مقالات تخصصی

بررسی علت صدای لنت ترمز

علت صدای لنت ترمز

بررسی علت صدای لنت ترمز: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام رانندگی صداهای ناهنجاری بشنوید و نگران شوید. این نگرانی شما در بسیاری از مواقع به‌جا و لازم است. چرا که در بیشتر موارد این صداها هشداری برای آسیب‌‌دیدگی خودروی شما به شمار می‌روند. یکی از رایج‌ترین مشکلات خودرو به هنگام ترمز گرفتن، صدای جیرجیر کردن ترمز و سوت کشیدن لنت می‌باشد.

صدای لنت ترمز بسیار مهم است زیرا در اکثر مواقع می‌تواند زنگ خطر باشد. با این حال، صدای آن الزامی برای وجود مشکل نیست. در نتیجه با آشنایی با انواع صدای لنت‌ می  توانید اشکالات ترمز را رفع کنید؛ اما چگونه صدای طبیعی ترمز را از صداهای آزاردهنده تشخیص دهیم؟ و چگونه برای رفع آن‌ها اقدام کنیم؟ برای آشنایی کامل با علت صدای لنت ترمز با لنت ترمز همراه باشید.

انواع صدای لنت ترمز

نکته ۱: صدای سوت تقریبا شایع‌ترین صدایی است که از ترمز خودروها شنیده می شود. اگر جنس ترمز خوب است یا به تازگی لنت‌ها را تعویض کرده‌اید پس احتمالا دلیل آن، جا نیفتادن لنت بر روی دیسک است. بهتر است در سرعت ۵۰  کیلومتر چند بار ترمز نرم بزنید و از ترمز گرفتن شدن شدید خودداری کنید. با این‌کار معمولا مشکل به مرور رفع می‌شود.

نکته ۲: گر صدای ترمز شدید و شبیه  صدای خراشیده شدن آهن بود باید در سریع‌ترین زمان لنت تعویض شود تا از آسیب بیشتر به دیسک جلوگیری به‌‌عمل آید. شنیدن این صدا به‌صورت خفیف گویای این موضوع است که لنت در حال تمام شدن است و احتمالا قسمت فلزی لنت به‌صورت جزئی با دیسک تماس پیدا می‌کند. اگر هم دیسک بر اثر سایش لبه‌دار شد، با تراش لبه دیسک صدا قطع می‌شود.

صدای طبیعی لنت ترمز

همان طور که برخی از صداهای لنت ترمز به وجود اختلالی در سیستم آن اشاره می کنند؛ برخی از آن‌ها طبیعی هستند ودر صورت شنیده‌شدن، نیازی به سرویس و تعمیر ندارند. به عنوان مثال، وقتی که در صبحگاه ترمز می گیرید؛ ترمزها به دلیل سرد بودن، صدای جیغی آزار‌دهنده‌ای از خود تولید می کنند.

زمانی که طی دفعات زیاد اقدام به ترمزگیری می کنید؛ ممکن است صدای لنت ترمز خودرو نویز داشته باشد؛ چرا که در این مواقع دمای دیسک و لنت بالا می رود و مشکلاتی در سطح آن‌ها به وجود می‌آورد. البته بالا رفتن دمای دیسک ترمز، دلایل دیگری نیز دارد. یکی دیگر از صداهای طبیعی لنت ترمز، صدای نویز چندگانه است که تنها یکبار بعد از روشن کردن موتور خودرو شنیده می‌شود. این صدا توسط سیستم خودآزمای ترمز ABS ایجاد می‌شود و نیاز به هیچ سرویس و تعمیری ندارد.

 علت صدای لنت ترمز

علت صدای لنت ترمز بعد از تعویض لنت ترمز

معمولا علت صدای لنت جدید پس از تعویض، طبیعی است. اگر پس از یک هفته این صدا رفع نشد و یا حتی بیشتر شد؛ باید به بررسی آن‌ بپردازید و به تعمیرگاه مراجعه کنید. در برخی مواقع این صداها به دلیل درست بسته نشدن یا شل شدن لنت‌ها است. گاهی به علت تعویض دیرهنگام لنت قبلی، دیسک چرخ کمی بیشتر خورده شده و ساییده می‌شود. در این مواقع با نصب لنت جدید و عدم هماهنگی لنت جدید با دیسک مستهلک، امکان بروز صدا هست که معمولا بعد از مدتی، این صدا رفع می‌شود.

علت صدای لنت در زمان ترمزگیری

ممکن است پس از ترمزگیری نیز صداهایی بشنوید. این صداها معمولا به صورت خرخر یا جیغ هستند که پس از ترمزگیری به گوش می رسند. به طور معمول صدای لنت ترمز پس از ترمزگیری به دلیل تمام شدن لنت‌ها، بی‌کیفیت بودن لنت‌ها، شکستگی یا خرابی پلوس و دیسک است که با تعویض قطعات مربوطه میتوان آن را رفع کرد.

در بسیاری موارد دیده شده که در زمان ترمزگیری، صدای سوتی از طرف لنت‌ها شنیده می‌شود که حتی با تعویض لنت نیز این صدا برطرف نشده است. یا حتی دیده شده که قبل از تعویض لنت ترمز هیچ صدایی وجود نداشته اما مدتی بعد از تعویض لنت، این صدا به گوش می‌رسد.

در بسیاری موارد، این صدا مربوط به لنت‌های محور دیگر خودرو است. به‌عبارتی دیگر، اگر شما اخیرا لنت‌های جلوی خودرو را تعویض کرده‌اید و با ترمزگیری، صدای سوت لنت به گوش می‌رسد، به احتمال زیاد این صدا، هشدار اتمام لنت‌های عقب خودرو است.

تاثیر نوع لنت ترمز بر ایجاد صدا

یکی از دلایلی که سبب ایجاد صدا در هنگام ترمزگیری و پس از آن می شود؛ نوع لنت نصب‌شده در خودرو است. لنت‌ها با مواد اولیه مختلفی تولید می‌شوند و هر یک با توجه به ترکیبات و جنس خود، عامل ایجاد صداهای متفاوتی هستند. به صورت کلی لنت‌ها از نظر ظاهری به دو دسته دیسکی و کفشکی تقسیم‌بندی می شوند. همین شکل هندسی لنت می تواند بر ایجاد صدای لنت ترمز موثر باشد؛ چرا که می‌تواند سطح ارتعاش را کاهش یا افزایش دهد و صدای تولید شده را تحت تاثیر خود قرار دهدد.

اگر لنت استفاده شده در خودروی شما لنت ترمز نیمه‌فلزی باشد؛ ممکن است صدای بیشتری نسبت به سایر لنت‌ها ایجاد کند. زیرا سختی بیشتری دارد و ترکیبات فلزی موجود در آن‌ها به هنگام ترمزگیری و سایش فلز بر روی فلز صدای جیغ ایجاد می‌کند. البته این نوع لنت،‌ طول عمر بالایی دارد و آستانه تحمل دما در آن‌ها بالا است. از دیگر انواع لنت می‌توان به لنت ارگانیک و سرامیکی اشاره کرد که بسیار سبک هستند و صدای کمتری تولید می‌کنند.

صدای لنت ترمز و روانکاری

اگر صدای لنت ترمز خودروی شما آزاردهنده است اما هیچ مشکلی ندارد؛ بهتر است به سراغ استفاده از روانکار بروید. منظور از روانکاری، روغن کاری قطعات مربوط به ترمز و پیچ‌ و مهره‌های آن است که در کاهش صدای لنت تاثیر زیادی دارد.

در واقع اگر پیچ و مهره‌هایی که برای بستن صفحه‌ی ترمز به کار می‌روند؛ به درستی روغن کاری نشده باشند؛ در زمان ترمزگیری، صداهایی همچون خرخر و سایش شنیده می‌شود. البته احتمال وقوع این مشکل بسیار کم است چرا که اغلب مکانیک‌های اتومبیل در حین تعمیر لنت و تعویض آن‌ها، پیچ و مهره‌ها را روغن می‌زنند یا عوض می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات موثری که مکانیک‌ها انجام می‌دهند، جابجایی لنت‌ها است که در اغلب موارد موثر واقع می‌شود.

 علت صدای لنت ترمز

راهکارهای رفع علت صدای لنت ترمز

علت اصلی ایجاد صدا در ترمز خودرو وجود ارتعاش است. در سیستم ترمز دیسکی این ارتعاش می‌تواند بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر، کلیپر و متعلقات آن به وجود آید. ولی در سیستم ترمز کاسه‌ای این ارتعاشات غالبا بین کفشک و کاسه ایجاد می‌شود. در ادامه ۱۰ کاری که برای حذف صداهای ترمز می‌توانید انجام دهید را می‌خوانید:

۱. هنگام ترمز زدن به دقت گوش کنید که صدا از لنت‌ها به گوش می‌رسد یا خیر. برای اطمینان بیشتر لنت‌ها را از نظر مقدار باقی مانده و شل نبودن بررسی کنید.

۲. در انتخاب نوع لنت دقت کنید و از لنت‌های با‌ کیفیت استفاده کنید.

۳. اگر لنت‌ها در جای خود به درستی نصب شده‌اند و از کیفیت آن‌ها نیز مطمئن هستید ولی همچنان صدا می‌دهند یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که لنت‌ها را خارج کنید و پشت آن‌ها Shim نصب کنید. در حقیقت Shimها برای جلوگیری از ارتعاش بین لنت و کلیپر استفاده می‌شوند.

۴. تمام اجزای ترمز مانند گیره‌ها، پین‌ها و فنرها که بر اثر فشار و یا دمای بالا و یا کارکرد زیاد کیفیت خود را از دست داده‌اند یا شل شده‌اند باید تعویض شوند.

۵. سالم بودن کلیپر باید به دقت بررسی شود. تمیز کردن و روغن کاری متعلقات کلیپر به حذف یا کاهش صدا و ارتعاشات کمک می‌کند. در صورتی که کلیپر کهنه و فرسوده است تنها راه‌حل ، تعویض آن است.

۶. تمام اجزای ترمز باید از نظر لقی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض شود.

۷. دیسک‌ها را از نظر کثیف بودن یا زنگ‌زدگی بررسی کنید. در صورتی که خودرو برای مدت طولانی بدون استفاده قرار گیرد ممکن است دیسک‌ها زنگ بزنند.

۸. در بعضی موارد سمباده زدن سطح لنت و بستن مجدد آن در قطع یا کاهش صدا تأثیر دارد.

۹. در صورتی که لنت و دیسک بیش از اندازه شیاردار شده‌اند باید تعویض شوند.

۱۰. در هربار تعویض لنت گیره نگهدارنده آن را نیز تعویض کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید