مقالات تخصصی

انواع ترمز ماشین را بشناسید

ترمز ماشین

اهمیت ترمز خودرو بر هیچکس پوشیده نیست اما کمتر راننده‌ای از بهترین سیستم‌های ترمز دنیا اطلاعاتی در دست دارد. در این گزارش جامع تلاش کرده‌ایم تا شما را با ضمن آشنایی بهترین سیستم‌های ترمز دنیا و کمپانی‌های سازنده آنها، با تمام مباحث مربوط به سیستم ترمز ماشین اعم از انواع سیستم ترمز، ترمز دیسکی و کاسه ای، مواجهه با بریدن ترمز و … آشنا کنیم. پس با لنت ترمز همراه باشید.

ترمز ماشین دیسکی یا کاسه‌ای؛ کدام‌یک بهتر است؟

اغلب خودروهای جدید برخلاف مدل‌های قدیمی‌تر به ترمز دیسکی مجهز هستند اما دلیل این کار چیست؟ این ترمزها چه مزایا و معایبی در مقایسه با نمونه‌های کاسه‌ای دارند؟ برای اطلاع از این موضوع آنچه در ادامه خواهیم گفت را مطالعه کنید تا کمی بیشتر با ترمز دیسکی و کاسه‌ای آشنا شوید.

ترمز در عملکرد خودرو نقشی حیاتی دارند. یک خودرو تا زمانی ایمن است که به‌موقع و با سرعت قابل‌قبول توقف کند و این وظیفه بر عهده ترمز خودرو است. امروزه ترمزها به دو دسته کلی دیسکی و کاسه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند.

ترمز ماشین کاسه‌ای و مزایا و معایب آن

در ترمز کاسه‌ای (Drum Brake) قطعه‌ای با نام کاسه ترمز به چرخ متصل می‌شود و درنتیجه به همراه آن گردش می‌کند. لنت‌های ترمز نیز بر روی دو عدد کفشک هلالی قرار می‌گیرند و در حالتی که خودرو حرکت می‌کند با فاصله کمی از کاسه ترمز قرار می‌گیرند.

هنگامی‌که راننده بر روی پدال ترمز فشار وارد می‌کند، فشار در سیلندر ترمز افزایش می‌یابد و روغن موجود در آن به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود.

نیروی حاصل از روغن ترمز به کفشک‌ها فشار وارد می‌کند و سبب اصطکاک لنت‌ها با کاسه ترمز و درنهایت توقف خودرو می‌شود.

عمده مزیت ترمزهای کاسه‌ای ارزان بودن و وزن کم آن‌هاست. در مقابل این ترمزها معایب قابل‌توجهی نیز دارند. بزرگ‌ترین ایراد ترمز کاسه‌ای بالا رفتن سریع حرارت و عملکرد نامناسب در دمای بالا است به‌طوری‌که امکان ترمزگیری مداوم را از راننده سلب می‌کند!

ترمز دیسکی

در ترمز دیسکی (Disc Brake ) به‌جای کاسه ترمز از قطعه‌ای با عنوان دیسک چرخان استفاده می‌شود. این دیسک به همراه چرخ حرکت می‌کند و به‌جای کفشک‌ها نیز از یک جفت لنت ترمز مسطح استفاده می‌شود. هنگام ترمزگیری نیز این لنت‌ها به دیسک ترمز فشار وارد می‌کنند و موجب توقف خودرو می‌شوند.

بیشتر بخوانید...  سیستم ترمز EBD چیست و چگونه کار می کند؟

ترمز دیسکی از قیمت و هزینه تعمیر بالاتری نسبت به نمونه‌های کاسه‌ای برخوردار است. این ترمزها برای توقف به فشار هیدرولیک بیشتری هم نیاز دارند اما در مقابل امکان ترمزگیری پی‌درپی و عملکرد مناسب در دمای بالا را برای راننده فراهم می‌کند.

همچنین عملکرد ترمز دیسکی به‌مراتب سریع‌تر از ترمز کاسه‌ای است و خنک کاری آن با سرعت بیشتری انجام می‌شود. امروزه در برخی خودروهای مجهز به ترمز دیسکی از یک سیستم خنک‌کننده متشکل از پره‌های چرخان برای کاهش سریع‌تر دمای لنت و دیسک استفاده می‌شود.

ترمز ماشین

4 سیستم ترمز ماشین برتر جهان

شاید وقتی از بهترین ماشین های جهان صحبت میشه خواه نا خواه ذهن ما طرف سرعت ماشین ها و قدرت این ماشین ها میره اما تابحال فکر کردیم که این ماشین ها با این قدرت و سرعت توسط چه سیستم ترمزی کنترل میشن ؟ آیا تابحال در مورد سیستم ترمز اونها سوال کردین که از چه سیستم ترمزی بهره میبرن ؟

رتبه بندی سیستم های ترمز چگونه است و بهترین ترمز های جهان بر اساس چه معیار هایی انتخاب شده است

برای اینکه درک بهتری از این رتبه بندی داشته باشیم باید به چند نکته در مورد این رتبه بندی توجه کنیم با توجه به اینکه در رتبه بندی این ماشین ها رکورد ها بسیار به هم نزدیک میشه عملکرد سایر سیستم ها از جمله دیسک چرخ و چرخ ها صرف نظر شده و صرفا مسافت ترمز هر خودرو نسبت به وزن خودرو، قدرت موتور ، آیرودینامیک ولاستیک های یکسان درون یک پیست یکسان در نظر گرفته شده است

شرایط رتبه بندی بهترین ترمزهای جهان

روند این رتبه بندی به این گونه است که ابتدا خودرو به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافت طی شده توسط این خودرو از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا سرعت صفر در نظر گرفته شده است و در نهایت 35 خودرو و سیستم ترمز در این رتبه بندی درج شده است

سیستم ترمز Endless

کمپانی اندلس (Endless) سال‌هاست که در تولید دیسک‌های ترمز 6 تکه‌ای فعالیت می‌کند. این ترمزها از دو صفحه آهنی پرس شده بر روی‌هم تشکیل می‌شوند و علاوه بر سختی و استحکام بالا، توانایی زیادی برای کار در هوای گرم و دماهای متفاوت دارد. وزن هر یک از دیسک‌های ترمز اندلس در حدود 2.6 کیلوگرم است.

بیشتر بخوانید...  دلایل زود تمام شدن لنت ترمز یک چرخ

سیستم ترمز Brembo

در میان بهترین سیستم‌های ترمز دنیا کمپانی Brembo حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شرکت سال‌هاست در زمینه تولید دیسک‌های ترمز فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر بر روی خودروهای GT خیابانی و خودروهای سنگین باربری تمرکز ویژه‌ای داشته و موفق به ساخت دیسک‌های دو تکه‌ای سوراخ‌دار با یک کلاهک آلومینیومی و یک قالب 4 پیستونه شده است.

برمبو در تازه‌ترین محصولات خود سعی در کاهش حجم و وزن دیسک‌های ترمز دارد. این امر موجب افزایش قدرت ترمزگیری در شرایط بحرانی می‌شود و میزان فشار بر روی دیسک‌ها را نیز کاهش می‌دهد. به‌منظور طراحان این شرکت از یک لایه تهاجمی و مقاوم در برابر اصطکاک بر روی سطح دیسک استفاده کرده‌اند.

سیستم ترمز EBC

بخش عمده تمرکز این کمپانی در تولید دیسک و لنت‌های مرکب با صفحات سرامیکی است که بیشتر برای خودروهای رالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم ترمز بیشتر در کشورهای اروپایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لنت‌های EBC از سه لایه محافظ تشکیل می‌شدند که از یک سو موجب تسریع در فرآیند ترمزگیری شده و از سوی دیگر به دلیل جنس منحصربه‌فرد خود از بالا رفتن بیش از حد دما در هنگام اصطکاک با دیسک ترمز جلوگیری می‌کند.

نصب این دیسک و لنت‌ها موجب شده تا خودروهای مسابقه‌ای تا خط پایان از بازبینی سیستم ترمز بی‌نیاز شوند.

سیستم ترمز Rotora

آخرین گزینه در میان بهترین سیستم‌های ترمز دنیا مجموعه تقویتی روتورا است. این سیستم ترمز از آلومینیوم مرکب و با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی CNC ساخته می‌شود.

این مجموعه با ترمزهای ABS و سیستم EBD سازگار است و به‌راحتی بر روی خودروهای قدیمی نیز نصب می‌شود. افزون بر این، به‌منظور دستیابی به قدرت ترمزگیری بالا، طراحان برای دیسک‌های عقب و جلو ابعاد 405*36 را در نظر گرفته‌اند. این سیستم ترمز به 8 پیستون و گیره دفع‌کننده ضربات مجهز است.

چرا دیسک ترمز هنگام ترمزگیری صدا می‌دهد؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در هنگام ترمزگیری، خودرو دچار لرزش‌های شدیدی می‌شود و اغلب از دیسک ترمز صدایی شبیه زوزه به گوش می‌رسد. این صدا هشدار اختلال سیستم ترمز است و عمدتاً به دلیل خرابی دیسک ترمز و تاب برداشتن آن اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید...  سیستم ARP چیست و عملکردش چگونه است؟

حرکت تنها بخشی از عملکرد خودرو است؛ روی دیگر سکه کاهش سرعت و توقف خودرو است که این مهم بر عهده سیستم ترمز گذاشته می‌شود. سیستم ترمز یکی از بخش‌های اصلی خودرو محسوب می‌شود که ایمنی سرنشینان به عملکرد درست آن وابسته است. سیستمی که از اجزای مختلفی نظیر دیسک و لنت ترمز تشکیل شده است.

دیسک ترمز قطعه‌ای است که برای کاهش سرعت و توقف خودرو با لنت‌های ترمز درگیر می‌شود و چرخ‌ها را از حرکت بازمی‌دارد. برخلاف تصور رایج دیسک‌های ترمز نیز به‌اندازه لنت‌ها آسیب‌پذیرند. به‌واقع ترمزگیری بیش‌ازحد علاوه بر آسیب به لنت‌های ترمز و کاهش کیفیت آنها موجب معیوب شدن دیسک ترمز نیز می‌شود.

ترمز ماشین

علت داغ شدن دیسک ترمز

هنگامی‌که پدال ترمز را فشار می‌دهید روغن ترمز به سیستم‌های ترمز هر چرخ وارد شده و موجب فشردن لنت‌ها به دیسک یا درام چرخ‌ها می‌شود. این درگیر شدن با کاهش سرعت و افزایش دما همراه خواهد بود. اغلب راننده‌ها به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند اما شاید برایتان جالب باشد در هنگام ترمز گرفتن در سرعت‌های بالا دمای پیرامون دیسک و لنت‌های ترمز به‌سرعت به 93 درجه سانتی گراد می‌رسد.

حال اگر به‌طور مداوم از ترمز استفاده کنید دیسک‌های ترمز به‌قدری داغ می‌شوند که رنگ آنها به سرخی تغییر می‌کند.

با این وصف اگر از لنت‌های بی‌کیفیت استفاده کنید شکسته شدن یا سابیدگی بیش‌ازحد آنها چندان بعید به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر استفاده از دیسک ترمز غیراستاندارد نیز موجب می‌شود تا در این دما احتمال شکستگی، کاهش ضخامت و حتی تاب برداشتن دیسک افزایش یابد.

افزون بر موارد فوق در روزهای بارانی و سرد سال اگر پس از استفاده مداوم از ترمز در چاله‌های آب فرو روید یا فورا به شستشوی خودرو بپردازید به علت بالا بودن دمای دیسک ترمز احتمال تاب برداشتن آن وجود دارد.

علائم خرابی دیسک ترمز

  • لرزش زیاد خودرو هنگام فشار دادن پدال ترمز که به دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز است.
  • ایجاد صدای ناهنجار که نشان از خرابی یا نازک شدن دیسک ترمز یا تمام شدن لنت‌ها است.
  • ترک خوردن دیسک که به دلیل تغییرات دمایی ناگهانی و استفاده از نمونه‌های غیراستاندارد اتفاق می‌افتد.
  • کاهش قدرت ترمزگیری که به دلیل کاهش ضخامت دیسک ترمز رخ می‌دهد.
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید