مقالات تخصصی

سیستم نقطه کور خودرو چیست؟

سیستم نقطه کور خودرو

بررسی سیستم نقطه کور خودرو ، سیستمی که یک قابلیت کاربردی برای خودروهای پیشرفته به شمار می‌رود موضوع اصلی این محتوا است. این ویژگی همانطور که از اسمش مشخص است در خصوص هشدار به راننده در نقاط کور در زمان رانندگی است. در زمان راهنمای زدن به راست یا چپ اگر خودرویی کنار شما باشد و در خط دیگری در حال رانندگی باشد و شما آن را نبینید هشدار شروع می‌شود.

در ادامه مقاله به بررسی سوالات مهمی همچون هشدار یسستم نقطه کور خودرو چیست؟ سیستم نقطه کور چطور کار می‌کند؟ و راهنمای استفاده می‌پردازیم. با لنت ترمز همراه باشید.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو که به اختصار BSD نامیده می‌شود با استفاده از سنسور، دوربین و رادارهای فراصوتی که روی آینه‌های کناری یا سپر عقب نصب شده‌اند، نقاط کور را تشخیص می‌دهد. اگرچه با استفاده از آینه‌های کناری می‌توانید پشت سر خود را ببینید اما اگر خودرو یا مانعی در نقطه‌ای کور و خارج از دید آینه قرار داشته باشد، آینه قابلیت تشخیص آن را ندارد در حالیکه رادار نقطه کور این قابلیت را به شما می‌دهد.

بدین‌ترتیب اگر خودرویی واقع در نقطه کور از کنار یا پشت به شما نزدیک ‌شود، سنسور نقطه کور به شما هشدار می‌دهد. برای انجام این امر، سنسور با ارسال یک هشدار نوری روی آینه کنار وظیفه خود را انجام می‌دهد. اگر متوجه این سیگنال نشوید، احتمالاً یک هشدار صوتی دریافت خواهید کرد.

بعضی از سیستم‌های BSD به گونه‌ای طراحی می‌شوند که علاوه بر پیشگیری از وقوع تصادف در امر رانندگی نیز دخالت کنند! بدین‌ترتیب اگر به اشتباه تغییر خط دهید و احتمال برخورد با خودروی کناری وجود داشته باشد، سنسور نقطه کور با یک علامت نوری و یا حتی با لرزش فرمان به شما هشدار می‌دهد. اگر خودروی شما مجهز به یک رادار نقطه کور پیشرفته باشد برای جلوگیری از برخورد احتمالی هنگامی که راهنما می‌زنید اقدام به تنظیم فرمان یا فشار دادن ترمز می‌کند.

آمار نشان می‌دهد که استفاده از چنین قابلیتی منجر به کاهش 11 درصدی تصادف از کنار و روبه‌رو می‌شود. بنابراین در صورتی که ایمنی وسیله‌نقلیه برای شما اهمیت بالایی دارد بهتر است خودرویی مجهز به سنسور نقطه کور انتخاب کنید.

جالب است بدانید که بعضی از سیستم‌های هشدار نقطه کور به شما اجازه می‌دهند که نوع هشدار و میزان حساسیت آن را سفارشی‌سازی کنید؛ البته اغلب افراد هشدارهای بصری و صوتی بلند را ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید...  کاربرد دوربین عقب خودرو در رانندگی

سیستم نقطه کور خودرو

انواع رادار نقطه کور خودرو

رادار نقطه کور خودرو معمولاً در سه نوع زیر طراحی و تولید می‌شود:

  • سیستم هشدار نقطه کور یا BSW: سیستم BSW وسایل‌نقلیه واقع در نقاط کور را تشخیص و به شما هشدار می‌دهد. بعضی از این سیستم‌ها در صورت تشخیص احتمال وقوع تصادف یا تغییر خط اشتباه نیز به شما هشدار می‌دهند.
  • سیتم کمک راننده نقطه کور یا BSA: سیستم BSA در صورت تغییر خط اشتباه یا تشخیص خطر وقوع تصادف با وسیله‌ای واقع در نقطه کور به طور خودکار اقدام به هدایت خودرو یا گرفتن ترمز می‌کند.
  • سیستم هشدار خودروی پشت سری یا RCTA: در صورتی که خودروهای کنار هم پارک شده باشند و شما بخواهید با دنده عقب از پارک بیرون بیایید، دیدی نسبت به خودروهای عبوری نخواهید داشت که احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد. تحت چنین شرایطی، سیستم RCTA با استفاده از سنسورهای نصب شده در سپر عقب، خودروهای عبوری را تشخیص و به شما هشدار می‌دهد. در صورتی که به هشدار این سیستم توجه نکنید به صورت خودکار ترمز می‌گیرد.

سیستم هشدار نقطه کور چطور کار می‌کند؟

این سیستم از سنسورهای راداری استفاده می‌کند که در هر دو طرف خودرو و نزدیک به عقب خودرو قرار گرفته است. هنگامی که خودرویی در نقطه کور خودرو شما تشخیص داده شود، علامتی روی آینه بغل ظاهر می‌شود.

همچنین این سیستم در زمانی که می‌خواهید خودرویتان را از پارک دربیاورید نیز کاربرد دارد و اگر خودرویی از به خودروی شما نزدیک شود، هشدار می‌دهد. در این هنگام علامت چشمک‌زنی روی آینه بغل خودرو نمایش داده می‌شود و همچنین به‌صورتی صوتی نیز هشدار داده می‌شود.

این سنسورها امواج را ارسال می‌کنند و سپس امواج برگشتی را دریافت می‌کنند و بدین شکل موانع و یا خودروهایی را که در نقطه کور قرار دارند، شناسایی می‌کنند. همچنین این سنسورها توانایی تشخیص رنگ سیاه آسفالت و رنگ سفید خط‌کشی‌های خیابان را نیز دارند.

خودروهای دارای هشدار نقطه کور

با وجود اینکه فناوری هشدار نقطه کور در دسترس همه قرار دارد اما متاسفانه جزو استانداردهای ایمنی خودروها نیست و در بسیاری از خودروهای ارزان‌قیمت استفاده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید...  علت و علائم خرابی برف پاک کن خودرو

البته خودروسازان به این نکته واقف هستند که نصب این سیستم در آینه‌های بغل همه خودروها توجیه اقتصادی ندارد، به‌دلیل اینکه آینه بغل می‌تواند به راحتی شکسته و خراب شود و تعویض آنها در صورت استفاده از سیستم هشدار نقطه کور هزینه زیادی روی دست دارندگان خودروهای ارزان قیمت می‌گذارد.

مرسدس بنز

با این تفاسیر، سیستم هشدار نقطه کور باید یکی از استانداردهای ایمنی خودرو باشد، برای مثال همه محصولات مرسدس بنز دارای سیستم هشدار نقطه کور هستند و این سیستم توانسته جان افراد زیادی را نجات دهد.

بی ام ‌و

جای تعجب است که دیگر خودروسازان آلمانی، مثل مرسدس بنز عمل نمی‌کنند. هشدار تغییر لاین یکی از استانداردهای ایمنی در خودروهای بی ام و سری ۳ به بالای بی ‌ام‌ و است و به این ترتیب خودروهای سری پایین‌تر BMW از این فناوری بی‌بهره‌اند و همین طور هیچ کدام از خودروهای مینی، از زیرمجموعه‌های بی ام و، از سیستم هشدار نقطه کور استفاده نمی‌کند.

آئودی

سیستم هشدار نقطه کور به‌صورت استاندارد روی مدل‌های A4 به بالا نصب می‌شود اما مالکان مدل‌های A3 به پایین، برای نصب این سیستم بر روی خودروهایشان باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنند.

فولکس واگن

فولکس واگن پولو به دلیل اینکه قدیمی شده فاقد فناوری هشدار نقطه کور است، با این حال بیشتر مدل‌های میان‌رده و بالارده این خودروساز آلمانی دارای این تکنولوژی است.

هیوندا

به‌طور کلی برای اینکه از این فناوری استفاده کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید. هیوندا جنسیس به‌صورت استاندارد از تکنولوژی هشدار نقطه کور بهره می‌برد، اما برای استفاده از این فناوری در سایر مدل‌ها باید هزینه آن را پرداخت کنید.

تویوتا

استفاده از سیستم هشدار نقطه کور در محصولات تویوتا مشابه استفاده از آن در خودروهای تولید هیوندای است. البته بیشتر مدل‌های لکسوس به جز مدل RC از این سیستم بهره می‌گیرند.

مزدا

سیستم هشدار نقطه کور روی مزدا ۶، CX-5، CX-9 و MX-9 قرار دارد، اما برای استفاده از آن در مدل‌های ۳ و CX-3 مزدا باید هزینه کنید. این فناوری به هیچ صورت در مزدا ۲ وجود ندارد و نصب نیز نمی‌شود.

فورد

اگر خودروی فورد دارید، می‌توانید با پرداخت ۱۳۰۰ دلار یک بسته ایمنی تهیه کنید که سیستم BLIS (سیستم اطلاعات نقطه کور) یکی از آپشن‌های آن است.

ولوو

سیستم BLIS (سیستم اطلاعات نقطه کور) در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت ولوو ابداع شد.

بیشتر بخوانید...  محبوب ترین آپشن‌ های خودرو

کیا

شرکت کره ای کیا نیز در بعضی از خودروهای خود از سیستم هشدار نقطه کور استفاده می‌کند. این سیستم در این شرکت «دستیار جلوگیری از برخورد نقطه کور» یا به‌طور مخفف BCA نامیده می‌شود.

فروشگاه لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت ترمز خودرو های ایرانی و خودرو خارجی از جمله تویوتا، هیوندا، میتسوبیشی و … با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت.

سیستم نقطه کور خودرو

نکاتی که باید برای استفاده از سیستم هشدار نقطه کور خودرو بدانید:

  • اطمینان حاصل کنید که سنسورهای هشدار دهنده نقاط کور خودرو توسط رطوبت، برف، خاک، باران و … مسود نشده باشد.
  • دفترچه راهنمای مخصوص خودرو در خصوص سیستم هشدار نقطه کور را مطالعه فرمایید.
  • هشدار نقاط کور در اصل برای بزرگراه ها و محیط‌هایی که سرعت بالا دارید بهینه شده است و امکان دارد در زمان حرکت آرام شما با خودرو کار نکند.
  • برخی از هشدارهای نقاط کور متاسفانه دوچرخه سوارها و موتورسواران را پوشش نمی‌دهد پس دقت لازم را داشته باشید و خودتان نیز نقاط کور را از کنار شانه‌های خودرو بررسی کنید.

مزایای سیستم هشدار نقطه کور خودرو

با توجه به آنچه گفته شد، مزایای سیستم نقطه کور عبارتند از:

  • سنسور نقطه کور منجر به افزایش آگاهی شما از محیط اطراف و کاهش خطرات ناشی از پیچیدن به راست یا چپ می‌شود.
  • با استفاده از این سیستم برای اطلاع از وجود خودرو در کناره‌ها لازم نیست مستقیماً به اطراف نگاه کنید و در نتیجه با تمرکز بیشتری به روبه‌رو نگاه خواهید کرد.
  • با توجه به اینکه این سیستم شما را از توجه دائم به محیط اطراف بی‌نیاز می‌کند، در رانندگی‌های طولانی‌مدت از خستگی شما می‌کاهد.

معایب سیستم هشدار نقطه کور خودرو

  • این فناوری بیشتر در جاده و بزرگراه‌ها کاربرد دارد و در خیابان‌های درون‌شهری یا فرعی کاربرد چندانی ندارد زیرا حداقل سرعت شما باید حدود 50 کیلومتر در ساعت باشد.
  • اگر بین خطوط رانندگی نمی‌کنید یا جاده موردنظر فاقد خط‌کشی باشد، این سیستم تقریباً بلااستفاده است زیرا در اکثر موارد برای تشخیص به خطوط جاده نیاز دارد.
  • اگر سنسور واقع روی سپر عقب با گل‌ولای پوشیده شود، سیستم قابلیت خود را از دست می‌دهد.
  • عملکرد سنسور نقطه کور در سر پیچ‌ها چندان قابل‌قبول نیست.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید