مقالات تخصصی

دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

سوختن واشر سرسیلندر

هر خودرو از سیستم‌ها، تجهیزات و قطعات متعددی تشکیل شده است که برخی از آن‌ها نقش فداشونده را ایفا نموده و با وجود آنکه خیلی به چشم نمی‌آیند ولیکن حضور آن‌ها بسیار حیاتی است. یکی از این قطعات، سرسیلندر است که در بهبود عملکرد موتور نقش بسزایی داشته و در این مقاله به بررسی عوامل سوختن واشر سرسیلندر خواهیم پرداخت. با لنت ترمز همراه باشید.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند نصب میشود تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.

بیشتر موتورهای مدرن و امروزی از واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه (MLS) استفاده می‌کنند و در موتورهای قدیمی‌ تر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت استفاده میشد. در برخی از موتورها ممکن است واشر سرسیلندرهای مسی هم  استفاده شود.

این قطعه بسیار مهم که به خوبی داخل موتور خود را پنهان می‌کند، در موتور 4 سیلندر خطی یک عدد و در موتورهای شش و هشت سیلندر خورجینی دو عدد از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظایفی بسیار مهم و حیاتی بر عهده دارد. از آن جایی که طراحی واشر سرسیلندر به گونه‌ای است که هیچ وقت قرار نیست از موتور جدا شود، بسیار ارتجاعی و انعطاف پذیر بوده و تا ده‌ها هزار کیلومتر می‌تواند با نوسان‌ها و تغییرات دما و فشار مقابله می‌کند.

وظایف واشر سرسیلندر

  • آب بندی سیلندر

واشر سرسیلندر که بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب شده فشار سیلندر در موتور را در بهترین حالت حفظ میکند.انواع واشر سرسیلندر ها یک زینگ ویژه آب بندی دارند که برای همین کار استفاده میشود.

  • هدایت مایعات

مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور در داخل بلوک موتور و سرسیلندر مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهند بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، مایع خنک کننده وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمع‌ها را دارد و در عین حال، روغن موتور برای بسیاری از قطعات مانند قطعات تایمینگ سوپاپ، کار روان کاری و تأمین فشار هیدرولیک را بر عهده دارد.

  • حفظ و نگهداری مایعات

مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور ممکن است فقط چند میلی متر با هم فاصله داشته باشند. یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر، جلوگیری از ترکیب این دو با هم است. همچنین، واشر سرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور جلوگیری می‌کند و بالعکس. بسته به طراحی، واشر سرسیلندر ممکن است رینگ‌های O شکل داشته باشد تا آب بندی در برخی مناطق خاص به بهترین حالت ممکن برسد.

سوختن واشر سرسیلندر

علائم و نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

  • بد کار کردن سیلندر

این معمولاً مهم‌ترین نشانه‌ای است که راننده‌ها، هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو می‌سوزد به آن اشاره می‌کنند. در این مورد، به دلیل خراب شدن رینگ اطراف سیلندر، واشر سرسیلندر به درستی نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. به دلیل این که سیلندر نمی‌تواند فشار کافی را ایجاد نماید، ممکن است نتواند به درستی کار کند. اگر دو سیلندر مجاور چنین مشکلی پیدا کنند، این معمولاً بدین معنی می‌باشد که واشر سرسیلندر بین رینگ‌های دو سیلندر مجاور نشتی دارد.

  • نشتی مایعات خارجی

این نوع نشتی را خیلی راحت می‌توان دید و متوجه شد، معمولاً در این شرایط موتور روغن و آب کم می‌کند و می‌توانید آثار آب و روغن را روی موتور ببینید که از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج می‌شوند.

  • نشتی داخلی

پیدا کردن این نشانه سخت تر از سایر موارد است زیرا نمیتوان با چشم داخل موتور را دید و محل دقیق را پیدا کرد.

  • سایر علائم :

  1. وجود نشتی از زیر منیفولد
  2. خروج دود سفید از لوله اگزوز
  3. مشاهده حباب در رادیاتور
  4. دما بیش از حد موتور
  5. جوش آوردن موتور
  6. تغییر رنگ روغن به سفید شیری
  7. خروج دود آبی از لوله اگزوز
  8. مشاهده روغن و آب روی موتور (به دلیل نشتی)

نکته : سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی‌افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می‌شود و حرارت افزایش پیدا می‌کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می‌شود.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

1.کم شدن آب رادیاتور، مهم ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر

به‌دلیل انفجارهایی که در موتور ماشین رخ می‌دهد، دمای موتور به‌شدت بالا می‌رود که اگر این دما کنترل نشود، آسیب‌های شدیدی به قطعات داخلی خودرو وارد می‌شود؛ یکی از قطعاتی که در اثر گرمای موتور در معرض آسیب است، واشر سرسیلندر است.

آب رادیاتور با چرخش به دور قطعات وظیفه‌ی خنک کردن موتور را بر عهده دارد. برای چک کردن میزان آب رادیاتور باید چند ساعتی از خاموش کردن موتور گذشته باشد تا دمای آب کاهش پیدا کند؛ به‌طور کلی اگر در مدت کمتر از یک ماه میزان حجم آب رادیاتور به نصف رسید، باید علائم خرابی ماشین را بررسی کنید که احتمالا این مشکل باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده است و باید تعویض شود.

2.فن خودرو درست عمل نمی‌کند، واشر سرسیلندر خراب می شود

یکی از ملزومات سیستم خنک کننده‌ی موتور، فن است. فن یا پروانه با گردش هوا سعی در خنک کردن موتور دارد و اهمیت این فن‌ها بیشتر در سرعت‌های پایین خود را نمایان می‌کند. اگر اختلالی در عملکرد فن خودرو بوجود بیاید، با بالا رفتن دمای موتور و جوش آوردن آن، آسیب‌های شدیدی به قطعات داخلی خودرو مثل واشر سر سیلندر وارد می‌شود و موجب سوختن آن می‎شود.

3.موتور خودرو جوش آورده است و در ادامه به سرسیلندر می رسد

بزرگترین دشمن واشر سرسیلندر، گرمای شدید و کنترل نشده در موتور است. موتور به دلایل مختلفی مثل پایین بودن کیفیت و یا سطح روغن موتور، خرابی فن رادیاتور، خرابی پمپ آب، گرفتگی شلنگ‌ها، عدم استفاده از ضد یخ، خرابی ترموستات و معیوب بودن واتر پمپ جوش می‌آورد و موجب سوختن واشر سر سیلندر می‌شود. اگر خودروی شما جوش آورد اقدامات زیر را انجام دهید

• ماشین را خاموش نکنید

• در رادیاتور را باز نکنید

• بر روی موتور آب نریزید

• بخاری را روشن و بر روی درجه فن بگذارید

4.واشر سر سیلندر را به‌درستی ببندید

یکی از اقداماتی که موجب آسیب رسیدن به واشر سر سیلندر می‌شود، غفلت و بی‌دقتی در نحوه بستن واشر است. برای جلوگیری از این اتفاق، بستن واشر سر سیلندر را به یک مکانیک بسپارید تا آن را صاف، محکم و درست بر سر جای خودش ببندد؛ به‌طوری که نوشته‌ی top بر روی واشر کاملا صاف و در قسمت بالا قرار بگیرد و سمت مسی واشر روی بلوک سیلندر قرار بگیرد تا بعدا مشکل ساز نشود.

سوختن واشر سرسیلندر

5.واشر سرسیلندر باکیفیت بخرید

هر قطعه‌ای طول عمر مشخصی دارد و یکی از عواملی که بر روی میزان عمر آن تاثیر دارد، کیفیت است. با توجه به قیمت پایین واشر سرسیلندر بهتر است جنس‌های اصل و با کیفیت را تهیه کنید تا طول عمر بیشتری داشته‌باشند و به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات خودرو نشود.

6.ترموستات را کنترل کنید تا واشر سرسیلندر سالم بماند

دمای موتور باید 85 درجه سانتی‌گراد باشد، اگر دمای موتور از این حد معین کمتر باشد، غلظت روغن بالا می‌رود و اگر بیشتر از حد استاندارد باشد، روغن رقیق می‌شود و عمل روغن‌کاری به‌درستی انجام نمی‌شود. ترموستات وظیفه‌ی تنظیم و کنترل حرارت موتور را بر عهده دارد. در روزهای سرد به موتور کمک می‌کند سریع‌تر گرم شود و در روزهای گرم دمای موتور را کاهش می‌دهد. اگر اختلالی در عملکرد ترموستات بوجود بیاید و نتواند دمای موتور را در 85 درجه نگه دارد، دمای موتور بالا می‌رود و واشر سرسیلندر می‌سوزد.

7.واتر پمپ خراب شده‌است

یکی از علل رایج بالا رفتن دمای موتور، خرابی واتر پمپ است. واتر پمپ آب را در داخل پوسته‌ی موتور و اطراف سیلندرها به گردش در می‌آورد، ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور می‌رساند و دوباره به رادیاتور باز می‌گرداند. اگر واتر پمپ به‌درستی عمل نکند، موتور در دمای ثابتی نمی‌ماند، دمای موتور بالا می‌رود و به واشر سر سیلندر آسیب می‌رسد.

8.از سفت بودن سوپاپ‌ها مطمئن شوید

سوپاپ قطعه‌ای است که بر روی سرسیلندر قرار دارد، ورود و خروج هوا به محفظه‌ی احتراق را کنترل می‌کنند و یک فضای ایزوله درون سیلندر برای احتراق سوخت ایجاد می‌کند. سوپاپ‌ها روی سرسیلندر و یا بلوک سیلندر نصب می‌شوند. اگر سوپاپ‌ها بی از حد سفت شده باشند، در دور بالا فشار زیادی به موتور وارد می‌شود و خیلی سریع جوش می‌آورد و باعث سوختن واشر سرسیلندر می‌شود.

جمع بندی

سوختن واشر سر سیلندر باعث از بین رفتن آب‌بندی و قاطی شدن آب و روغن در موتور می‌شود. واشر سرسیلندر قطعه‌ی گرانی نیست اما هنگامی که بسوزد هزینه‌ی تقریبا زیادی بر روی دست شما می‌گذارد چون باید مینفولد، ورودی اگزوز، قطعات تایمینگ و سیلندر باز شوند که موجب افزایش هزینه‌ی دستمزد می‌شود؛ پس بهتر است یک واشر سرسیلندر با کیفیت برای خودروی خودتان تهیه کنید. در این مقاله از خودرو بانک به بررسی 8 علت اصلی سوختن واشر سر سیلندر پرداختیم تا بتوانید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری خودروی خودتان را کاهش دهید.

برای خرید لنت ترمز ایرانی و لنت ترمز خودرو های خارجی مانند خودرو های تویوتا، میتسوبیشی، هیوندا و … می توانید به فروشگاه لنت ترمز مراجعه کنید، برای دریافت مشاوره با کارشناسان لنت ترمز در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید