بالا، از ترمزگیری ناگهانی خودداری کنید و از چند صد متر جلوتر از مانع یا توقف، سرعت خود را به آرامی کاهش دهید.
  • حتما باید لنت‌های چپ و راست یک محور خودرو را به صورت همزمان تعویض کنید.
  • تعمیرکار حرفه‌ای و کاربلدی را انتخاب کنید تا ضخامت لنت‌ها و دیسک‌ها را به خوبی بررسی کند و از حدود میزان ساییدگی آن‌ها اطلاع داشته باشد.

داغ شدن لنت ترمز

اقدامات لازم بعد از استشمام بوی سوختگی لنت

پس از استشمام بوی سوختگی لنت که در صورت داغ شدن لنت ترمز اتفاق می‌افتد، سرعت خودرو را به آرامی کاهش داده و آن را در مکانی امن پارک کنید. مراقب باشید تا لنت ترمز، دیسک چرخ و به طور کلی سیستم ترمز به آرامی خنک شوند. در شرایطی که لنت و دیسک ترمز داغ هستند، هرگز از پاشیدن آب برای خنک کردن آن‌ها استفاده نکنید چون موجب آسیب جدی به این قطعات خواهد شد. سپس به نزدیک‌ترین مراکز فنی و تعمیرات خودرو بروید تا مشکل مربوطه را برطرف نمایند. همچنین در صورت تعویض لنت ترمز، بهتر است از لنت‌های ترمز مرغوب و مناسب یا لنت‌های سرامیکی استفاده کنید.

داغ شدن لنت ترمز، خطری جدی برای رانندگان!

همانطور که تاکنون صحبت شد، داغ شدن لنت ترمز پدیده خطرناکی است که می‌تواند موجب آسیب جدی به خودرو و سرنشینان آن شود. برای جلوگیری از چنین موردی باید با علائم آن آشنا باشید. این علائم شامل استشمام بوی بد یا سوختگی، بلند شدن دود از کنار لاستیک، روشن شدن چراغ هشدار بر روی داشبورد، نرمی پدال ترمز و صدای ناخوشایند هستند. اما در صورت وقوع این اتفاق باید چه کاری انجام دهیم؟ در این زمان باید به آرامی سرعت خودرو را کاهش دهید و پس از خنک شدن لنت، به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کرده و نسبت به بررسی و تعویض لنت‌های ترمز اقدام کنید. همچنین پرهیز از ترمزگیری‌های مکرر و شدید و استفاده از لنت‌های مرغوب و معتبر و ترجیحا سرامیکی، از داغ شدن سریع لنت‌ها جلوگیری می‌کند.

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خودرو های ایرانی و خارجی با کیفیت بالا و برترین برند های مطرح جهان لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی، لنت ترمز کیا و …

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید