مقالات تخصصی

طول عمر لنت ترمز چقدر است؟

طول عمر لنت ترمز

ت‌ ترمزها جزء مهم‌ترین قطعه در سیستم ترمز هستند که در حفظ سلامت و امنیت راننده و سرنشینان خودرو نقش مهمی دارند. این قطعه از دو بخش مختلف تشکیل شده است، پد فلزی پشت لنت و بخش اصطکاکی. این بخش اصطکاکی در کاهش سرعت خودرو نقش داشته و پس از مدتی مستهلک و فرسوده می‌شود. طول عمر لنت ترمز از مهم‌ترین ویژگی‌های این قطعه است که عوامل مختلفی در مدت زمان تمام شدن آن، تاثیر می‌گذارند.

هنگام خرید یک لنت ترمز با کیفیت، باید با عوامل تاثیرگذار بر عمر استاندارد لنت ترمز و راهکارهای افزایش آن آشنا شوید تا با رعایت اصول ذکر شده از لنت‌ ترمزهای خودروی خود به خوبی استفاده و نگهداری کنید. با لنت ترمز همراه باشید.

قطعات مصرفی خودرو

بیشتر قطعات اتومبیل دارای طول عمر استانداردی هستند که بعد از مدتی از استفاده نیاز به تعویض پیدا کرده و به منظور جلوگیری از خسارت‌های مادری و حتی جانی بایستی مورد اهمیت قرار گیرند.

به طور مثال فیلتر هوا که عمر مفید آن تقریبا 5000 کیلومتر می‌باشد، یا عمر مفید لنت ترمز که بسته به شرایط مختلف و برند محصول خریداری شده متفاوت می‌باشد.

عمر استاندارد لنت ترمز

لنت ترمز مقدار مشخص و دقیقی را همچون سایر قطعات ندارد و اینکه به چه میزان می‌تواند بر روی خودروی شما مورد استفاده قارر گیرد به عوامل متعددی وابسته است که شامل جنس لنت ترمز، نحوه رانندگی صاحب خودرو، مکان رانندگی شما (برون شهری و یا درون شهری) و سایر عوامل بستگی دارد.

تعدادی از متخصصین صنعت خودرو توصیه می‌کنند که عمر مفید لنت ترمز 75000 کیلومتر می‌باشد و بعد از طی کردن این مسافت به منظور جلوگیری از حادثه و خسارت‌های آن بهتر است اقدام به تعویض لنت ترمز کنید را تعویض کنید.

راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز

۱- به مکانیکی مراجعه شود تا بازدید از لنت ترمزها صورت گیرد.

۲- برخی از خودروها سنسور دارند و در صورت تمام شدن لنت ترمز ، چراغ پشت آمپر روشن می شود و خودروهایی که خار لنت دارند، تمام شدن طول عمر لنت ترمز با صدایی که در چرخ ها ایجاد می شود قابل تشخیص است.

بیشتر بخوانید...  لنت ترمز چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

بیایید با بررسی این موضوع که لنت ترمز از چه چیزی ساخته شده است یا مواد اصطکاکی آنها، به مسئله طول عمر بپردازیم. لنت ها به طور کلی در چهار نوع هستند: آلی، نیمه فلزی، فلزی و مصنوعی.

هر یک از این انواع ویژگی های خاص خود را دارد که باید با عمر لنت ترمز سنجیده شود:

طول عمر لنت ترمز

عوامل موثر بر طول عمر لنت ترمز

در ادامه به برخی از عوامل موثر بر طول عمر لنت ترمز خودرو می‌پردازیم.

رانندگی در ترافیک

مهم ترین عاملی که بر عمر مفید لنت ترمز خودرو خارجی تاثیر می‌گذارد رانندگی در ترافیک‌های سنگین و طولانی مدت می‌باشد.

همانطور که می‌دانیم ترافیک قسمتی از رانندگی تمامی ساکنین شهرهای بزرگ می‌باشد در نتیجه بایستی در نظر داشته باشید که در زمان رانندگی در ترافیک زودتر از محلی که قصد دارید توقف کنید ترمزگیری را انجام دهید.

با انجام این کار لنت ترمز مدت بیشتری را به منظور توقف خودرو در اختیار دارد پس فشار کمتری را تحمل می‌کند و نیازی نیست برای توقف خودرو از ترمزهای ناگهانی استفاده کنید.

وزن خودرو

خودروی شما دارای وزن زیادی است و در زمان رانندگی به علت سرعت و شتاب این وزن بیشتر نیز می‌گردد.

در نتیجه لنت ترمز باید وزن بیشتری را متوقف نماید پس از عوامل موثر بر عمر مفید لنت ترمز وزن خودرو می‌باشد.

در صورتی که خودرو شما تمامی سرنشینان را داشته باشد و یا اضافه بار یا حتی بار بیشتر از میزان استاندارد را دارا باشد لنت ترمز باید تحت فشار زیادی برای متوقف کردن خودرو می‌باشد و موجب می‌شود که عمر آن کاهش یابد.

نکته: در صورتی که خودروی شما برای حمل و نقل بار نیست هرگز از آن برای این منظور استفاده نکنید.

تعداد دفعات ترمز گرفتن

از دیگر عواملی که بر عمر مفید لنت ترمز موثر است تعداد دفعات ترمزگیری شما می‌باشد.

در عوض این که در زمان رانندگی در ثانیه آخر اقدام به ترمزگیری کنید، پیش از رسیدن به مانع پدال گاز را رها کرده تا سرعت خودروی شما کاهش یابد در نتیجه تعداد دفعات کمتری ترمز بگیرید.

این موضوع نه تنها بر طول عمر لنت ترمز شما تاثیرگذار است، بلکه مصرف سوخت شما را نیز کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید...  دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

نحوه رانندگی

نحوه رانندگی صاحب خودرو بر عمر مفید لنت ترمز موثر است.

اگر عادت به رانندگی تهاجمی دارید و همواره با سرعت بالا رانندگی و لایی بکشید پس دائما باید ترمزهای ناگهانی بگیرید و مجددا گاز بدهید.

این امر نه تنها بر خلاف مقرارت راهنمایی و رانندگی می‌باشد، بلکه موجب از بین رفتن و فرسایش لنت ترمز خودروی شما می‌گردد.

علاوه بر موارد ذکر شده این سبک از رانندگی مصرف سوخت خودروی شما را نیز افزایش می‌دهد.

منطقه آب وهوایی

آب و هوای منطقه و نوع جاده ای که در آن اکثرا رانندگی می‌کنید نیز در عمر مفید لنت ترمز موثر است.

به طور مثال در مناطق گرم که حرارت بالا است لنت ترمز منبسط شده و موجب فرسایش زودتر این قطعه می‌شود.

یا در نحوای سردسیر که دما پایین می‌باشد برعکس لنت ترمز دقیقا عکس نواحی گرمسیر واکنش نشان می‌دهد که مجددا موجب فرسایش زوتر لنت ترمز می‌شود.

تاثیر جنس و نوع لنت بر طول عمر لنت ترمز

جنس و نوع لنت ترمز به کار رفته در سیستم ترمز یک خودرو، در عمر استاندارد لنت ترمز تاثیرگذار است. لنت‌ها با توجه به جنس مواد سازنده مختلف، انواع متنوعی دارند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و عمر مفید مخصوص به خود را دارند. لنت ترمز ارگانیک، نیمه‌متالیک، کم‌متالیک و سرامیکی از انواع مختلف لنت ترمز موجود در بازار هستند.

جنس ارگانیک

لنت ترمزهای ارگانیک در مقایسه با انواع دیگر لنت، از عمر مفید کمتری برخوردار هستند. مواد سازنده این لنت ترمزها از فیبر، رزین و موادپرکننده تشکیل شده و فاقد آزبست هستند. این لنت‌ها درهنگام ترمزگیری، صدای بسیار کمی ایجاد می‌کنند تاحدی که می‌توان ادعا کرد بی‌صدا هستند اما میزان سایش و مصرف بالایی دارند و برای مصارف طولانی‌مدت توصیه نمی‌شوند.

کم متالیک

در ساخت این نوع لنت ترمز، درصد فلز کمی به کار رفته است. طول عمر این لنت‌ها بیشتر از لنت ترمزهای ارگانیک بوده و برخلاف قدرت ترمزگیری عالی، این لنت‌ها سر و صدا و گرد و غبار زیادی تولید می‌کنند.

لنت ترمز نیمه متالیک

ویژگی‌های این لنت ترمزها شامل عمر زیاد، سختی بالا و قدرت انتقال گرما می‌شود. لنت ترمز نیمه متالیک در مقایسه با نمونه‌های قبلی لنت، از سختی بیشتر برخوردار بوده و عمر بالاتری دارند و هنگام ترمزگیری، سرعت خودرو را در مدت زمان کوتاهی کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید...  10 نشانه برای لزوم بازبینی ترمزهای خودرو

لنت ترمز سرامیکی

سرامیک و فیبر استفاده شده در تولید این نوع لنت، در عمر مفید لنت ترمز نقش موثری دارند. امروزه لنت ترمزهای سرامیکی دارای قدرت و سختی بالایی هستند و در مقایسه با انواع دیگر لنت ترمز، کارایی بیشتری دارند. در صورت رانندگی و ترمزگیری استاندارد، این لنت ترمزها بیشتر دوام می‌آورند و از طرفی دیگر، به دیسک چرخ هیچ آسیبی وارد نمی‌کنند.

طول عمر لنت ترمز

نحوه تاثیرگذاری قدرت ترمز بر طول عمر لنت ترمز

زمانی که یک ترمز قوی و با قدرت بالا دارید؛ سرعت خودرو در مدت زمان کوتاه تری کاهش پیدا می‌کند. چراکه لنت ترمز درگیری بیشتری با دیسک چرخ داشته و اصطکاک بیشتری میان این‌دو قطعه بوجود ‌آمده و بخش اصطکاکی لنت به میزان بیشتری سایش پیدا می‌کند. قطعا این موضوع در ترمزهای خفیف و سبک شرایط متفاوتی دارد. بنابراین ترمزگیری‌های قوی و شدید برعمر لنت ترمز تاثیر منفی دارد.

افزایش طول عمر لنت ترمز

موارد متعددی برای افزایش عمر مفید لنت ترمز در اختیار ما می‌باشد که در این مقاله به چندیم مورد از این موارد اشاره می‌کنیم تا با آشنایی از این موارد بتوانید طول عمر لنت ترمز خود را افزایش دهید.

پرهیز از ترمز های ناگهانی

به منظور افزایش عمر مفید لنت ترمز خودرو خود رانندگی با سرعت مناسب و پرهیز از رانددگی تهاجمی و ترمزهای ناگهانی می‌باشد.

ترمزهای ناگهانی آسیب‌های زیادی را به لنت‌های ترمز وارد می کند زیرا که باعث به وجود آمدن فشار بیستر از حد استاندارد به این قطعه‌ی پر اصطکاک خودروی شما می‌شود.

کاهش وزن خودرو

همانطور که در بالا اشاره کردیم به میزانی که وزن خودروی شما بیشتر شود، لنت‌های ترمز فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و عمر مفید لنت ترمز کاهش می‌یابد.

به همین دلیل مقدار استهلاک لنت ترمز افزایش یافته و زودتر از زمان استاندارد خود فرسایش می‌یابد.

در نتیجه همواره تلاش کنید وزن اتومبیل خود را با صرف نظرکردن از جابجایی بارهای غیرضروری کم کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید