مقالات تخصصی

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز را بشناسید

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز

تعویض لنت ترمز برای حفظ سلامتی خودرو و ایمنی سفر، بسیار مهم است. بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز به کارکرد و شرایط رانندگی بستگی دارد. اما به طور کلی، باید هنگامی که صدای خراشیدن یا خس خس ترمز در زمان ترمز زدن شنیده می‌شود، برای تعویض لنت ترمز مراجعه کرد. همچنین، اگر ترمز زدن باعث لرزش فرمان یا لغزش تایر شود، نیز باید به سرعت لنت ترمز را تعویض کرد. به یاد داشته باشید که تعویض لنت ترمز به موقع، از خراب شدن دیسک و کاهش عمر لاستیک‌ها جلوگیری می‌کند.

در این مقاله از لنت ترمز قصد داریم تا بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز انواع لنت ها، به موارد کاهنده عمر آن و همچنین علائم زمان تعویض لنت ترمز نیز اشاره کنیم.

انواع لنت ترمز

لنت ترمزها امروزه گستره‌ بسیار وسیعی از مدل ها و انواع مختلف را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این مدل ها، مناسب کاربرد های خاصی هستند و بعضی از آن ها نیز، کاربرد بیشتری نسبت به بقیه دارند. طبیعی است برای اینکه بتوانیم به علائم زمان تعویض لنت ترمز بپردازیم، ابتدا باید انواع آن را بشناسیم.

لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی یکی از پد هایی بود که از سال 1980 به بعد، با محبوبیت بالایی از سمت رانندگان مواجه شد. این لنت که ماده اولیه آن را سفال چگال شده تشکیل می‌دهد، از دوام بالایی در رانندگی برخوردار است و مقاومت خود را حتی در شرایط سخت نیز از دست نمی‌دهد. همچنین در این لنت ها الیاف بسیار ظریف مسی وجود دارند، که به هدایت گرما و همچنین افزایش اصطکاک کمک می‌کنند.

یکی از مهم ترین مزیت های این لنت ها، میزان سر و صدای آن هاست. لنت ترمز سرامیکی، به دلیل فرم فیزیکی و همچنین ترکیب موادی که در خود دارد، در هنگام رانندگی و همچنین در هنگام نصب ، هیچ سر و صدایی از خود منتشر نمی‌کند. همچنین، به دلیل خاصیت اصلی خود سرامیک، با انواع شرایط رانندگی سازگار است و پایداری خود را از دست نمی‌دهد.

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز متالیک

لنت ترمز متالیکی از جدید ترین سری های لنت ترمز است که چیزی بین 30 تا 70 درصد آن را فلزاتی مانند مس، آهن، فولاد و … تشکیل می‌دهد. خود کلمه متال، در انگلیسی به معنای فلز است و در حقیقت این نام به خاطر ترکیبات فلزی این لنت به آن تعلق گرفته است. این پد ها برای عملکرد بهتر در هنگام فشردن پدال، با روان کننده گرافیک و همچنین دیگر مواد ترکیب شده اند.

یک مزیت بسیار جالبی که لنت ترمز متالیک در اختیار ما می‌گذارد، عملکرد بالا در انواع شرایط دمایی است. همانطور که خودتان نیز می‌دانید، فلز یکی از عناصری است که به راحتی دما را از خود انتقال می‌دهد. به همین دلیل توان تحمل گرمای بیشتری را دارد و از این جهت لنت قابل اطمینانی است. همچنین این لنت ها به اندازه لنت های ارگانیک فشرده نمی‌شوند و در نتیجه، به نیروی بسیار کمتری برای فشردن پدال نیاز دارند.

بیشتر بخوانید...  با بهترین سیستم ترمز خودرو آشنا شوید

اما مسئله ای که ممکن است کمی باعث رنجش شما شود، صدای این لنت ها است. بعضی از لنت های متالیک، بعد از گذشت مدتی از استفاده دچار یک صدای آزاردهنده مانند صدای سوت و یا …، می‌شوند که البته نسبت به قیمت پایین این لنت ها قابل توجیه است.

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز ارگانیک

لنت ترمز ارگانیک همانطور که از نامش پیداست، از مواد آلی ساخته شده. البته این نوع پد ها در ابتدا از آزبست ساخته می‌شدند. آزبست یک ماده سرطان زاست که در گذر زمان باعث سرطان ریه می‌شود. همین دلیل باعث شد تا کارشناسان این حوزه، به فکر ارتقا و طراحی نسخه جدیدی از این لنت های بیفتند. لنت ترمز های ارگانیکی که امروز شاهد آن ها هستیم، در حقیقت همان نسخه بروز شده و ارتقا یافته لنت های مضر قدیمی هستند.

این لنت ها از موادی مانند ترکیبات کربن، فایبرگلاس و …. ساخته می‌شوند. جالب است که بدانید بیش از 67 درصد وسایل نقلیه در آمریکا، از همین لنت استفاده می‌کنند و آن را به انواع دیگر ترجیح می‌دهند.

از مهم ترین مزیت هایی که باعث این حجم از استقبال در میان رانندگان شده، می‌توانیم به قیمت مناسب و همچنین تولید گرد و غبار کمتر نسبت به دیگر پد ها اشاره کنیم. لنت ترمز های سرامیکی با دارا بودن ترکیبات کربنی درون خود، گرد و غبار بسیار کمتری نسبت به لنت های متالیک تولید می‌کنند و به همین دلیل، از تقاضای بسیار بیشتری برخوردارند.

همچنین همانطور که اشاره کردیم، اگر به دنبال یک لنت با قیمت مناسب هستید، می‌توانید روی این پد ها حساب کنید.

لنت ترمز متالیکی بیشتر برای کسانی که معمولا رفت و آمد های عادی دارند مناسب است. چرا که به اندازه لنت ترمز سرامیکی اصطکاک ایجاد نمی‌کند و بیشتر برای همین جابه جایی های درون شهر و معمولی استفاده می‌شود. اما یک امتیازی که این لنت را به یک لنت پرطرفدار تبدیل می‌کند، کم سر و صدا بودن آن است.

عوامل کاهنده عمر لنت ترمز

اولین موردی که در کاهش طول عمر لنت ترمز خودرو موثر است، نحوه‌ی رانندگی شماست. همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، شتاب گرفتن در مسافت های کوتاه باعث کاهش عمر لنت می‌شود. به عنوان مثال اگر در ترافیک هستید و ماشین جلویتان حرکت می‌کند، مسافت باقی مانده تا توقف بعدی را با شتاب کمتری رانندگی کنید تا مجبور به ترمز های شدید و پشت سر هم نباشید.

بیشتر بخوانید...  نکاتی که باید در مورد تعویض لنت کفشکی بدانید

موضوع بعدی که منجر به این کاهش عمر مفید خواهد شد، گذاشتن پای چپ برای استرحت روی پدال ترمز است. پدال ترمز به گونه ای طراحی شده تا در شرایط اورژانسی و مورد نیاز، به سرعت بتواند اصطکاک مورد نیاز را ایجاد کند. پس طبیعی است که نباید پا را به صورت مدوام بر روی آن گذاشت. این موضوع در دراز مدت باعث استهلاک لنت ها شده و علاوه بر کاهش کیفیت عملکرد، عمر مفید کمتری را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز

علائم زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز با مستهلک شدن و کاهش عمر مفید خود، یک سری از علائم ها و نشانه ها را بروز می‌دهد که به ما در بهتر فهمیدن این موضوع کمک می‌کند. اولین نشانه ای که ممکن است با آن مواجه شوید، شنیدن صداهای غیر عادی از لنت ترمز است. این صدا، می‌تواند شامل سوت کشیدن یا … باشد اما پیامی که به ما می‌دهد این است که لنت ترمز تمام شده و نیاز به جایگزینی دارد. در این موارد تعویض لنت ترمز باید در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد؛ چرا که فشردن پدال ترمز بدون وجود لنت، می‌تواند آسیب های جدی به دیسک وارد کند و باعث خرابی دیسک ترمز شود.

لرزش پدال ترمز، یکی دیگر از علامت است. اگر در حین رانندگی و در زمان فشردن پدال ترمز متوجه لرزش آن شدید، به احتمال بالا لنت شما تمام شده و نیاز به تعوض دارد. این نشانه در اکثر خودرو ها قابل مشاهده است و مربوط به مدل خاصی نیست.

یکی دیگر از علامت هایی که باید به آن توجه کنید، متعادل نبودن جهت ماشین در هنگام ترمز است. زمانی که لنت های ماشین سالم هستند، دقیقا به یک اندازه و همزمان با هم عمل می‌کنند. در نتیجه خودرو جهت خود را از دست نمی‌دهد و در مسیری که در حال حرکت است توقف می‌کند. اما با تمام شدن لنت ترمز، معمولا به یک شدت مساوی عمل نمی‌کنند و همین دلیل باعث می‌شود تا خودرو به صورت ناگهانی به سمت چپ یا راست کشیده شود.

این ایراد در برخی موارد نیز می‌تواند از بالانس نبودن چرخ های خودرو حاصل شود اما تمام شدن لنت های خودرو نیز در آن دخیل اند. بنابراین برای تشخیص زمان تعویض لنت ترمز باید به این موارد نیز دقت کنیم.

بیشتر بخوانید...  کالیپر ترمز چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کنیم؟

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خارجی، لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی و …

خلاصه مقاله

عوامل کاهنده عمر لنت ترمز شامل نحوه‌ی رانندگی شتاب‌زده، گذاشتن پای چپ روی پدال ترمز، و استهلاک طبیعی هستند. علائم تعویض لنت ترمز شامل صداهای غیر عادی، لرزش پدال ترمز، و متعادل نبودن جهت ماشین در هنگام ترمز هستند. تعویض لنت ترمز باید در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد تا از خرابی دیسک ترمز جلوگیری شود.

– لنت ترمز سرامیکی دارای محبوبیت بالا از سال 1980 به بعد است و دوام بالایی در رانندگی و مقاومت خود را در شرایط سخت نیز دارد.
– مزیت اصلی لنت ترمز سرامیکی، عدم صدای آن در هنگام رانندگی و نصب است و همچنین با انواع شرایط رانندگی سازگار است.
– لنت ترمز متالیکی دارای مواد فلزی و روان کننده گرافیک است و عملکرد بالایی در انواع شرایط دمایی دارد. اما بعضی از آن ها دارای صدای آزاردهنده هستند.
– لنت ترمز ارگانیک از مواد آلی ساخته شده و قیمت مناسبی دارد و تولید گرد و غبار کمتری نسبت به دیگر پد ها دارد. اما برخی از نسخه های قدیمی آن ها حاوی ماده سرطان زا بودند.
– لنت ترمز متالیکی بیشتر برای رفت و آمد های عادی مناسب است .

سوالات متداول

1. آیا لنت ترمز سرامیکی سر و صدایی دارد؟
– خیر، لنت ترمز سرامیکی به دلیل فرم فیزیکی و ترکیب موادی که در خود دارد، هیچ سر و صدایی از خود منتشر نمی‌کند.

2. چه مزیتی در لنت ترمز متالیک وجود دارد؟
– لنت ترمز متالیکی به دلیل ترکیبات فلزی که در آن استفاده می‌شود، در انواع شرایط دمایی سازگار است و توان تحمل گرمای بیشتری دارد. همچنین، به نیروی بسیار کمتری برای فشردن پدال نیاز دارد.

3. آیا لنت ترمز ارگانیک سازگار با محیط زیست است؟
– بله، لنت ترمز ارگانیک از موادی مانند ترکیبات کربن و فایبرگلاس ساخته شده است و گرد و غبار کمتری نسبت به دیگر پد ها تولید می‌کند.

4. کدام لنت ترمز بیشتر برای رانندگی درون شهر و معمولی مناسب است؟
– لنت ترمز متالیکی بیشتر برای رفت و آمد های عادی و درون شهر مناسب است، زیرا به اندازه لنت ترمز سرامیکی اصطکاک ایجاد نمی‌کند و کمتر سر و صدا دارد.

5. چه علائمی نشان‌دهنده‌ی نیاز به تعویض لنت ترمز هستند؟
– صداهای غیر عادی از لنت ترمز
– لرزش پدال ترمز
– متعادل نبودن جهت ماشین در هنگام ترمز

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید