مقالات تخصصی

بررسی لنت ترمز کیو (HI-Q)

لنت ترمز کیو (HI-Q)

ترمز خودرو شما به طور قطع یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم ایمنی خودروی شما است و لنت ترمز نیز مهم‌ترین جزء سیستم ترمز خودرو محسوب می‌شود. شما همیشه باید مراقب باشید که لنت خودروی شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و در صورت نیاز به تعویض، از یک لنت ترمز باکیفیت استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم لنت ترمز کیو (HI-Q) را که از بهترین برندهای لنت ترمز ساخت کره، در بازار ایران است؛ بررسی کنیم. این مقاله به شما امکان می‌دهد با آگاهی بیشتری برای خرید لنت ترمز اقدام کنید.

لنت ترمز معمولا بعد از چندین ماه استفاده، ساییده شده و نیاز به تعویض دارد. اما همه لنت ترمزها طول عمر یکسانی ندارند. طول عمر لنت ترمز، به نوع لنت و کیفیت برندی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. علاوه بر عمر لنت ترمز لازم است که شرایط دیگری مانند عدم سایش دیسک چرخ، عدم استفاده از مواد مضر، عدم ایجاد صدا و ترمزگیری عالی را در هنگام انتخاب لنت ترمز لحاظ کنید. تا پایان مقاله همراه فروشگاه لنت ترمز باشید.

تاریخچه لنت ترمز کیو (HI-Q)

لنت ترمز های‌کیو محصولی از کشور کره جنوبی و تولید شده در شرکت سانگ‌سین (SangSin) است. این شرکت در سال ۱۹۹۱ فعالیت خود در زمینه تولید لنت ترمز خودرو را آغاز کرد. در ابتدا شرکت SangSin فقط لنت ترمز خودروهای سنگین را تولید می‌کرد اما کمی بعد به تولید لنت ترمز خودروهای سبک و نیمه‌سنگین نیز روی آورد. به دلیل کیفیت خوب این محصول، نمونه تقلبی آن نیز در بازار رایج شده است. پس لازم است هنگام خرید به هولوگرام مخصوص شرکت و بسته‌بندی کامل آن دقت کنید. امروزه این شرکت لنت ترمز انواع خودروها را تحت چندین برند مختلف از جمله های‌کیو Hi-Q تولید و به بازار جهانی عرضه می‌کند.

نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز

  • لرزش پدال ترمز

یکی از نشانه هایی که فرا رسیدن زمان تعویـض لنت را به شما یادآوری می کند لرزش پدال ترمز می باشد. در صورتی که هر بار که پدال ترمز را فشار می دهید پدال شروع به لرزش کند باید متوجه شوید که لنت خودروی شما مستهلک شده است و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نمونه‌ای جدید جایگزین گردد.

  • شنیده شدن صدای غیرعادی هنگام ترمز گرفتن

در صورتی که هنگام رانندگی و ترمز گرفتن از سوی لنت ها صدای غیرعادی و سوت کشیدن های مکرر از ناحیه ی چرخ شنیده شود به این معناست که لنت ترمز به طور کامل از بین رفته است. در صورت مواجهه با این مشکل در نخستین فرصت ممکن باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در صورت عدم تعویض با هر بار ترمز گرفتن دیسک ترمز آسیب جدی خواهد دید و یا به طور کامل از کار خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید...  دلایل و نشانه های خراب شدن لنت ترمز

ایجاد خط و خش روی دیسک ترمز، سبب می شود زمانی که شما لنت قدیمی را با لنت جدید جایگزین کردید لنت جدید خودرو شما به خاطر آسیب هایی که به دیسک وارد شده، در مدت زمان خیلی کوتاهی به اتمام برسد!

  • بهم خوردن میزان فرمان خودرو

بهم خوردن میزان فرمان خودرو نیز می تواند یکی از نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض لنت خودرو باشد. در صورتی که با گرفتن ترمز خودروی شما به یک سمت متمایل می شود و به آن سمت کشش زیادی دارد بدین معناست که زمان عوض کردن لنت ترمز فرا رسیده است. مواجهه با این مشکل، به طور قطع نشانه وجود مشکل در لنت ترمز نیست. اما بهتر است به هنگام مواجه شدن با این مشکل پیش از انجام هر کاری از سلامت لنت ترمز خود مطمئن شوید.

  •  فعال شدن چراغ هشدار دهنده

چراغ هشدار لنت به دلایل مختلفی روشن می شود که البته سرنخ همه آنها در سیستم ترمز خودرو شماست. عمده ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار ترمز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• تمام شدن لنت ترمز و رسیدن زمان تعویض لنت ترمز
• قطع شدن سیم لنت ترمز چرخ و عدم فرستادن سیگنال به ECU خودرو
• کم بودن روغن ترمز در سیستم ترمز و احتمال نشتی روغن ترمز
• خراب بودن شاسی روی تفنگی ترمز دستی و یا بالا بودن ترمز دستی
در صورت فعال شدن این چراغ ، لنت‌های ترمز خودرو باید بلافاصله مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز تعویض شوند. مسلما بسیاری از خودروها، به خصوص خودروهای قدیمی، از وجود چراغ یاد شده بی‌بهره‌ هستند. بنابراین باید در این خودروها لنت ترمز را به طور مستمر مورد بررسی قرار داد و در صورت وجود ایراد آن را با نمونه‌ی جدید جایگزین کرد.

لنت ترمز کیو (HI-Q)

  • بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی

از جمله علائمی که نشان دهنده ی فرارسیدن زمان تعویض لنت ترمز عقب خودرو می باشد بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی است .اگر پس از ریگلاژ این مورد برطرف نشد باید لنت بازدید و در صورت نیاز تعویض شود.

ویژگی‌های لنت ترمز کیو (HI-Q)

قدرت ترمز ایمن تحت هر شرایطی

لنت ترمز های‌کیو ضریب اصطکاک ثابتی را در هر شرایطی، صرف نظر از مدل خودرو، نوع رفتار رانندگی، دمای پایین یا دمای بالا حفظ می‌کند و از قدرت ترمز بالا و قابل اطمینانی برخوردار است.

بیشتر بخوانید...  با ترمز دستی برقی بیشتر آشنا شوید

احترام به محیط زیست و انسان‌ها

لنت ترمز های‌کیو از آزبست یا الیاف شیشه‌ای استفاده نمی‌کند. زیرا ممکن است در صورت استنشاق، باعث سرطان ریه شود. علاوه بر این، لنت ترمز Hi-Q به عنوان یک محصول سازگار با محیط زیست، هم از محیط زیست و هم از انسان‌ها مراقبت می‌کند. در نتیجه لنت ترمز این برند، حاوی سرب (Pb)، کادمیوم (Cd)، جیوه (Hg)، کروم (Cr) یا هر ماده مضر دیگری نیست.

به حداقل رساندن آسیب به دیسک چرخ

لنت ترمز های‌کیو به طور قابل‌توجهی استفاده از مواد آهنی را کاهش داده است تا آسیب به سطح دیسک چرخ را به حداقل رسانده و بیشترین محافظت را از آن به‌عمل آورد.

مزایای لنت ترمز کیو (HI-Q)

لنت ترمز های‌کیو به دلیل فرمولاسیون خاص و تکنولوژی پیشرفته تولید لنت ترمز، یکی از بهترین برندهای لنت ترمز نیمه‌فلزی در بازار جهانی به‌شمار می‌رود. قدرت ترمزگیری بالا و عملکرد بسیار خوب آن در شرایط مختلف، گواه این مطلب هستند.

برای درک بهتر مزایای لنت ترمز های‌کیو بهتر است مقایسه‌ای بین لنت ترمز سرامیکی و لنت ترمز نیمه فلزی داشته باشیم. تفاوت بین لنت ترمز سرامیکی و نیمه فلزی واضح است. همه تفاوت‌ها به موادی مربوط می‌شود که برای تولید هر لنت ترمز استفاده می‌شود.

هنگام انتخاب لنت ترمز سرامیکی یا نیمه فلزی برای خودرو، کاربردهای خاصی وجود دارد که در آن لنت‌های سرامیکی و نیمه فلزی هر دو مزایای متفاوتی را ارائه می‌دهند.

بیشتر رانندگان برای رانندگی در جاده یا برای یدک‌کشی، لنت ترمز نیمه‌فلزی را ترجیح می‌دهند، زیرا قدرت ترمز بهتری را در محدوده وسیع‌تری از دما و شرایط مختلف ارائه می‌دهد. لنت ترمز نیمه فلزی می‌تواند سر و صدای بیشتری نسبت به لنت ترمز سرامیکی داشته باشد و قیمت آنها معمولاً بین محدوده قیمت لنت ترمز سرامیکی و ارگانیک است.

لنت ترمزهای سرامیکی در عین کم‌صدا بودن، می‌توانند دمای بسیار بالایی را با بازیابی سریع تحمل کرده و آسیب کمتری به دیسک‌ها وارد کنند. لنت‌ ترمزهای سرامیکی هنگام سایش، گرد و غبار ریزتری نسبت به لنت‌ ترمزهای نیمه‌فلزی ایجاد می‌کنند و تراش کمتری روی چرخ‌های خودرو باقی می‌گذارند. لنت‌های ترمز سرامیکی معمولا بیشتر از لنت‌های نیمه فلزی عمر می‌کنند و در طی مصرف‌ -بدون اینکه عملکرد ترمز را به خطر بیاندازند- کنترل صدای بهتر و سایش و آسیب کمتری را برای دیسک‌ها به‌وجود می‌آورند.

بیشتر بخوانید...  معرفی برند لنت ترمز آیسین

لنت ترمز کیو (HI-Q)

مقایسه لنت ترمز های کیو با پارس

لنت پارس یکی از برندهای معروف لنت ترمز ایرانی است که از محصولات باکیفیت داخل محسوب می‌شود. لنت ترمز پارس علاوه بر رعایت استانداردهای جهانی ترمزگیری، از جدیدترین تکنولوژی و فرمولاسیون تولید لنت استفاده می‌کند. در زمینه مقایسه قیمت لنت های‌کیو و لنت ترمز پارس، به دلیل نوسانات و شرایط متغییر بازار نمی‌توان نظر قطعی داد.

مقایسه لنت ترمز کیو (HI-Q) با های‌تک

برند های‌تک نیز مانند های‌کیو، تولید کره جنوبی است. این شرکت موفق به دریافت استانداردهای تولید لنت در اروپا و ایران شده است. از ویژگی‌های لنت ترمز های‌تک می‌توان به ترمزگیری عالی، بی‌صدا بودن و دوام بالا اشاره کرد. از لحاظ کیفیت می‌توان گفت این برند با برند های‌کیو برابری می‌کند. اما معمولا از نظر قیمت، قیمت مناسب‌تری نسبت به لنت های‌کیو داشته است.

مقایسه لنت ترمز کیو (HI-Q) با فریکسا

لنت ترمز فریکسا نیز از محصولات باکیفیت کره جنوبی است. فریکسا یکی از برندهای لنت ترمز شرکت هانکوک است. قدرت ترمزگیری عالی و عدم ایجاد گرد و غبار و سازگاری با دیسک‌ چرخ از مزیت‌های لنت ترمز فریکسا است. برند فریکسا دارای انواع لنت ترمز نیمه‌فلزی و سرامیکی است که با نام‌های Frixa، Frixa-A1 و Frixa-S1 به بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. از نظر کیفیت می‌توان ادعا کرد که نمونه نیمه‌فلزی این دو برند کره‌ای با هم برابری می‌کنند اما قطعا کیفیت Frixa-A1 و Frixa-S1 با کیفیت لنت‌های نیمه‌فلزی متفاوت است.

نکته مهم پس از تعویض لنت ترمز

پس از عوض کردن لنت های ترمز باید کمی صبر کنید تا لنت ترمز جدید به صورت صد در صد با دیسک‌ها هماهنگ شود و به اصطلاح روی آنها جا بیافتد. در کل لازم است که حداقل حدود پانصد کیلومتر مسافت با لنت‌های جدید پیموده شود تا آنها بتوانند کاملا با دیسک‌های ترمز هماهنگ شده و کارایی واقعی خود را نشان دهند.
بر این اساس پس از تعویض لنت های ترمز نباید در ابتدای کار روی آنها فشار بیش از اندازه بیاورید و اقدام به گرفتن ترمزهای ناگهانی در سرعت‌های بالا نمایید.

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خارجی، لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی و …

چه کنیم تا عمر لنت ترمز خود را افزایش دهیم؟

عوامل زیر به افزایش عمر لنت ترمز کمک کرده و سبب تغییرات جدی در بهترین زمان تعویـض لنت ترمز می شوند:

  1. رانندگی ایمن
  2. کاهش بار خودرو
  3. کاهش ترمز ناگهانی
  4. عدم ترمز گرفتن در سرعت بالا
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید