مقالات تخصصی

دلایل خرابی ترمز ABS چیست؟

خرابی ترمز ABS

در این مقاله قصد داریم به دلایل خرابی ترمز ABS بپردازیم. چند سالی است که سیستم ترمز ABS به یکی از محبوب ترین سیستم های ترمز خودرو تبدیل شده است. درصد بالایی از کمپانی های خودرو سازی چه در آسیا و چه در اروپا، از این تکنولوژی برای خودرو هایشان استفاده می‌کنند.

ترمز ABS را می‌توان یک الحاقیه بسیار مهم برای سیستم ترمز معمولی تلقی کرد. با اضافه شدن این تکنولوژی به خودرو های سواری، امنیت در رانندگی تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده و درصد تصادفات نیز، با کاهش چشمگیری مواجه شده. اما این تکنولوژی هم مانند هر سیستم خودرویی دیگری در جهان، خرابی ها و ایراداتی دارد که در سریع ترین زمان ممکن باید برطرف شوند. با فروشگاه لنت ترمز همراه باشید.

سیستم ترمز ABS چگونه عمل می‌کند؟

طبیعتا برای درک ایراد هر سیستمی، ابتدا باید پروسه کار آن را بلد باشیم. این قضیه برای دیگر قطعات خودرو نیز صادق است و فقط مربوط به این تکنولوژی نیست. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، ترمز ABS در حقیقت یک بسته الحاقی یا همان یک بروزرسانی بسیار مهم و حیاتی برای سیستم ترمز خودرو ها محسوب می‌شود.

قبل از اینکه این سیستم به مجموعه ترمز خودرو ها اضافه شود، پروسه حرکت روغن ترمز و فشار به دیسک یا کاسه (متناسب با نوع ترمز خودرو) به صورت مساوی به همه‌ی چرخ ها وارد می‌شد. به این معنا که حتی در شرایط برفی که چرخ های خودرو سرعتشان نسبت به هم یک تفاوت جزئی پیدا می‌کند، باز هم فشار روغن به یک صورت است.

طبیعتا با چنین سیستمی درصد واژگونی خودرو بر اثر لیز خوردن تا حد بالایی افزایش پیدا می‌کند. چرا که چرخ های خودرو در زمان لیز خوردن، اصطکاک قبلی را ندارند و هر چرخ، به نیروی متفاوتی برای ایستادن خودرو نیاز دارد. نقش ترمز ABS نیز در همین جاست.

در این سیستم جدید خودرویی، ما شاهد 4 سنسور سرعت بر روی هر چرخ هستیم. این سنسور ها در زمانیکه که چرخ ها از اصطکاک کافی برخوردار نیستند و سرعتشان متفاوت است، به مرکز ترمز ABS یک پیام ارسال می‌کنند. سپس روغن ترمز با فشار متناسب هر چرخ به سمت لنت حرکت می‌کند و بدین صورت، خودرو بدون واژگونی می‌ایستد.

این خلاصه‌ی بسیار کوتاه و شبیه سازی شده از نحوه کار ترمز ABS بود. طبیعی است که قطعات بسیار بیشتری در این مجموعه حضور دارند که ما برای درک کلی مفهوم این ترمز، به پروسه آرمانی و اصلی آن پرداختیم. اما بر می‌گردیم به موضوع اصلی مان، یعنی مهم ترین علائم خرابی ترمز ABS.

علائم خرابی ترمز ABS

علل روشن‌شدن چراغ ABS

علت روشن شدن چراغ abs چیست؟ ترمزهای ABS برای اینکه بتوانند در هر لحظه عملکرد دقیق چرخ‌ها را بسنجند و مانع قفل‌شدن چرخ‌ها شوند، از چند سنسور استفاده می‌کنند. این سنسورها با توجه به نوع خودرو ممکن است روی هر چرخ یا در دیفرانسیل خودرو نصب شده‌ باشند.

بیشتر بخوانید...  مشکلات سیستم ترمز که باید بدانید

درصورتی‌که سیستم ترمز وسیله نقلیه با مشکل مواجه شود، این سنسورها پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و کامپیوتر نیز این اخطار را به‌صورت روشن‌شدن چراغ ABS به ‌راننده نشان می‌دهد.

نقص در سیستم ترمز ضدقفل می‌تواند هنگام ترمزگیری، باعث کاهش تسلط راننده روی خودرو شود و حتی در سرعت‌های بالا خسارات غیرقابل‌جبرانی را برای خودرو یا سرنشینان آن به‌همراه داشته باشد. در ادامه به چند دلیل روشن شدن چراغ abs خواهیم پرداخت.

  • رله ABS خراب شده باشد.
  • سوکت‌های متصل به سنسورها جابه‌جا شده‌ باشند.
  • فیوز ABS سوخته باشد.
  • پمپ ABS به‌درستی کار نکند.
  • سطح روغن ترمز کاهش یافته باشد.
  • سنسورهای چرخ به‌درستی کار نکنند.

خطرات رانندگی با چراغ ABS روشن

چراغ abs روشن شده حال باید چه کرد؟ گاهی ممکن است پس از روشن‌کردن خودرو، چراغ ABS روشن و پس از چند ثانیه خاموش شود. روشن و خاموش‌شدن لحظه‌ای چراغ ABS، نشان‌دهنده عملکرد صحیح این سیستم است و به‌هیچ‌وجه نگران‌کننده نخواهد بود؛ اما درصورتی‌که چراغ اخطار روشن بماند، نشان‌دهنده وجود اشکال در سیستم ترمز ABS است.

پس از روشن‌شدن چراغ اخطار ABS، هم‌چنان قابلیت استفاده از ترمزهای معمولی خود را دارید و مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد؛ اما باید بدانید که از این لحظه به بعد، سیستم ترمز ضدقفل خودرو به‌درستی کار نمی‌کند و اگر نیاز به سیستم ترمز ABS پیدا کنید، ممکن است این سیستم فعال نباشد.

در این شرایط، توصیه می‌شود که به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه و در جهت رفع مشکل پیش‌آمده اقدام کنید؛ زیرا سیستم ترمز ضدقفل در حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن نقشی اساسی ایفا می‌کند.

مهم ترین علائم خرابی ترمز ABS کدامند؟

همانطور که خودتان نیز می‌دانید، ترمز ABS یک سیستم ترمز هوشمند است. به این معنی که برخلاف دیگر قطعات ، نیاز به دقیق گوش کردن صدای های اتومبیل یا مواردی از این قبیل ندارید. اولین علامتی که از وجود نقص در این نوع ترمز خبر می‌دهد، خود چراغ ABS است.

چراغ های هشدار دهنده از جمله همین چراغ، از مهم ترین نشانه ها برای فهمیدن خرابی ترمز ABS هستند که به راحتی راننده را متوجه می‌سازند. اما این چراغ به چه معناست؟

زمانی که این چراغ به نمایش در می‌آید. باید بدانید که سیستم ABS شما به طور کلی از کار افتاده. البته به این نکته توجه داشته باشید که ترمز معمولی شما هنوز سالم است و کار می‌کند. اما دیگر دارای خاصیت ضد قفل نیست.

بنابراین در رانندگی باید بیشترین احتیاط لازم را داشته باشید. چرا که در صورت از دست رفتن اصطکاک چرخ ها با زمین (مخصوصا در شرایط برفی)، احتمالی واژگونی خودرو بسیار بالاست. در این حالت سعی کنید با کمترین سرعت ممکن، خودروی خود را به یک مرکز تعمیر خودرو برسانید و نسبت به خرابی ترمز ABS خود اقدام کنید.

بیشتر بخوانید...  علائم خرابی پمپ ترمز خودرو کدامند؟

اما در بعضی موارد، موضوع به طور کلی چیز دیگری است. اگر همزمان با روشن شدن چراغ ABS. چراغ اخطار ترمز نیز روشن شود، به احتمال بسیار زیاد سیستم ترمز خودروی شما دچار مشکل شده و هر لحظه امکان دارد که کارایی خود را از دست بدهد. این پدیده معمولا به چند دلیل اتفاق می‌افتد:

کاهش کیفیت روغن

ایراد بعدی که می‌تواند در سیستم هیدرولیک خودرو رخ داده باشد، کاهش کیفیت روغن ترمز است. اگر سال هایی زیادی است که از روغن ترمز خود استفاده می‌کنید و برای تعویض روغن ترمز اقدام نکرده‌اید، به احتمال زیاد تا به حال درصد بسیار زیادی رطوبت به خود جذب کرده است. وجود رطوبت در روغن باعث می‌شود تا سیستم هیدرولیکی ترمز شما به خوبی عمل نکند.

وجود ایراد در پمپ ها

مورد شایع بعدی که باعث اختلال در سیستم ترمز خودرو ها شده، وجود نقص و خرابی پمپ ترمز است. در پروسه عملکرد روغن ترمز، زمانیکه سیلندر ها به جهت مخالف به عقب می‌روند تا روغن از پمپ ترمز جریان پیدا کند، وجود نقص در پمپ می‌تواند همه چیز را عوض کند. اگر این قطعه به خوبی نتواند به روغن ترمز نیرو وارد کند، نتیجه ای به جز از کار افتادن کلی ترمز نخواهد داشت.

پدال ترمز به فشار بیشتری نیاز دارد

هنگامی‌که تمام اجزای سیستم ترمز به‌درستی کار کنند، فشار دادن پدال ترمز، به تلاش بسیار کمی نیاز دارد و پس از فشار دادن آن، بلافاصله اثر آن را در کاهش سرعت خودرو مشاهده خواهید کرد. اگر متوجه شدید که به‌مروز زمان، برای دستیابی به همان مقدار نیروی ترمز، نیاز به تلاش بیشتری برای فشار دادن پدال ترمز دارید، در واقع، یکی از علائم خرابی ترمز abs  را مشاهده کرده‌اید و باید به فکر عیب‌یابی و رفع آن باشید.

قفل شدن پدال ترمز

سیستم ترمز ABS، به‌گونه‌ای طراحی شده تا در هنگام ترمزگیری شدید از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کند؛ با این‌حال، یکی از علائم خرابی سنسور ای بی اس، این است که حتی در هنگام رانندگی و در شرایط عادی، ترمزهای خودرو قفل می‌شوند. در چنین شرایطی ممکن است صدای نویز کلیک مانندی نیز شنیده شود.

درصورتی‌که متوجه شدید که پدال ترمز خودرو شما به‌طور مداوم قفل می‌شود یا فشار دادن آن به‌سختی امکان‌پذیر است، احتمال ازکار افتادن ترمز ABS وجود دارد و لازم است که برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

علائم خرابی ترمز ABS

عملکرد نادرست سرعت‌سنج

یکی از علائم خرابی بلوک abs این است که سرعت‌سنج خودرو عملکرد صحیحی نداشته باشد. درحقیقت، سیستم ترمز abs برای تعیین زمان قفل کردن ترمزها از سرعت‌سنج استفاده می‌کند. به‌این ترتیب، درصورتیکه سیستم ترمز، اطلاعات سرعت را به اشتباه دریافت کند، احتمال قفل شدن ترمزهای خودرو هنگام رانندگی در شرایط عادی وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید...  با بهترین سیستم ترمز خودرو آشنا شوید

عدم واکنش سیستم ترمز

از جمله علائم خرابی سنسور abs، این است که ترمزهای خودرو هیچگونه واکنشی نسبت به فشار دادن پدال ترمز نشان نمی‌دهند؛ درحالیکه سیستم ترمز abs باید به‌سرعت نسبت به کمترین نیرویی که به پدال ترمز وارد می‌شود، عکس‌العمل نشان دهد. بنابراین درصورتی‌که پدال ترمز را تا انتها فشار می‌دهید اما ترمز ای بی اس، چرخ‌ها را درگیر نمی‌کند، خودرو را متوقف کنید و در اسرع وقت از یک متخصص کمک بگیرید.

این مشکل ممکن است ناشی از آسیب‌دیدگی و خرابی لنت‌های ترمز باشد یا اینکه سیستم هیدرولیک خودرو دچار نقص شده باشد. ایجاد نقص در سیستم هیدرولیک خودرو می‌تواند ناشی از وجود هوا در روغن ترمز ای بی اس یا نشتی روغن موتور باشد.

ضربه زدن پدال ترمز هنگام ترمزگیری

ارسال پیام خطا از سوی سنسور  abs به سیستم ترمز، موجب می‌شود که ضربه‌ زدن پدال ترمز را تجربه کنید؛ چراکه با دریافت اطلاعات ناصحیح، سیستم به اشتباه تصور می‌کند که درحال رانندگی در جاده‌ای لغزنده هستید. این موضوع موجب می‌شود که abs و کنترل کشش به‌کار بیفتد و ضربه ‌زدن پدال را تجربه کنید. برای رفع این مشکل لازم است که در اسرع وقت، رینگ‌های ترمز abs را تعویض کنید.

از دست رفتن کشش یا کنترل پایداری

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور ای بی اس، این است که سایر عملکردهای سیستم ترمز نظیر کنترل پایداری، کنترل کشش، ثبات غلتشی و کمک به حرکت در سربالایی را نیز از دست بدهید. درحقیقت، هنگامی ‌که سنسور abs دریافت اطلاعات را متوقف ‌کند، عملکرد مطلوب این بخش‌ها نیز متوقف می‌گردد.

کارآیی ضعیف خودرو در جاده‌های لغزنده

سنسورهای سیستم ترمز abs خودرو، وضعیت جاده‌ها را به راننده اعلام کرده و درصورت مرطوب بودن یا لغزنده بودن جاده‌ها، کارآیی بالایی از خود نشان می‌دهند. یکی از علائم خرابی سنسور ای بی اس، این است که هنگام رانندگی در هوای بارانی یا برفی، چرخ‌های خودرو در جاده‌های لغزنده به شدت دچار چسبندگی می‌شوند. در چنین شرایطی لازم است که ابتدا وایرهای معیوب در سیستم ای بی اس را تعمیر کنید و درصورت برطرف نشدن مشکل، واحد کنترل ای بی اس را به‌طور کلی تعویض نمایید.

خورده شدن لنت ترمز

با گذشت زمان و استفاده مداوم از ترمز abs، سطح لنت ترمز دچار فرسودگی ‌شده و به‌تدریج ضخامت آن کاهش پیدا می‌کند. این امر موجب ایجاد مشکلاتی هنگام ترمزگیری می‌شود. گاهی ممکن است صداهای نویز مانند ناهنجاری نیز با فشار دادن پدال ترمز، شنیده شود که بیانگر تمام شدن طول عمر لنت ترمز است؛ در چنین شرایطی لازم است که در اسرع وقت، برای تعویض لنت ترمز اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید