مقالات تخصصی

با بهترین سیستم ترمز خودرو آشنا شوید

بهترین سیستم ترمز خودرو

اهمیت ترمز خودرو بر هیچکس پوشیده نیست اما کمتر راننده‌ای از بهترین سیستم ترمز دنیا اطلاعاتی در دست دارد. در این گزارش جامع تلاش کرده‌ایم تا شما را با ضمن آشنایی بهترین سیستم ترمز دنیا و کمپانی‌های سازنده آنها، با تمام مباحث مربوط به سیستم ترمز ماشین اعم از انواع سیستم ترمز، ترمز دیسکی و کاسه ای، مواجهه با بریدن ترمز و … آشنا کنیم. پس با فروشگاه لنت ترمز همراه باشید.

ترمز های مکانیکی

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، ترمز های مکانیکی تقریبا منسوخ شده اند و امروزه دیگر در هیچ خودرویی، چه سبک و چه سنگین کارایی ندارند. اما اساس کار این ترمز ها چگونه است؟ چه دلایلی باعث شد تا این ترمز ها از لیست بهترین سیستم ترمز خودرو ها خارج شوند؟

در ترمز های مکانیکی دیگر خبری از روغن و سیستم هیدرولیک نیست. زمانیکه شما پای خود را روی پدال فشار می‌دهید، این نیرو به یک سیم منتقل شده. در آن سر سیم لنت ها قرار دارند که اصطلاحا به آن ها کفشک نیز گفته می‌شود. کفشک ها و دیگر قطعات مربوط به ترمز در سیستم مکانیکی درون یک کاسه تعبیه شده اند و از این رو، هنوز به ترمز کاسه ای معروف اند.

زمانی‌که نیرو توسط سیم به کفشک ها یا همان لنت ها انتقال داده می‌شود، آن ها به دیواره کاسه که همزمان با دیسک در حال چرخش است فشار می‌آورند و سبب توقف آن می‌شوند. در حقیقت بالاعکس سیستم ترمز هیدرولیکی که فشار به یک دیسک دوار است، در این متد همه‌ی نیرو ها به کاسه در حال چرخش وارد می‌شود و ماشین می‌ایستد. اما معایب این سیستم چه بود؟

معایب سیستم ترمز مکانیکی

اولین نکته‌ی منفی که در این سیستم با آن روبه رو هستیم، وزن بالای کاسه و محتویات آن است. این خود یک بار اضافی است که بر چرخ های ماشین سوار شده و از انرژی آن می‌کاهد. علاوه بر این، سیستم ترمز مکانیکی هزینه‌ی نگهداری نسبتا بالایی هم دارد و قدرت ترمز گیری آن کمتر است. به طور کلی این سیستم ترمز ها توان بسیار کمتری نسبت به ترمز های دیسکی دارند و به همین دلیل است که در ماشین های نسبتا سنگین امروزی نصب نمی‌شوند. مجموع این دلایل باعث شد تا دیگر شاهد نام آن در گروه بهترین لنت ترمز خودرو ها نباشیم.

سیستم ترمز هیدرولیکی، بهترین سیستم ترمز خودرو

با وجود تکنولوزی های به کار رفته در این سیستم و همچنین مزیت های فوق العاده آن، می‌توانیم به جرئت بگوییم که سیستم ترمز هیدرولیکی، یکی از بهترین سیستم ترمز خودرو ها به شمار می‌رود. این متد در بیشتر از نیمی از خودروهای سواری امروزی مونتاژ می‌شود و استفاده‌ی وسیعی دارد. اما نحوه کار این مجموعه به چه شکل است؟

در سیستم ترمز هیدرولیکی، روغن ترمز نقش بسیار اساسی دارد. در حقیقت مهم ترین دلیلی که این متد به سیستم ترمز هیدرولیکی نام گرفت، همین وجود روغن ترمز در آن بود. در قسمت های قبل در مورد نحوه کار ترمز مکانیکی توضیح دادیم و گفتیم که نیرو به وسیله یک سیم به لنت ها یا همان کفشک ها انتقال پیدا می‌کند.

در ترمز هیدرولیکی هم اتفاقی شبیه به این پروسه می‌افتد فقط با یک اختلاف که این نیرو، به وسیله یک مایع سیال (که در اینجا روغن ترمز است) به لنت ها انتقال پیدا می‌کند.

در صورتی که ترمز از نوع کاسه ای باشد، روغن ترمز به وسیله شلنگ های مربوطه به کفشک ها انتقال پیدا می‌کند و همان اتفاقاتی که در قسمت قبل گفتیم می‌افتند. اما اگر ترمز شما به صورت دیسکی است، روند کار کمی متفاوت تر است.

در سیستم ترمز های دیسکی، ما دو تا پیستون داریم که یکی از آن ها به پیستون کوچک و یکی دیگر به پیستون بزرگ معروف است. پیستون کوچک در سر شلنگ روغن ترمز یعنی نزدیک به پدال و پیستون بزرگ در انتهای شلنگ و نزدیک به لنت ها طراحی شده است. زمانیکه شما پدال را فشار می‌دهید، پیستون کوچک به روغن فشار وارد کرده و روغن نیز، پیستون بزرگ را به حرکت در می‌آورد. همین امر باعث شده تا لنت ها به حرکت در بیایند و ایجاد اصطکاک کنند.

اما چیزی که سیستم ترمز هیدرولیکی را به یکی از بهترین سیستم ترمز خودرو ها تبدیل می‌کند، تنها این نیست. در حقیقت این نحوه ایجاد اصطکاک توسط لنت است که باعث بهینه سازی بالای آن شده. برخلاف سیستم مکانیکی که کفشک ها به دیواره کاسه نیرو وارد می‌کردند، در ترمز های دیسکی لنت به دیسکی که در حال چرخش است نیرو وارد می‌کند. در حقیقت با فشردن دیسک توسط لنت ها، اصطکاک بالا رفته و ماشین شروع به توقف می‌کند.

ویژگی های سیستم ترمز مکانیکی

یک ویژگی بسیار مهمی که این سیستم ترمز هیدرولیکی را در لیست بهترین سیستم ترمز خودرو ها قرار داده، قدرت بسیار بالای آن در حین ترمز گیری است. این ترمز ها به دلیل وجود مایع سیال و تمرکز لنت بر روی دیسک، قدرت بسیار بالاتری از ترمز کاسه ای در حین عملکرد دارند. همچنین احتمال از کار افتادن و خرابی آنان نیز کمتر و بهتر از انواع دیگر ترمز است.

اما مانند هر سیستم دیگری، این متد نیز ایرادات خود را دارد و کارشناسان این حوزه در پی رفع آن ها هستند. اولین مشکلی که ممکن است با آن روبه رو شویم، پارگی شلنگ روغن ترمز است. این ایراد که در بیشتر موارد با یک نشتی کوچک شروع می‌شود، می‌تواند منجر به از کار افتادن ترمز و وقوع حوادث ناگوار شود. برای اطلاعات بیشتر و جلوگیری از بروز این مشکل، مقاله مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها را از دست ندهید.

ترمز های هوایی و مغناطیسی

این متد ها، انواع دیگری از سیستم های ترمز خودرو ها هستند که معمولا استفاده کمتری دارند. ترمز هوایی بیشتر در ماشین های سنگین و به دلیل قدرت بسیار بالای آن در حین رانندگی استفاده می‌شوند. ترمز های مغناطیسی نیز، به کمک جریان الکتریسیته و میدان مغناطیسی کار می‌کنند و اصولا اصطکاک در آن ها نقشی ندارد.

بهترین سیستم ترمز

4 سیستم ترمز برتر جهان

سیستم ترمز Endless

کمپانی اندلس (Endless) سال‌هاست که در تولید دیسک‌های ترمز 6 تکه‌ای فعالیت می‌کند. این ترمزها از دو صفحه آهنی پرس شده بر روی‌هم تشکیل می‌شوند و علاوه بر سختی و استحکام بالا، توانایی زیادی برای کار در هوای گرم و دماهای متفاوت دارد. وزن هر یک از دیسک‌های ترمز اندلس در حدود 2.6 کیلوگرم است.

سیستم ترمز Brembo

در میان بهترین سیستم‌های ترمز دنیا کمپانی Brembo حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شرکت سال‌هاست در زمینه تولید دیسک‌های ترمز فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر بر روی خودروهای GT خیابانی و خودروهای سنگین باربری تمرکز ویژه‌ای داشته و موفق به ساخت دیسک‌های دو تکه‌ای سوراخ‌دار با یک کلاهک آلومینیومی و یک قالب 4 پیستونه شده است.

پیشنهاد مطالعه:  فیلتر بنزین یا صافی سوخت؟ | زمان تعویض فیلتر بنزین

برمبو در تازه‌ترین محصولات خود سعی در کاهش حجم و وزن دیسک‌های ترمز دارد. این امر موجب افزایش قدرت ترمزگیری در شرایط بحرانی می‌شود و میزان فشار بر روی دیسک‌ها را نیز کاهش می‌دهد. به‌منظور طراحان این شرکت از یک لایه تهاجمی و مقاوم در برابر اصطکاک بر روی سطح دیسک استفاده کرده‌اند.

سیستم ترمز EBC

بخش عمده تمرکز این کمپانی در تولید دیسک و لنت‌های مرکب با صفحات سرامیکی است که بیشتر برای خودروهای رالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم ترمز بیشتر در کشورهای اروپایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لنت‌های EBC از سه لایه محافظ تشکیل می‌شدند که از یک سو موجب تسریع در فرآیند ترمزگیری شده و از سوی دیگر به دلیل جنس منحصربه‌فرد خود از بالا رفتن بیش از حد دما در هنگام اصطکاک با دیسک ترمز جلوگیری می‌کند.

نصب این دیسک و لنت‌ها موجب شده تا خودروهای مسابقه‌ای تا خط پایان از بازبینی سیستم ترمز بی‌نیاز شوند.

سیستم ترمز Rotora

آخرین گزینه در میان بهترین سیستم‌های ترمز دنیا مجموعه تقویتی روتورا است. این سیستم ترمز از آلومینیوم مرکب و با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی CNC ساخته می‌شود.

این مجموعه با ترمزهای ABS و سیستم EBD سازگار است و به‌راحتی بر روی خودروهای قدیمی نیز نصب می‌شود. افزون بر این، به‌منظور دستیابی به قدرت ترمزگیری بالا، طراحان برای دیسک‌های عقب و جلو ابعاد 405*36 را در نظر گرفته‌اند. این سیستم ترمز به 8 پیستون و گیره دفع‌کننده ضربات مجهز است.(منبع انگلیسی)

جلوگیری از تصادفات با سیستم ترمز EBD

سیستم EBD یا توزیع الکترونیکی نیروی ترمز امروزه در کنار سیستم ترمز ABS نقش تعیین‌کننده‌ای در ایمنی خودرو به هنگام ترمزگیری ایفا می‌کند. امروزه کمتر خودرویی را می‌توان یافت که به این دو سیستم حیاتی مجهز نباشند. اگر به دنبال پی بردن به عملکرد سیستم EBD هستید تا ادامه این مطلب با ما باشید.

سیستم‌های ترمز تا چند دهه پیش کاملا مکانیکی طراحی و تولید می‌شدند که در آنها نیروی ترمز به‌طور مساوی میان چرخ‌ها توزیع می‌شد؛ اما برای یک توقف ایمن چیزی بیش از ترمزگیری نیاز بود و گاه به دلایلی که برای رانندگان چندان مشخص نبود خودروها پس از ترمزگیری واژگون و منحرف می‌شدند. در نتیجه خودروسازان به دنبال سیستم‌های ایمنی خودرو هوشمند برای ترمزگیری ایمن‌تر با توجه به شرایط خودرو بودند.

بهترین سیستم ترمز

اهمیت سیستم ترمز EBD در هنگام ترمزگیری

سیستم EBD مخفف سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز در میان چرخ‌هاست. با مطالعه هر یک از شرایط زیر به اهمیت سیستم EBD بیش از پیش پی می‌برید.

1– هر یک از چرخ‌های خودرو میزانی از وزن خودرو را تحمل می‌کند که با توجه به نوع خودرو این تقسیم وزن متفاوت است. برای مثال هنگامی‌که تقسیم وزن به نسبت 60/40 باشد 60 درصد از وزن خودرو در حالت سکون یا حرکت با سرعت ثابت بر روی چرخ‌های جلو است و مابقی وزن بر روی دو چرخ عقب قرار می‌گیرد.

حال تصور کنید در یک مسیر مستقیم و شرایطی کاملا مناسب و استاندارد اقدام به ترمزگیری نمایید. در این حالت به علت سرعت اولیه خودرو مقداری وزن اضافی نیز به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود با این وصف شما نیز انتظار دارید که نیروی ترمز واردشده به چرخ‌های جلو بیشتر باشد. سیستم EBD نیز دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. این سیستم با محاسبه وزن واردشده به هر چرخ نیروی ترمز متناسب با آن را اعمال می‌کند.

2– حال تصور کنید خودرو باری در صندوق عقب حمل می‌کند. در این شرایط به دلیل وزن واردشده به چرخ‌های عقب در هنگام ترمزگیری در مسیر مستقیم الخط نیرویی به چرخ‌های جلو وارد نمی‌شود؛ بنابراین چرخ‌های عقب به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهند داشت.

3– شرایط بعدی ترمزگیری در هنگام حرکت در پیچ جاده است. در این حالت چرخ‌های بیرون نسبت به چرخ‌های درونی از حرکت دورانی بیشتری برخوردارند؛ بنابراین اگر راننده اقدام به ترمزگیری کند چرخ‌های داخل قفل‌شده و باعث از دست رفتن کنترل خودرو می‌شود اما وجود سیستم EBD موجب می‌شود تا به هنگام ترمزگیری در پیچ‌ها نیروی ترمز کمتری به چرخ‌های داخلی وارد شود.

لنت ترمز ارائه دهنده انواع لنت های خارجی، لنت ترمز هیوندا، لنت ترمز تویوتا، لنت ترمز سوزوکی و …

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید