مقالات تخصصی

تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP

تفاوت ترمزASR- ABS – EBS – ESP

شاید برای شما هم سوال باشد که تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP در چیست؟ این ترمز ها چگونه کار میکنند و کدام یک مناسب شما است؟ در ادامه مقاله از لنت ترمز به بررسی هر یک از این ترمز ها خواهیم پرداخت تا بتوانیم تفاوت عملکرد هر کدام را بهتر متوجه شویم. با ما تا انتها همراه باشید.

تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP: طرز کار ترمز ABS:

ترمزهای  ABS در بیان ساده دستگاهی الکترونیکی هستند که در هنگام ترمزگیری باکنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هیدرولیک در کسری از ثانیه ارتباط لنت را با دیسک یا کاسه برقرار و قطع می‌کنند و تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از میان رفتن حالت بلوکه کردن یا قفل کردن ترمزها می‌شود .اهمیت این گونه ترمزها نیز بیشتر در سطوح خیس و لغزنده یا ترمزگیری در سرعت‌های بالا بیشتر نمایان می‌شود .در این گونه موارد راننده از کنترل کامل بر روی وسایل نقلیه خود برخوردار است .

عملکرد ABS

در شرایط بحرانی (مواجه شدن با موانع) فورا پدال کلاچ را گرفته و با تمام نیرو به طور مداوم روی پدال ترمز فشار دهید .در این زمان ABS شروع به کار کرده و شما قادر خواهید بود خودروی خود را در مسیر دلخواه هدایت کرده و از برخورد با موانع جلوگیری کنید.

  • فوراً کلاچ را بگیرید و با تمام نیرو روی پدال ترمز به طور مداوم فشار دهید .
  • خودرو را در مسیر دلخواه هدایت کنید .

تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP

ویژگی ترمز ABS

از ویژگی‌های اصلی سیستم ای بی اس این است که دائماً خود را به صورت الکترونیکی کنترل می‌کند . روی صفحه نمایش دهنده‌ها مقابل راننده یک لامپ هشدار دهنده وجود دارد که روی آن کلمه ANTI-LOCK  و یا  ABSنوشته شده است. هر گاه اشکالی در عملکرد سیستم ABS ایجاد شود این لامپ روشن خواهد شد. هنگام روشن شدن خودرو این لامپ حدود سه ثانیه روشن خواهد شد که در این زمان سیستم مشغول کنترل کردن خود است. در صورت خاموش شدن لامپ سیستم عملکرد صحیح خود را داشته و در غیر این صورت روشن ماندن لامپ هشدار دهنده چه قبل از حرکت و چه هنگام حرکت خودرو راننده را از بروز اشکال آگاه خواهد کرد .

مزایا و معایب سیستم ای بی اس

سیستم ترمز مجهز به ABS قادر است وضعیت ایمن‌تری را برای خودرو ایجاد کند . کاهش خط ترمز افزایش پایداری خودرو در جاده‌های لغزنده افزایش کنترل فرمان ،کاهش اثر شرایط متفاوت جاده بر روی لاستیک‌ها ، کاهش‌ مقدار لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جاده‌های ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است .

با این که سیستم ABS دارای ایمنی بالایی است، ولی وجود آن در خودرو نباید باعث سرپیچی راننده از رعایت مقررات رانندگی به خصوص سرعت‌های غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله ایمنی و سرعت مناسب در پیچ‌ها شود.به عبارت دیگر بهره‌مندی از سیستم‌های ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست. انجام تغییرات شخصی در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و یا چرخ‌ها) می‌تواند بر عملکرد سیستم ABS تاثیر منفی بگذارد.

تنها نکته منفی در مورد ترمز های ABS صدای نسبتا شدید آنها در هنگام ترمزگیری بر روی سطوح بسیار لغزنده است. این صدای لرزان که به درون کابین نفوذ می‌کند و زیر پدال ترمز حس و شنیده می‌شود راننده‌ای را که تجربه ترمزگیری در این شرایط ندارد به اشتباه می‌اندازد که احتمالا قسمتی از سیستم ترمز خودرو در حال خرد شدن است و به همین دلیل راننده ممکن است به اشتباه از فشار پای خود بر روی پدال ترمز بکاهد.

تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP: سیستم ESP

سیستم های ایمنی فوق درواقع جزء سیستم های ایمنی غیرفعال بوده ولی ESP جزء سیستم های فعال است. تفاوت میان سیستم ایمنی فعال و غیر فعال این است که سیستم غیرفعال درواقع پس از بروز تصادف عمل کرده و از شدت خسارات جانی حادثه می کاهند ولی سیستمی مانند ESP(فعال) سبب می گردد تا اصولاً حادثه ای رخ ندهد و از بروز آن جلوگیری می نماید.

با اندازه گیری مداوم این پارامترها وضعیت حرکتی خودرو رو بررسی میکند:

  • سرعت گردش هر چرخ و سرعت حرکت خودرو
  • وضعیت قرار گیری فرمان و محاسبه سرعت گرداندن فرمان

عملکرد سیستم ESP

وقتی خودرویی از مسیر خود خارج می شود و یا از فرمان و اراده راننده پیروی نمی نماید عملیاتی برای جلوگیری از این پدیده اجرا میگردد. بنابراین خودرو طوری عمل می نماید که گویی دارای چهار پدال ترمز است و هر یک از چرخ ها دارای یک دیسک ترمز جداگانه هستند. اگر چه انسان با پایش فقط یک پدال ترمز فشار می دهد سیستم ESP قادر است که چرخ های خودرو را با ترمز متفاوتی به توقف وا دارد.

ترمز ESP درهر دقیقه 25 بار وضعیت خودرو را کنترل می نماید که آیا بر روی خط حرکت قرار دارد یا خیر و ضمناً به سرعت از انحراف در لحظات اولیه جلوگیری می نماید و این فرقی نمی کند که آیا خودرو در حال شتاب گیری درسرعت یکنواخت است و یا در حال ترمز.

تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP

طرز کارترمز ESP

بعد از بررسی پارامترها فوق ESP یک نقشه کلی از نظر چگونگی حرکت خودرو و وضعیت چرخها تنظیم میکند و با مقایسه این مقادیر با مقادیر ایده آل مورد نیاز خودرو تصمیم به دخالت در امر رانندگی میگیرد.به این ترتیب که با توجه به سرعت حرکت خودرو و شتاب وارده به خودرو از جهات مختلف و همینطور چگونگی کارکرد راننده با فرمان نتیجه گیری میکنه که شرایط حرکت خودرو عادی یا ( انحراف قسمت جلوی خودرو ) و یا ( انحراف قسمت عقب خودرو ). در صورت اندر یا اور استیر بودن با استفاده تکی یا توام از ترمز چرخها و گاها” گشتاور موتور، شروع به اصلاح وضعیت حرکت خودرو میکند .

معایب و مزایا ترمز ESP

در شرایط خاص مثل برف و یخ زدگی زمین این سیستم باعث اختلال در عملکرد ترمز و حرکت خودرو می شود .در این مورد باید ESP  را توسط کلید مربوطه خاموش کرد.

مثال اگر نصف خودرو روی یخ باشه و دو چرخ دیگر روی آسفالت اگه فقط از سیستم ای بی اس استفاده کنید ماشین به طرفی که آسفالت است منحرف میشود و از مسیر خارج می شود ولی اگر ای بی دی نیز همراه شما باشد از این انحراف هم جلوگیری می کند.

تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP: معرفی ترمز EBD

تصادف های منجر به لغزیدن یا واژگون شدن از رایج ترین تصادف های کامیونها هستند برای انکه از لغزیدن در شرایط دشوار در خودرو های سنگین و سبک از عهده شرایط دشوار بر ایند ESP را طراحی کرده اند . ای اس پی از طریق تعامل بین سیستم الکترونیکی ترمز کامیون سیستم مدیریت موتور و سیستم ترمز تریلر ها با نیروهایی که باعث انحراف کامیون را از جاده می شود، مقابله میکند .

این سیستم از سه سنسور تشکیل شده است که زاویه انحراف. شتاب جانبی وضعیت فرمان را اندازه گیری میکند یک دستگاه مرکزی مقادیر اندازه گیری شده را محاسبه میکند وقتی این مقادیر با هم مطابقت ندارند ترمزها جداگانه روی یک یا چند چرخ فعال میشوند همزمان گشتاور موتور کاهش داده می شود تا سرعت حرکت کم شده و مجددا تعادل بر قرار شود .

عملکرد سیستم ترمز EBD

سیستم ترمز EBD مخصوص تقسیم نیرو روی  4 چرخ برای حفظ تعادل می باشد . تمام خودرو های که مجهز به  ABS هستند EBD هم دارند. ولی سیستم ESP   سیستم  کنترل پایداری خودرو می باشد به کنترل بهتر خودرو در  داخل پیچ با سرعت های بالا کمک می کند . این سیستم  مربوط به پیچ نمی شود. در جاده های برفی و لغزنده کارایی بسیار بالا دارد . مثلاً اگر شما می خواهید داخل پیچ ترمز کنید(ماشینی که مجهز به ESP هست)،مسلماً چرخی که داخل پیچ هست به خاطر اینکه دور کمتری میزند باید نیروی کمتری دریافت کند تا ماشین منحرف نشود!

این سیستم ترمز در جهت توقف کامل خودرو باکمک ECU و چهار سنسور و کانال مجزا برای هرچرخ کمک می نماید در شرایط جاده ای متفاوت هر چرخ را به تنهایی کنترل نماید و مانع از انحراف و تغییر جهت خودرو در شرایط جاده ای لغزنده و بارانی، خاکی، دست انداز و همچنین در ترمزهای شدید و ناگهانی شود .

تفاوت ترمز ASR – ABS – EBS – ESP: معرفی ترمز ASR

این سیستم ضد لغزش بوده و در افزایش پایداری و فرمان پذیری و سر نخوردن و بکسواد نکردن چرخهای خودرو کارایی دارد . این سیستم از سنسورهای ABS اطلاعات در مورد سرعت چرخ و سرعت خودرو را دریافت کرده و در صورت ناهماهنگ بودن دو فرمان میدهد.

سیستم ترمز EBD

سیستم ASR

  • سیستم کنترل لغزش دراثرشتاب
  • Acceleration Skid Control این سیستم مانع از بکسواد چرخ های خودرو در سطوح لغزنده ، شروع حرکت و یا شتابگیری سریع می شود .
  • این سیستم ترمز در شرایط جاده های برفی و زمستانی با ترکیب ترمز ABS و استفاده از قدرت موتور به راننده کمک می نماید که خودرو را به سادگی کنترل و متوقف نمایید.

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خودرو های ایرانی و خارجی با کیفیت بالا و برترین برند های مطرح جهان لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی، لنت ترمز کیا و …

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید