مقالات تخصصی

روش‌ استفاده درست از کولر خودرو

استفاده درست از کولر خودرو

یکی از مواردی که حین رانندگی در فصول گرم سال باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، روش استفاده درست از کولر خودرو است. استفاده صحیح از کولر خودرو از آن جهت حائز اهمیت است که ضمن تأثیر بر سلامتی راننده و سرنشینان خودرو، در کیفیت رانندگی و همچنین حفظ عمر مفید سیستم تهویه نیز مؤثر است. حتما تابه‌حال نکات مختلفی را راجع‌به روش راه‌اندازی کولر خودرو شنیده‌اید و احتمالا در مورد صحت هرکدام از این توصیه‌ها دچار تردید شده‌اید.

در مورد روش درست به‌کارگیری کولر خودرو شایعات زیادی وجود دارد که به دلیل تکرار زیاد نمی‌توان در مورد درستی یا نادرستی آن‌ها مطمئن بود. البته جای هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا در این مقاله قصد داریم تمامی جزئیات «روش‌ استفاده درست از کولر خودرو» را خدمت شما مخاطبین گرامی توضیح دهیم؛ لطفا تا پایان این مطلب با لنت ترمز همراه باشید.

تهویه خودرو چیست؟

بسیاری از مردم تصور می کنند سیستم تهویه خودرو،فقط از بخاری و کولر تشکیل شده است. یک حالت دیگر هم در سیستم تهویه خودرو وجود دارد و آن، حالت “پنکه ” است .

پنکه هنگامی است که هوا از بیرون وارد اتاق می شود، بدون این که بخاری یا کولر درگیر باشد.

اصولا این حالت مختص زمانی است که هوای داخل اتاق، نه سرد است و نه خیلی گرم و فقط نیاز به تهویه دارد تا هوا از حالت خفگی درآید.

حسن انجام این کار و اصلا مزیت استفاده از سیستم تهویه و کولر این است که از بازشدن پنجره ها جلوگیری می کند. این کار نه تنها جلوی ورود سروصدا و آلودگی را می گیرد، بلکه با بهبود وضع آیرودینامیکی بدنه، باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا و بهبود ایمنی و پایداری در جاده می شود.

 استفاده درست از کولر خودرو

نکاتی ساده و کوتاه برای استفاده مناسب از کولر خودرو:

چک کردن سلامت کولر

پیش از فصل تابستان کولر خودرویتان را چک کنید و از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن اطمینان حاصل نمایید.

تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه خودرو از رشد باکتری های و قارچ ها در کولر جلوگیری کنید .

استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو تا ۸۰ درصد میزان قارچ ها و آلودگی ها هوا را کاهش می دهد.

این کار برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و بهره گیری بیشتر از سرمای کولر ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید...  معرفی ویژگی های لنت ترمز الیگ

پارک نکردن در آفتاب

زیر آفتاب شدید خودرو خود را پارک نکنید.

اگر مجبور شدید زیر نور آفتاب خودرویتان را پارک کنید ، هنگام روشن کردن و حرکت خودرو شیشه ها را پایین بکشید.

و در نهایت دستگاه تهویه (بدون کولر) را روشن کنید تا هوا عوض شود .

سرعت خودرو

در خودروهای کمتر از ۶ سیلندر وقتی که کولر مشغول کار است به خصوص در خودروهای کمتر از ۶ سیلندر از توان خودرو کاسته می شود.

در این شرایط پدال گاز را فشار ندهید و از حرکت با سرعت بالا در مسیرهای طولانی، خودداری کنید.

در صورت داشتن سرعت زیاد به موتور فشار می آید و مصرف سوخت زیاد می شود.

خاموش کردن کولر

کولر را چند دقیقه ای هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی هایی با شیب تند خاموش کنید و یا از درجه کم آن استفاده نمایید.

بستن پنجره ها

هنگام حرکت خودرو پنجره ها را ببندید تا فشار کمتری به کولر وارد شود.

هرچه فشار به خودرو کم شود مصرف سوخت کمتر می شود.

در صورت باز بودن حتی یک پنجره هوای خنک داخل خودرو سریع از دست می رود.

اگر باد کولر موجب حساسیت یا اذیت شما می شود ، یکی از پنجره های نزدیک را کمی پایین بیاورید .

شارژ کردن گاز کولر خودرو تنها توسط مکانیک

گاز کولر خودرو همان گاز فرئون و کاملا سمی می باشد. چون سمی است هیچ گاه خودتان اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و کارتان را به مکانیک بسپارید.

آیا استفاده از کولر خودرو منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود؟

پیش از هر چیز بهتر است در مورد یکی از شایعاتی صحبت کنیم که احتمالا بارها آن را شنیده‌اید. افزایش مصرف سوخت خودرو درصورت استفاده از کولر، یکی از مهم‌ترین شایعاتی است که حتما به گوش شما نیز خورده است. بسیاری از رانندگان به همین دلیل ترجیح می‌دهند از کولر خودرو استفاده نکنند و درعوض شیشه‌های خودرو را پایین دهند.

توجه داشته باشید که پایین دادن شیشه‌ها به‌دلیل تغییر شرایط آئرودینامیکی خودرو، به‌صورت غیرمستقیم موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود؛ علاوه‌بر این آلاینده‌ها و گردوغبار موجود در هوای بیرون نیز مستقیما به داخل کابین انتقال پیدا می‌کنند. افزایش مصرف سوخت ناشی از باز بودن پنجره‌ها، در سرعت‌های بالا افزایش می‌یابد و در چنین مواقعی استفاده از کولر بهترین راه برای خنک کردن فضای داخل کابین و کاهش مصرف سوخت خودرو محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید...  نحوه ترمز کردن روی برف و یخ

با یک مقایسه ساده می‌توان متوجه شد که به‌طورکلی روشن کردن کولر در مقایسه با باز کردن پنجره‌ها انتخاب بسیار بهتری است؛ چراکه آسایش بیشتری را فراهم می‌کند و هوای تمیزتری را هم در اختیار سرنشینان خودرو قرار می‌دهد. حذف سروصدای محیط بیرون نیز یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از کولر خودرو نسبت به پایین دادن شیشه‌ها است. با تمام این تفاسیر چنانچه صرفه‌جویی در مصرف سوخت مهم‌ترین ملاک شما حین رانندگی در یک روز آفتابی و گرم باشد، می‌توانید از حالت فن (پنکه) استفاده کنید تا بدون راه‌اندازی سیستم کولر (AC) بتوانید از هوای نسبتا تازه‌ در داخل کابین برخوردار شوید.

توصیه‌هایی برای استفاده درست از کولر خودرو

در این بخش از مقاله روش‌ استفاده درست از کولر خودرو به‌توصیه کارشناسان می‌پردازیم:

  • جریان مستقیم هوای ورودی از کولر می‌تواند باعث گرفتگی ماهیچه‌ها شود، لذا به تنظیم دریچه‌های کولر توجه داشته باشید.
  • در سیستم تهویه برخی از خودروهای مدرن، قابلیتی به نام Driver Only به چشم می‌خورد که با فشردن آن غیر از دریچه‌های سمت راننده، سایر خروجی‌های سیستم تهویه اتومبیل غیرفعال می‌شوند. استفاده از این حالت ضمن کاهش فشار بر روی کمپرسور کولر، در کاهش مصرف سوخت نیز تأثیرگذار خواهد بود.
  • در توقف‌های طولانی خودرو یا رانندگی با سرعت پایین، بهتر است که از کولر استفاده نکنید.
  • رطوبت موجود در محفظه کولر باعث فراهم شدن فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود، برای همین تعویض مرتب فیلتر تصفیه هوا اهمیت زیادی دارد.
  • هنگام رانندگی در مسیرهای سربالایی، برای جلوگیری از وارد آمدن فشار مضاعف به سیستم تهویه، کولر را خاموش کرده و یا درجه آن را کم کنید.
  • همیشه دریچه‌های کولر را تمیز نگه‌دارید تا بتوانید از حداکثر کارایی سیستم تهویه استفاده کنید.
  • سیستم کولر خودرو را در هنگام استارت‌زدن خاموش نگه‌دارید.
  • هنگام رانندگی داخل تونل‌های بزرگ یا زمانی‌که هوای بیرون بیش‌ازحد آلوده است، حتما کولر اتومبیل را خاموش کرده یا سیستم تهویه را در حالت گردش هوای داخلی قرار دهید.
  • توصیه می‌شود هرماه یک‌بار به مدت سی دقیقه کولر را روشن کنید تا گاز کولر در سیستم تهویه اتومبیل ته‌نشین نشود. این کار را در تمام مدت سال و حتی در ماه‌های سرد انجام دهید.
  • چنانچه در فصل سرد شیشه‌های خودرو بخار گرفت، روشن کردن کولر هم‌زمان با استفاده از حالت بخاری می‌تواند روش مؤثری برای کاهش بخارهای موجود بر روی شیشه‌ها باشد، زیرا جذب رطوبت هوای داخل کابین یکی از ویژگی‌های کولر خودرو به‌حساب می‌آید.
بیشتر بخوانید...  7 نشانه برای زمان تعویض لنت ترمز

 استفاده درست از کولر خودرو

نبایدهای روشن کردن کولر خودرو

روشن کردن کولر خودرو در سر بالایی‌ها

از روش های صحیح روشن کردن کولر خودرو در سربالایی این است که اصلا آن را روشن نکنید! با این کار نه تنها روشن کردن خودرو را با مشکل مواجه می‌سازید بلکه کولر نیز عملکرد درستی ندارد.

پس بهتر است در سربالایی فن خودرو را خاموش کنید. پس از خاموش کردن شیشه‌های اتومبیل را پایین بکشید. بعد از عبور از سربالایی، از کولر خودرو استفاده نمایید.

استفاده از کولر خودرو در حالت ایستاده

برخی از افراد مایل هستند تا از کولر ماشین در حالت ایستاده استفاده کنند. بهتر است بدانید که در این حالت میزان سوخت مصرفی خودروی خود را زیاد می کنید!

علاوه بر این در این حالت، با تحمیل فشار بیشتر به موتور، سبب گرم شدن بیش از اندازه آن نیز می‌شوید. بنابراین روشن کردن کولر خودرو در حالت ایستاده درست نیست. در صورتی که ضرورت زیادی ندارد، از روشن کردن کولر خودرو در حالت ایستاده اجتناب کنید.

(البته این امر درباره خودروهای شش سیلندر و بالاتر کمی متفاوت است چراکه آستانه تحمل بالاتری در این خودروها وجود دارد.)

خلاصه مقاله

استفاده درست از کولر خودرو در فصول گرم سال بسیار مهم است و تأثیر زیادی بر سلامتی راننده و سرنشینان، کیفیت رانندگی و عمر مفید سیستم تهویه دارد. برای استفاده مناسب از کولر خودرو باید سلامت کولر را چک کرد، فیلترهای تصفیه هوا را تمیز کرد، خودرو را زیر آفتاب پارک نکرد، در سرعت کم کولر را خاموش کرد. همچنین پنجره‌ها را بسته و حتی یک پنجره را باز نگه نداشته و گاز کولر را تنها توسط مکانیک شارژ کرد.

– استفاده از کولر خودرو برای خنک کردن فضای داخل کابین و کاهش مصرف سوخت مناسب است.
– باز کردن پنجره‌ها موجب افزایش مصرف سوخت و ورود آلاینده‌ها به داخل کابین می‌شود.
– استفاده صحیح از کولر خودرو شامل تنظیم دریچه‌های کولر، استفاده از حالت Driver Only، عدم استفاده در توقف‌های طولانی، تعویض مرتب فیلتر تصفیه هوا و خاموش کردن در تونل‌ها و هوای آلوده است.
– روشن کردن کولر خودرو در سربالایی و در حالت ایستاده مناسب نیست و می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت و گرم شدن بیش از اندازه موتور شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید