مقالات تخصصی

علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

استارت نخوردن خودرو

استارت نخوردن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه راننده ها حتی برای یک بار هم که شده با آن روبرو شده اند .
بیشتر افرادی که با این مشکل رایج روبرو می شوند پس از مواجهه سریعا به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند . اما باید بدانید استارت نخوردن خودرو می تواند دلایلی به غیر از مشکل در باتری نیز داشته باشد. که در ادامه به بررسی آن می پردازیم با فروشگاه لنت ترمز همراه باشید.

رایج ترین دلایل استارت نخوردن ماشین

استارت نخوردن ماشین ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، اما بعضی از دلایل رایج‌تری که می‌تواند این مشکل را به وجود آورد عبارتند از: باتری ضعیف، سیستم الکتریکی خراب، جرقه نزدن در سیستم احتراقی، کمبود سوخت، مشکل در سیستم تزریق سوخت و یا مشکل در سیستم تهویه. برای رفع این مشکلات، ابتدا باید علت آن را شناسایی کرد و با توجه به نوع مشکل، اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات مربوطه نمود.  در ادامه این موار را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

باطری

از شایع ترین دلایل استارت نخوردن خودرو مشکلات باطری می باشد که با هم به بررسی آن می پردازیم

استارت نخوردن خودرو

باطری ضعیف شده و اصطلاحا از کار افتاده

طول عمر مفید باطری معمولا دوسال است که نحوه عملکرد دینام بر روی آن تاثیر گذار است. با این حال ممکن است همچنان باطری کار کند اما بطور ضعیف طوری‌که ممکن است صفحه کیلومتر شمار خودرو شما روشن شود اما ماشین استارت نخورد در این هنگام دو راه حل وجود دارد دنده را در حالت 2 قرار دهید و ماشین را با هل دادن روشن کنید، در حالت دوم با استفاده از کابل مخصوص باطری به باطری خودرو را روشن کنید و پس از روشن شدن ماشین نسبت به شارژ باتری و یا با مشورت گرفتن از کارشناس خودرو و تعمیرکار نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید...  دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف

استارت خودرو خراب است

هنگامی که بعد از چرخاندن سوئیچ و استارت زدن همزمان صدای تق تق بلند و یا استارت پر سر و صدا شنیدید بدانید که مشکل از استارتر و یا همان استارت خودرو است.

وظیفه اصلی استارت، برق رسانی  و به راه انداختن موتور از طریق یک موتور الکترونیکی متصل به باطری می باشد. زمانی که استارت ماشین سالم باشد با چرخاندن سوئیچ، خودرو روشن می‌شود. اما زمانی که استارت خودرو دچار مشکل شود عمل برق رسانی به درستی انجام نخواهد شد و بعد از استارت زدن ماشین، به دلیل نچرخیدن چرخ دنده توسط آرمیچر و نرسیدن برق به آرمیچر، خودرو روشن نمی‌شود.

در بعضی مواقع هم ممکن است به دلیل شل بودن پیچ و مهره استارت، موقع استارت زدن ماشین روشن نشود. حال ما می‌خواهیم به شما راه حلی پیشنهاد کنیم در برخورد با این مشکل چگونه خودروی خود را روشن کنید.

یک سیم را به یک قطب باطری و سر دیگر آن را به سوکت وصل کنید و استارت بزنید در صورتی که:

  •  خودرو استارت نخورد باید اتوماتیک استارت را تعویض کنید.
  •  خودرو استارت خورد باید رله استارت جدید نصب کنید.
  • اگر استارت خوردن ضعیف باشد، باید بوش استارت را تعویض نمایید.

استارت نخوردن خودرو

خرابی سوئیچ خودرو

همه می دانیم برای استارت زدن خودرو با سوئیچ نیاز است، اجزای تشکیل دهنده سوئیچ یک مغزی سوئیچ و چند رشته سیم است که وظیفه آن رساندن برق  به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزا موتور می باشد.

در صورتی که سوئیچ را در حالت باز قرار دارد ولی صفحه کیلومتر روشن نشود و برق مورد نیاز را برای جرقه زنی  به اجزای موتور نرساند یعنی سوئیچ ماشین خراب می باشد.

بیشتر بخوانید...  سیستم tcs، کنترل کشش چیست؟

بهتر است برای رفع این مشکل از سوئیچ زاپاس استفاده کنید و برای تعمیر آن اقدام کنید این کار را به یک فرد ماهر بسپارید.

معیوب شدن دینام

وظیفه اصلی دینام شارژ باطری خودرو می باشد و اگر دینام خراب باشد و یا ضعیف شارژ کند در روند شارژ باتری اختلال پیش می آید و اصطلاحا باتری دشارژ و خالی می ‌شود، همانطور که پیش تر بررسی کردیم یکی از دلایل اصلی و رایج استارت نخوردن خودرو خرابی و خالی بودن باطری می باشد به همین دلیل یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین خرابی و نحوه عملکرد ضعیف دینام می باشد .

زغال، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، بلبرینگ و پوسته از اجزای تشکیل دهنده دینام خودرو هستند و اگر هر کدام از این قطعات به درستی عمل نکند عملیات شارز باطری با اختلال مواجه می شود.

خرابی شمع ها و وایرهای خودرو

یکی از قطعات خودرو که در ایجاد احتراق و روشن شدن خودرو نقش به سزایی دارد، شمع خودرو است. وایر شمع خودرو در خودرو وظیفه انتقال برق خروجی از سیستم جرقه به شمع‌ها را دارد. اگر شمع ها دچارفرسایش و آسیب ، رسوب شده باشند برای استارت خوردن خودرو احتراق به درستی اتفاق نمی افتد و باید شمع ها تعویض شوند و همچنین اگر وایرها اشتباه وصل شده باشند و یا دچار خرابی شوند، سبب استارت نخوردن خودرو خواهند شد.

خلاصه مقاله

استارت نخوردن ماشین می‌تواند به دلایلی مانند باطری ضعیف، سیستم الکتریکی خراب، جرقه نزدن در سیستم احتراقی، کمبود سوخت، مشکل در سیستم تزریق سوخت و یا مشکل در سیستم تهویه باشد. برای رفع این مشکلات، ابتدا باید علت آن را شناسایی کرد و با توجه به نوع مشکل، اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات مربوطه نمود. مشکلات متداول شامل باطری ضعیف، خرابی استارتر، خرابی سوئیچ، خرابی دینام و خرابی شمع ها و وایرهای خودرو هستند.

بیشتر بخوانید...  فرمان برقی یا EPS چیست؟

برای خرید لنت ترمز ایرانی و خارجی می توانید به فروشگاه لنت ترمز مراجعه کنید، برای دریافت مشاوره با کارشناسان لنت ترمز در ارتباط باشید.

سوالات متداول

1. چه مشکلاتی می تواند باطری خودرو را دچار استارت نکردن کند؟
– باطری ضعیف و از کار افتاده

2. چگونه می توان باطری ضعیف را برای استارت زدن ماشین استفاده کرد؟
– دنده را در حالت 2 قرار داده و ماشین را با هل دادن روشن کرد
– از کابل مخصوص باطری استفاده کرد

3. چگونه می توان مشکل استارتر خودرو را شناسایی کرد؟
– صدای تق تق بلند و یا استارت پر سر و صدا شنیده می شود

4. چه عواملی می تواند سوئیچ خودرو را خراب کند؟
– خرابی مغزی سوئیچ و چند رشته سیم

5. چگونه می توان خرابی شمع ها و وایرهای خودرو را شناسایی کرد؟
– شمع ها دچار فرسایش و آسیب یا رسوب شده باشند
– وایرها اشتباه وصل شده باشند یا دچار خرابی شده باشند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید