مقالات تخصصی

دلایل زود تمام شدن لنت ترمز یک چرخ

دلایل زود تمام شدن لنت ترمز یک چرخ

لنت ترمز یکی از عوامل مهم در عملکرد سیستم ترمز خودرو است. با این حال، در برخی موارد ممکن است تمام شدن لنت ترمز یک چرخ زودتر از دیگر چرخ ها اتفاق بیفتد. این مشکل ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله عدم تعادل در توزیع نیروی ترمز، کیفیت نامناسب لنت ترمز یا استفاده نامناسب از ترمز باشد. برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می شود که همیشه از لنت ترمز با کیفیت و مطابق با نوع خودرو استفاده شود و همچنین برای ترمز زدن، از روش های مناسب و متعارف استفاده شود. که در ادامه مقاله از لنت ترمز بیشتر و مفصل تر در این باره صحبت خواهیم کرد.

علت تمام شدن لنت یک چرخ

دلایل متعددی می‌تواند موجب فرسایش ناموزون لنت‌های ترمز خودرو شوند؛ در ادامه به توضیح مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

تنوع ضخامت دیسک ترمز (DTV)

تنوع ضخامت دیسک، اصطلاحی مکانیکی برای شرایطی است که دیسک چرخ‌ها دارای ضخامت متفاوتی بوده و درطول زمان به‌طور ناموزون فرسوده ‌شده‌اند. این مشکل می‌تواند به دلیل چسبندگی کالیپر، زنگ‌زدگی، چسبیدن گرد و غبار به بخش‌های مختلف لنت و دیسک یا وارد‌آوردن فشارهای مکرر و طولانی مدت به پدال ترمز بروز پیدا کند.

در شرایط نرمال و استاندارد، سطح دیسک چرخ، صاف و صیقلی و هموار است. هنگامی‌که ضخامت دیسک‌ها متفاوت باشد، لنت‌های ترمز باید با درجات مختلفی از اصطکاک ، به دیسک چرخ فشار وارد کنند. یا به عبارتی دیگر، لنت‌های ترمز با نسبت‌های متفاوتی به دیسک چرخ متصل شده و همین موضوع موجب می‌شود تا یکی از لنت‌ها سریع‌تر از سایر آن‌ها فرسوده شود.

چسبندگی کالیپر و یا پیستون‌ها

وظیفه کالیپر ترمز، تماس لنت‌های ترمز به دیسک چرخ است. بدون استفاده از کالیپر ترمز، لنت به‌درستی با دیسک چرخ تماس پیدا نکرده و توقف خودرو دچار مشکل می‌شود. از آنجا که این کالیپرهای ترمز تحت فشار و گرمای شدید هستند ممکن است گاهی چسبندگی پیدا کنند و قفل شوند؛ این امر می‌تواند ناشی از وجود جرم و آلودگی در کالیپر و یا حتی در سمت پیشتون‌ها باشد که در طول زمان انباشته می‌شوند. قفل‌شدن یا چسبندگی کالیپر موجب می‌شود که لنت‌‌‌های ترمز همچنان در تماس با دیسک‌ها باقی بمانند و در اثر اصطکاک و گرمای زیاد، زودتر از حد معمول فرسوده شوند. همچنین با توجه به اینکه کالیپرها روی هرچرخ به‌طور مستقل کار می‌کنند؛ در چنین شرایطی، ممکن است یکی از لنت‌های ترمز زودتر از بقیه فرسوده شود.

بیشتر بخوانید...  دلیل داغ شدن دیسک ترمز و علائم خرابی لنت

تمام شدن لنت ترمز یک چرخ

علت تمام شدن لنت ترمز یک چرخ: مشکلات دیسک ترمز

اگر سطح دیسک کاملاً صاف و هموار نباشد یا تاب برداشته باشد، می‌تواند علت تمام شدن لنت یک چرخ تلقی شود. تاب برداشتن دیسک هنگامی اتفاق می‌افتد که راننده هنگام حرکت در یک مسیر سرپایینی، برای تغییر سرعت خودرو، پدال ترمز را فشار دهد؛ در چنین شرایطی، اگر زمین مرطوب باشد و آب سرد بر روی دیسک گرم پاشیده شود؛ بلافاصله دیسک به علت تغییر ناگهانی دما، تاب برمی دارد. با موج‌دار شدن دیسک، لنت ترمز تنها در نقاط خاصی با آن تماس پیدا می‌کند؛ همچنین موقع فشار‌دادن ترمز، پدال ترمز دچار لرزش می‌شود و در این حالت، ممکن است لنت ترمز یکی از چرخ‌ها بیشتر دچار سایش شود.

خوردگی پین‌ها: علت تمام شدن لنت ترمز یک چرخ

پین‌های کشویی (Slide Pins) که جنس آن‌ها فلزی است به کالیپر ترمز اجازه می‌دهند تا با چرخ‌ها به جلو و عقب حرکت کند. هنگامی‌که این پین‌ها دچار خوردگی می‌شوند، کالیپر دیگر نمی‌تواند حرکت کند و در موقعیتی خاص قفل می‌کند که موجب می‌شود پدهای طرف مورد نظر سریع‌تر از طرف دیگر دچار ساییدگی شوند و تمام شدن لنت یک طرف را رقم بزند. استفاده از یک برش سیم و کمی روغن از خوردگی پین‌ها جلوگیری می‌کند.

عدم نصب صحیح لنت ترمز

یکی از دلایل تمام شدن لنت یک چرخ، عدم نصب صحیح هر پد لنت در محل کالیپر است. درصورتیکه به دلایل مختلف نظیر وجود آلودگی در کالیپر یا بی‌دقتی در تعویض و نصب، لنت به‌ طور صحیح در محل خود نصب نشود، به‌درستی با دیسک چرخ در تماس نبوده و می‌تواند موجب بروز سر و صدای اضافی و سایش ناهموار در سطح لنت و درنهایت خرابی دیسک ترمز شود. بنابراین جهت تعویض لنت ترمز نیز باید نهایت دقت بکار برده شود تا موجب بروز مشکلات و هزینه‌های اضافی برای شما نگردد.

بیشتر بخوانید...  علت کم شدن روغن ترمز چیست؟

خرابی شلنگ ترمز: دلیل تمام شدن لنت ترمز یک چرخ

چنانچه به هر دلیل شلنگ ترمز فرسوده شده و خراب شود؛ موجب می‌گردد تا فشار بیش از حد بر روی سیستم هیدرولیک خودرو وارد ‌شود. این امر ممکن است کالیپر را به سمت بیرون منحرف کند. در نتیجه لنت ترمز در امتداد دیسک کشیده می‌شود و لنت یک طرف را بیشتر دچار ساییدگی می‌کند؛ بنابراین می‌تواند علت تمام شدن لنت یک طرف تلقی شود.

چگونه متوجه شویم که لنت ترمز  یک چرخ زودتر تمام شده؟

لنت‌های ترمز، یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم ترمز خودرو به شمار می‌روند و با فرسودگی آن‌ها، نشانه‌های آن به تدریج آشکار می‌شوند. علائم مختلفی می‌توانند علت زود تمام شدن لنت ترمز تلقی گردند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از مهم‌ترین علائم تمام شدن لنت ترمز، روشن شدن چراغ هشدار ترمز است.
  • درصورتی که از لنت‌های ترمز صدای خش‌خش یا خرخر شنیده می‌شود، می‌تواند نشان دهنده تمام شدن لنت و تماس لایه فلزی آن با دیسک باشد. در چنین شرایطی اگر خودرو متوقف نشود، دیسک ترمز آسیب می‌بیند.
  • شنیدن صدای سوت لنت، درصورتی که پس از مدتی قطع نشود و ادامه‌دار باشد، می‌تواند نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز باشد.
  • دیگر علامت تمام شدن لنت ترمز، عدم توقف خودرو هنگام ترمز گرفتن است.
  • نشانه دیگری که می‌تواند علت زود تمام شدن لنت یک چرخ باشد، کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن است. در این شرایط، با فشار دادن پدال ترمز، لنت ترمز تمام شده به کندی درگیر می‌شود و خودرو به طرفی که لنت ترمز بیشتری دارد متمایل می‌شود.
  • واکنش کند سیستم ترمز نیز می‌تواند نشان دهنده تمام شدن لنت‌های ترمز باشد. به‌طوری که برای متوقف کردن خودرو، باید پدال ترمز را بیشتر و به مدت طولانی‌تری فشار دهید

تمام شدن لنت ترمز یک چرخ

آیا با تمام شدن لنت ترمز یک چرخ، می‌توان فقط همان لنت را تعویض نمود؟

با توجه‌ به اینکه لنت و دیسک چرخ در چرخ‌های جلو یا عقب با هم در تماس هستند؛ حتی اگر یکی از لنت‌های ترمز بیشتر از سایر لنت‌ها فرسوده شده باشد، توصیه نمی‌شود که تنها همان‌ را تعویض کنید. بهتر است همیشه لنت‌های ترمز را به‌صورت جفتی جایگزین نمایید. اگر تنها یکی از لنت‌ها را تعویض کنید، با چرخ دیگر مطابقت نداشته و ممکن است برای رانندگی و ترمز گرفتن ایمن نباشد.

بیشتر بخوانید...  معرفی برند لنت ترمز جنیون پارت

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خودرو های ایرانی و خارجی با کیفیت بالا و برترین برند های مطرح جهان لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی، لنت ترمز کیا و …

خلاصه مقاله

لنت‌های ترمز خودرو ممکن است به دلایل مختلفی ناموزون شوند. این علل شامل تنوع ضخامت دیسک ترمز، چسبندگی کالیپر و یا پیستون‌ها، مشکلات دیسک ترمز، خوردگی پین‌ها، عدم نصب صحیح لنت ترمز و خرابی شلنگ ترمز هستند. این مشکلات ممکن است باعث تمام شدن لنت یک چرخ شود.

– روشن شدن چراغ هشدار ترمز، صدای خش‌خش یا خرخر، صدای سوت لنت، عدم توقف خودرو هنگام ترمز گرفتن، کشیده شدن فرمان به یک سمت و واکنش کند سیستم ترمز، نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز هستند.
– بهتر است همیشه لنت‌های ترمز را به‌صورت جفتی جایگزین نمایید و تنها تعویض یکی از لنت‌ها توصیه نمی‌شود.

سوالات متداول

۱. چه علائمی نشان می‌دهد که لنت ترمز یک چرخ زودتر تمام شده است؟
– روشن شدن چراغ هشدار ترمز
– صدای خش‌خش یا خرخر از لنت‌های ترمز
– شنیدن صدای سوت لنت
– عدم توقف خودرو هنگام ترمز گرفتن
– کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن
– واکنش کند سیستم ترمز

۲. آیا می‌توان فقط یکی از لنت‌های یک چرخ را تعویض کرد؟
– توصیه نمی‌شود که تنها یکی از لنت‌ها را تعویض کنید بهتر است همیشه لنت‌های ترمز را به‌صورت جفتی جایگزین نمایید. تنها تعویض یکی از لنت‌ها ممکن است برای رانندگی و ترمز گرفتن ایمن نباشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید