مقالات تخصصی

دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف

دلایل ریپ زدن ماشین

آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که بلافاصله بعد از روشن‌کردن ماشین یا درحین رانندگی به‌مدت چند ثانیه ماشین دو سه بار تکان بخورد یا به اصطلاح ریپ بزند؟ دقت کنید که ریپ زدن خودرو با لرزش خودرو متفاوت است و دلایل آنها یکی نیست. ریپ زدن خودرو ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد، بااین‌حال جز در چند مورد، معمولا دلایل ریپ زدن ماشین شبیه به هم است.

معمولا رایج‌ترین موارد ریپ زدن، یکی ریپ زدن ماشین در هنگام شتاب گرفتن است و دیگری، ریپ زدن ماشین در هنگام استارت ‌زدن. تقریبا در همه موارد، ریپ زدن ماشین به معنای وجود مشکلی است که باید به‌سرعت بررسی شود. در ادامه مقاله از لنت ترمز بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

منظور از ریپ زدن خودرو چیست؟

اصطلاح ریپ زدن ماشین به زبان انگلیسی “Misfire” است. وقتی موتور خودرو به درستی کار نکند یا برای چند لحظه به‌طور کامل از کار بیفتد، اصطلاحا ماشین ریپ می‌زند. نشانه اصلی بروز این اتفاق، لرزش‌هایی است که در خودرو احساس می‌کنید. اختلال در عملکرد موتور می‌تواند ریشه در عوامل گوناگونی داشته باشد. گ  اهی اوقات ایراد مربوط به سیستم سوخت‌رسانی است. در مواقعی شمع‌های خودرو به‌درستی فرآیند احتراق را انجام نمی‌دهند. خرابی قطعات موتور نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز این اتفاق شود.

رایج‌ترین دلایل ریپ زدن ماشین

فرقی نمی‌کند که درباره ریپ زدن خودرو پراید صحبت کنیم یا به دنبال دلایل ریپ زدن ماشین اتومات باشیم. مجموعه‌ای از عوامل را می‌توان در این خصوص برشمرد که در انواع و اقسام خودروها باعث ریپ زدن موتور می‌شوند.

از جمله مهم‌ترین دلایل ریپ زدن خودروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ریپ زدن ماشین هنگام استارت زدن

خرابی شمع جزء اصلی‌ترین دلایل ریپ زدن انواع خودرو سواری به حساب می‌آید. وقتی استارت می‌زنید، در واقع فرمان جرقه زدن شمع‌ها در موتور را صادر می‌کنید. فرسودگی شمع‌ها باعث می‌شود که جرقه برای چند لحظه آن طور که باید و شاید شکل نگیرد. در نتیجه احتراق به‌صورت ناقص در موتور رخ می‌دهد و در نتیجه شاهد ریپ زدن وسیله نقلیه برای چند ثانیه خواهید بود.

2. علت ریپ زدن بعد از تعویض شمع

گاهی اوقات بعد از تعویض شمع نیز شاهد ریپ زدن وسیله نقلیه‌تان خواهید بود. اگر مشکل بار دیگر مربوط به شمع‌ها باشد، باید در یک چیز به دنبال راه‌حل باشید. معمولا نصب و جانمایی اشتباه شمع و سیم‌های انتقال جریان الکتریکی متصل به آن باعث می‌شود تا این قطعه نتواند عملکرد درستی از خود به نمایش بگذارد. برای تعمیر ریپ زدن ماشین در این شرایط باید به سراغ حل مشکل جانمایی شمع‌ها بروید.

بیشتر بخوانید...  بررسی علت روغن سوزی ماشین

دلایل ریپ زدن ماشین

3. دلایل ریپ زدن در حالت درجا

تقریبا در تمام خودروهای جدید از سیستم انژکتور برای پاشش سوخت در محفظه احتراق موتور استفاده می‌شود. انژکتور سوخت را به صورت ذرات پراکنده درمی‌آورد تا تماس مولکول‌های آن با هوا افزایش یافته و در نتیجه کیفیت احتراق بالاتر رود. گاهی اوقات ممکن است که عملیات پاشش سوخت در انژکتور با اختلال مواجه شود. دلیل این اتفاق چیزی جز گرفتگی مجاری انژکتور نیست. تشکیل رسوب یا تجمع ذرات گرد و غبار می‌تواند باعث بروز این اتفاق شود. برای حل این مشکل که بیشتر در حالت درجا رخ می‌دهد، باید گرفتگی انژکتور را رفع کنید.

4. علت ریپ زدن خودرو در حالت بنزین و گاز

عامل دیگری که ممکن است باعث ریپ زدن وسیله نقلیه شما شود، خیلی ساده است. تمام شدن بنزین یا گاز در خودرو شما باعث می‌شود که موتور ریپ بزند. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما قبل از حرکت از طریق نشانگر روی داشبورد خودروتان، میزان سوخت را کنترل کنید. حتما قبل از روشن چراغ بنزین یا گاز، نسبت به سوخت‌گیری مجدد اقدام کنید.

گاهی اوقات شاهد ریپ زدن خودرو در سربالایی هستید. اگر سوخت به میزان کافی در باک خودرو شما وجود نداشته باشد، در سربالایی‌ها با شیب تند، سوخت به میزان کافی در اختیار محفظه احتراق قرار نمی‌گیرد. این اتفاق باعث می‌شود که فرآیند احتراق در موتور با مشکل روبه‌رو شود و در نتیجه خودرو ریپ بزند.

5. دلیل ریپ زدن ماشین در سرعت بالا  

مشکل در اگزوز خودرو معمولا در ریپ زدن هنگام روشن کردن خودرو نقشی ندارد. ولی در زمان شتاب‌ گیری و به‌خصوص سرعت‌های بالا باعث بروز اختلال در عملکرد موتور می‌شود. خروج گازهای آلاینده موتور از طریق اگزوز صورت می‌گیرد. در مسیر اگزوز یک منیفولد تعبیه می‌شود که گازها را از موتور به سمت مجرای خروجی آن هدایت می‌کند. به دلایل مختلف مانند ضربه خوردن ممکن است شاهد نشتی یا شکستگی در بدنه اگزوز خودرو باشیم. این اتفاق باعث می‌شود که جریان گازهای آلاینده از موتور به محیط آزاد مختلف شود. حتی در مواقعی شاهد برگشت گازها به درون موتور خواهید بود. در صورت بروز این اتفاق، عملکرد موتور مختلف شده و ممکن است شاهد ریپ زدن آن باشید.

بیشتر بخوانید...  بررسی علت صدای لنت ترمز

دلیل ریپ زدن ماشین می‌تواند به خراب شدن کاتالیست اگزوز نیز مربوط باشد. هر چند که این اتفاق خیلی شایع نیست. همین امروز خودروهای زیادی در جاده‌ها وجود دارند که سالهاست از عمر مفید مبدل کاتالیزور اگزوز آن‌ها سپری شده ولی بدون مشکل در خیابان‌ها تردد می‌کنند. به‌هرحال خرابی این تجیز باعث می‌شود که گازهای آلاینده مانند گوگرد به همان صورت در محیط آزاد منتشر شوند. معمولا این کاتالیزور به مرور زمان دچار گرفتگی می‌شود. ریپ زدن خودرو یا روشن نشدن آن از جمله مشکلاتی است که در این شرایط رخ می‌دهد.

6. از کار افتادن سنسور اکسیژن دلیل ریپ زدن ماشین

اشاره کردیم که وقتی احتراق ناقص در موتور رخ می‌دهد، باید منتظر ریپ زدن آن باشید. یکی از عوامل کلیدی در جلوگیری از احتراق ناقص، ترکیب کامل سوخت و اکسیژن به نسبت مناسب است. در همین راستا سنسور اکسیژن وظیفه دارد تا میزان هوای ورودی به موتور را اندازه‌گیری کرده و در سطح مجاز کنترل کند.

اگر سنسور به هر دلیلی از کار بیفتد، میزان اکسیژن ورودی به موتور افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه باید منتظر ریپ زدن خودرو باشید. در صورت تشخیص خرابی سنسور اکسیژن، راهی به جز تعویض آن پیش روی شما قرار ندارد

دلایل ریپ زدن ماشین

7. نشتی یا گرفتگی شیلنگ‌های خلاء موتور

در سیستم هر موتور در خودرو سواری شما با توجه به ظرفیت آن، تعدادی شیلنگ خلاء تعبیه می‌شود. وظیفه این شیلنگ‌ها تامین هوای مورد نیاز برای محفظه احتراق موتور است. اگر شاهد ریپ زدن خودرو هنگام حرکت هستید، یکی از دلایل آن ممکن است مربوط به نشتی یا گرفتگی این شیلنگ‌ها باشد. این موضوع باعث می‌شود که هوا به میزان کافی وارد موتور نشود و در نتیجه ترکیب سوخت و هوا به درستی صورت نگیرد. ادامه ماجرا نیز مشابه آن چیزی است که درباره خرابی سنسور اکسیژن ذکر کردیم.

8. دلیل ریپ زدن ماشین اول صبح

هیچ چیز آزاردهنده‌تر از روشن نشدن خودرو در صبح روزی که برنامه کاری فشرده‌ای دارید، نیست. اگر هنگام روشن کردن خودرو در صبح شاهد ریپ زدن آن هستید، چند عامل را باید در نظر باشید که عبارت‌اند از:

  • پارگی یا آسیب دیدن تسمه تایم
  • خیس بودن درپوش دلکو (مختل شدن عملکرد محفظه احتراق موتور)
  • خرابی کویل‌های خودرو (عدم تامین جریان برق پایدار برای جرقه زدن شمع)
  • گرفتگی فیلتر سوخت (دلیل ریپ زدن خودرو بعد از بنزین زدن)
بیشتر بخوانید...  تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP

9. ریپ زدن ماشین هنگام کولر گرفتن

طبیعی است که وقتی کولر می‌گیرید، بخشی از توان موتور کاهش پیدا کند. یکی از دلایل ریپ زدن در گرما، روشن بودن کولر خودرو شماست. قطعه اصلی در کولر، کمپرسور است.

اگر به هر دلیل کمپرسور خودرو شما آسیب ببیند، باید منتظر ریپ زدن موتور باشید. چرا که این اتفاق باعث وارد شدن فشار بیش از حد به موتور شده و یکی از عوارض آن، لرزش موتور است. توصیه می‌کنیم حتما قبل از بروز خسارت‌های سنگین، برای تعمیر کولر خودرو اقدام کنید.

10. علت ریپ زدن خودرو هنگام تعویض دنده

گاهی اوقات شاهد ریپ زدن خودرو هنگام گاز دادن و تعویض دنده هستید. این مشکل می‌تواند مربوط به برهم خوردن تنظیم موتور باشد. به‌عبارت دیگر اگر موقعیت قرارگیری قطعات مختلف موتور به‌گونه‌ای باشد که به‌صورت هماهنگ با یکدیگر کار نکنند، در حین تعویض دنده شاهد اختلال لحظه‌ای در عملکرد موتور خواهید بود. این اتفاق به‌صورت ریپ زدن و لرزش‌های ناگهانی موتور خودنمایی می‌کند. فرسایش میل سوپاپ از جمله دلایل اصلی است که باعث برهم خوردن تنظیمات موتور می‌شود.

11. ریپ زدن خودروی گازسوز در دور موتور پایین

ریپ زدن ماشین در دنده 1 و 2 یعنی وقتی خودرو گاز سوز در دور پایین قرار دارد، مربوط به تنظیم نبودن پیچ گاز است. پیچ گاز وظیفه دارد که فشار سوخت در ورود به محفظه احتراق را تنظیم کند. خراب شدن این پیچ باعث می‌شود که تنظیم فشار گاز مختلف شود و در نتیجه ورود گاز به درون محفظه احتراق در دور موتور کم، کاهش پیدا کند. این اتفاق باعث می‌شود که موتور به‌صورت لحظه‌ای خاموش شود و شاهد ریپ زدن‌ آن باشیم.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که دلایل مختلف ریپ زدن ماشین چیست. همان طور که مشاهده کردید اصلی‌ترین دلایل وقوع این مشکل، مربوط به سیستم سوخت‌رسانی خودرو است. شمع‌ها، شیلنگ‌های خلاء، سنسور اکسیژن و … از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که خرابی آن‌ها باعث خاموش شدن لحظه‌ای موتور و لرزش‌های ناگهانی آن می‌شوند. توصیه می‌کنیم که بعد از مشاهده ریپ زدن خودرو، فورا برای تعمیر به تعمیرگاه مراجعه کنید؛ چراکه عدم رسیدگی به این مشکل می‌تواند خسارت‌های سنگینی را روی دست شما بگذارد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید