مقالات تخصصی

بررسی استانداردهای شیشه خودرو

استانداردهای شیشه خودرو

زمانی که نسل اول خودروها ساخته می‌شدند، معمولا خبری از نصب شیشه روی آن‌ها نبود. اگر هم در خودرویی شیشه به کار می‌رفت، بیشتر جنبه تزئینی داشت و اهمیت چندانی برای آن قائل نبودند. اما امروز، شیشه خودرو به یکی از اجزای مهم و ثابت تمامی خودروها تبدیل شده است. شیشه ماشین، یکی از بخش‌هایی است که در حفظ امنیت سرنشینان خودرو نقش‌آفرینی می‌کند. همچنین استانداردهای شیشه خودرو افراد داخل ماشین را از گرما و سرما، گرد و خاک و صدا در امان نگه می‌دارد.

امروزه کیفیت ساخت شیشه اتومبیل اهمیت بسیاری دارد. شیشه باید شفاف و دارای استحکام بالا باشد. برای بررسی بیشتر ویژگی ها و استانداردهای شیشه خودرو تا انتهای مقاله همراه لنت ترمز باشید.

جای گذاری شیشه خودرو

شاید با شنیدن «شیشه خودرو»، تنها شیشه قسمت جلویی ماشین در ذهن شما تداعی شود. اما شیشه در طراحی اتومبیل‌های امروزی اهمیت زیادی دارد. شیشه هر بخش، نقش و مسئولیتی بر عهده دارد و هر یک به‌گونه‌ای متفاوت ساخته و طراحی می‌شوند.

شیشه جلو

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شیشه‌های به کار رفته در خودرو، شیشه جلویی ماشین است. این شیشه بخشی از سقف را نیز پوشش می‌دهد و راننده و سرنشینان را در برابر باد محافظت می‌کند. معمولا این شیشه‌ها از جنس لمینت هستند. شیشه جلوی ماشین از استحکام بیشتری نسبت به شیشه قسمت‌های دیگر برخوردار است.

شیشه درها

شیشه‌های درهای جلو و عقب خودرو معمولا از سکوریت ساخته می‌شوند. این شیشه‌ها استحکام کمتری نسبت به شیشه جلو دارند اما در هنگام شکستگی، برنده نیستند. جنس به کار رفته در این شیشه‌ها معمولا سکوریت است.

شیشه عقب

شیشه عقب خودرو به دلیل استحکام پایین، در زمان تصادف تقریبا خرد می‌شود. این شیشه‌ها هم معمولا از جنس سکوریت هستند و مقاوم بالایی ندارند اما می‌توانند سرنشینان را از گرما و سرما محافظت کنند.

شیشه لچکی

هنوز هم در برخی خودروها، شیشه‌های روستونی و لچکی استفاده می‌شوند. این شیشه‌‌ها طبق طراحی و مدل خودرو، اندازه‌‌ها مختلفی دارند.

استانداردهای شیشه خودروئ

نکات مهم خرید شیشه خودرو

  • دقت کنید روی شیشه خودرو حباب، برآمدگی و خطوط اضافی وجود نداشته باشد.
  • به درج علامت استاندارد روی شیشه توجه کنید.
  • از سلامت و ضریب ایمنی شیشه مطمئن شوید.
  • شکل و اندازه شیشه باید کاملا متناسب با مدل خودرو باشد.
بیشتر بخوانید...  سیستم ARP چیست و عملکردش چگونه است؟

نکات نصب شیشه خودرو

تعویض و نصب شیشه خودرو حتما باید توسط کارشناسان انجام شود. اما نصب و اتصال شیشه جلو به دلیل اهمیت در رانندگی، بیش از دیگر شیشه‌ها اهمیت دارد. بنابراین لازم است نکات مهمی را مورد توجه قرار دهیم.

  • قبل از نصب شیشه جدید، درزگیر و چسب شیشه قبلی را به خوبی پاک کنید.
  • شیشه جدید و محل چسباندن آن روی بدنه خودرو را با مواد شوینده بشویید.
  • برای نصب شیشه از چسب‌های با کیفیت استفاده کنید.
  • به هیچ وجه از چسب‌های سیلیکونی و نوارهای بوتیل استفاده نکنید.
  • بعد از نصب شیشه تا ۳ ساعت خودرو را جابه‌جا نکنید.

نقاط مشکي در حاشيه شيشه ها چیست؟

چند سالي از ظهور کادرهاي مشکي رنگ و نقاطي که از اين کادر شروع شده و به تدريج در شيشه محو مي شوند مي گذرد. با بالا رفتن آمار تلفات ناشي از پرتاب شدن سرنشينان به خارج از خودرو در هنگام حوادثي نظير واژگوني خودروها  که به دليل نبود چسبندگي کافي بين شيشه و بدنه بود، سيستم چسباندن شيشه خودروها از حدود ۲۰ سال پيش دچار تغيير شد و به دليل چسباندن قسمتي از سطح داخلي شيشه به بدنه، در اين روش و پيدا بودن اين قسمت بد شکل از خارج، پوششي برای مخفي کردن اين قسمت چسب خورده شيشه تعبيه شد . اين کادر مشکي رنگ Fritنام دارد که نام نوعي خمير شيشه است که کادر از آن ساخته مي شود و باعث ايجاد چسبندگي بهتري بين چسب و شيشه نيز مي شود .به دليل خطر پرتاب شدن سرنشينان در هنگام حوادثي همچون واژگوني خودرو بر اثر درست چسبانيده نشدن شيشه جلو، موارد زير بايد به طورجدي در هنگام تعويض شيشه جلو رعايت شود:

  1. درزگير و چسب قبلي کاملا پاک شود
  2. محل چسباندن شيشه روي بدنه و خود شيشه با مواد شوينده شسته شود .
  3. ازچسب هاي Urethane استفاده کرده و از استفاده از چسبهاي سيليکون و نوارهاي بوتيل پرهيز شود .
  4. در صورت وجود ايربگ هاي جانبي در خودرو از چسب هاي Urethane ويژه استفاده شود .
  5. براي خودروهاي عادي يك ساعت و براي خودروهاي داراي ايربگ جانبي تا سه ساعت، از راندن اين خودروها پرهيز شود .

فروشگاه لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت ترمز خودرو های ایرانی و خودرو خارجی از جمله تویوتا، هیوندا، میتسوبیشی و … با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت.

استانداردهای شیشه خودرو

استاندارد شیشه خودرو As

از جمله مهمترین استاندارد شیشه اتومبیل، As می‌باشد. این استاندارد، یک استاندارد آمریکایی است که به بررسی کیفیت نوری که شیشۀ اتومبیل عبور می‌کند، میپردازد. کیفیت نور عبوری از شیشه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است درصورتی که این نور به صورت شکسته و تار باشد، باعث ایجاد اختلال در دید راننده می‌شود.

بیشتر بخوانید...  معرفی برند لنت ترمز آیسین

بعد از حروف As در این استاندارد، عددی قرار میگیرد که هر عدد معنای مخصوص به خود در زمینه کیفیت نور را دارد. هر کدام از انواع شیشه ها باتوجه به میزان شفافیت و میزان نوری که از خود عبور میدهند در یکی از موارد زیر قرار میگیرند:

  • As1: به روشن‌ترین یا شفاف‌ترین شیشه مطلق می‌شود که معمولاً در شیشه جلو خودرو قرار میگیرد.
  • As2: می‌تواند در هر جای ماشین، به جز شیشه جلو، بکار گرفته شود.
  • As3: شیشه هایی که دارای این نوع استاندارد هستند، کمتر از ۷۰درصد از نور خورشید را از خود عبور می‌دهند. این شیشه ها قابل استفاده در بخش های خاصی از خودرو هستند و معمولاً برای شیشه عقب خودرو استفاده می‌شوند.
  • As4: قابل استفاده در شیشه جلو نبوده و طلقی بودن یا همان پلاستیکی بودن شیشه را اعلام می‌کند.

استانداردهای شیشه خودرو

استاندارد شیشه DOT

استاندارد DOT یا Department Of Transportation از دیگر استانداردهای مهم شیشه اتوببیل می‌باشد. البته این استاندارد تنها محدود به شیشه خودرو نمی‌شود و برای کلیه قطعات ایمنی خودرو از جمله روغن ترمز و … بکار گرفته می‌شود.

استاندارد DOT همانند استاندارد قبلی یک استاندارد آمریکایی است که توسط اداره FMVSS کشور ایالت متحده به متقاضیانی که قطعات تولیدی‌شان موفق به دست آوردن حد نصاب لازم از آزمایش های مربوطه شوند، اعطا می‌گردد. همچنین وجود استاندارد DOT بر روی محصول موردنظر، مجوزی برای صدور به سایر کشورها محسوب می‌شود.

استاندارد شیشه ECE یا آیین نامه (E)

استانداردهای شیشه خودرو ECE یکی از مهمترین استانداردهای بین المللی است که برای تمامی وسایل مربوط به ایمنی و امنیت خودروها ارائه میشود. باتوجه به آنکه شیشه اتومبیل از جمله اجزای بسیار تاثیر گذار و مهم در سلامت و امنیت سرنشینان می‌باشد، این استاندارد شامل این جزء نیز می‌گردد.

بیشتر بخوانید...  فرمان برقی یا EPS چیست؟

همانطور که گفته شد در گوشه‌ای از شیشۀ اتومبیل تمامی مشخصات و استانداردهای شیشه ذکر می‌شود. نماد این استاندارد به شکل دایره‌ای است که در داخل آن حرف E به همراه اعدادی قرار گرفته است. دو عدد بعد از حرف E، باتوجه به کشوری که قطعه موردنظر را ارزیابی می‌کند و استاندارد را بر روی محصول درج مینماید، متفاوت است. درواقع هر کشور، عدد مخصوص به خود را دارد.

اعداد پایانی نیز بیانگر نوع محصولی است که مورد آزمایش قرار گرفته می‌باشد. به عنوان مثال برای شیشه عدد ۴۳، برای کمربند ایمنی عدد ۱۳ و برای تایرها عدد ۷۵ بیانگر نوع قطعاتشان هستند.

پس از آن حرف R که معرف حرف Regulation به معنای آیین نامه می‌باشد، قرار دارد و بعد از آن نیز دو عدد مربوط به عدد اصلاحیه وجود دارد. اعداد بعد از عدد اصلاحیه نیز مشخص کننده کد کالا، برای شیشه های لامینه شده تست های میزان دید، میزان انتقال نور، مقاومت در برابر آتش، ضربه با گوی فلزی، پرتاب دارت، خراشیدگی و سایش، آزمایش تشخیص رنگ و آزمایش فرم سر انسان و برای شیشه های تمپر شده تست های میزان دید، میزان انتقال نور، ضربه با گوی فلزی ، خراشیدگی و سایش و آزمایش خرد شدن انجام می‌گردد.

ECE

ECE کوتاه شده‌ی عبارت Economic Commission for Europe بوده که معنای کمیسیون اقتصادی اروپا است. تنها کشورهایی میتوانند عضو این کمیسیون باشند که تجهیزات دقیق و آزمایشگاه های حرفه‌ای جهت تست قطعات مورد نظر را داشته باشند. اعضای این کمیسیون بجز ژاپن، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند، همگی کشورهای اروپایی هستند. احتمال پیوستن آمریکا به این کمیسیون در آینده نزدیک وجود دارد.

قطعات خودرو تنها به شرطی میتوانند وارد بازار اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر شوند که این استاندارد را داشته باشند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید