مقالات تخصصی

بررسی علت روغن سوزی ماشین

روغن سوزی ماشین

روغن سوزی ماشین جزو معایبی محسوب می‌شود که اگر خودرو به آن دچار شد، نیاز دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر شود؛ وگرنه احتمال خرابی کامل موتور و صرف هزینه‌های بیشتر جهت تعمیر اتومبیل اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با توجه به اهمیت این موضوع سعی داریم تا در این مقاله ضمن معرفی عیب روغن سوزی خودرو و علائم آن، نحوه تعمیر روغن سوزی ماشین و فرآیند مربوطه را به طور خلاصه به اطلاع برسانیم. بنابراین بهتر است که در ادامه با لنت ترمز همراه شوید‌.

روغن سوزی ماشین چیست؟

همان‌طور که اطلاع دارید خودروهای چهارزمانه به منظور تامین نیروی مورد نیاز خود لازم است سوخت‌های فسیلی نظیر بنزین و گازوئیل را بسوزانند و انرژی آن‌ها را بیرون بکشند. در این میان روغن موتور نیز وظیفه روانکاری قطعات متحرک و ثابت را بر عهده دارد تا پیشرانه با حداقل اصطکاک و حداکثر راندمان وظیفه خود را انجام دهد.

بنابراین هیچ نیازی نیست که روغن موتور وارد محفظه سیلندر شده و در فرآیند تامین انرژی به ایفای نقش بپردازد. هرگاه به هر دلیلی روغن موتور به محفظه سیلندر راه پیدا کند و همراه با مخلوط بنزین و هوا سوزانده شود، آنگاه در اصطلاح می‌گویند که موتور خودرو به روغن سوزی افتاده است.

روغن سوزی ماشین

بررسی علت روغن سوزی ماشین

روغن در موتور به گردش در می‌آید و با روغن کاری قطعات متحرک باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. اما توجه داشته باشید که این روغن خارج از محفظه احتراق قرار می‌گیرد و در نتیجه نمی‌سوزد. البته روغن می‌تواند به سمت محفظه احتراق حرکت کند اما مقدار آن به قدری ناچیز است که قابل توجه نیست. در ادامه این مقاله، برخی از رایج‌ترین دلایل روغن سوزی خودرو را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. فرسودگی حلقه‌های پیستون

به منظور حفظ تراکم موتور و جلوگیری از خروج گازهای حاصل از احتراق، هر مجموعه از رینگ‌های پیستون، مانند یک محافظ از دیواره سیلندر محافظت می‌کنند. اما اگر رینگ‌های پیستون فرسوده شوند یا دیواره سیلندر آسیب ببیند، ممکن است آب‌بندی آن طور که باید کار نکند. مهر و موم آسیب دیده اجازه می‌دهد تا روغن به داخل مشعل نفوذ کند. روغن می‌تواند وارد محفظه احتراق شود و اگر رینگ‌های پیستون آسیب دیده، فرسوده یا گیر کرده باشند، می‌توانند مشتعل شوند. برای پیدا کردن علت روغن سوزی ماشین به این مورد دقت بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید...  مهم‌ترین دلایل خاموش شدن خودرو

۲. مسدود شدن تهویه میل لنگ

سیستم‌های تهویه میل لنگ به عنوان دریچه‌های یک طرفه عمل می‌کنند. این دریچه‌ها فشار بخار هوا یا روغن را از میل لنگ به داخل لوله ورودی هدایت می‌کنند و فشار را کاهش می‌دهند. اگر این سیستم مسدود شود، فشار در میل لنگ انباشته می‌شود و با افزایش فشار ممکن است واشرها را منفجر کند یا روغن را از سوپاپ‌ها عبور داده و وارد محفظه احتراق کنند. سوپاپ PCV به دلیل هزینه کم و سهولت تعویض، جزء استاندارد در بسیاری از سیستم‌های کنترل آلایندگی خودروها است. بسیاری از موتورهای مدرن دارای یک سوپاپ الکتریکی میل لنگ و یک سوپاپ میل لنگ بزرگتر هستند که هر دو به پیچیدگی سیستم اضافه می‌کنند. تعداد زیادی از شیرها به دلیل بخار روغن مسدود و سیستم از روغن اشباع می‌شود.

۳. افزایش فشار روغن

هنگامی که فشار روغن بالا باشد، مقدار زیادی مایع در موتور جریان می‌یابد. اگر روغن وارد سیلندرها شود، احتمال آتش گرفتن آن زیاد است. برای یافتن راه‌حل باید مشخص کنید که چه چیزی منجر به فشار بالای روغن می‌شود.

۴. قدیمی بودن موتور

در پنج سال اول عمر موتور نباید هیچ مشکل اساسی در عملکرد آن وجود داشته باشد. معمولاً اوایل عمر موتور نیازی به نگرانی در مورد آتش سوزی یا استفاده بیش از حد از روغن نیست. درزگیرها و واشرها با افزایش استفاده و طی کردن مسافت‌های زیاد، خراب می‌شوند و از کار می‌افتند. در صورت نشتی جزئی، مصرف روغن موتور افزایش می‌یابد. علاوه بر این، تلورانس‌ها در موتورهای قدیمی ممکن است بزرگتر باشد و به روغن اجازه می‌دهد از مسیرهایی که در موتورهای جدید بسته هستند، عبور کند.

علت روغن سوزی ماشین صفر

همان‌طور که اشاره کردیم، احتمال بروز مشکل در موتور نو بسیار پایین است. درزگیرها و واشرها زمانی که هنوز استفاده نشده‌اند، نباید مشکلی در کارکرد داشته باشند. با این حال اگر خودروی صفر کیلومتری دچار روغن سوزی شود، احتمال دارد این اتفاق به دلیل افزایش فشار روغن یا مسدود شدن تهویه میل لنگ باشد.

تشخیص روغن سوزی در موتور خودرو

برای تشخیص مشکل روغن سوزی موتور خودرو راهکارهایی وجود دارد که در ادامه مقاله شرح می‌دهیم:

کاهش سطح روغن موتور

برای تشخیص کاهش سطح روغن، باید نشانگر یا Gage روغن موتور را چک کنید. روغن موتور را حداقل یک ساعت بعد از خاموش کردن موتور، زمانی‌که موتور خودرو خنک شده و روغن‌هایی که وارد مجاری روغن، سرسیلندر و دیگر اجزای موتور شده‌اند، به کارتر برگشته‌اند چک کنید.

بیشتر بخوانید...  صدای لنت ترمز بعد از تعویض: علت و راه حل

البته موتور همه خودروها به مرور زمان روغن کم می‌کنند. با این وجود اگر این مقدار از حالت طبیعی خارج شده و شاهد کاهش شدید و مستمر سطح روغن بودید، لازم است موارد دیگری را هم کنترل کنید.

کاهش سطح روغن موتور ممکن است ناشی از نشتی باشد. برای اطمینان از این که روغن از موتور نشت نمی‌کند، خودروی خود را در محل تمیزی پارک کنید. پس از 8 ساعت اگر زیر خودرو لکه روغن وجود داشته باشد، موتور خودروی شما دارای نشتی است و باید تعمیر شود، اما اگر در زیر خودرو لکه روغن وجود نداشته باشد، یک قدم دیگر به روغن سوزی نزدیک شده‌اید.

روغن سوزی ماشین

خروج دود از اگزوز

خروج دود از اگزوز مهم‌ترین نشانه‌های روغن سوزی موتور خودرو است. دودی که از اگزوز خارج می‌شود، ممکن است به رنگ‌های آبی، سفید و سیاه دیده شود که هر رنگ علامت ایراد در عملکرد قسمت متفاوتی از خودرو است.

  • دود آبی اگزوز

خروج دود آبی از اگزوز خودرو نشان می‌دهد که روغن در موتور در حال سوختن است.

  • دود سفید اگزوز

خروج دود سفید از اگزوز خودرو نشان می‌دهد که مایع خنک‌کننده یا روغن هیدرولیک موتور خودرو در حال سوختن است.

  • دود سیاه اگزوز

در مورد خودروهای دیزلی با سوخت گازوئیل، خروج دود سیاه از اگزوز طبیعی است، اما در مورد خودروهای بنزین سوز خروج دود سیاه رنگ به این معنی است که نسبت مخلوط هوا و سوخت، از حالت تعادل خارج شده‌است.

سایر نشانه‌های روغن سوزی موتور خودرو

اگر دودی که از اگزوز خودروی شما خارج می‌شود به رنگ آبی است، می‌توانید مطمئن باشید که خودرو به روغن ‌سوزی افتاده است، اما قبل از مراجعه به تعمیرگاه بهتر است نشانه‌های دیگر روغن سوزی موتور خودرو را هم کنترل کنید. نشت روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع، چربی سر شمع، چرب بودن داخل لوله اگزوز و بوی سوختن روغن در محفظه موتور از دیگر علائم روغن سوزی موتور خودرو هستند.

عوارض روغن سوزی موتور خودرو

روغن سوزی موتور خودرو به موتور صدمه می‌زند و باعث کاهش توان آن می‌شود. چون در غیاب روغن، حرکت پیستون درون سیلندر به سختی و با اصطکاک زیاد انجام می‌شود. یکی دیگر از عوارض روغن سوزی خوردو، کاهش بازدهی مصرف سوخت است. به علاوه دود ناشی از سوختن روغن موتور به شدت برای محیط زیست مضر است.

بیشتر بخوانید...  سیستم ARP چیست و عملکردش چگونه است؟

برای کاهش آسیب‌های محیط زیستی کمپانی‌های تولیدکننده خودرو، اگزوز خودروهای پیشرفته را طوری طراحی می‌کنند که دود حاصل از سوختن روغن موتور را جذب کرده و مانع از ورود آن به محیط می‌شوند.

بررسی راه‌حل‌های موجود برای مشکل روغن سوزی موتور خودرو

اولین قدم برای رفع این مشکل، مشخص کردن علت روغن سوزی ماشین است. اکثراً این دلایل از طریق تعمیر و نگهداری منظم خودرو و توجه به چراغ‌های هشدار قابل پیش‌گیری هستند. حتماً از روغن توصیه شده برای مدل موتور و خودروی خود استفاده کنید. بهترین اقدام، با توجه به عدم یکنواختی در مصرف روغن، این است که سطح روغن خود را به دقت زیر نظر داشته باشید و اگر به نظر می‌رسد که موتور شما در حال مصرف بیش از حد است، وجود نشتی را بررسی کنید.

اطلاع از مقدار مصرف روغن یک موتور معین معمولاً به شما کمک می‌کند تا در بازه‌های زمانی مشخص، متوجه شوید که مصرف ناگهانی چه زمانی اتفاق افتاده است. اگر علائم نشتی را در خودرو می‌بینید، هر چقدر هم که این علائم قابل چشم پوشی باشند، بهتر است مراقب باشید و قبل از بروز آسیب جدی به دنبال تعمیر و برطرف کردن مشکل باشید. تعویض واشر یا درزگیر یک راه آسان و ارزان برای جلوگیری از دردسرهای زیاد است.

جمع بندی

به عنوان جمع بندی مقاله توصیه می‌کنیم که سرویس و نگهداری موتور خودرو را کاملا جدی بگیرید و در فواصل زمانی مشخص نسبت به تعویض روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا اقدام کنید تا موتور اتومبیل از ایراداتی همچون روغن سوزی تاحدودی مصون بماند. ضمن آنکه بهتر است گاهی به تعمیرکار مراجعه کرده و از عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده موتور مطمئن شوید. در زمان تعویض روغن موتور هم حتما از روغن استاندارد و اصل استفاده کنید تا عمر قطعات حساس نظیر رینگ پیستون، یاتاقان‌ها و..‌. زود به پایان نرسد و موتور خودرو درگیر روغن سوزی نشود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید