تارا خودرویی سدان است که توسط شرکت ایران خودرو تولید میشود. این خودرو در سال 1400 با موتور TU5+ به بازار عرضه شد. موتور TU5+ یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که توان خروجی 114 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن متر را تولید میکند. گویا به تازگی ایرانخودرو برنامه جدیدی برای این خودرو دارد و قرار است با موتور EFP این خودرو را به بازار عرضه کند .
تارا با موتور EFP علاوه بر تفاوت عملکردی و قدرتی ، دارای تفاوت های آپشنی نیز با نسخه های قبلی است .
با توجه به این امکانات و تفاوتها، تارای جدید یک خودروی مدرن تر ، ایمن تر و پر آپشن تر نسبت به نسخههای قبلی این خودرو محسوب میشود.
در ادامه به بررسی دقیقتر امکانات و تفاوتهای تارا با موتور EFP با نسخههای قبلی این خودرو میپردازیم.
موتور
مهمترین تفاوت تارا با موتور EFP با نسخههای قبلی این خودرو، همین موتور EFP است. موتور EFP یک موتور 1.7 لیتری توربوشارژ است که توان خروجی 161 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر را تولید میکند. این موتور نسبت به موتور TU5+ که در نسخههای قبلی تارا استفاده میشد، قدرت و گشتاور بیشتری دارد که شتاب و عملکرد آن را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است همچنین، مصرف سوخت این موتور نیز نسبت به موتور TU5+ کمتر است.
سیستمهای ایمنی
تارا با موتور EFP به سیستمهای ایمنی جدیدی مجهز شده است که در نسخههای قبلی این خودرو وجود نداشت. از جمله این سیستمها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): این سیستم از واژگونی خودرو در شرایط ناپایدار جلوگیری میکند.
- سیستم کنترل کشش (TCS): این سیستم از سر خوردن خودرو در شرایط لغزنده جلوگیری میکند.
- سیستم کمکی ترمز (BAS): این سیستم در هنگام ترمز شدید، نیروی ترمز بیشتری به چرخها وارد میکند تا خودرو سریعتر متوقف شود.
- سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HSA): این سیستم از حرکت رو به عقب خودرو در هنگام حرکت در سربالایی جلوگیری میکند.
- سیستم کنترل فشار باد لاستیکها (TPMS): این سیستم از کاهش فشار باد لاستیکها مطلع میکند تا راننده بتواند در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.
وجود این سیستمهای ایمنی جدید باعث میشود که تارا با موتور EFP خودرویی ایمنتر نسبت به نسخههای قبلی این خودرو باشد.
امکانات رفاهی
صحبت های زیادی راجب امکانات رفاهی موجود در تارا با موتور EFP شده است . به طور کلی امکانات رفاهی که قرار است بر روی این نسخه از تارا تا به اینجای کار نصب شود به شرح زیر است که تعدادی از آنها در نسخه های قدیمی نیز موجود هستند . اما در کل باید منتظر باشیم تا ببینیم نسخه نهایی که برای تولید انبوه و عرضه به بازار انتخاب میشود چه امکاناتی دارد .
- صندلی های جلو برقی مجهز به گرمکن : در نسخه جدید علاوه بر صندلی راننده صندلی شاگرد نیز دارای کنترلگر های برقی و گرمکن می باشند .
- سنسور نور و باران : به کمک این سیستم عملکرد چراغ های خودرو و برف پاک کن به صورت اتوماتیک کنترل می شود .
- صندوق عقب برقی: صندوق خودرو مجهز به جک های برقی است که به صورت اتوماتیک باز و بسته میشود .
- نمایشگر 7 اینچی لمسی: این نمایشگر برای کنترل سیستم صوتی، ناوبری و سایر امکانات خودرو استفاده میشود.
- دوربین عقب: این دوربین برای کمک به راننده در هنگام پارک خودرو استفاده میشود.
- سنسور پارک عقب: این سنسورها به راننده در هنگام پارک خودرو هشدار میدهند.
زمان عرضه
انتظار میرود با توجه به شرایط بازار خودرویی کشور و همچنین حجم تقاضای مردم عرضه این محصول در اواخر سال 1402 انجام شود .
با آمدن این محصول به بازار میتوان آن را ایمن ترین ، پر آپشن ترین و بروزترین محصول تولید داخل بازار خودرو کشور دانست .
در مجموع تارا با موتور EFP را میتوان قدم مثبتی در راستای پیشرفت صنعت خودروسازی کشور دانست هر چند که این صنعت راه طولانی برای رسیدن به استاندارد های جهانی دارد .